electroluxaren skrev:
förväntat men ovanligt klart
Kanske så klart som kan förväntas. Vad jag vill ha är en utförlig teknisk beskrivning av maskinens konstruktion och inre komponenter

Har nu ställt en kompletterande fråga om bl.a. Tillverkningsland, garantitider och priset på Mieles originalreservdelar mot bakgrund av deras höga svansföring om kvalitet, höga priser på maskiner och deras garantier i bottennivå.
Här är frågan:

"Madeleine,
Tack för svar!
Du har nog inte sett min kompletterande fråga om i vilket land WEF365 eller liknande modeller i samma prisklass monteras. Att enskilda komponenter köps globalt utgår jag ifrån, med all respekt för Mieles kvalitetskontroll. Min senare fråga gäller alltså i vilket land maskinerna monteras. Tacksam för svar, kanske lite snabbare än senast.

Avslutningsvis några reflektioner i anledning av ditt föregående svar, som du bör ta som ett medskick och vidarebefordra. Du behöver alltså inte gå i polemik i anledning av det följande, men du får gärna kommentera.

Miele borde skärpa och förtydliga sitt kunderbjudande när det gäller garantier och anpassa det till märkets höga svansföring ifråga om inbyggda produktkvaliteter. Det betyder i allt väsentligt två saker:
A) En minst femårig garantitid på t.ex. disk- och tvättmaskiner samt
B) En marknadsmässig prissättning på reservdelar.

Det duger t.ex. inte att ta vardera ca 6 000 kr för ett kretskort och en cirkulationspump till en tämligen ny diskmaskin, när båda reservdelarna kan köpas för mellan 720-1100 kr vardera inklusive moms på den öppna marknaden för reservdelar. Det ska förstås ses i ljuset av de redan höga priserna på Mieles produkter, ett överdrivet fokus på kvalitet i reklamen i kombination med marknadens sämsta garantivillkor."

Kommer ett svar så delar jag här.
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
D DFYD123 skrev:
det är säkert inte ovanligt men då jag i mitt yrke just säljer vitvaror till stora nyproduktioner och dessutom hjälper de större fastighetsägarna dagligen med utbyten av deras vitvaror hos deras hyresgäster så vågar jag påstå att min verklighet ser annorlunda ut.
Det var intressant. Hur bedömer du invändig produktkvalitet och långsiktig hållbarhet när du säljer vitvaror till hyresvärdar? Din erfarenhet, om den ger svar på frågan i tråden, kan vara till hjälp för fastighetsförvaltare av alla slag och storlek, inte minst för villaägare. Berätta gärna.
 
C cpalm skrev:
Den bistra sanningen är nog att dessa kalkyler tar dålig eller ingen hänsyn till effekten av produkt/materialval, förebyggande underhåll och reparationer. Tror dessutom det är mycket viktigare för dessa organisationer att träffa kalkyl/budget än att välja de mest kostnadeffektiva alternativen. Det är ingen som får guldstjärna för att man överträffar budget. Kalkylen ger den amorterade kostnaden, sen slänger man på sin vinstmarginal och det blir hyran man tar ut.

Finns en anledning till att avgiften för en bostadsrätt lätt kan ligga på en 5:e-del av hyran i en hyresrätt.
Ja, hyresrätten är den absolut dyraste formen av boende. Om det finns ingen tvekan och det gäller i alla Nordiska länder. Det visar flera olika samhällsekonomiska analyser. Men jag tror ändå du är lite uppgiven och pessimistisk här. Det finns många bra hyresvärdar, både privata och inom allmännyttan, som söker låga livscykelkostnader för fastigheterna. Det innefattar bl.a. val av maskiner i lägenheterna, som inklusive reparationer har låga kostnader fördelade på en lång livscykel.
 
