G gråsten skrev:
OK. Jag behöver börja lite mer basic. I min Smart-SMS sändare/mottagare finns ett antal ingångar och utgångar.

Ingång 1 går från sluten till öppen. SMS skickas om nätströmmen har fallit bort (enheten har batteribackup).

här behöver jag en 4G enhet som har ingångar som reagerar på öppet/Slutet och som skickar förprogrammerade SMS.

utgång 2 sluter och aktiverar ett relä som ger ström till varmvattenberedaren.

här behöver jag en 4G enhet som via SMS öppnar eller sluter ingångar.

I och för sig finns redan burkar med ethernetingång som har de ingångar och utgångar som behövs, bl a Velleman reläkort VM 201. Men de styrs med appar och det duger inte för larm där man måste bli varse larmet genast.

dessutom verkar det onödigt att allt ska gå över 4G om det finns fiber, helst då fiber med failover till 4G.

Hur går det med alla huslarm som använder SMS till privatkund. Ska de använda uppringda röstlarm istället?

det riktigt stora problemet kommer med kommersiella larmanläggningar som Honeywell Galaxy. Jag har etthundra adresserade larmpunkter (varenda fönster och dörr bl a). Först gick larmen via telenätet till en (dyr) tjänst som skickare ut larmen via SMS. Sedan koppartråden lades ned så går larmen direkt till mig via en SMS-sändare som anläggningen kompletterats med över 3G. Här behövs en burk som tar koderna från larmcentralen och skickar ut dem över 4G. Men hur tas de emot?
För Honeywell systemet så är sannolikheten stor att de erbjuder/kommer att erbjuda en alternativ kommunikationsenhet för ethernet som kan ansluts till ditt nät och skicka ut informationen. Behövs då deras molntjänst eller liknande för att ta emot och trigga larmen via sms eller notifieringar från en mobilapp
 
  • Gilla
gråsten
  • Laddar…
kisumisu
Blev även jag ledsen läsa det här!

3G kan jag förstå. Men GSM.

Innebär att man får köpa nya grejor allt från gps klocka till barnen och styrenheten till stugan. Tur att jag aldrig satte gsm styrning till värmepumpen hemma.

Mobilen har jag dualsim Telia går på GSM och mitt finska sim med 4G. Går inte ha 4G samtidigt på båda och hur är det? Telia stödjer ju inga röstsamtal på 4G gör dem det idag???

Sist men inte minst är Telias 4G och 3G katastroftäckning. Speciellt deras 3G som vanliga samtal gör över till ifall man satt mobilen på automatisk sökning. Hoppas dem då sätter 4G eller 5G på gamla GSM bandet så det blir bra täckning?!

Visst det är några år kvar till 2025. Men ändå.
Hoppas någon svensk operatör kommer erbjuda vettiga alternativ (priser) till telematik dvs dessa "dumma" mottagare ifall det ska styras saker. Idag är ju Halebop kontantkort enda vettiga till dessa, Telia kräver en minsta förbrukning och alla andra har maxtaxa på internetanslutning. Dvs dyrt dyrt dyrt....

Men det är väl det operatörerna strävar efter.
En bekant till mig använder gps klocka till sitt barn och betalar ca 99kr månad. Jag betalar det där per år om ens det :crysmile:
Barnen ringer upp jag lägger på och ringer dem med mina fria samtal. Några datamängder behövs heller inte.

Nåja om 3-4år vill väl barnen ha 5g mobil och man får väl teckna ett frisurfabb och ta extra kort plus säga upp fibret och därmed komma billigt undan (y);)
 
Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
Blev även jag ledsen läsa det här!

3G kan jag förstå. Men GSM.

Innebär att man får köpa nya grejor allt från gps klocka till barnen och styrenheten till stugan. Tur att jag aldrig satte gsm styrning till värmepumpen hemma.

