Kom på en sak i väntan på leveransen.
Den äldre blandaren har inbyggd avstängning för diskmaskin med vred i själva blandaren ovan diskbänk. Ni som har Grohe Blue - har ni koll på om det finns i den? Hittar inget om det på nätet. Om inte - hur gör jag med den kopplingen då?
 
Min blandare till Blue Home har inte inbyggd. Fanns ej att få när jag köpte för några år sedan.
Har en separat trådlös elektrisk från Oras.
 
Åsa Lund
Vi har en separat avstängning Kromad separat avstängningsventil vid en diskho med vita kakelplattor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Oj missat lite...

Vår Grohe Blue Pro har en fläkt som kyler vattnat via ett peltier element var 30e minut då den går 5 minuter. Om man tar vatten så går kylarfläkten igång igen. Ljudet från fläkten är i sig diskret tonhöjd. Och det hela beror nog lite på HUR man installerar. Säg att den står i ett slutet skåp med ett hål nedåt in under köksbänken... För make no misstake man måste ha ett hål nedåt för luften att tryckas ut ur...

Vi har en liten knapp som slår på diskmaskin vattnet i 3 eller 12 timmar, och automagiskt sedan stänger vattnet. Så man slipper tänka på om det är på eller av. Otroligt smidigt.

Men

Jag skulle idag inte köpa vad jag idag äger pga:
1. Priset vart för högt för vad vi fått
2. Kolsyrebehållaren, om man kör med de små, håller inte riktigt tätt så en behållare håller max 6 månader oberoende om man använder eller ej....
3. I ett öppet kök, nej den låter för mycket. Visst dislrey men nej det stör mig men så äe jag ljudkänslig så kanske är jag diskvalifierad av detta skäl....
 
Hej alla,

Bra med utförliga svar. Bamsefar - bra input.
Kanske blir till att isolera utrymmet den är i.
Köpte den begagnad för 6000 kr så tänker att det kanske går att sälja den någorlunda enkelt om det är för högljutt. 13-14 tkr som en ny kostar på Bauhaus hade jag nog inte vågat chansa med då omdömena är väldigt blandade.
Återkommer med några första intryck så fort vi fått den på plats och testat lite.
 
  • Gilla
TheJesper
  • Laddar…
Hej,

Då är den på plats. Tyvärr strular den för mig. Får ingen kolsyra alls ut i kranen - enbart kallvatten. Använder AGA patron. Ringde support och dom menar på att det är enbart Grohes egna patron som fungerar. Stämmer det? Sett andra som haft andra men kanske är nyare modeller? Min är från 2017.

I övrigt så kommer vattnet ut helt vitt av luft (ej kolsyra) vilket gör att man helst inte tar en klunk. Använder Small filter och dom menar att i Stockholm måste man ha kolfilter så det är därför jag inte får klart vatten.

Ska testa det dom säger och hoppas det löser problemen! Så riktig recension får vänta!
 
Gasflaskan måste ha grön el röd skyddstape. Dom har den lilla skruven som sitter horisontellt på toppen. Dom andra färgerna har en för stor skruv. Funkar ej. Har testet den hårda vägen.

Rusta o Jula hos mig har börjat med röda tejpen på sistone. Bäst pris där. Ok q8 har oxå röd/grön. Dock dubbel taxa.
Ring Aga o kolla vilka dom levererar röda/gröna i din närhet. Berätta ditt syfte så bekräftar dom ovanstående. Så jag fick facit.
 
Simppaaa Simppaaa skrev:
Hej,

Då är den på plats. Tyvärr strular den för mig. Får ingen kolsyra alls ut i kranen - enbart kallvatten. Använder AGA patron. Ringde support och dom menar på att det är enbart Grohes egna patron som fungerar. Stämmer det? Sett andra som haft andra men kanske är nyare modeller? Min är från 2017.

I övrigt så kommer vattnet ut helt vitt av luft (ej kolsyra) vilket gör att man helst inte tar en klunk. Använder Small filter och dom menar att i Stockholm måste man ha kolfilter så det är därför jag inte får klart vatten.

Ska testa det dom säger och hoppas det löser problemen! Så riktig recension får vänta!
Vi köpte en Blue Home C-pip Starter Kit Bluetooth, efter många om och men, sjukt svårt att faktiskt veta hur bra den fungerade, och ljudet var definitivt en fråga som jag var skeptiskt inför.

Den låter verkligen, nu har vi vant oss så man tänker inte på det hela tiden, men det är en faktor. Jag ställde upp temperaturen så att den inte låg och kylde för ofta, det hjälpte en hel del får jag säga.