Olle i Stureby Olle i Stureby skrev:
Det var intressant. Hur bedömer du invändig produktkvalitet och långsiktig hållbarhet när du säljer vitvaror till hyresvärdar? Din erfarenhet, om den ger svar på frågan i tråden, kan vara till hjälp för fastighetsförvaltare av alla slag och storlek, inte minst för villaägare. Berätta gärna.
Olle i Stureby Olle i Stureby skrev:
Och hur ser den verkligheten ut, kan du utveckla? Vore spännande.
Det är inte en bedömning jag behöver göra eller kan göra för den delen. Arkitekten har redan bestämt vilka varor det ska vara eller i vilket segment dessa ingår i. Ofta när det gäller nyproduktion av mindre fastigheter 10-12 lgh som ska bli bostadsrätter så finner inte byggherren någon större anledning att lägga extra pengar på vitvarorna eller köket för den delen då han ej får tillbaka det vid försäljningen. Han har ofta enbart ett ansvar 2 eller för honom i värsta fall 5 år på vitvarorna mot köparen. Sen så kan det ju såklart variera, till Continental living så sålde vi inte direkt det billigaste men det var kanske för att det var lite mer nischat mot en specifik marknad vilket gjorde att varumärket spelade stor roll. Likaså merparten av husbyggarna väljer ofta kanske ett lite finare varumärke men likväl de enklaste modellera med möjlighet för köparen att uppgradera till finare modeller. När de gäller nyproduktion av hyresrätter så har såklart fastighetsägaren med i sin beräkning hur länge varorna ska hålla, eller förväntas hålla. De absolut billigaste sakerna är tämligen omöjliga att erbjuda 5 års garanti på för tillverkaren. sen varierar det såklart en hel del. Jag har fastighetsägare som byter ut samtliga spisar till induktion och då det är 70-spisar så blir det inte så många att välja mellan då dom vägrar köpa Cylinda pga helt värdelös eftermarknad. Vilket innebär att vi stoppar in Husqvarna QSI7134 varenda gång en spis går sönder. Vår största kund vill enbart ha Siemens och då IQ500 modeller, eller vill ha o vill ha, vi har ett ramavtal med färdigt modellprogram för dom. Skickar 80 uppsättningar till stambyten i Södertälje varannan månad till en annan väldigt stor aktör och dom kör förvisso hyfsat billiga lux men inte de gamla heliosmodellerna som nu blivit lux istället utan ngt finare modeller. Sorry att det drog iväg jag ville bara påvisa att det är inte alltid är det billigaste till hyresrätter.
Men för att belysa din fråga så har jag gjort detta i 22 år och varit i många fabriker men den kunskap du efterfrågar är för mig helt irrelevant i mitt yrke då mina kunder (och förmodligen merparten) efterfrågar och fäster vikt vid helt andra saker. Det viktiga är inte alltid hur länge en vara håller, det viktiga är hur fort den blir åtgärdad när den går sönder. Iallafall då det gäller förvaltning för fastighetsskötarna vill bli av med problemet. Därför försöker jag alltid låta bli att sälja Cylinda. Jag kanske blandar ihop det med Gaggenau men jag tror att miele tillverkar sina egna komponenter i Tyskland till sina maskiner och därför kostar lite mera än andra tillverkare som tar det mesta från Asien.
 
D DFYD123 skrev:
Det är inte en bedömning jag behöver göra eller kan göra för den delen. Arkitekten har redan bestämt vilka varor det ska vara eller i vilket segment dessa ingår i. Ofta när det gäller nyproduktion av mindre fastigheter 10-12 lgh som ska bli bostadsrätter så finner inte byggherren någon större anledning att lägga extra pengar på vitvarorna eller köket för den delen då han ej får tillbaka det vid försäljningen. Han har ofta enbart ett ansvar 2 eller för honom i värsta fall 5 år på vitvarorna mot köparen. Sen så kan det ju såklart variera, till Continental living så sålde vi inte direkt det billigaste men det var kanske för att det var lite mer nischat mot en specifik marknad vilket gjorde att varumärket spelade stor roll. Likaså merparten av husbyggarna väljer ofta kanske ett lite finare varumärke men likväl de enklaste modellera med möjlighet för köparen att uppgradera till finare modeller. När de gäller nyproduktion av hyresrätter så har såklart fastighetsägaren med i sin beräkning hur länge varorna ska hålla, eller förväntas hålla. De absolut billigaste sakerna är tämligen omöjliga att erbjuda 5 års garanti på för tillverkaren. sen varierar det såklart en hel del. Jag har fastighetsägare som byter ut samtliga spisar till induktion och då det är 70-spisar så blir det inte så många att välja mellan då dom vägrar köpa Cylinda pga helt värdelös eftermarknad. Vilket innebär att vi stoppar in Husqvarna QSI7134 varenda gång en spis går sönder. Vår största kund vill enbart ha Siemens och då IQ500 modeller, eller vill ha o vill ha, vi har ett ramavtal med färdigt modellprogram för dom. Skickar 80 uppsättningar till stambyten i Södertälje varannan månad till en annan väldigt stor aktör och dom kör förvisso hyfsat billiga lux men inte de gamla heliosmodellerna som nu blivit lux istället utan ngt finare modeller. Sorry att det drog iväg jag ville bara påvisa att det är inte alltid är det billigaste till hyresrätter.
Men för att belysa din fråga så har jag gjort detta i 22 år och varit i många fabriker men den kunskap du efterfrågar är för mig helt irrelevant i mitt yrke då mina kunder (och förmodligen merparten) efterfrågar och fäster vikt vid helt andra saker. Det viktiga är inte alltid hur länge en vara håller, det viktiga är hur fort den blir åtgärdad när den går sönder. Iallafall då det gäller förvaltning för fastighetsskötarna vill bli av med problemet. Därför försöker jag alltid låta bli att sälja Cylinda. Jag kanske blandar ihop det med Gaggenau men jag tror att miele tillverkar sina egna komponenter i Tyskland till sina maskiner och därför kostar lite mera än andra tillverkare som tar det mesta från Asien.
Var inte ledsen för att du ”drog iväg”, dina synpunkter är intressanta även om de höjer sig något över trådens ämne.

