P
Nissens Nissens skrev:
Jo, att inredningsmodet går fram o tillbaka är ju välkänt. Men det händer sällan med teknik.

Vanlig dammsugare och centraldammsugare har levt parallellt, och nu har robotdammsugaren kommit, precis som robotar som klipper gräsmattan.

Jag har robot i trädgården sedan 7 år tillbaka, den gamla gräsklipparen finns kvar, men jag har inte startat den en enda gång under dessa 7 åren.

Samma sak kommer att hända när jag skaffar dammsugarrobot. :)
Då har du nog inte insett ännu hur många ställen din dammsugarrobot missar att städa.. :)
Fin tanke men funkar inte fullt lika bra i praktiken i många hem.
Den kommer inte in under eller bakom soffan och den fixar inte dammet bakom / under elementen.
Har man garderob man går in i så behövs det städas ibland där med.
Har man trappsteg eller trapp eller högre tröskel så tar den sig inte vidare eller behövs en på varje plan.. för att nämna några bara som jag kommer på just nu..
Dammsuga bilen fixar inte heller robotdammsugaren speciellt bra :)
 
  • Gilla
FixarLars
  • Laddar…
Nissens
P polaris78 skrev:
Då har du nog inte insett ännu hur många ställen din dammsugarrobot missar att städa.. :)
Fin tanke men funkar inte fullt lika bra i praktiken i många hem.
Den kommer inte in under eller bakom soffan och den fixar inte dammet bakom / under elementen.
Har man garderob man går in i så behövs det städas ibland där med.
Har man trappsteg eller trapp eller högre tröskel så tar den sig inte vidare eller behövs en på varje plan.. för att nämna några bara som jag kommer på just nu..
Dammsuga bilen fixar inte heller robotdammsugaren speciellt bra :)
Trappa är en sak, men resten fixar en robot hos mig eftersom jag alltid har möbler som är tillräckligt höga så att det går att städa under dem utan att flytta dem.
Walk in closet har jag inte.

Vet inte hur du har radiatorerna, men mina sitter på väggen och det är hur lätt som helst för en robot att städa nedanför dem, på ena våningen har jag golvvärme dessutom.

Trappan funkar nog med sopborsten utan problem, lättare än att moppa.

De nyare robotarna moppar ju också förresten. De blir bättre o bättre. :)

Har en kompis som har dammsugarrobot, han är supernöjd med den. :)
 
P polaris78 skrev:
Då har du nog inte insett ännu hur många ställen din dammsugarrobot missar att städa.. :)
Fin tanke men funkar inte fullt lika bra i praktiken i många hem.
Den kommer inte in under eller bakom soffan och den fixar inte dammet bakom / under elementen.
Har man garderob man går in i så behövs det städas ibland där med.
Har man trappsteg eller trapp eller högre tröskel så tar den sig inte vidare eller behövs en på varje plan.. för att nämna några bara som jag kommer på just nu..
Dammsuga bilen fixar inte heller robotdammsugaren speciellt bra :)

Jag har satt högre ben på mina soffor så de blev bättre att sitta i och dammsugaren städar under.
Men visst finns det tillfällen när man behöver en vanlig dammsugare och då är centraldammsugare att föredra. Dammsuger ur filtret på torktumlaren och frånluftsvärmepump, i kökslådor och soffor. Hade jag inte redan centraldammsugare skulle jag nöjt mig med en liten smidig vanlig dammsugare som komplement till roboten.
 
  • Gilla
polaris78
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Trappa är en sak, men resten fixar en robot hos mig eftersom jag alltid har möbler som är tillräckligt höga så att det går att städa under dem utan att flytta dem.
Walk in closet har jag inte.

Vet inte hur du har radiatorerna, men mina sitter på väggen och det är hur lätt som helst för en robot att städa nedanför dem, på ena våningen har jag golvvärme dessutom.

Trappan funkar nog med sopborsten utan problem, lättare än att moppa.

