Staffans2000
E El-Löken66 skrev:
Du skriver att personen ifråga tar för lite betalt. Då bör det vara någon parameter från hens sida som är missad. Påverkar den dig eller hen?
Inte heller jag förstår vad du vill påtala. Det blir inte enklare av ditt henande om honom. DVS. Grizzlybjörnen.

Staffan
 
Fairlane
Nej han påverkar inte mig.
Hn bor och verkar i en annan del av landet än vad jag gör.
Allt jag vet är att han har sagt vad han tar i betalt och jag tycker att han utan att skämmas kan höja timpengen.

Läs vad jag skriver och försök inte att hitta något mellan raderna.

Jösses. När folk anlitar utländska hantverkare så brukar det sägar att ett problem är kommunikationen, men det verkar fullt möjligt att det är ett problem även om man har samma modersmål.
 
  • Haha
  • Gilla
ptlf och 5 till
  • Laddar…
E
Fairlane Fairlane skrev:
Nej han påverkar inte mig.
Hn bor och verkar i en annan del av landet än vad jag gör.
Allt jag vet är att han har sagt vad han tar i betalt och jag tycker att han utan att skämmas kan höja timpengen.

Läs vad jag skriver och försök inte att hitta något mellan raderna.

Jösses. När folk anlitar utländska hantverkare så brukar det sägar att ett problem är kommunikationen, men det verkar fullt möjligt att det är ett problem även om man har samma modersmål.
Om den låga timpenningen inte påverkar dig, det vill säga du får det utförande du önskat i rätt tid menar du alltså att summan som saknas för att uppnå rätt nivå är något Grizzlybjörnen123 får hantera.

Jobbar hen för en tjuga i timmen, stjäl materielet, eller fuskar med skatter och försäkringar?

Inte nödvändigtvis kundens problem då denne, du, handlar i god tro och får vad som utlovas.

Om pseudonymen Grizzlybjörnen123 är en hen eller hon vet jag inte, heller inte nödvändigtvis skaparen av pseudonymen Grizzlybjörnen123. Det kanske finns tío personen kopplade till det kontot, vad vet jag.
 
Staffans2000
E El-Löken66 skrev:
Om pseudonymen Grizzlybjörnen123 är en hen eller hon vet jag inte, heller inte nödvändigtvis skaparen av pseudonymen Grizzlybjörnen123
Det märks direkt på hur han skriver. Men för att vara på den säkra sidan kollade jag. Det står "Man" efter "Kön".:)
 
  • Gilla
  • Haha
Örjan Johansson och 1 till
  • Laddar…
P
E El-Löken66 skrev:
Exempelvis ska all gatubelysning vara LED. Varför?
Skall och skall. Det beror väl på vad en livscykelanalys för bytet till LED ger för resultat?

Samt även resultatet av en beräkning om skillnaden mot att byta omedelbums och att byta när en gatubelysning tar slut och verkligen måste bytas?
 
Redigerat:
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men talande är väl kanske att som färdig klar civilingenjör med några års arbetslivserfarenhet, ett kunnande som är tillräckligt för att företaget känner sig nödgade att hitta en lösning för att man ska få vara kvar osv, så tjänar man inte mer än att 460:- i timpenning blir högre lön (med full beläggning).
Det konsulthyrande storbolaget behöver inte betala social avgifter och allmän löneskatt ovanpå de där 460 kronorna, inte heller tjänstepensionspremie (vilket stora bolag normalt gör), så det måste konsulten göra själv. Då blir det inte fullt lika bra (men rätt bra ändå).

Men det där vet ju du som driver aktiebolag.
 
