Hej!
Behöver hjälp att koppla denna uttag och jag har redan kopplat enligt nedan men så fort jag stoppar kontakten i uttagen så hoppar jordfelsbrytare !!
vad gör jag för fel?

hur ska jag koppla egentligen?
Jag har kablarna :

Svart: jag antar att detta är fas
Röd: antar detta som nolla
Vitt: antar detta är jord

tacksam för eran hjälp
 
  • Eluttag med felaktigt anslutna kablar markerade med färger, svart för fas, röd för nolla och vitt för jord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dubbel eluttag utan synlig kablage, osäker koppling diskuteras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arg
  • Wow
  • Gilla
Papphammar666 och 4 till
  • Laddar…
E
L Leo2020 skrev:
Hej!
Behöver hjälp att koppla denna uttag och jag har redan kopplat enligt nedan men så fort jag stoppar kontakten i uttagen så hoppar jordfelsbrytare !!
vad gör jag för fel?

hur ska jag koppla egentligen?
Jag har kablarna :

Svart: jag antar att detta är fas
Röd: antar detta som nolla
Vitt: antar detta är jord

tacksam för eran hjälp
Antar att du med oss skojar aprilo..

Om inte, slå ifrån säkringen och ring någon kunnighet.
 
  • Gilla
Papphammar666 och 1 till
  • Laddar…
tommib
Du antar helt fel.

Man antar ingenting, man tar reda på saker så att man vet. Koppla inte el på chans. JFB gör sitt jobb helt rätt i detta fallet.

Edit: om du faktiskt är seriös kanske du kan börja med att berätta varför du gör de antaganden du gör.
 
  • Gilla
Papphammar666 och 3 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Du antar helt fel.

Man antar ingenting, man tar reda på saker så att man vet. Koppla inte el på chans. JFB gör sitt jobb helt rätt i detta fallet.

Edit: om du faktiskt är seriös kanske du kan börja med att berätta varför du gör de antaganden du gör.

En elektriker har varit hos mig och det var han som sa att kablarna är som jag har antagit!!
Alltså :
svart = fas
Röd= nolla
Vitt= jorden

men problemet är denna skit vägguttag som inte har några vanliga symboler som alla andra vägguttag förutom jorden fär jag har ringat jordsymbolen.
 
E
L Leo2020 skrev:
En elektriker har varit hos mig och det var han som sa att kablarna är som jag har antagit!!
Alltså :
svart = fas
Röd= nolla
Vitt= jorden

men problemet är denna skit vägguttag som inte har några vanliga symboler som alla andra vägguttag förutom jorden fär jag har ringat jordsymbolen.
Det var ingen elektriker tyvärr.
Men det var tur du hade jordfelsbrytare.

Detta uttag ABB Jussi är icke godkänt av Byggahus amatörerna då det tydligen trillar i bitar direkt efter montage.

Sen så är det enda relevanta också var jord ska sitta, du kan ju ändå vrida stickproppen.
 
  • Gilla
Asbesträdd och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Det var ingen elektriker tyvärr.
Men det var tur du hade jordfelsbrytare.

Ja men berätta vad felet är om du kan det?
 
E
L Leo2020 skrev:
Ja men berätta vad felet är om du kan det?
Det kan jag såklart inte veta härifrån soffan men en ledning kan vara att röd i många fall är just PE=skyddsjord.

Du kunde alltså tagit ett stackars oskyldigt barn av daga, tur att jordfelsbrytaren avslöjade din chansning.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Det kan jag såklart inte veta härifrån soffan men en ledning kan vara att röd i många fall är just PE=skyddsjord.

Du kunde alltså tagit ett stackars oskyldigt barn av daga, tur att jordfelsbrytaren avslöjade din chansning.

Du hade rätt nu när jag tittade på hur elektriker hade kopplat så kopplade han röd= med gul/grön och blå = till vitt

fel av mig !!
 
  • Elkablar kopplade felaktigt med WAGO-klemmor i ett öppet vägguttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
L Leo2020 skrev:
Du hade rätt nu när jag tittade på hur elektriker hade kopplat så kopplade han röd= med gul/grön och blå = till vitt

fel av mig !!
Inte fler bilder, snälla. Kommer inte få någon sömn inatt. Du har inga barn eller katter hemma?

Du kan stänga de oanvända anslutningarna på Wagon, den är öppningsbar.
 
  • Gilla
  • Haha
lynx_se och 5 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Inte fler bilder, snälla. Kommer inte få någon sömn inatt. Du har inga barn eller katter hemma?

Varför?! Haha det var en certifierad elektriker som hade kopplat sista bilden och jag har fotat den
 
Men den gråa kabeln på bilden, vad är det? Det ser inte ut som en kabel avsedd för fast installation.

Hur är tanken med hålet i väggen?
 
  • Gilla
Papphammar666 och 2 till
  • Laddar…
jag hoppas du är medveten om att din felkoppling av jord som du gjorde i början var akut livsfarlig. Du skulle ha kunnat ta livet av dig själv eller någon annan.

Det är en typ av felkoppling man bara inte får göra.
 
  • Gilla
ViktorHg och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
ja<g hoppas du är medveten om att din felkoppling av jord som du gjorde i början var akut livsfarlig. Du skulle ha kunnat ta livet av dig själv eller någon annan.
nu är jag medveten om felkopplingen och imorgon ska koppla som jag vet att det är rätt nu denna gång
 
H hempularen skrev:
Men den gråa kabeln på bilden, vad är det? Det ser inte ut som en kabel avsedd för fast installation.

Hur är tanken med hålet i väggen?
det är ett annat apparat än vägguttag
 
E
L Leo2020 skrev:
nu är jag medveten om felkopplingen och imorgon ska koppla som jag vet att det är rätt nu denna gång
Nej! Det är full spänning på jordblecket nu, någon kan döö!
 
  • Gilla
hemglass och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.