De nyare robotarna moppar ju också förresten. De blir bättre o bättre. :)

Har en kompis som har dammsugarrobot, han är supernöjd med den. :)
Det kan nog vara bekvämt med en robotdammsugare, om man möblerar efter den. Men vi har katt och en del vänner är kattallergiker, så vi håller stängt till vardagsrummet för det mesta. Hur får man robotdammsugaren att öppna och stänga dörrar? Och den får inte syn på hustruns tappade guldörhänge i tamburen, eller fläckarna efter kaffestänk på köksgolvet osv. Har man så fritt på golvet att en robotdammsugare blir effektiv går det nog på nolltid att sopa upp dammet också, så kan man våttorka nån gång emellanåt och få rent på riktigt. Jaja, det finns många sätt, det är nog bra att sätta sig ner och försöka leva sig in i hur det skulle fungera hos en själv med det ena eller andra. Innan man börjar installera eller riva ut.
 
F FixarLars skrev:
Det kan nog vara bekvämt med en robotdammsugare, om man möblerar efter den. Men vi har katt och en del vänner är kattallergiker, så vi håller stängt till vardagsrummet för det mesta. Hur får man robotdammsugaren att öppna och stänga dörrar? Och den får inte syn på hustruns tappade guldörhänge i tamburen, eller fläckarna efter kaffestänk på köksgolvet osv. Har man så fritt på golvet att en robotdammsugare blir effektiv går det nog på nolltid att sopa upp dammet också, så kan man våttorka nån gång emellanåt och få rent på riktigt. Jaja, det finns många sätt, det är nog bra att sätta sig ner och försöka leva sig in i hur det skulle fungera hos en själv med det ena eller andra. Innan man börjar installera eller riva ut.
Det underlättar verkligen inte för alla att ha en robot hemma.
Om man inte har katt. Helst en robot per dammfabrik :p
 
Nissens
F FixarLars skrev:
Det kan nog vara bekvämt med en robotdammsugare, om man möblerar efter den. Men vi har katt och en del vänner är kattallergiker, så vi håller stängt till vardagsrummet för det mesta. Hur får man robotdammsugaren att öppna och stänga dörrar? Och den får inte syn på hustruns tappade guldörhänge i tamburen, eller fläckarna efter kaffestänk på köksgolvet osv. Har man så fritt på golvet att en robotdammsugare blir effektiv går det nog på nolltid att sopa upp dammet också, så kan man våttorka nån gång emellanåt och få rent på riktigt. Jaja, det finns många sätt, det är nog bra att sätta sig ner och försöka leva sig in i hur det skulle fungera hos en själv med det ena eller andra. Innan man börjar installera eller riva ut.
Hmm, man behöver inte möblera mer efter en robot än efter en vanlig dammsugare. Jag har ingen robot, men har valt möbler som är tillräckligt höga så att man kan dammsuga under dem utan att möblera om.

Och att du alltid har stängda dörrar i ditt hus är ju ditt val, jag känner ingen som har det så och skulle aldrig låta katter påverka så mycket.
Kompisen har hund och hans robot gör en grym skillnad eftersom hunden fäller en hel del i perioder och skräpar förstås ned. Roboten sparar mycket dammsugning.

Kan roboten dessutom ordna moppningen så är det till och med ännu bättre! :)
 
126 inlägg.

Gör nu slag i saken och bär ut centraldammsugaren med slangar o allt, på garageuppfarten. Så kommer jag o hämtar inom en timme.

.
 
  • Haha
Nissens och 2 till
  • Laddar…
F fp01 skrev:
Trist med denna standardkommentar. Filter i behållaren, filter i utblåset + HEPA-filter är olkända begrepp eller?
Inte säkert på vad du menar med trist, ej heller vad som är standardkommentar, men i mitt fall sugs det in skogsluft i alla fönsterspringor och blåser ut luft efter centraldammsugarens filter rakt ut i luften. En del går förstås in genom nädsan när jag skakar mitt filter, men det gör jag ju utomhust med god ventilation. Förklara så jag förstår :)
 