Mobilen har jag dualsim Telia går på GSM och mitt finska sim med 4G. Går inte ha 4G samtidigt på båda och hur är det? Telia stödjer ju inga röstsamtal på 4G gör dem det idag???

Sist men inte minst är Telias 4G och 3G katastroftäckning. Speciellt deras 3G som vanliga samtal gör över till ifall man satt mobilen på automatisk sökning. Hoppas dem då sätter 4G eller 5G på gamla GSM bandet så det blir bra täckning?!

Visst det är några år kvar till 2025. Men ändå.
Hoppas någon svensk operatör kommer erbjuda vettiga alternativ (priser) till telematik dvs dessa "dumma" mottagare ifall det ska styras saker. Idag är ju Halebop kontantkort enda vettiga till dessa, Telia kräver en minsta förbrukning och alla andra har maxtaxa på internetanslutning. Dvs dyrt dyrt dyrt....

Men det är väl det operatörerna strävar efter.
En bekant till mig använder gps klocka till sitt barn och betalar ca 99kr månad. Jag betalar det där per år om ens det :crysmile:
Barnen ringer upp jag lägger på och ringer dem med mina fria samtal. Några datamängder behövs heller inte.

Nåja om 3-4år vill väl barnen ha 5g mobil och man får väl teckna ett frisurfabb och ta extra kort plus säga upp fibret och därmed komma billigt undan (y);)
Jo, teknik fasas ut och dör och snart är det 2G som dör. Precis som kopparnätet, NMT och analog TV. Om nån driver vidare GSM på nån frekvens så kommer prislappen på sådant abonnemang bli betydligt högre för att få någon ekonomi i det hela. Dock bättre ekonomi att använda frekvensen till ny teknik med högre kanaleffektivitet än gammal GSM.
 
kisumisu
A anis16 skrev:
Jo, teknik fasas ut och dör och snart är det 2G som dör. Precis som kopparnätet, NMT och analog TV. Om nån driver vidare GSM på nån frekvens så kommer prislappen på sådant abonnemang bli betydligt högre för att få någon ekonomi i det hela. Dock bättre ekonomi att använda frekvensen till ny teknik med högre kanaleffektivitet än gammal GSM.
Det är sant och gsm kan ju på ett sätt fasas ut. Det går ju att sms och ringa på 3G.
Tråkigt bara att man än idag säljer utrustning som använder gammal teknik. Där är analog tv bra exempel. Man gick över till digitalt när knapot någon tv hade "inbyggd digitalbox".

Där gjorde kabelbolag som Comhem mer rätt man utfasade tekniken i etapper. Även om det var en massa kritik om det. Men dvb-c har ju funnits vågar nästan svära på 10år tillbaka och få har så gamla tv kvar. Berörde några men långt ifrån så många när Teracom stängde ner 2007. Hur många tv hade då inbyggd dvb-T ens. Kanske10%?!

Någon som vet om samtal sms tjänster osv på 4G?
När jag har Telia på 4G sms ringer tar emot samtal kopplas luren över till 3G. Med helt usel täckning sämre än 4G. Resultatet att man tappar samtalen helt motparten hör inte vad man säger jag hör inte vad dem säger osv. Jag har låst Telia till gsm dels för att samtal och sms fungerar bra där och dels för att min mobil hanterar bara 1 gsm eller 1 3g/4g samtidigt. Dessutom använder jag finska kortets datatjänster (200kr mån obegränsat inte ens lönt använda Telias ockersurf).

På mitt finska kort verkar samtal, sms mm gå på 4G nätet (har i alla fall inte märkt att telefonen skulle gå över till 3G). Ändå debiteras samtalen som på gsm nätet. Ja samtal ingår inte på mitt finska kort (man får flera olika val inte som i Sverige att samtal o sms ingår och surfen kostar ocker).
 
