Hej!

Har börjat slita ut mina gamla gympadojor alldeles fullständigt av all husrust och har börjat bekanta mig med tanken att skaffa ett par skor med bl.a. spiktrampskydd och stålhätta.

Vad har ni för skyddsskor när ni bygger och kämpar? Är ni nöjda med dem? Är de (för) varma? smidiga? lätta? billiga?

/Henrik
 
H_L skrev:
Hej!

Har börjat slita ut mina gamla gympadojor alldeles fullständigt av all husrust och har börjat bekanta mig med tanken att skaffa ett par skor med bl.a. spiktrampskydd och stålhätta.

Vad har ni för skyddsskor när ni bygger och kämpar? Är ni nöjda med dem? Är de (för) varma? smidiga? lätta? billiga?

/Henrik
Är otroligt nöjd med mina techno safety från cofra. är extremt sköna, sen vet jag inte hur bra de skyddar, har inte tappat något hårt på dem eller trampat på något spik sen jag köpte dem för drygt 1 år sedan. Otroligt bra passform för mig iallfall. kostar ca 700 kr.
 
S
Vad du gör så köp inte de billigaste skor du hittar!
 
Mitt tips blir att också prova flera märken. Jag trodde i min enfald att dyrast skor är skönast. Mina fötter dissade många skor pga komforten. Till slut passade ett märke som jag håller fast vid - Jalas - men som sagt: Prova många skomärken. Det är stor skillnad.
 
Kör också med Jalas skyddssandal och är helnöjd.

Skön när det är varmt på sommaren, och det känns tryggt att veta att man inte får en spik i foten om man råkar kliva på fel ställe.

/Jonas
 
Jag använder också Jalas, ett par skyddsskor med spiktramp och tåhätta som är riktigt sköna. Tidigare hade jag ett par Cofra men dom var inte alls lika sköna och smidiga trots att det var i samma prisklass.

/Kalle
 
...va lång den länken blev av sig själv!?
 
P-plats skrev:
...va lång den länken blev av sig själv!?
Jepp. Kolla den här tråden.
 
Jag har ett par lågskor från Techno som jag här helt nöjd med, inköpta på Fredells tror jag på nån rea.

Ja har också kompletterat med ett par skor med skaft. Efter lång provstund på arbetsklädhuset i bromma blev det ett par Sievi. Otroligt smidiga skor med alla vanliga skyddsfunktioner. Just den modellen jag valde är tydligen vanlig bland polis/väktare också så det är inte den grövsta kängan. Skon går faktiskt utmärkt att använda som vanlig "vintersko" för fritidsbruk. Enda nackdelen är att dragkedjan inte är helt vattentät så om man står med foten i en hink med vatten så droppar det in lite efter en stund....
 
Kanon med lite tips. Var har ni andra köpt skorna nånstans?
 
Jag köpte ett par Graninge från Swedol.se som jag är riktigt nöjd med. Det finns ett par i kampanjbladet som ligger ute på deras hemsida men de är en högre modell. De jag köpte är vanliga "lågskor" men ser annars ut som de i bladet. Spiktrampskydd, stålhätta, med mera. Kostade 7-800 kr tror jag. Jag är riktigt nöjd med dem!

Jag provade en hel del olika, bl a olika Sievi, vid besöket men jag tyckte att Graninges var skönast för mig.
 
Jag har hunnit prova ganska många olika sorters arbetsskor. Dom sämsta jag har haft dom hette auda och höll 4 veckor sedan var dom helt slut. Sievi.jalas och stålex mfl har alla varit bra. Men så råkade jag prova ett par graninge skor och efter det så har jag svårt att tänka mig några andra. Brukade förr slita ut ett par arbetsskor i året. Men mitt första par graninge skor höll 3 år är nu inne på andra året av mitt andra par. Då har jag haft dom i stort sett varje dag på arbetet. Samt att jag även har haft dom när jag renoverat mitt hus.
 
Graninge har mig veterligen inga arbetskor med stålhätta men det är samma företag som för marknadsför både Graninge och Jalas nämligen Ejendals.
Rätta mig om jag har fel...
 
P-plats skrev:
Graninge har mig veterligen inga arbetskor med stålhätta men det är samma företag som för marknadsför både Graninge och Jalas nämligen Ejendals.
Rätta mig om jag har fel...
Jo det har de. Köpte ett par halvhöga Graninge arbetskängor idag på Fredells (Stockholm), de har både stålhätta och spikskydd. Modellen verkar heta "2703". Kostade ca 1200 kr (ord. pris).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.