16 724 läst · 120 svar
17k läst
120 svar
Kriterier för byggkvalitet på nya tvättmaskiner - Vad bör kollas?
Maskiner köps via byggavtal!C cpalm skrev:Nej, det jag menar är att jag misstänker att många värdar upphandlar tvättmaskiner med serviceavtal till en fast årlig kostnad, och då är så klart den kostnaden en faktor i upphandlingen. Om sedan leverantören måste serva maskinerna stup i kvarten för att det är skräp ingår det ju i så fall i serviceavtalet och påverkar inte hyresvärdens kostnad.
Alltså ett bästa "total cost of ownership"-upplägg som inte nödvändigtvis innebär att man väljer bästa kvalitet.
Det är alltid de enklaste och billigaste modellerna.
Dessa är fruktansvärt rabatterade och kan bytas med en fika.
2 års garanti därefter köper man en ny.
Hmmm, plötsligt överväger jag att bli prenumerant ...Olle i Stureby skrev:Råd&Rön startades redan av Konsumentinstitutet på 60-talet, som ett kortfattat faktablad, det utvecklades senare till tidning under Konsumentverket. Numera ägs Råd&Rön av Sveriges Konsumenter. Det är en obunden, ideell organisation, som arbetar för alla konsumenters bästa genom att granska företag, påverka politiken och stärka konsumentmakten. Medlemmar i organisationen är bl.a. Konsumentvägledarnas förening, SPF, PRO, Hyresgästföreningen och riksförbundet Hem och Samhälle.
Inte undra på att de, utan statsstöd, inte har råd att förse oss konsumenter med riktigt värdefull konsumentinformation, som när det gäller maskinernas långsiktiga hållbarhet. Undrar om professionella hyresvärdar, som köper tusentals hushållsmaskiner har bättre information? Vem tillhandahåller i så fall den?
edit:
36 spänn i månaden för en digital prenumeration
https://www.radron.se/prenumerera-pa-rad-ron/
Jag kan kanske ta med matlåda en extra gång varannan månad som kompensation ...
Som ett sidospår håller jag med ang. deras diskmaskinerna. Som en dröm att plocka i och ur.W Whitehorse skrev:Det var som fan, aldrig varit på en med plastbehållare, riktigt dåligt av miele då det har varit en av delarna dom vinner kunder på.
Ja res delarna är snuskigt dyra, i många fall obefogat men alltid kvalitets pumpar osv.
Lite tråkigt med en tex 5 år gammal disk där cirkpumpen läcker och en ny kostar 4 tusen innan moms. Så blivit lite tveksam på deras diskar men kommer köpa en själv nu. Konkurrenterna känns så b i diskutrymmet.
Det beror lite på, är det bostadsrätter köps det billigaste som finns men byggs det hyresrätter i egen regi så ger det ett helt annat tänk gällande kvalitet. Eller kvalitet kanske är fel ord men det köps iaf inte det billigaste.electroluxaren skrev:
det är säkert inte ovanligt men då jag i mitt yrke just säljer vitvaror till stora nyproduktioner och dessutom hjälper de större fastighetsägarna dagligen med utbyten av deras vitvaror hos deras hyresgäster så vågar jag påstå att min verklighet ser annorlunda ut.electroluxaren skrev:
Medlem
· Stockholms län
· 159 inlägg
Tror du dessvärre har rätt. Men var försvann livscykelkostnaden, som numera beräknas av alla professionella byggherrar? Kostnaden för hushållsmaskiner i hyresbostäder ingår tydligen inte i den kalkylen.electroluxaren skrev:
Medlem
· Stockholms län
· 159 inlägg
Har nu fått ett något syrligt svar från MIele angående denna mellanmodell. Det känns inte som de vill sälja en tvättmaskin till mig. Maskinen har tre "stötdämpare", inget sägs eller utvecklas om denna lösnings förträfflighet. Materialet i trumma och tank är magnetiskt rostfritt, alltså en enklare och billigare kvalitet än i svenskbyggda Cylindas 18/8. När det gäller garanti sägs bara att de har ett års garanti och hänvisar till "den 10-åriga tusenlappen". Men jag erbjuds en förlängd garanti på 10 år för 3 900 kr extra.Olle i Stureby skrev:Jag har ställt kortfattade frågor till Miele, med utgångspunkt från modell WEF365 (ca 15' kr, 8 kg, 1600 rpm, inga finesser) bl.a. gällande fjäderben, tvättvattenbehållare, material i balansvikter och garantitider. Det senare med tanke på Mieles höga svansföring kring driftsäkerhet och lång hållbarhet (byggd för 20 års användning). Efter 4 dagar inget svar. De utlovar svar inom 24 timmar.
