T toolman77 skrev:
Tänk på att laminatgolv kan upplevas som väldigt kallt.

Det har varit uppe i en tråd tidigare om att kapa trallen och sätta plåt för att minska risken att det rinner in under skjutpartierna.
Vi får se om det blir laminat eller parkettgolv, tanken med laminat var att det antagligen är lite mer slitstarkt än parkett, då det finns risk att familjen släpar in mera skräp etc från sandlådor och annat.

Gällande fukt är ju tanken att "syllen" i hela bygget blir trallbrädor som skruvas som en tavelram runt hela bygget. Då blir det tätt under mot regeln, samt ovan mot skjutpartier då jag antar man lägger nån sorts vattentät geggamoja under skjutpartierna samt syllpapp och annat under syllreglarna för träväggarna utan partier. Kanske ska rita en bild?

Ovan lösning går ju att komplettera med en liten plåt längst ner för extra säkerhet mot slagregn och sånt, vi hade tänkt låta fasadbrädorna, täckpanelen på träväggarna gå ner mot trallgolvet på utsidan, och på fönstrens utsida finns det ju plåtbleck. Borde vara helgarderat mot väta ovan och från sidorna.

/HLH
 
  • Gilla
Skoogiish
  • Laddar…
Jag hittar inte tråden jag tänkte på men där var det någon som hade problem med att vatten letade sin in under skenorna och frös vilket gjorde att dörrarna kärvade. Det löstes med en plåt som skulle göra att vattnet rann ner under däcket
 
P promoswede skrev:
Byggde ett Willab tidigvår/senhöst för 3år sedan och gjorde enligt följande
62 ECo och 32mm kanalplast, ca 21kvm.

Befintlig altan ca 50cm ovan mark med tryckt trall. Då jag ändå behövde komma in under för att fixa avrinning för stuprör och palla upp den befintliga altanen med några extra bärpunkter så la jag ut plast på marken som jag öste över lite grus på för att ta bort markfukten uppåt. Säkert fel men så gjorde jag. Går bra att rycka bort om det skulle behövas.

Annars ser min konstruktion ut från mark och uppåt så här
1. Tryckimpregnerad trall (legat naken något år så den var torr och fin)
2. Vindpapp
3. Cellplast
4. Spontad furu som golv

Med två element kan vi sitta tidigt och även njuta av en sen höst. Golvet blir dock kallt och trasmattor rullas ut under vår/höst.

Att tänka på att det kan bli galet varmt när solen ligger på om man glömmer att öppna upp, 60+ har noterats ett antal gånger. Inte poppis av frugan att alla blommor dör..

Jag fick rekommendationer från olika håll om att inte använda nytryckt trall då de kunde avge både lukt och ämnen som inte var så hälsosamma när det blir varmt och instängt.

Om det är bull eller inte låter jag andra spekulera i.

Annars är det lätt den bästa investeringen vi har gjort i vårt hus. Det ända jag ångrar är att jag skulle viljat ha haft några kvm till samt en kamin, då hade det varit fulländat. Nästa hus så...
Hej!

Du lade cellplasten ovanpå trallen alltså? Har du reglar mellan cellplastskivorna för att ha nåt att fästa golvet i och för att hålla allt på plats?

Mvh Alex
 
  • Gilla
alireza59
  • Laddar…
Är inne på samma med att slänga upp Wilab Uterum på befintligt plintad Altan.

Min fråga till de som gjort, hur fäster ni limträstolparna?

Öppna upp och ge dem egna plintar?
Någon sko direkt på befintlig trall?

Om någon kan dela en bild på hur de gjort så skulle det vara toppen!
 
Jag byggde ett isolerat uterum för tre år sedan. Skjutpartier wgs 62 och 32mm kanalplasttak från Willab.
Grunden består underifrån av åldersbeständig byggplast på marken, 170mm tryckta reglar med oljehärdad masonit som trossbotten. På det 120mm mineralull och sen 27 mm massivt furugolv. Inga märkbara problem, ingen dålig lukt eller någon sådant.
 
  • Gilla
I.Hallberg
  • Laddar…
Jag tänker mig samma upplägg som diskuteras i tråden. Cellplast, plast,trall.

För att får mer tid i vår att bygga uterum tänker jag bygga regelverk och lägga trall i höst.

Är det någon risk att ha den isolerade delen av trallen under bar himmel under sen höst, vinter och tidig vår?
Kan vatten blir stående på cellplatsen eller torkar trallen snabbt när det blir varmare?
 
  • Gilla
jonna69
  • Laddar…
Gammal tråd men i samma sits. Erik, hur gjorde du med isolering redan på hösten?
 
