C
Kan inte annat än att hålla med, men man ser ju hur det funkar inom storskalig fastighetsförvaltning. Det är "planekonomi" som gäller.
 
A
C cpalm skrev:
Nej, det jag menar är att jag misstänker att många värdar upphandlar tvättmaskiner med serviceavtal till en fast årlig kostnad, och då är så klart den kostnaden en faktor i upphandlingen. Om sedan leverantören måste serva maskinerna stup i kvarten för att det är skräp ingår det ju i så fall i serviceavtalet och påverkar inte hyresvärdens kostnad.

Alltså ett bästa "total cost of ownership"-upplägg som inte nödvändigtvis innebär att man väljer bästa kvalitet.
Maskiner köps via byggavtal!
Det är alltid de enklaste och billigaste modellerna.
Dessa är fruktansvärt rabatterade och kan bytas med en fika.
2 års garanti därefter köper man en ny.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Olle i Stureby Olle i Stureby skrev:
Råd&Rön startades redan av Konsumentinstitutet på 60-talet, som ett kortfattat faktablad, det utvecklades senare till tidning under Konsumentverket. Numera ägs Råd&Rön av Sveriges Konsumenter. Det är en obunden, ideell organisation, som arbetar för alla konsumenters bästa genom att granska företag, påverka politiken och stärka konsumentmakten. Medlemmar i organisationen är bl.a. Konsumentvägledarnas förening, SPF, PRO, Hyresgästföreningen och riksförbundet Hem och Samhälle.
Inte undra på att de, utan statsstöd, inte har råd att förse oss konsumenter med riktigt värdefull konsumentinformation, som när det gäller maskinernas långsiktiga hållbarhet. Undrar om professionella hyresvärdar, som köper tusentals hushållsmaskiner har bättre information? Vem tillhandahåller i så fall den?
Hmmm, plötsligt överväger jag att bli prenumerant ... :thinking: :cool:

edit:
36 spänn i månaden för en digital prenumeration
https://www.radron.se/prenumerera-pa-rad-ron/
Jag kan kanske ta med matlåda en extra gång varannan månad som kompensation ... :whistle:
 
  • Gilla
  • Haha
GreenYoda och 4 till
  • Laddar…
W Whitehorse skrev:
Det var som fan, aldrig varit på en med plastbehållare, riktigt dåligt av miele då det har varit en av delarna dom vinner kunder på.

Ja res delarna är snuskigt dyra, i många fall obefogat men alltid kvalitets pumpar osv.

Lite tråkigt med en tex 5 år gammal disk där cirkpumpen läcker och en ny kostar 4 tusen innan moms. Så blivit lite tveksam på deras diskar men kommer köpa en själv nu. Konkurrenterna känns så b i diskutrymmet.
Som ett sidospår håller jag med ang. deras diskmaskinerna. Som en dröm att plocka i och ur.
 
K Knorren skrev:
Som ett sidospår håller jag med ang. deras diskmaskinerna. Som en dröm att plocka i och ur.
som ett ytterligare sidospår så kan inte miele leverera vare sig disk tvätt eller tork tidigare än juni månad. Så för er som har trasig maskin och tänkt köpa miele tänk om.
 
electroluxaren skrev:
Maskiner köps via byggavtal!
Det är alltid de enklaste och billigaste modellerna.
Dessa är fruktansvärt rabatterade och kan bytas med en fika.
2 års garanti därefter köper man en ny.
Det beror lite på, är det bostadsrätter köps det billigaste som finns men byggs det hyresrätter i egen regi så ger det ett helt annat tänk gällande kvalitet. Eller kvalitet kanske är fel ord men det köps iaf inte det billigaste.
 
A
Jag har installerat många 100hyres och bostadsrätter för olika byggherrar bostadsbolag. Och har inte hg valt ett annat alternativ så får de billigaste möjliga enligt avtalet.
Tex en torktumlare 2.300.-
 
  • Gilla
Olle i Stureby och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Jag har installerat många 100hyres och bostadsrätter för olika byggherrar bostadsbolag. Och har inte hg valt ett annat alternativ så får de billigaste möjliga enligt avtalet.
Tex en torktumlare 2.300.-
det är säkert inte ovanligt men då jag i mitt yrke just säljer vitvaror till stora nyproduktioner och dessutom hjälper de större fastighetsägarna dagligen med utbyten av deras vitvaror hos deras hyresgäster så vågar jag påstå att min verklighet ser annorlunda ut.
 
electroluxaren skrev:
Maskiner köps via byggavtal!
Det är alltid de enklaste och billigaste modellerna.
Dessa är fruktansvärt rabatterade och kan bytas med en fika.
2 års garanti därefter köper man en ny.
Tror du dessvärre har rätt. Men var försvann livscykelkostnaden, som numera beräknas av alla professionella byggherrar? Kostnaden för hushållsmaskiner i hyresbostäder ingår tydligen inte i den kalkylen.
 
Olle i Stureby Olle i Stureby skrev:
Jag har ställt kortfattade frågor till Miele, med utgångspunkt från modell WEF365 (ca 15' kr, 8 kg, 1600 rpm, inga finesser) bl.a. gällande fjäderben, tvättvattenbehållare, material i balansvikter och garantitider. Det senare med tanke på Mieles höga svansföring kring driftsäkerhet och lång hållbarhet (byggd för 20 års användning). Efter 4 dagar inget svar. De utlovar svar inom 24 timmar.
Återkommer med rapport, om de svarar.
Tycker nog att förekomst och kvalitet, när det gäller viktig förköpsinformation, är ett slags kvalitetskriterium i sig.
Har nu fått ett något syrligt svar från MIele angående denna mellanmodell. Det känns inte som de vill sälja en tvättmaskin till mig. Maskinen har tre "stötdämpare", inget sägs eller utvecklas om denna lösnings förträfflighet. Materialet i trumma och tank är magnetiskt rostfritt, alltså en enklare och billigare kvalitet än i svenskbyggda Cylindas 18/8. När det gäller garanti sägs bara att de har ett års garanti och hänvisar till "den 10-åriga tusenlappen". Men jag erbjuds en förlängd garanti på 10 år för 3 900 kr extra.