Återkommer med rapport, om de svarar.
Tycker nog att förekomst och kvalitet, när det gäller viktig förköpsinformation, är ett slags kvalitetskriterium i sig.
Här är hela svaret:
Hej Olle
- Det är 3st stötdämpare monterade i våra hushållsmaskiner.
- Korset är i gjutjärn och kontervikterna fram- och lagerkors i bak är av gjutjärn.
- Som standard har vi 1 års garanti och sen om man anmäler sin maskin inom 1 år efter att man har fått hem den till kvalitetsbevis så är det giltigt i 10 år och betyder att om en Mieletekniker behöver komma ut och titta på maskinen inom 10 år så drar vi bort 1000kr på den första servicefakturan. Med det sagt så går det alltid att förlänga garantitiden om ni önskar upp till 10 år. Och för tvättmaskinen ni är intresserad av kostar den förlängda garantin 3900kr i så fall. Se länk:
- Och på er fjärde fråga så är ytterbehållare och tvättrumma magnetiskt.
- Ni pratade även om våra proffstvättmaskiner och de är testade för att kunna stå i en tvättstuga som nyttjas av flera hushåll som ofta har tvättider från 07-22 mån-sön. Ni har alltid alternativet att köpa en sådan men det kan vara lite överdimensionerat till ett ensamt hushåll där jag inte har hört talas om att en tvättmaskin kommer upp i den mängden av körningar.
Madeleine
Rådgivare Miele Experience Center
Kommentar någon?
Medlem
· Stockholms län
· 159 inlägg
Och hur ser den verkligheten ut, kan du utveckla? Vore spännande.D DFYD123 skrev:
Den bistra sanningen är nog att dessa kalkyler tar dålig eller ingen hänsyn till effekten av produkt/materialval, förebyggande underhåll och reparationer. Tror dessutom det är mycket viktigare för dessa organisationer att träffa kalkyl/budget än att välja de mest kostnadeffektiva alternativen. Det är ingen som får guldstjärna för att man överträffar budget. Kalkylen ger den amorterade kostnaden, sen slänger man på sin vinstmarginal och det blir hyran man tar ut.Olle i Stureby skrev:
Finns en anledning till att avgiften för en bostadsrätt lätt kan ligga på en 5:e-del av hyran i en hyresrätt.
förväntat men ovanligt klartOlle i Stureby skrev:Har nu fått ett något syrligt svar från MIele angående denna mellanmodell. Det känns inte som de vill sälja en tvättmaskin till mig. Maskinen har tre "stötdämpare", inget sägs eller utvecklas om denna lösnings förträfflighet. Materialet i trumma och tank är magnetiskt rostfritt, alltså en enklare och billigare kvalitet än i svenskbyggda Cylindas 18/8. När det gäller garanti sägs bara att de har ett års garanti och hänvisar till "den 10-åriga tusenlappen". Men jag erbjuds en förlängd garanti på 10 år för 3 900 kr extra.
Här är hela svaret:
Hej Olle
- Det är 3st stötdämpare monterade i våra hushållsmaskiner.
- Korset är i gjutjärn och kontervikterna fram- och lagerkors i bak är av gjutjärn.
[länk]
- Som standard har vi 1 års garanti och sen om man anmäler sin maskin inom 1 år efter att man har fått hem den till kvalitetsbevis så är det giltigt i 10 år och betyder att om en Mieletekniker behöver komma ut och titta på maskinen inom 10 år så drar vi bort 1000kr på den första servicefakturan. Med det sagt så går det alltid att förlänga garantitiden om ni önskar upp till 10 år. Och för tvättmaskinen ni är intresserad av kostar den förlängda garantin 3900kr i så fall. Se länk:
- Och på er fjärde fråga så är ytterbehållare och tvättrumma magnetiskt.
Med vänlig hälsning,
- Ni pratade även om våra proffstvättmaskiner och de är testade för att kunna stå i en tvättstuga som nyttjas av flera hushåll som ofta har tvättider från 07-22 mån-sön. Ni har alltid alternativet att köpa en sådan men det kan vara lite överdimensionerat till ett ensamt hushåll där jag inte har hört talas om att en tvättmaskin kommer upp i den mängden av körningar.
Madeleine
Rådgivare Miele Experience Center
Kommentar någon?
Medlem
· Stockholms län
· 159 inlägg