Hej Yodi,

Jag väntade till våren.
Skippade plasten, jag lade 10cm tjock cellplast mellan reglarna under trallen i den delen som skulle vara i uterummet. Det blev kanon, känner redan att golvet känns varmt kalla dagar.
 
  • Gilla
Crille55 och 1 till
  • Laddar…
Jag körde 100mm cellplast, vindpapp, trall.
 
Tack för uppföljningen! blir nog liknande lösning här, ska förbereda så jag kan skjuta in cellplast under golvet till våren
 
Har ungefär samma plan som @yodi dvs att lägga in cellplast under befintligt golv. Under trallgolvet är det sand - funkar det att lägga cellplasten direkt på sanden eller bör man ha något i botten alternativt någon form av ramverk som cellplasten kan vila på? Mellan sand och trallgolv är det ca 170mm.
 
H hemljuvahem86 skrev:
Vi får se om det blir laminat eller parkettgolv, tanken med laminat var att det antagligen är lite mer slitstarkt än parkett, då det finns risk att familjen släpar in mera skräp etc från sandlådor och annat.

Gällande fukt är ju tanken att "syllen" i hela bygget blir trallbrädor som skruvas som en tavelram runt hela bygget. Då blir det tätt under mot regeln, samt ovan mot skjutpartier då jag antar man lägger nån sorts vattentät geggamoja under skjutpartierna samt syllpapp och annat under syllreglarna för träväggarna utan partier. Kanske ska rita en bild?

Ovan lösning går ju att komplettera med en liten plåt längst ner för extra säkerhet mot slagregn och sånt, vi hade tänkt låta fasadbrädorna, täckpanelen på träväggarna gå ner mot trallgolvet på utsidan, och på fönstrens utsida finns det ju plåtbleck. Borde vara helgarderat mot väta ovan och från sidorna.

/HLH
Hej!
Fristående uterum är nu beställt, kommer v.17. Har trall utanför och tänkte bygga en regellåda på marksten/plint inför leveransen. Frun är skeptisk till trall i uterummet och vi diskuterar laminat/vinyl. Lade du detta i uterummet? Hur blev det?
 
Jag håller på med samma projekt. WG uterum modell vår/höst plus och aluminiumstomme.

Jag har två frågor som någon kanske har svar på:

1. Jag har rejäl höjd att jobba med under golvet. Mellan mark och undersida trall är det ca 40cm. Jag hade tänkt att isolera så mycket som 300mm med S80 EPS. Med 3 st 100mm-skivor på varandra är priset ca 100 kr/kvm på Byggmax. Då det är en mindre kostnad i sammanhanget tänker jag att det är lika bra att sätta rejält med isolering. Låter det vettigt?

2. Jag har tänkt att lägga byggplast på marken och på med grus så den ligger kvar. Detta gör jag för att flera verkar rekommendera det och jag har lite byggplast över. Sen lämna lite luft och sen cellplast i regelkonstruktionen upp till trallen. Högst upp mot trallen lägger jag mörk markduk som kan andas så att cellplasten inte lyser igenom. Cellplasten får bli blöt och sen torka upp. Tankar?

Jag kommer ha ett snitt i trallen under skenorna så att vatten utifrån inte rinner in på golvet. Vidare kommer jag leda bort detta vatten från springan ut på utsidan av cellplasten så att vattnet som rinner ner i springan inte åker in i cellplasten.

Slutligen tänkte jag slänga på en "balkongmatta" på trallen så att uterummet får typ en heltäckningsmatta men av ett material som är lite mer fukttåligt så att det kan ligga där även om det blir fukt och minusgrader på vintern.
 
  • Gilla
jonna69
  • Laddar…
1. Känns överdrivet med 300. 100-150 mm har jag hört vara med brukligt för vår/höst. Mindre kostnad, men när man bygger uterum är det hundratals mindre kostnader..

2. Skadar väl inte med plast under men och finns grejerna så varför inte. Effekten vet jag ingenting om.
Varför inte använda vindpapp istället för markduk?

Furugolv är väl annars något som många förespråkar.
 
  • Gilla
MikeeSouth
  • Laddar…
H Hammarfall skrev:
1. Känns överdrivet med 300. 100-150 mm har jag hört vara med brukligt för vår/höst. Mindre kostnad, men när man bygger uterum är det hundratals mindre kostnader..

2. Skadar väl inte med plast under men och finns grejerna så varför inte. Effekten vet jag ingenting om.
Varför inte använda vindpapp istället för markduk?

Furugolv är väl annars något som många förespråkar.
Tack för svar. Du har nog rätt, jag har googlat och frågat lite. 150mm kanske kan motiveras men mer än så har nog ingen som helst effekt. 150mm gör det lite enklare att fästa för egen del också.
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.