Redigerat:
  • Gilla
gråsten
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Det är sant och gsm kan ju på ett sätt fasas ut. Det går ju att sms och ringa på 3G.
Tråkigt bara att man än idag säljer utrustning som använder gammal teknik. Där är analog tv bra exempel. Man gick över till digitalt när knapot någon tv hade "inbyggd digitalbox".
3G och 4G kan inte enkelt ersätta GSM. Räckvidden med GSM är överlägsen.

5G har bättre möjligheter att skapa täckning på lägre frekvenser än GSM.

3G behövs som nödlösning att falla tillbaka på för att 4G näten inte klarade uppkopplade samtal, men nu stödjer alla operatörer VoLTE (Voice över 4G), dvs samtal över datauppkoppling.

Då återstår problemet att många telefoner ännu inte stödjer VoLTE (ip-samtal).
Vissa telefonmodeller vad designade för det, men funktionerna gick inte att aktivera i den svenska modellen.
kisumisu kisumisu skrev:
Någon som vet om samtal sms tjänster osv på 4G?
Redan GSM 2.5G klarade SMS över datanät (GPS), så SMS i 4G och 5G nät är inget problem.
För samtal 4G och 5G nät är det telefonens hårdvara och mjukvara som är problemet.
Tex fick min förra telefon aldrig någon svensk uppdatering med hade stöd samtal över 4G i andra länder.
kisumisu kisumisu skrev:
När jag har Telia på 4G sms ringer tar emot samtal kopplas luren över till 3G. Med helt usel täckning sämre än 4G. Resultatet att man tappar samtalen helt motparten hör inte vad man säger jag hör inte vad dem säger osv. Jag har låst Telia till gsm dels för att samtal och sms fungerar bra där och dels för att min mobil hanterar bara 1 gsm eller 1 3g/4g samtidigt. Dessutom använder jag finska kortets datatjänster (200kr mån obegränsat inte ens lönt använda Telias ockersurf).
Du borde någon symbol med en lur + LTE eller lur + 4G, om tjänsten är aktiv och fungerar, även när du inte har pågående samtal.
kisumisu kisumisu skrev:
På mitt finska kort verkar samtal, sms mm gå på 4G nätet (har i alla fall inte märkt att telefonen skulle gå över till 3G). Ändå debiteras samtalen som på gsm nätet. Ja samtal ingår inte på mitt finska kort (man får flera olika val inte som i Sverige att samtal o sms ingår och surfen kostar ocker).
Telefonbolagen tar betalt för att du ringer/blir uppringd med deras telefonnummer. Inte ens med WiFi-samtal hemma på ditt egna Wi-Fi med fiberanslutning blir det gratis att ringa. Samtalen måste ju ändå hanteras av operatörens utrustning.
Sen finns det ju andra appar för att ringa över IP gratis.

Det borde finnas någon liten symbol som visar om det är ett vanligt samtal eller ”IP-samtal”

Första generationens dual-sim-mobiler uppstod på kinesiska marknaden eftersom de inte hade möjlighet att flytta över samtal mellan 2G - 3G - 4G. Det var olika operatörer som fått licenser för olika nät så det var inte möjligt, Det fanns inte behov av dubbla radio-chip för samma standard. GSM + GSM, 4G + 4G i billiga telefoner.
 
kisumisu
blackarrow blackarrow skrev:
3G och 4G kan inte enkelt ersätta GSM. Räckvidden med GSM är överlägsen.

5G har bättre möjligheter att skapa täckning på lägre frekvenser än GSM.

.
Tack för dina kloka svar!

Så egentligen är 5G ändå en teknik som når långt. Tyckte jag läste i nån fiber ha inte ha tråd att just 5G skulle kräva basstationer var 500meter eller liknande. :thinking:

Nu tror jag dock mer på dina svar!
Är ju bara positivt om 5G når som gsm eller kanske ännu längre?! För det är precis som du säger GSM den som når längst och fungerar bäst här i Norrlands skogar (efter att NMT stängdes ska också nämnas) ;) Sedan kommer 4G och sist 3G. I alla fall så är det så på de områderna jag rör mig på.