Ok, jag förtydligar: Det som menas är att det är en vanlig standardkommentar i likande diskussioner, att en dammsugare släpper ut dammet man suger upp via utblåset, för att riktigt framhålla hur mycket bättre en centraldammsugare är... Konstigt nog samlas det mycket i påsen ändå... Även de minsta partklarna som ev. slipper förbi samlas upp i HEPA-filtret (E12, 99,5%) på dammsugaren, kan vi enas om detta? Det stämmer säkert som du skriver att det sugs in luft i huset när centraldammsugaren arbetar, och den uppvärmda rumsluften blåses ut på utsidan.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Har en vanlig snabeldrake, centraldammsugare ( i olika fastigheter), i bägge fastigheterna har vi Philips laddbar dammsugare med roterande borste. Har två Schäfrar också. Snabeldraken har dammpåsen och 2 filter på utblåset, någon hepa-sort. Ibland när man hälsar på någon så känner man på doften i fastigheten att de har dammsugit.. Deras dammsugare stinker nog ordentligt, och det är det som orsakar stanken i samband med undermålig ventilation. Det är tur att jag har en kompressor. Fick demontera snabeldraken och blåsa rent med tryckluft i dammsugaren, kanalerna mellan dammpåsen och hepafiltrena på utblåset. Har bytt alla hepafilter med jämna mellanrum, det är slut med det nu, har bara ett filter på utblåset numera. Frågar ni mig så är en centraldammsugare med 2-stegs fläkt outstanding.. Hundhår på matta, då är den laddbara dammsugaren med roterande borste bäst. Men, det fungerar med sopborste o skyffel också. En Amanda på fyra hjul o två roterande borstar är inte heller att förakta.:)
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi kör med robot, men har också två vanliga dammsugare - en på varje plan. Roboten hittar damm även om man tycker sig ha dammsugit bra med vanlig dammsugare, men det ska erkännas att vi har teoretiska yrken och inte är vana vid kroppsarbete. Även om vår robot ska ha lite AI så har ingen lärt den konceptet att fuska ännu. När prylarna blir smarta på riktigt blir de sannolikt lika lata som människor.

Självfallet går det att städa bättre än en robot, men det tar nog nästan lika lång tid som det tar för roboten och det är över en timme på nedersta våningen (ca 130 kvm). Gällande ofräscht utblås så brukar det fixas med filterbyte i dammsugaren. Ser man bara till att inte dammsuga upp fukt så ska det inte hända.

Jag skulle inte behålla en centraldammsugare utan investera i en robot och en vanlig för de smågrejer som roboten inte tar.
 
Tror att diskussionen handlar mest om ett hushåll utan husdjur. Med, som i vårat fall med två hundar om en snittvikt om 36kg, så tror jag att det är ganska kört med en robotdammsugare. Hur mycket rymmer damm, skräpbehållaren i en robotdammsugare? Om vi börjar där.
 
S Sackaros skrev:
Vi kör med robot, men har också två vanliga dammsugare - en på varje plan. Roboten hittar damm även om man tycker sig ha dammsugit bra med vanlig dammsugare, men det ska erkännas att vi har teoretiska yrken och inte är vana vid kroppsarbete. Även om vår robot ska ha lite AI så har ingen lärt den konceptet att fuska ännu. När prylarna blir smarta på riktigt blir de sannolikt lika lata som människor.

Självfallet går det att städa bättre än en robot, men det tar nog nästan lika lång tid som det tar för roboten och det är över en timme på nedersta våningen (ca 130 kvm). Gällande ofräscht utblås så brukar det fixas med filterbyte i dammsugaren. Ser man bara till att inte dammsuga upp fukt så ska det inte hända.

Jag skulle inte behålla en centraldammsugare utan investera i en robot och en vanlig för de smågrejer som roboten inte tar.
Får jag fråga, bara för en bättre bild, hur bor ni? Är det en modern lägenhet, var bor ni? Har du erfarenhet av centraldammsugare?
 
L leifa.k skrev:
Tror att diskussionen handlar mest om ett hushåll utan husdjur. Med, som i vårat fall med två hundar om en snittvikt om 36kg, så tror jag att det är ganska kört med en robotdammsugare. Hur mycket rymmer damm, skräpbehållaren i en robotdammsugare? Om vi börjar där.
Ganska lite, blev full första körningen mindre vart eftersom. Men kör man den varje dag bör den nog tömmas 1-2 ggr i veckan. Vi har en vanlig bondkatt för referens.
 
L leifa.k skrev:
Får jag fråga, bara för en bättre bild, hur bor ni? Är det en modern lägenhet, var bor ni? Har du erfarenhet av centraldammsugare?
Vi bor i en vanlig villa, ca 130 kvm nere ca 50 kvm uppe. Eller nåt sånt, totalt 180. Jag har testat centraldammsugare hemma hos andra, tyckte det saknade fördelar om jag ska vara ärlig. Men jag hatar att städa också.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.