Redigerat:
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Detta är ju ett målmedvetet arbete som de bedrivit, för att pressa sina inköpskostnader. De hade ju även kunnat skita i det och tänka att det spelar ingen roll, det är ju ändå någon annan som betalar.
Är de värda att behålla denna ökade vinst själva, eller ska man anse att de samtidigt måste sänka sina materialpriser mot kund?
Om de lyckas sänka kostnaden för sin företagsförsäkring, eller tvingar alla elektriker att köra ytterligare två år med sina bilar, innan byte, ska det också tvunget gå till kundens fördel?
De måste väl inte, men om man tror att lägre priser är en konkurrensfördel så kan man ju använda sina lägre utgifter till att sänka sina priser. Hur man ska fördela de insparade pengarna mellan lägre priser och ökad förtjänst är en gissningsövning som man behöver en erfaren marknadsanalytiker till.

Det lönade sig ju för grossisterna att sänka priserna för att få elfirman som storkund.
 
  • Gilla
RACS
  • Laddar…
E
P pmd skrev:
Skall och skall. Det beror väl på vad en livscykelanalys för bytet till LED ger för resultat?

Samt även resultatet av en beräkning om skillnaden mot att byta omedelbums och att byta när en gatubelysning tar slut och verkligen måste bytas?
Kanske stämmer som du skriver, antingen är målen reviderade eller så minns jag fel.

Men exempelvis Trafikverket har som mål att 50% ska utgöras av LED 2024.

Min poäng var egentligen mest var vi ska göra av överskottsenergin vindkraften skapar med dessa lösningar, gatubelysning har egentligen aldrig varit något större problem, nu är väl nyare generationer vindkraftverk även duktigare att bromsa.
 
P
E El-Löken66 skrev:
Kanske stämmer som du skriver, antingen är målen reviderade eller så minns jag fel.

Men exempelvis Trafikverket har som mål att 50% ska utgöras av LED 2024.

Min poäng var egentligen mest var vi ska göra av överskottsenergin vindkraften skapar med dessa lösningar, gatubelysning har egentligen aldrig varit något större problem, nu är väl nyare generationer vindkraftverk även duktigare att bromsa.
Jag är tveksam till att ha mål som beskriver vilka medel man ska använda. Jag tycker att mål ska beskriva vilka resultat man vill uppnå, och varför.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Mikael_L
P pmd skrev:
De måste väl inte, men om man tror att lägre priser är en konkurrensfördel så kan man ju använda sina lägre utgifter till att sänka sina priser. Hur man ska fördela de insparade pengarna mellan lägre priser och ökad förtjänst är en gissningsövning som man behöver en erfaren marknadsanalytiker till.

Det lönade sig ju för grossisterna att sänka priserna för att få elfirman som storkund.
Det ramlar ner till det vanliga, att man blir inte en bra hantverksföretagare med automatik för att man är en duktig yrkesman.

Men denna marknad, som vi diskuterar här, är i grunden så pass dysfunktionell att man knappast behöver hyra in en marknadsanalytiker.
Så länge jag kan göra kunden rent av lycklig och förtjust genom att komma i tid, ringa innan ifall det blev något problem med tiden samt hälsa och ta av skorna, så jobbar man inte mot så speciellt hård konkurrens.
 
  • Gilla
  • Haha
Nyfniken och 13 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tycker det timpris du har, ditt materialpåslag och din tydlighet är väldigt bra. Ska jag kritisera något så är det att du borde höja ditt timpris. Du är helt enkelt för billig. Däremot verkar du vara hederlig och tydlig, vilket uppskattas. :)
Nu beror det lite på vart i landet man befinner sig och i Stockholm är det i billigaste laget.

Om jag är för billig vad rekommenderar du att jag borde ta istället?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Fairlane
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Nu beror det lite på vart i landet man befinner sig och i Stockholm är det i billigaste laget.

Om jag är för billig vad rekommenderar du att jag borde ta istället?
Är du nöjd så tar du helt rätt betalt. Endast du kan avgöra. Jag tycker den modell du beskrivit känns bra.
 
E
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Nu beror det lite på vart i landet man befinner sig och i Stockholm är det i billigaste laget.

Om jag är för billig vad rekommenderar du att jag borde ta istället?
350 plus moms låter rimligt.
 
