Jag kollade på denna film.

Hur tänker man där?
Bör inte locket resa sig när det torkar?

Om man bara skruvar i mitten så kan ju kanterna resa sig eller?
 
  • Gilla
Jörre44 och 1 till
  • Laddar…
Det är ju det lockläkten är till för. Och den är smalare för att kupa sig mindre.
 
  • Gilla
leffeisala och 2 till
  • Laddar…
Även om man skulle sätta 2 skruv/spik i locket så sitter de inte i kanten.
Spik/skruv som håller locket får inte ta i bottenbrädan.

Sedan är det inte säkert att brädan kupar sig, kan lika gärna bågna när den torkar.
Panel behöver inte vara pottätt, därför har man luftspalt bakom som ventilerar bort det som läcker in.

Protte
 
  • Gilla
orienterarn och 3 till
  • Laddar…
Johangfx Johangfx skrev:
Jag kollade på denna film.
[media]
Hur tänker man där?
Bör inte locket resa sig när det torkar?

Om man bara skruvar i mitten så kan ju kanterna resa sig eller?
Det är helt rätt det han gör (y)

Finns fler varianter efter tycke o smak, men principen är samma.
 
  • Gilla
McHolm och 2 till
  • Laddar…
Okej. Tycker det bara ser så fel ut med 1 skruv på locket. Aldrig sett det alltid 2 st och ej i bottenbrädan
 
  • Gilla
smedbror och 3 till
  • Laddar…
T
Är inte skruv ett h-vete när de är övermålade och man behöver lossa bränderna om 20 år?
 
  • Gilla
Svartkatta och 8 till
  • Laddar…
Jo
 
  • Gilla
Stigen 54 och 1 till
  • Laddar…
Spikar alltid en i mitten på bottenbrädan och en i locklisten. Spricker aldrig.
Brukar kupa sig första tiden men det lägger sig alltid efter ett par månader.
 
  • Gilla
Janagg och 1 till
  • Laddar…
Hur man spikar/skruvar lock är ju också beroende av vilka dimensionen som används, samt avstånd mellan bottenbrädorna. I videon så har man även valt att skruva bottenbräda i kant som sedan döljs av locket.
Skruvade panel när jag bytte på garaget och gjorde liknande det på videon, är väl 10-15 år sedan, och fungerar bra. Det jag fortfarande inte gillar är att skruvskallarna blir som prickar på panelen till skillnad från spiken som döljs bättre av färgen. Så fortsättningsvis har jag återgått till att använda spik, 4" drar bra blir som skruv.
 
  • Gilla
Zetor 25 och 1 till
  • Laddar…
Jag har kört 2 skruv i både botten- och topp-brädan och det har också fungerat super här hos mig. Jag har ju iofs slaskat på färg sen också på utsidan. Så det kanske är massa sprickor i brädorna om man skulle börja titta noga. Vet ej.
Rent spontant gillar jag svensk träs guide. De brukar ha koll. För mitt öga är det också av stort intresse att toppbrädan inte kupor sig och bildar en stor svart skugga. Det gillar jag inte.
 
  • Gilla
TommyFIN
  • Laddar…
Det är skruven som är fel. Det finns bara tre sätt att få loss en skruvad brädslåning när den behöver bytas eller repareras.
-Eld
-Dynamit
-Grävmaskin
Alla tre metoderna medför galopperande värdeminskning på huset.

Att spika med en galvaniserad tretumsspik mitt i brädan är helt rätt. Man kan använda två om man vill men det är inte nödvändigt. Sedan spikar man ribborna (lockläkten) med galvaniserad fyratumsspik mitt i springan mellan bräderna. Då håller ribborna bräderna på plats.
Kärnsidan på bräderna måste vändas utåt. Annars antingen drar de loss ribborna eller spricker när de torkar och koppar sig. Bräder som inte går att vända med kärnsidan ut är sekundavaror som man kan använda som tröd under något plåttak eller i betongformar men har man köpt dem som brädslåningsvirke skall man ha pengarna tillbaka.
Att spika i brädkanten bakom ribban är fel. Då bräderna rör sig med varierande fukthalt spjälks den lilla flisan utanför siken bort och bräderna lossnar. Det där är tyvärr en vanlig åkomma som jag har träffat på många gånger.
 
  • Gilla
  • Haha
P-A Lindqvist och 7 till
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Jag har kört 2 skruv i både botten- och topp-brädan och det har också fungerat super här hos mig. Jag har ju iofs slaskat på färg sen också på utsidan. Så det kanske är massa sprickor i brädorna om man skulle börja titta noga. Vet ej.
Rent spontant gillar jag svensk träs guide. De brukar ha koll. För mitt öga är det också av stort intresse att toppbrädan inte kupor sig och bildar en stor svart skugga. Det gillar jag inte.
Jag är med rädd att det skall kupa sig.
Kommer köra med botten 120 lock 95
 
  • Gilla
Pekka 53
  • Laddar…
Det är därför man vänder kärnsidan utåt. Hindrar man med våld bräder från att koppa sig så spricker de i stället.
 
H heimlaga skrev:
Det är skruven som är fel. Det finns bara tre sätt att få loss en skruvad brädslåning när den behöver bytas eller repareras.
-Eld
-Dynamit
-Grävmaskin
Alla tre metoderna medför galopperande värdeminskning på huset.

Att spika med en galvaniserad tretumsspik mitt i brädan är helt rätt. Man kan använda två om man vill men det är inte nödvändigt. Sedan spikar man ribborna (lockläkten) med galvaniserad fyratumsspik mitt i springan mellan bräderna. Då håller ribborna bräderna på plats.
Kärnsidan på bräderna måste vändas utåt. Annars antingen drar de loss ribborna eller spricker när de torkar och koppar sig. Bräder som inte går att vända med kärnsidan ut är sekundavarr som man kan använda som tröd under något plåttak eller i betongformar men har man köpt dem som brädslåningsvirke skall man ha pengarna tillbaka.
Att spika i brädkanten bakom ribban är fel. Då bräderna rör sig med varierande fukthalt spjälks den lilla flisan utanför siken bort och bräderna lossnar. Det där är tyvärr en vanlig åkomma som jag har träffat på många gånger.
Är inte så lätt att vända brädorna när man har 2 pall med brädor som redan är grundade.
 
  • Gilla
Snicklas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.