Den här fredagen inspireras vi och myser till bilderna av ett tillbyggt och totalrenoverat 20-talshus med altan, glasveranda och kök man blir glad av.

Du kan läsa artikeln här: Om- och tillbyggt 1920-tal i Mälarhöjden
 
Jag kanske hade valt en mer orginalliknade renovering.
Men vilket drömboende! Där skulle man trivas.
 
En intressant detalj som iaf jag tar med mig.
Reglar mellan stommarna i köket. Visst man tappar 5cm tycker det gav mycket stilpoäng.
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
PeterFalun
snyggt med gamla omålade dörrar
 
Hägersten. Axelsberg möjligen. Det är en kilometer till Mälarhöjden därifrån. Sånt har förstås aldrig påverkat en mäklare, men man behöver ju inte gå på det för det.

Därmed inget ont om huset.
 
  • Gilla
  • Haha
maria01 och 3 till
  • Laddar…
P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Hägersten. Axelsberg möjligen. Det är en kilometer till Mälarhöjden därifrån. Sånt har förstås aldrig påverkat en mäklare, men man behöver ju inte gå på det för det.

Därmed inget ont om huset.
Petitesser, är själv uppväxt på Hägerstensåsen och för mig har alltid Mälarhöjden börjat ungefär där, oavsett vad en gammal karta på Wikipedia säger :)
 
  • Gilla
Karlia och 3 till
  • Laddar…
Älskar pärlspont. Blommiga tapeter....nja.
 
Fadai
L larka742 skrev:
En intressant detalj som iaf jag tar med mig.
Reglar mellan stommarna i köket. Visst man tappar 5cm tycker det gav mycket stilpoäng.
Håller med till 100%!
 
Det där huset ville sambon gå på visning på :)
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
B
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det där huset ville sambon gå på visning på :)
Min med
Jag är själv uppväxten några hundra meter från huset och tycker inte att det är tvivel om att gatan tillhör mälarhöjden (även fast det är en bit till tunnelbanestationen med samma namn)
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
B Baskavoda skrev:
Min med
Jag är själv uppväxten några hundra meter från huset och tycker inte att det är tvivel om att gatan tillhör mälarhöjden (även fast det är en bit till tunnelbanestationen med samma namn)
Jag är mer inne på Gamla Enskede om vi ska bo söder om söder. Men huset var fint, dock personligen hade jag hellre sett det putsat
 
B
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag är mer inne på Gamla Enskede om vi ska bo söder om söder. Men huset var fint, dock personligen hade jag hellre sett det putsat
Gamla Enskede är vi också sugna på. Bra läge nära natur och övriga kommunikationer och många fina hus. Har dock lite svårt för hus som ligger så att man kan promenera förbi på gatan och titta in i köket vilket är fallet många gånger så det gäller att vänta in rätt hus. Men det är ju ytterligare en slant som ska fram då mot mälarhöjden tyvärr.

Tegelhus kan putsas, det såg vi i senaste husdrömmar
 
Områdesnamn sprider sig förstås geografiskt när de är populära, och bor man på exempelvis Hägerstensåsen förstår jag att det är lätt att kalla hela villamattan bort mot Mälarhöjden för Mälarhöjden, men det är allra minst ohistoriskt.

Och bara en sådan sak som att @AndersMalmgren nästan lurades söder om stan för att titta på ett hus i relativt ofashionabla Hägersten borde väl få även de mest namngeografiskt liberala att besinna sig.
 
  • Gilla
Riemann
  • Laddar…
B Baskavoda skrev:
Gamla Enskede är vi också sugna på. Bra läge nära natur och övriga kommunikationer och många fina hus. Har dock lite svårt för hus som ligger så att man kan promenera förbi på gatan och titta in i köket vilket är fallet många gånger så det gäller att vänta in rätt hus. Men det är ju ytterligare en slant som ska fram då mot mälarhöjden tyvärr.

Tegelhus kan putsas, det såg vi i senaste husdrömmar
Det är ju mest 20-tals hus där fönstren sitter en bit upp så det borde ju inte vara ett störande problem.
Min morfar bodde på sockenvägen under hela min och hans gemensamma tid på jorden.
Otroligt härliga hus, som orginal.
Dock står alla på lera och har man inte grundförstärkt så kommer man garanterat att få göra det. De flesta husen har sättningsskador.
Mälarhöjden har i regel inte samma problem.
 
B
Huddingebo Huddingebo skrev:
Det är ju mest 20-tals hus där fönstren sitter en bit upp så det borde ju inte vara ett störande problem.
Min morfar bodde på sockenvägen under hela min och hans gemensamma tid på jorden.
Otroligt härliga hus, som orginal.
Dock står alla på lera och har man inte grundförstärkt så kommer man garanterat att få göra det. De flesta husen har sättningsskador.
Mälarhöjden har i regel inte samma problem.
Nej allt är relativt, men skulle nog ändå föredra att ha några meter tomt mellan trottoar och hus, och gärna att det ligger i ett lite mer kuperat område.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.