Nej, arkitekten bestämmer aldrig vilka vitvaror som ska installeras. Arkitekten är bara en uppdragstagare, en konsult. Det är byggherren som bestämmer allt, vilket du också senare konstaterar. Det gäller oavsett om projektet avser en enstaka villa eller ett stort antal flerfamiljshus med hyres- eller bostadsrätt.

Problemet gäller främst vem som är byggherre, oavsett typ av byggprojekt. När det gäller nya bostadsrätter säljs de i regel genom en BRF, grundad och bemannad av totalentreprenören, alltså något av våra större byggföretag. Den föreningen saknar givetvis allt incitament att ta ansvar för vitvarornas hållbarhet. En innehavare av en bostadsrätt svarar själv för kommande skador på lägenhetens vitvaror. Min frågeställning, halvvägs in i tråden, handlar snarare om de byggherrar som bygger hyresrätter.

I motsats till i fallet med bostadsrätt svarar hyresvärden, inte bara för tapetsering med någon typ av tioårsintervall och annat inre underhåll, utan också för att vitvaror i kök och badrum fungerar, hela tiden, så länge hyresförhållandet pågår. Det kan pågå i årtionden. Vore jag hyresvärd skulle jag vilja veta att de kylar, frysar, spisar, tvättmaskiner och torktumlare som ingår i hyran kan förväntas hålla i minst tio år, även med slarviga hyresgäster.

Det här är ju dyra grejor. Finns det verkligen ingen vägledning inom organisationen Fastighetsägarna? Om inte tycker jag synd om dem, men kanske mest om hyresgästerna.
 
Redigerat:
Olle i Stureby Olle i Stureby skrev:
Var inte ledsen för att du ”drog iväg”, dina synpunkter är intressanta även om de höjer sig något över trådens ämne.

Nej, arkitekten bestämmer aldrig vilka vitvaror som ska installeras. Arkitekten är bara en uppdragstagare, en konsult. Det är byggherren som bestämmer allt, vilket du också senare konstaterar. Det gäller oavsett om projektet avser en enstaka villa eller ett stort antal flerfamiljshus med hyres- eller bostadsrätt.

Problemet gäller främst vem som är byggherre, oavsett typ av byggprojekt. När det gäller nya bostadsrätter säljs de i regel genom en BRF, grundad och bemannad av totalentreprenören, alltså något av våra större byggföretag. Den föreningen saknar givetvis allt incitament att ta ansvar för vitvarornas hållbarhet. En innehavare av en bostadsrätt svarar själv för kommande skador på lägenhetens vitvaror. Min frågeställning, halvvägs in i tråden, handlar snarare om de byggherrar som bygger hyresrätter.

I motsats till i fallet med bostadsrätt svarar hyresvärden, inte bara för tapetsering med någon typ av tioårsintervall och annat inre underhåll, utan också för att vitvaror i kök och badrum fungerar, hela tiden, så länge hyresförhållandet pågår. Det kan pågå i årtionden. Vore jag hyresvärd skulle jag vilja veta att de kylar, frysar, spisar, tvättmaskiner och torktumlare som ingår i hyran kan förväntas hålla i minst tio år, även med slarviga hyresgäster.