Här är hela svaret:

Hej Olle
  1. Det är 3st stötdämpare monterade i våra hushållsmaskiner.
  1. Korset är i gjutjärn och kontervikterna fram- och lagerkors i bak är av gjutjärn.
  1. Som standard har vi 1 års garanti och sen om man anmäler sin maskin inom 1 år efter att man har fått hem den till kvalitetsbevis så är det giltigt i 10 år och betyder att om en Mieletekniker behöver komma ut och titta på maskinen inom 10 år så drar vi bort 1000kr på den första servicefakturan. Med det sagt så går det alltid att förlänga garantitiden om ni önskar upp till 10 år. Och för tvättmaskinen ni är intresserad av kostar den förlängda garantin 3900kr i så fall. Se länk:
https://www.miele.se/konsument/kvalitetsbevis-och-foerlaengd-garanti-3219.htm#p3223

  1. Och på er fjärde fråga så är ytterbehållare och tvättrumma magnetiskt.
  1. Ni pratade även om våra proffstvättmaskiner och de är testade för att kunna stå i en tvättstuga som nyttjas av flera hushåll som ofta har tvättider från 07-22 mån-sön. Ni har alltid alternativet att köpa en sådan men det kan vara lite överdimensionerat till ett ensamt hushåll där jag inte har hört talas om att en tvättmaskin kommer upp i den mängden av körningar.
Med vänlig hälsning,
Madeleine
Rådgivare Miele Experience Center

Kommentar någon?
 
D DFYD123 skrev:
det är säkert inte ovanligt men då jag i mitt yrke just säljer vitvaror till stora nyproduktioner och dessutom hjälper de större fastighetsägarna dagligen med utbyten av deras vitvaror hos deras hyresgäster så vågar jag påstå att min verklighet ser annorlunda ut.
Och hur ser den verkligheten ut, kan du utveckla? Vore spännande.
 
C
Olle i Stureby Olle i Stureby skrev:
Men var försvann livscykelkostnaden, som numera beräknas av alla professionella byggherrar?
Den bistra sanningen är nog att dessa kalkyler tar dålig eller ingen hänsyn till effekten av produkt/materialval, förebyggande underhåll och reparationer. Tror dessutom det är mycket viktigare för dessa organisationer att träffa kalkyl/budget än att välja de mest kostnadeffektiva alternativen. Det är ingen som får guldstjärna för att man överträffar budget. Kalkylen ger den amorterade kostnaden, sen slänger man på sin vinstmarginal och det blir hyran man tar ut.

Finns en anledning till att avgiften för en bostadsrätt lätt kan ligga på en 5:e-del av hyran i en hyresrätt.
 
A
Olle i Stureby Olle i Stureby skrev:
Har nu fått ett något syrligt svar från MIele angående denna mellanmodell. Det känns inte som de vill sälja en tvättmaskin till mig. Maskinen har tre "stötdämpare", inget sägs eller utvecklas om denna lösnings förträfflighet. Materialet i trumma och tank är magnetiskt rostfritt, alltså en enklare och billigare kvalitet än i svenskbyggda Cylindas 18/8. När det gäller garanti sägs bara att de har ett års garanti och hänvisar till "den 10-åriga tusenlappen". Men jag erbjuds en förlängd garanti på 10 år för 3 900 kr extra.

Här är hela svaret:

Hej Olle
  1. Det är 3st stötdämpare monterade i våra hushållsmaskiner.
  1. Korset är i gjutjärn och kontervikterna fram- och lagerkors i bak är av gjutjärn.
  1. Som standard har vi 1 års garanti och sen om man anmäler sin maskin inom 1 år efter att man har fått hem den till kvalitetsbevis så är det giltigt i 10 år och betyder att om en Mieletekniker behöver komma ut och titta på maskinen inom 10 år så drar vi bort 1000kr på den första servicefakturan. Med det sagt så går det alltid att förlänga garantitiden om ni önskar upp till 10 år. Och för tvättmaskinen ni är intresserad av kostar den förlängda garantin 3900kr i så fall. Se länk:
[länk]

  1. Och på er fjärde fråga så är ytterbehållare och tvättrumma magnetiskt.
  1. Ni pratade även om våra proffstvättmaskiner och de är testade för att kunna stå i en tvättstuga som nyttjas av flera hushåll som ofta har tvättider från 07-22 mån-sön. Ni har alltid alternativet att köpa en sådan men det kan vara lite överdimensionerat till ett ensamt hushåll där jag inte har hört talas om att en tvättmaskin kommer upp i den mängden av körningar.
Med vänlig hälsning,
Madeleine
Rådgivare Miele Experience Center

Kommentar någon?
förväntat men ovanligt klart
 
Q
Vi har köpt Bosch med fem års fabriksgaranti. Jag säger inte att de är bäst men med det garantilöftet kan de inte valt de sunkigaste komponenterna tänker jag...
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Vad bör kollas? Kolla att det står Cylinda på den. ;)
Snarare vad borde ha kollats, på den tiden Cylinda tillverkades i Sverige. Numera finns mängder av erfarenhet och underlag, bl.a. i denna tråd, för att "Cylindakollen" för länge sedan spelat ut sin roll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.