E El-Löken66 skrev:
350 plus moms låter rimligt.
Samma pris som du tar för tulpanlöken:D
 
U Uffe A skrev:
Jag är totalt emot ohemula påslag på mtrl
Jag försvarar definitivt inte de tar betalt efter en hittepå prislista
Jag har inte de bästa rabatterna hos grossen eftersom jag inte är storkund
Och kickback är det ingen som erbjudit mig
Är inte säker på att det existerar
Jag föredrar att handla hos en grossist med rimliga priser eftersom jag får mina varor dagen efter jag beställt dessa
Desutom garanti enl alem om det skulle vara något fel på dessa
Har aldrig behövt utnyttja denna, men det är en extra trygghet för mig
Kan i många fall inte matcha de bästa nätpriserna men jag slipper sitta och spendera timmar vid datorn för att jaga kronor (tid som måste debiteras kunden)
Dessutom så vet jag att jag får leveransen när jag behöver den
Viss mtrl kan jag sälja till kund billigare än vad närbutiken erbjuder (trots mitt påslag)
Tyvärr så har många den inställningen (inte alla) att hantverkare, speciellt rörisar och elektriker lever ett liv i lyx eftersom de tjänar så ohyggligt bra

Jag är inte den billigaste per timme, och inte den dyraste heller
Är fullt transparent med min prissättning och gör klart det från början
Det är viktigt att det skrivs ett avtal så att båda parter vet vad som ingår
Tyvärr så finns det fula fiskar på båda sidor
P Paxman skrev:
51:an
Du gör samma fel som många andra hantverkare som försvarar den rådande debiteringsmodellen; misstar oss kritiker för några som vill att ni ska ha låg timdebitering OCH ta bort de förvirrande påläggen. Jag har läst många trådar där detta diskuteras och jag har inte läst någon som tycker det.

Det handlar om att ha en transparent debiteringsmodell samt att ta ut pengar på rätt saker. Hantverkare säljer i första hand sina tjänster. En elektriker säljer sitt kunnande när det gäller att installera el, en snickare säljer sitt kunnande när det gäller att snickra osv. Som det ser ut idag är detta kunnande nedvärderat i prissättningen eftersom så stor del av fakturan är olika andra kostnader för kunden. Hantverkaren är till stor del en materielförsäljare (tar 9000 kr för ett proppskåp som går att köpa för 1500 kr).

Detta känns inte renhårigt för kunden. Många hantverkare använder ett restaurangbesök i sin argumentation i stil med: "Kräver du att biffen ska kosta lika mycket på krogen som på ICA?". Nej, det gör ingen...men när man beställer biffen så ser man att den kostar 250 spänn. Krögaren lägger inte på knivslipning, duktvättsavgift, stolsdyneslitage osv i efterhand. Man vet helt enkelt hur mycket biffen kommer kosta, och skulle man dessutom vara missnöjd med den så fixar krögaren någonting annat.

Så är det på en marknad med fungerande konkurrens. Gillar man inte pris, service, utförande och bemötande går man helt enkelt till en annan krog nästa gång. Krögaren måste därför se till att kunden blir nöjd, så den kommer tillbaka och kanske tipsar vänner. Fixar inte krögaren detta ekonomiskt går krogen omkull.
Man kan enkelt konstatera att du inte har den blekaste om hantverks världen när du så tydligt jämför med en biff.
Jag är tacksam för att du inte fortsatte att jämföra med ica.
Du eftersöker transparans och konstaterade att du visste vad biffen skulle kosta. Men det är inte så svårt att veta.
Att montera ett vägguttag kan vara mycket svårare att veta innan. Men om det är viktigt så ber du om offert. Han gör en uppfattning baserat på det du berättar. Han har aldrig varit på plats. Han vet ingenting om väggar kabel dragning. Så vill ha ett fast pris så kommer man att ta i för att du vill inte förlora. Du har fått en offert på 2h jobb.
Men det tog bara en timme. Men hantverkaren kunde inte veta. Det är väldig skillnad med en restaurang och en hantverkare. Men visst du kan få fast pris
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.