Vad det gäller bubblorna så var jag sjukt missnöjd i början, det kom bara ut vitt vatten med extremt lite bubblor. Ringede till grohe och fick tilbaka att maskinen skall stå i minst en vecka för att den skall fungera fullt ut?!.
Blev marginell skillnad får jag nog säga, men efter att första patronen var slut så köpte vi en vanlig aga patron istället. Vilken skillnad, nu blev det bubblor och vattnet är inte alls vitt längre.

Så vi köper inte grohes egna patroner utan kör med vanliga aga patroner, det som är skillnad mot ex en sodastreamer är väl att bublorna blir mindre med Grohe. Dom är inte alls lika tydliga i glaset, men när man dricker så känner man kolsyran.
 
  • Gilla
maje
  • Laddar…
Bra input.

Ringde AGA och dom påstår att deras patron ska fungera med Grohe Blue Home.
När jag ringer och frågar Grohe så menar dom på att AGA:s patron är annorlunda sedan cirka 1 månad tillbaka och därför ej fungerar. Pipen är tydligen annorlunda och den trycker ej till så det kommer gas vilket gör att när man trycker på knappen på blandaren händer ingenting.

Så nu har jag beställt en original-patron som jag hoppas ska fungera annars vette tusan vad som är fel!
 


Simppaaa Simppaaa skrev:
Bra input.

Ringde AGA och dom påstår att deras patron ska fungera med Grohe Blue
Jag kör AGA...

Jag gjorde en oerhört dålig film för att visa ljudnivå, bubblor med mera... bra som referens.

På filmen låter den som maskinrummet på en stena-färja när den används och de är väl inte riktigt rättvist mot verkligheten...
 
  • Gilla
Rebecka B och 3 till
  • Laddar…
Simppaaa Simppaaa skrev:
Bra input.

Ringde AGA och dom påstår att deras patron ska fungera med Grohe Blue Home.
När jag ringer och frågar Grohe så menar dom på att AGA:s patron är annorlunda sedan cirka 1 månad tillbaka och därför ej fungerar. Pipen är tydligen annorlunda och den trycker ej till så det kommer gas vilket gör att när man trycker på knappen på blandaren händer ingenting.

Så nu har jag beställt en original-patron som jag hoppas ska fungera annars vette tusan vad som är fel!
Vi köpte nya aga patroner igår, ingen skillnad mot dom gamla...
 
  • Gilla
Simppaaa
  • Laddar…
K krill7 skrev:
Vi köpte nya aga patroner igår, ingen skillnad mot dom gamla...
Det jag anar. Men för att få gå vidare i felsökningen med Grohe måste jag testa deras original patroner för att utesluta att det är felet. Se film på felet.

(maskinen står inte sådär men trog fram den för komma åt bättre. Vet inte vad ni tycker men jag har väldigt svårt att tro att felet är patronen.

Han jag köpte den av menar på att det kan vara packningen som kommit snett i infästningen till patronen men verkar inte göra någon skillnad om jag flyttar den. Se bild.
 
  • Inuti en blå behållare med synlig infästning och packning som kan vara en del av en Grohe produkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Simppaaa Simppaaa skrev:
Det jag anar. Men för att få gå vidare i felsökningen med Grohe måste jag testa deras original patroner för att utesluta att det är felet. Se film på felet.

(maskinen står inte sådär men trog fram den för komma åt bättre. Vet inte vad ni tycker men jag har väldigt svårt att tro att felet är patronen.

Han jag köpte den av menar på att det kan vara packningen som kommit snett i infästningen till patronen men verkar inte göra någon skillnad om jag flyttar den. Se bild.
hm oj,,, men den verkar ju inte ens få vatten?
Kör jag min utan patron så är det fullsprut på vattnet. Vad händer om du tar bort patronen och trycker på kolsyreknappen på kranen?
 
K krill7 skrev:
hm oj,,, men den verkar ju inte ens få vatten?
Kör jag min utan patron så är det fullsprut på vattnet. Vad händer om du tar bort patronen och trycker på kolsyreknappen på kranen?
Det händer samma sak. Trycker jag på enbart kallt vatten knappen så kommer det som det ska så vatten finns i maskinen. Supporten på Grohe menade att det måste sitta en patron i för att det ska komma vatten så allt tyder ju på att dom har fel om du kan få vatten utan patron.
 
  • Gilla
Fries
  • Laddar…
Simppaaa Simppaaa skrev:
Det händer samma sak. Trycker jag på enbart kallt vatten knappen så kommer det som det ska så vatten finns i maskinen. Supporten på Grohe menade att det måste sitta en patron i för att det ska komma vatten så allt tyder ju på att dom har fel om du kan få vatten utan patron.
Märkligt, om det inte är så att det stannar kvar lite tryck i systemet även när man tagit bort flaskan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.