C Christian4 skrev:
STOR TACK för hjälpen.
Till slut det blir en sådan Shelly.
I början med endast för att kolla mot el nätet.
Men Tack för allt tid du har tagit.
ingen fara :)

När du sen får en ny mätare med HAN port kan du kolla in min sida https://hanporten.se
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
K Krolken skrev:
ingen fara :)

När du sen får en ny mätare med HAN port kan du kolla in min sida [länk]
Har lagt till favoriter :)
Tack.
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Ja jag tycker det fungerar bra. De avbrott som syns i grafiken beror på att Windows uppdateras och Virtuabox startar inte upp alla VM's automagiskt.

Tycker det är en viss tröskel att börja räkna med mätvärden och sedan visualisera men standardprylar är enkelt (och det har ju inget med shelly att göra).

Förutom att göra en lite mer genomtänkt dash så är nästa steg att bygga en templogger för värmeanläggningen.

Skärmdump av användargränssnittet för PowerDash visar diagram över energiförbrukning, effekt, fasström och nätverkshastighet.
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
En fråga Mathias,
Var det svårt att montera Shelly vid elcentralen.
Funderar på att beställa en sådan.
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
C Christian4 skrev:
En fråga Mathias,
Var det svårt att montera Shelly vid elcentralen.
Funderar på att beställa en sådan.
I mitt fall var det okomplicerat. Jag hade tillräckligt mycket slack på kablarna för att få plats med ringklämmorna och själva Shellyn kan monteras på DIN-skena så det gjorde jag. Därefter spänningsmätning på varje fas och detta är avsäkrat med varsin säkring.
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Tack,
vad får du för avläsning ifrån Shelly, vilken mätning?
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Hur menar du? Man mäter ström och spänning per fas och från det så räknar den också ut energiförbrukningen och effektfaktorn. Dvs allt du ser på Dashboarden ovan kommer från shelly förutom Speedtest på Internetanslutningen.
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Du läser av din elförbrukning och eventuellt export av el, som är intressant för oss, eller?
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Ja man ser förbrukningen och om du monterat mätproberna före alla förbrukare så kommer du också se ev export - den mäter "åt båda håll" och visar ett negativt värde om du exporterar.
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ja man ser förbrukningen och om du monterat mätproberna före alla förbrukare så kommer du också se ev export - den mäter "åt båda håll" och visar ett negativt värde om du exporterar.
Tack!
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ja man ser förbrukningen och om du monterat mätproberna före alla förbrukare så kommer du också se ev export - den mäter "åt båda håll" och visar ett negativt värde om du exporterar.
Hej igen Mathias,
beställde du Shely från deras hemsida?
Har tagit lång tid tills du fick paketet?
De 3 trafo som följer med vad har de för mått?
Skulle beställa från Shelly direkt.
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Ja jag beställde från shelly direkt, det är ett par hundringar billigare men det verkar ta en jäkla tid att få det levererat. Tog två veckor innan de ens fått iväg paketet. Beställ hellre från någon svensk nätbutik som har den i lager.

mått har jag inte koll på....
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Grovt mätt är de 45x40x35 mm.
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.