A Avemo skrev:
Quod Erat Demonstrandum. Vilket skulle bevisas. Det är tredje gången du ger detta svar samtidigt som du citerar ett inlägg som inte har med jordfelsbrytare eller likström att göra. Det är som av en händelse tre gånger fler än du tillfört något till trådens ämne sedan trådstarten. Jag vet inte vad du vill bevisa. Men det har uppenbart ingenting med jordfelsbrytare att göra. Tråkigt.
Det visar på exempel på de osakligheter och personangrepp som gör det omöjligt att föra en vettig diskussion härinne. Jag är gärna med och förklarar och diskuterar. Men inte om jag hela tiden möts med personangrepp och osakligheter. Nu har jag tyvärr tvingats sätta bland annat Bo och Mikael på ignore.
 
  • Gilla
  • Haha
HerrR och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Men jag kan väl rekommendera alla som inte följt tråden läsa eller ögna genom, även om det tar en stund. Egentligen kanske bra även för de som liksom mig följde den från början, jag insåg att jag nog glömt en hel del.

Men jag kan berätta hur jag upplevde trådens gång, och det blir ju lite av en sammanfattning, fast ur min synvinkel.
Först presenterade Fredrik filmen, i första inlägget. Kolla den!

Det kändes väldigt spännande, och lite olustigt. Och i och med att jag utför elektriska installationer så var jag naturligtvis väldigt intresserad (och många andra med mig).
Det första som slog mig med filmen, förutom det alldeles uppenbara budskapet då, var att det dels inte fanns några som helst detaljer om hur strömmarna drevs framåt, och lite oklara omständigheter. Jag sakande direkt de slutna strömkretsarna, men tänkte först att det kanske är pedagogiskt rätt att beskriva det som i filmen.

I inlägg #16 börjar jag med mina första frågor om några av dessa saker.

I tråden resonerar vi oss vidare framåt, lite grovt uppdelat kan man att det kommer i huvudsak röra sig om två diskussioner som löper parallellt.
1. Vilken utrustning som kan skapa DC och varför etc
2. På vilket sätt detta ska kunna störa ut en JFB i annat hus.
Jag själv fokuserar på 2, läser det om 1.

Konsensus efter drygt 100 inlägg, av rätt kunniga personer, är att det krävs ett jordfel i grannhuset för att kunna sätta dennes JFB ur spel, och det jordfelet kommer få den JFB att trippa ändå, långt innan någon DC-ström utifrån kan sätta den ur spel.
Vi får ingen feedback från Fredrik, ja det har vi aldrig fått i denna fråga, beror det på okunskap, eller att han vet att han har fel. Det kommer vi troligen aldrig få veta.

Det Fredrik missat är Kirchhoffs strömlag, det måste finnas en galvanisk strömkrets.
Det är lätt hänt om man är en praktiker, inte teoretiker, så var inte ledsen.

Sen kom vi inte så mycket längre. Det gick ju att fundera mer över vad och hur DC kan uppstå, men hur det ska kunna ta sig till huset bredvid, där kommer vi inte längre.

Och som jag skrivit tidigare, då började det alltmer funderas över varför detta utspel ens gjordes.

Men ögna gärna tråden.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
E
Bo och Mikael_L kan vara ganska bråkiga, jag har för tillfället benådat Mikael_L och tycker vi numera kommer bra överens för stunden.

Bo är på Ignore men tyvärr så lyser hens inlägg konstant genom ändå och detta verkar vara ett problem svårt för forumets adnins att lösa.

Kostar mig mycket onödig tid tyvärr, skriver jag ett inlägg att rött kan vara PE i vissa sammanhang och Fasledare i andra exempelvis är Bo genast direkt där och skriver att detta minsann inte stämmer enligt standard bli-o-blä fast att det är så verkligheten sett ut de senaste 80 åren.

