Jag hade def eldat på. Men aldrig i livet förvarat veden i en byggnad. Husbock är ingen rolig historia att få in i huset. Men elda på för fulla muggar!
 
Fast husbock låter inte troligt tycker jag. Har man hanterat mycket ved eller för den delen obarkat vankantat virke från fur och gran så finns dessa gångar och larver ofta under barken.
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Ö öringen skrev:
Fast husbock låter inte troligt tycker jag. Har man hanterat mycket ved eller för den delen obarkat vankantat virke från fur och gran så finns dessa gångar och larver ofta under barken.
Trevlig skog och ved du har :) ... Klart man har en o annan misstänkt liten rackare om man låter veden ligga ett tag, särskillt om man har lite stockupplag i skogen. Men det är onödigt o ta risker. Men elda på bara, fast skippa o ha den där veden inomhus hur som helst.
 
G guggen skrev:
Trevlig skog och ved du har :) ... Klart man har en o annan misstänkt liten rackare om man låter veden ligga ett tag, särskillt om man har lite stockupplag i skogen. Men det är onödigt o ta risker. Men elda på bara, fast skippa o ha den där veden inomhus hur som helst.
Precis, om inte det är säkert om det är Husbocken som flyttat in... då eldar jag bara på eller om jag inte hinner elda upp så ska det till tippningen, vill inte ha potentiella farliga djur nära mitt hus och vänta tills de ska flyga ut och leta efter ställen att gömma ägg.
 
G guggen skrev:
Trevlig skog och ved du har :) ... Klart man har en o annan misstänkt liten rackare om man låter veden ligga ett tag, särskillt om man har lite stockupplag i skogen. Men det är onödigt o ta risker. Men elda på bara, fast skippa o ha den där veden inomhus hur som helst.
Trevlig och trevlig, det är så det är bara. Dessa angrepp kommer ganska omgående på obarkad ved oavsett man vill eller inte. Varför tror ni det är Husbock?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Ö öringen skrev:
Trevlig och trevlig, det är så det är bara. Dessa angrepp kommer ganska omgående på obarkad ved oavsett man vill eller inte. Varför tror ni det är Husbock?
Hos mig gör det inte det, jag har egen skog och sysslat med sådant ett tag. Låter du stocken ligga länge eller refererar du till flerårig ved?
Jag tror inte nödvändigtvis att detta är husbock, men jag förstår inte riktigt varför man vill ta den risken med de mängder larver som det uppenbarligen är. Men elda det mesta gör jag gärna.
 
Larv från någon av våra långhorningar, alla av dom ser dock lika ut och omöjliga att arta.
Ganska osannolikt att det är just husbock.

Du borde låta ett par av dom utvecklas till baggar för identifiering. Har du ingen stor behållare med luftigt lock där du kan ha ett par tre vedkubbar liggandes?
 
Redigerat:
  • Gilla
Katolsster och 1 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
Hos mig gör det inte det, jag har egen skog och sysslat med sådant ett tag. Låter du stocken ligga länge eller refererar du till flerårig ved?
Jag tror inte nödvändigtvis att detta är husbock, men jag förstår inte riktigt varför man vill ta den risken med de mängder larver som det uppenbarligen är. Men elda det mesta gör jag gärna.
Nä blåhjon och liknande insekter kommer väl först när virket legat ett tag, och köper man ved av gran eller fur så är det ju från torrgranar och vindfällen som legat ett tag. Man gör ju inte ved av prima sågtimmer.
 
Ö öringen skrev:
Nä blåhjon och liknande insekter kommer väl först när virket legat ett tag, och köper man ved av gran eller fur så är det ju från torrgranar och vindfällen som legat ett tag. Man gör ju inte ved av prima sågtimmer.
Då kan vi komma fram till att vi har olika kvalitet på den ved vi nornalt eldar. Du talar om att hantera och elda ved som TS, dvs som legat flera år, jag hanterar min ved på ett eller två årsbasis. Köper du ved av den kvalitén hoppas jag att du har bra pris :)
 
  • Gilla
öringen
  • Laddar…
Jag köper ingen ved, jag har egen skog. Jag är helt överens med dig, ju längre veden legat ju mer larver. Dock tror jag det räcker med ett eller två år från det att du fäller tills du har en stor fet blåhjonslarv under barken.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Stämmer bra, blåhjon kommer snabbt.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
TorpAnders TorpAnders skrev:
Larv från någon av våra långhorningar, alla av dom ser dock lika ut och omöjliga att arta.
Ganska osannolikt att det är just husbock.

Du borde låta ett par av dom utvecklas till baggar för identifiering. Har du ingen stor behållare med luftigt lock där du kan ha ett par tre vedkubbar liggandes?
Jo det kan jag, vore kul att se vad det blir till för nåt.
Men ändå är det en risk med vedhögen ute, om den skulle ligga där fram till sommaren när insekterna ska svärma, då är det för sent.
 
Jag hade låtit det vara, är de bara under barken är det lugnt.
 
För dom som vill veta, idag fick jag besök av en 82-åriga man som jobbat med skog i hela sitt liv.
Han tittade och tog några bitar i handen, och sa direkt ' är normalt, är normalt, också normalt, normalt, det är lugnt' . Han sa, husbock sitter ju i gammal virke av furu och gran, dvs i gamla timmerväggar, balkar och sånt. '' det som ligger här är levande skog '' .

Han berättade för mig att det är nog barkborrar, som borrar sig in i träet och ska förpuppas sen.
 
Redigerat:
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Om det mot förmodan kan vara barkborre, kolla ned någon skogsägare som kan svara, så ska dom avlivas och hur man gör det vet jag inte. Det är den sorten som förstör våra skogar på vissa ställen så det knappt går att elda i en spis med det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.