Det att 3G sämst kan ju också bero på Tele2 samarbetet. För det är väl Tele2 som fick licensen och egentligen äger nätet som det sen lejer ut sin nät till Telia?! Tele2 GSM nät är ju heller inget att hänga i julgranen direkt.
 
Redigerat:
Två saker bestämmer hur långt bort från rn basstation man har täckning - om man bortser från topografin,

Det första är frekvensen, vilket band som används. 700-MHz bandet når längst (450 ännu längre), höga frekvenser når inte lika långt. Men för att få in tusentals abonnenter i ett koncentrerat område behöver man använda höga frekvenser i 5 G, högre än vad som använts i 4G/\LTE.

Det andra är räckviddsbegränsning för att celler inte ska störa varandra. Flr GSM är räckvidden normalt begränsad till 36 km, dvs om det tar för lång tid för en kundutrustning att svara så är den för långt bort. Detta kan styras.
4G har tre st sådana här steg, det längsta tror jag är 75 km.
För GSM och 4 G kan utrustningen visa aktuellt avstånd genom TA, timing advance. Inte alla tillverkare bjuder på infon.

för de riktgt långa avstånden krävs bra antenner högt upp.
 
kisumisu
Skärmdump av mobiltelefons nätverksinställningar som visar tillgängliga operatörer, några markerade som förbjudna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär visar min mobil när jag söker nät. Står ingenstans 4G+ eller LTE+.
 
kisumisu
G gråsten skrev:
Två saker bestämmer hur långt bort från rn basstation man har täckning - om man bortser från topografin,

Det första är frekvensen, vilket band som används. 700-MHz bandet når längst (450 ännu längre), höga frekvenser når inte lika långt. Men för att få in tusentals abonnenter i ett koncentrerat område behöver man använda höga frekvenser i 5 G, högre än vad som använts i 4G/\LTE.

Det andra är räckviddsbegränsning för att celler inte ska störa varandra. Flr GSM är räckvidden normalt begränsad till 36 km, dvs om det tar för lång tid för en kundutrustning att svara så är den för långt bort. Detta kan styras.
4G har tre st sådana här steg, det längsta tror jag är 75 km.
För GSM och 4 G kan utrustningen visa aktuellt avstånd genom TA, timing advance. Inte alla tillverkare bjuder på infon.

för de riktgt långa avstånden krävs bra antenner högt upp.
Hoppsan 75km????

Så i teorin skulle jag kunna köra det finska 4G nätet i Kalix vars jag har stugan. Telefonen börjar roama nästan direkt man kör några km ifrån Haparanda alternativt visar ingen täckning om man låst nätet.

Likaså på finska sidan av gränsen med våra svenska operatörer...
 
kisumisu kisumisu skrev:
Såhär visar min mobil när jag söker nät. Står ingenstans 4G+ eller LTE+.
Det där är lurigt. Jag har set någon lista på nätet om vilka operatörer som samarbetar och delar nät. Det skiljer beroende på standard (frekvensband).
 
kisumisu kisumisu skrev:
Tack för dina kloka svar!

Så egentligen är 5G ändå en teknik som når långt. Tyckte jag läste i nån fiber ha inte ha tråd att just 5G skulle kräva basstationer var 500meter eller liknande. :thinking:

Nu tror jag dock mer på dina svar!
Är ju bara positivt om 5G når som gsm eller kanske ännu längre?! För det är precis som du säger GSM den som når längst och fungerar bäst här i Norrlands skogar (efter att NMT stängdes ska också nämnas) ;) Sedan kommer 4G och sist 3G. I alla fall så är det så på de områderna jag rör mig på.