Det går dock inte att förneka att Bo bidragit med mycket till detta forum men så fort det kommer in någon och pratar om hur verkligheten ser ut är det precis som om att någon ställer sig på hens ömma tår.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
F Fredrik Sjödin skrev:
Stämmer bra. Allt det där finns utrett i rapporten. Tror många i den här tråden borde läsa den istället för att killgissa.
Om du lägger upp länken till rapporten här (gratis givetvis) så ska jag läsa den noga, och jag är säker på att fler kommer att lösa den noga. Det är ju precis detta vi frågat efter för att kunna fortsätta diskussionen sakligt.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
F Fredrik Sjödin skrev:
[länk]
Det bryter faktiskt mot forumsreglerna att göra reklam för produkter på det företag man jobbar på.
 
  • Gilla
ClasseClas och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
E El-Löken66 skrev:
jag har för tillfället benådat Mikael_L
:rofl: :crysmile: :rofl: :crysmile: :rofl:
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E
blackarrow blackarrow skrev:
Det bryter faktiskt mot forumsreglerna att göra reklam för produkter på det företag man jobbar på.
Finns det en anmäl inlägg funktion?
 
F Fredrik Sjödin skrev:
[länk]
Men snälla någon, en artikel har publicerats offentligt, den kritiseras inte bara här utan på andra ställen. Svaren finns i en rapport för 985 kr.

Jag tillhör allmänheten som läst en aetikel om att jag måste byta till JFB typ B då mina grannar har solceller. Som elektrotekniker som äger ett hus med en elanläggning jag ansvarar för. När jag står inför ett byte av mina nyinstallerade JFB, 2 typ A och en typ HI, så vill jag gärna veta varför då jag inte ens kan föreställa mig hur det ens är möjligt att grannens solceller slår ut mina brytare. Ett byte blir svindyrt och inget jag gör utan motivering.

Min central installerades för drygt 3 veckor sedan. Jag frågade installationsfirmans chef om jag behöver typ B för att det finns grannar med solceller och han sa direkt att det inte alls behövs. Här är jag i en tråd som diskuterar och sätter upp frågeställningar men får inga svar annat än att jag ska betala för en rapport som kanske innehåller svaren...

Nej, det duger inte.
 
  • Gilla
TT4F och 8 till
  • Laddar…
F Fredrik Sjödin skrev:
Det visar på exempel på de osakligheter och personangrepp som gör det omöjligt att föra en vettig diskussion härinne. Jag är gärna med och förklarar och diskuterar. Men inte om jag hela tiden möts med personangrepp och osakligheter. Nu har jag tyvärr tvingats sätta bland annat Bo och Mikael på ignore.
Som sagt är vi många som skulle uppskatta om du vill vara med och föra en vettig diskussion. Du behöver inte klassa det som omöjligt innan du försökt.

F Fredrik Sjödin skrev:
Stämmer bra. Allt det där finns utrett i rapporten. Tror många i den här tråden borde läsa den istället för att killgissa.
Kontentan av detta är att i stället för att du förklarar vad du menar så skall vi betala 985 kr för en rapport. Pengarna går till ett företag som du har anknytning till. Det är ditt val som du har rätt att göra. Men försök i konsekvensens namn inte låtsas som att du är intresserad av att diskutera.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 7 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
...skriver jag ett inlägg att skyddsjord kan vara PE i vissa sammanhang och Fasledare i andra exempelvis är Bo genast direkt där och skriver att detta minsann inte stämmer enligt standard bli-o-blä fast att det är så verkligheten sett ut de senaste 80 åren.
Du skriver en del obegripliga saker rätt ofta. Om du vill förklara för mig hur PE kan vara Fasledare, att det är okay och att det varit okay i 80 år så starta gärna en tråd om det och tagga mig med ett @.
Vi kan väl hålla oss till ämnet — JFB — i denna tråd.

Edit: Ser att du bytt PE mot röd, men förstår ändå inte vad Bo skulle ha skrivit. Det predikas väldigt friskt på elforumet att man inte kan lita på kablars färger.
 