Det här är ju dyra grejor. Finns det verkligen ingen vägledning inom organisationen Fastighetsägarna? Om inte tycker jag synd om dem, men kanske mest om hyresgästerna.
Nu finns det dessvärre inte några vitvaror som håller i tio år och än mindre i hyresrätter där de boende ha en tendens att slita mer på sakerna.
Självklart byggherren som bestämmer men jag tror dom som oftast inte är nere och pillar på produktnivå dock, iaf inte när det gäller dessa saker. Sen har dom såklart inköpare som har som enda uppgift att räkna hem hela bygget. Sen om man är intresserad som byggherre att få tal del av ex investeringsstöd så finns det en del krav där ofta valet av vitvaror blir med lägsta möjliga energiförbrukning snarare än det billigaste som går att hitta. Ett exempel då är ju ex värmepumpstumlare snarare än en vanlig kondenstumlare. Och när dom önskar A+++ på kyl/frysar så finns det inte en billig från BSH utan man behöver hoppa upp några prisklasser. Med det sagt så innebär det dock inte per automatik att produkten på ngt sätt blir bättre ur perspektivet livslängd men likväl inte det billigaste alternativet som fortfarande var det jag önskade belysa.
 
D DFYD123 skrev:
Nu finns det dessvärre inte några vitvaror som håller i tio år och än mindre i hyresrätter där de boende ha en tendens att slita mer på sakerna.
Självklart byggherren som bestämmer men jag tror dom som oftast inte är nere och pillar på produktnivå dock, iaf inte när det gäller dessa saker. Sen har dom såklart inköpare som har som enda uppgift att räkna hem hela bygget. Sen om man är intresserad som byggherre att få tal del av ex investeringsstöd så finns det en del krav där ofta valet av vitvaror blir med lägsta möjliga energiförbrukning snarare än det billigaste som går att hitta. Ett exempel då är ju ex värmepumpstumlare snarare än en vanlig kondenstumlare. Och när dom önskar A+++ på kyl/frysar så finns det inte en billig från BSH utan man behöver hoppa upp några prisklasser. Med det sagt så innebär det dock inte per automatik att produkten på ngt sätt blir bättre ur perspektivet livslängd men likväl inte det billigaste alternativet som fortfarande var det jag önskade belysa.

Det är nog en tidsfråga innan hyresvärdar börjar ställa högre krav på tvättmaskiner och andra hushållsmaskiner. Det kostar för mycket att byta för ofta.

Samma frågeställning har uppstått bland biltillverkare i takt med att allt fler nya bilar hyrs ut till konsument/nyttjare istället för att säljas på öppna marknaden. När biltillverkaren själv, som uthyrare/leasgivare, drabbas av dålig kvalitet på bilarnas komponenter blir det dyrt för dem. I vanliga fall drabbar kostnaderna ju bara den bilköpande allmänheten och då tjänar fabrikanten pengar på försäljning av reservdelar. Med ökande uthyrning biter de sig själva i svansen, därav de höjda kraven på komponenter/reservdelar. https://www.gp.se/ekonomi/tillverkare-kräver-bildelar-som-håller-längre-1.43044009

Det vore rimligt om även hyresvärdar ställer ökade kvalitetskrav på de komponenter som ingår i hyresrätten, t.ex. hushållsmaskiner. Det ligger i linje med strävan efter låga livscykelkostnader i bostäderna och stämmer väl in med en mer cirkulär ekonomi.
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Efter många, i många fall, klargörande svar i denna tråd har jag kommit fram till följande slutsatser:

1) Jag ska behålla min svensktillverkade 22 år gamla Cylinda FT 27:62 så länge den går som om den var ny. Det gör den ännu.
2) Går den sönder ska den repareras om det kan ske till en rimlig kostnad och ringa arbetsinsats, typ byte av kol.
3) Om Cylindan ändå måste kasseras köper jag en tekniskt och prestandamässigt jämförbar, lätt begagnad och mycket nyare MIele-maskin till en bråkdel av nypriset och ser hur länge den håller.

Jag anser att hushållsmaskiner ska hålla länge - i årtionden. Det ska också löna sig att reparera dem när de går sönder. Begagnade hushållsmaskiner ska i första hand återbrukas, inte återvinnas.

Vad säger t.ex. Electroluxaren om den strategin?
 
Redigerat:
  • Gilla
GreenYoda
  • Laddar…
A
Olle i Stureby Olle i Stureby skrev:
Efter många, i många fall, klargörande svar i denna tråd har jag kommit fram till följande slutsatser:

1) Jag ska behålla min svensktillverkade 22 år gamla Cylinda FT 27:62 så länge den går som om den var ny. Det gör den ännu.
2) Går den sönder ska den repareras om det kan ske till en rimlig kostnad och ringa arbetsinsats, typ byte av kol.
3) Om Cylindan ändå måste kasseras köper jag en tekniskt och prestandamässigt jämförbar, lätt begagnad och mycket nyare MIele-maskin till en bråkdel av nypriset och ser hur länge den håller.

Jag anser att hushållsmaskiner ska hålla länge - i årtionden. Det ska också löna sig att reparera dem när de går sönder. Begagnade hushållsmaskiner ska i första hand återbrukas, inte återvinnas.