Det att 3G sämst kan ju också bero på Tele2 samarbetet. För det är väl Tele2 som fick licensen och egentligen äger nätet som det sen lejer ut sin nät till Telia?! Tele2 GSM nät är ju heller inget att hänga i julgranen direkt.
Se det som ett tekniskt svar, inte något löfte om vilka nät som svenska äoperatörerna kommer att bygga i framtiden!

Även 5G lyder under naturlagar (berg, frekvens/räckvidd), operatörerna ekonomi och länders myndigheter (tex vilka frekvenser Post och telestyrelsen delar ut).

5G kan nå långt. I 5G finns det specat radiogränssnitt från 600MHz till 39GHz.


De högsta frekvenserna är tänkta att användas för att slippa gräva ner fiber sista hundra metrarna till villor, medan 600MHz används för mobiler. USA är redan igång. Man för drygt 200Mbit/s nerladdningshastighet vilket kan vara flera ggr snabbare än deras nuvarande LTE.

Bara fantasin sätter gränsen för vad 5G kan användas till, läste jag någonstans.
Hoppas inte det blir allt för mycket fantasi bara...

Telenor är det mobilnät som funkade sämst där jag bodde tidigare och Tele2 var bäst just där.
Om de tillsammans kör 2G + 4G och idag och nu även bygger rikstäckande 5G på 700MHz + 3,5GHz borde det bli riktigt bra.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
blackarrow blackarrow skrev:
Se det som ett tekniskt svar, inte något löfte om vilka nät som svenska äoperatörerna kommer att bygga i framtiden!

Även 5G lyder under naturlagar (berg, frekvens/räckvidd), operatörerna ekonomi och länders myndigheter (tex vilka frekvenser Post och telestyrelsen delar ut).

5G kan nå långt. I 5G finns det specat radiogränssnitt från 600MHz till 39GHz.


De högsta frekvenserna är tänkta att användas för att slippa gräva ner fiber sista hundra metrarna till villor, medan 600MHz används för mobiler. USA är redan igång. Man för drygt 200Mbit/s nerladdningshastighet vilket kan vara flera ggr snabbare än deras nuvarande LTE.

Bara fantasin sätter gränsen för vad 5G kan användas till, läste jag någonstans.
Hoppas inte det blir allt för mycket fantasi bara...

Telenor är det mobilnät som funkade sämst där jag bodde tidigare och Tele2 var bäst just där.
Om de tillsammans kör 2G + 4G och idag och nu även bygger rikstäckande 5G på 700MHz + 3,5GHz borde det bli riktigt bra.
Jo det beror nog på många faktorer. Som bara det här med 4G. Finland är det en praxis att surfen har ingen kvot. Däremot betalar du efter hastighet precis som vi har med fiber i Sverige!

Jag har där max 50Mbit. Tycker den håller alltid den hastigheten i Finland. Här hemma i Sverige brukar jag få 10Mbit. Beror nog på täckning och även roamingavtal.

Jag kollade upp med min finska operatör och nej samtalen går ej över 4G där heller. Har man låst till 4g/3g går den över till 3g.


Jag hoppas bara Sverige väljer med 5G samma linje som Finland gjort med 4G.

Är bara löjligt ha hyper dyper hastighet men som man typ kan se 30min Youtube och sen är surfen slut.....

Använder själv ca 100GB/mån enligt mobilens egen räknare och då är det bara min mobil! Har ju fiber hemma där även övrigt går på.
 
Redigerat:
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
G gråsten skrev:
hur sker signalering över 4G som ska ersätta SMS?
SMS funkar i 4G via IP istället!
 
T TommyLj skrev:
SMS funkar i 4G via IP istället!
Hjälper ju inte mycket om den SMS-baserade utrustningen är 2G/3G-baserad.....
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Hjälper ju inte mycket om den SMS-baserade utrustningen är 2G/3G-baserad.....
Nej, har man gammal utrustning så hjälper det inte. Svaret var bara på hur sms funkar med 4G.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.