Redigerat:
E
blackarrow blackarrow skrev:
Du skriver en del obegripliga saker rätt ofta. Om du vill förklara för mig hur PE kan vara Fasledare, att det är okay och att det varit okay i 80 år så starta gärna en tråd om det och tagga mig med ett @.
Vi kan väl hålla oss till ämnet — JFB — i denna tråd.
Jag pratar om färgen rött som i el sammanhang betyder fara, det vill säga anta aldrig något om denna färg!
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har ögnat genom hela tråden nu på morgonen, du klev av efter att LSA och du hade "rykt ihop" om NDA, ungefär i mitten av tråden (i den längd den har just nu).
Jag kanske missade något, men jag märkte i övrigt ingen dålig stämning eller att någon inte tålde dina resonemang (ja förutom att du gömde dig bakom NDA's i något fall och inte ville förklara djupare).
Det såg dessutom ut som att det där tog slut där, LSA backade ju och valde att inte driva frågan vidare.
Ja, tråden skulle ju inte handla om NDA:er och under vilka omständigheter det är ens moraliska skyldighet att bryta mot sådana. Så jag lät frågan vila där.

Och så värst otrevlig stämning kan jag inte hålla med om att det är eller ledde till. Man får skilja på att ha en annan åsikt och att vara otrevlig. (Tro mig, jag har varit med om forskningsdebatter som varit betydligt hårdare än den här, utan att deltagarna för den sakens skull kunnat hävda att man blivit "otrevligt" bemötta.)

Det är min grundade mening, övertygelse, och åsikt att det inte är förenligt med god sed (opus morale) att först varna för en risk för liv och hälsa, och sedan vägra att motivera sig när rimliga frågor uppstår (osett hänvisningar till en rapport för knappt 1000:- från ens eget organ) eller gömmer sig bakom NDA:er.

Den som uppträder på det viset får faktiskt vara beredd att ta den kritik som uppstår. Den som sig i leken ger...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 9 till
  • Laddar…
F Fredrik Sjödin skrev:
...Jag är gärna med och förklarar och diskuterar. Men inte om jag hela tiden möts med personangrepp och osakligheter.
Vi skulle kunna starta en ny tråd för att diskutera enbart JFB och DC-strömsproblem och börja om från noll liksom, om du tycker det skulle kännas bättre?
 
  • Gilla
Fredrik Sjödin
  • Laddar…
Mikael_L
Sen kan man (/jag) undra varför jag alls bryr mig.
Jaaa, om det nu endast skulle varit en lite smått förvirrad tråd på detta forum, som ingen utanför "vår krets" hade koll på så hade det varit lätt att bara ignorera röran. Säga emot lite, och sen lämna.

Nu är det ju inte riktigt så i detta fallet. Att Fredrik S har gjort en film om det måste ju haft ett syfte, den ansträngningen skulle väl inte detta forum vara värd!?
Och mycket riktigt, Fredrik har i kraft av sina olika kommunikationskanaler fått ut videon och budskapet långt.
Så jag såsom verksam i elinstallationsbranschen märker ju hur detta har satt avtryck. Det märks på många vis, elektriker som läst det i tidningen elinstallatören, privatpersoner som råkat läsa det.
Folk som driver elinstallationsfirma kommer och frågar mig (då de vet och litar på min teoretiska kompetens) hur det ligger till med detta.
Och jag får lite pedagogiskt rita och visa på att vi måste skapa en strömkrets, först därefter kan det flyta ström, och att den kretsen i så fall ändå kommer få JFB att bryta p.g.a. att det krävs ett jordfel.

Men skadan är redan skedd, nu går massor med elektriker och tror att de måste sätta en JFB typ B, kunden måste betala femtusen kronor istället för 500 kronor.
Efter bara 1000 installationer så har Fredriks tilltag kostat privatpersoner en halv miljon.

Detta är djupt olyckligt.
Om Fredrik hade tagit till sig av sanningen som vi mödosamt knåpat ihop under mer än 100 inlägg, så hade Fredrik kunnat pudla, ev fortsatt låta undersöka saken ordentligt innan man går vidare med något ifall det verkligen går att bevisa något farligt.
Nu har det skett i fel ordning, och kostar oss alla (generellt alltså) väldigt mycket.


Man kan ju också säga som så, skulle detta varit inom forskningsvärlden skulle man kunnat kallat det för ett "paper", som hade kunnat publicerats efter en peer review, vilken syftar till att granska kvaliteten på rapporten/undersökningen. Och då hade detta aldrig publicerats.
Nu gjorde vi andra en slags peer review i efterhand i denna tråden, och fäller det hela såsom undermåligt.
Men som sagt, skadan är redan skedd.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.