Vad säger t.ex. Electroluxaren om den strategin?
På punkt 1
Håller jag med till 100%
Punkt 2 till 50% då det troligen är lönsamt att reparera upp och förbi nyanskaffningsvärde.
Punkt 3 egentligen. inte alls då det är svårt att hitta en riktig miele lättare att hitta en Cylinda tillverkad innan 2012
Kanske börja leta redan nu? Kan vara värt några hundringar och ha ett par på lager?
 
  • Gilla
hus520 och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
På punkt 1
Håller jag med till 100%
Punkt 2 till 50% då det troligen är lönsamt att reparera upp och förbi nyanskaffningsvärde.
Punkt 3 egentligen. inte alls då det är svårt att hitta en riktig miele lättare att hitta en Cylinda tillverkad innan 2012
Kanske börja leta redan nu? Kan vara värt några hundringar och ha ett par på lager?
Tack för synpunkter. Jag håller mig tillsvidare till strategi 1, dvs. behålla Cylindan så länge som möjligt. Har också noterat att det finns många Cylinda på begagnatmarknaden med samma svenska bygge som min nuvarande. Jag tror inte jag behöver lagra maskiner i källaren.
En fråga dock: Vad menas med "en riktig Miele"? Är det samma som en tysktillverkad?
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
På punkt 1
Håller jag med till 100%
Punkt 2 till 50% då det troligen är lönsamt att reparera upp och förbi nyanskaffningsvärde.
Punkt 3 egentligen. inte alls då det är svårt att hitta en riktig miele lättare att hitta en Cylinda tillverkad innan 2012
Kanske börja leta redan nu? Kan vara värt några hundringar och ha ett par på lager?
Nu har faktiskt den 22 år gamla Cylindan, FT 27:62, börjat visa tänderna och morra lite vid start. Lyckas man inte ställa in rätt program, temp mm. och starta inom 6-8 sekunder visas "Indikation motorfel" i displayen. Sen är den helt oemottaglig för intryck, bokstavligen.

Slår man då av den, eller drar ut kontakten, och börjar om från början går den igång snällt om man är tillräckligt snabb, dvs. snabbare än 6-8 sekunder. Det gäller alltså att få igång maskinen innan "indikation motorfel" dyker upp i displayen.

Vad betyder "indikation motorfel" utan närmare spec? Kan det vara kolen som har dålig kontakt trots att hela tvättcykeln, inklusive 1600 rpm centrifugering, förflyter felfritt och till full belåtenhet när maskinen väl gått igång? Funderar på om det kan vara ett simpelt givarfel.
 
Redigerat:
electroluxaren skrev:
Jag har installerat många 100hyres och bostadsrätter för olika byggherrar bostadsbolag. Och har inte hg valt ett annat alternativ så får de billigaste möjliga enligt avtalet.
Tex en torktumlare 2.300.-
Tror dig, men var det inte du som i en av mina få trådar skrev att priset inte har betydelse för hållbarhet och livslängd på vitvaror, det som kostar är funktioner och finesser. Det gav mig en insikt som jag förmedlat till många, alltså betala gärna 20 000 för en diskmaskin, men tro inte att den håller längre än en för 5 000.
 
A
Olle i Stureby Olle i Stureby skrev:
Tror dig, men var det inte du som i en av mina få trådar skrev att priset inte har betydelse för hållbarhet och livslängd på vitvaror, det som kostar är funktioner och finesser. Det gav mig en insikt som jag förmedlat till många, alltså betala gärna 20 000 för en diskmaskin, men tro inte att den håller längre än en för 5 000.
Om man bortser från de allra billigaste och uddafabrikaten så är det rätt hållbarhets mässigt. Men det kan ju vara kul med en maskin som är tyst och centrifugerar snabbare än 1200rpm
 
  • Gilla
hus520
  • Laddar…
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Hur håller man liv i sina Cylindamaskiner från 2005 (tvätt och torktumlare) så länge som möjligt? Finns det förebyggande åtgärder eller är det lika bra att vänta på haveri?
Jag bytte nyligen drivrem (som gått av) och stödrullar (den ena hade krängt av gummihjulet) på torktumlaren. Köpte en spännrulle till remmen också men den gamla såg fin ut fortfarande så den får gå ett tag till. Trumlagert har jag ett liggande nu. Det som jag satte tillbaka vid rembytet gick lite knackigt, men då hade jag inget hemma. Hoppas det går att köpa delar ett tag till bara. Lagret är ett standard SKF 6202-2Z.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.