Nissens
U Uffe A skrev:
Visst är det
Och det som blir kvar efter att alla utgifter är det man har kvar att leva på, dvs lönen
Och den varierar från månad till månad
Man kan aldrig veta vad det kommer att landa på
Alltså, när vinsten är kvar är det inga utgifter kvar...vinsten kan man välja att ta ut som utdelning, eller återinvestera i företaget.
Företagsekonomi och privatekonomi är inte samma sak...
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Jag är totalt emot ohemula påslag på mtrl
Jag försvarar definitivt inte de tar betalt efter en hittepå prislista
Jag har inte de bästa rabatterna hos grossen eftersom jag inte är storkund
Och kickback är det ingen som erbjudit mig
Är inte säker på att det existerar
Jag föredrar att handla hos en grossist med rimliga priser eftersom jag får mina varor dagen efter jag beställt dessa
Desutom garanti enl alem om det skulle vara något fel på dessa
Har aldrig behövt utnyttja denna, men det är en extra trygghet för mig
Kan i många fall inte matcha de bästa nätpriserna men jag slipper sitta och spendera timmar vid datorn för att jaga kronor (tid som måste debiteras kunden)
Dessutom så vet jag att jag får leveransen när jag behöver den
Viss mtrl kan jag sälja till kund billigare än vad närbutiken erbjuder (trots mitt påslag)
Tyvärr så har många den inställningen (inte alla) att hantverkare, speciellt rörisar och elektriker lever ett liv i lyx eftersom de tjänar så ohyggligt bra

Jag är inte den billigaste per timme, och inte den dyraste heller
Är fullt transparent med min prissättning och gör klart det från början
Det är viktigt att det skrivs ett avtal så att båda parter vet vad som ingår
Tyvärr så finns det fula fiskar på båda sidor
 
Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken och 8 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Alltså, när vinsten är kvar är det inga utgifter kvar...vinsten kan man välja att ta ut som utdelning, eller återinvestera i företaget.
Företagsekonomi och privatekonomi är inte samma sak...
Jag är inte ekonom utan egenföretagare och även anställd som utbildare inom el
Det som blir över i firman efter att alla utgifter betalats är vinsten, dvs utdelningen (min lön från den verksamheten)
Man kan svänga sig med olika begrepp men vinsten är min lön
 
Nissens
U Uffe A skrev:
Jag är inte ekonom utan egenföretagare och även anställd som utbildare inom el
Det som blir över i firman efter att alla utgifter betalats är vinsten, dvs utdelningen (min lön från den verksamheten)
Man kan svänga sig med olika begrepp men vinsten är min lön
Pratar du AB eller enskild firma?
 
Enskild och inga anställda
 
Och har inga anställda
 
Nissens
U Uffe A skrev:
Och har inga anställda
U Uffe A skrev:
Och har inga anställda
Aha, ok. Om man förenklar lite.
Säg att du kan fakturera 160h per månad. Och du säger att din timkostnad är 420kr ex moms...
Det blir ca 67000kr. Du säger att vinsten är 10% och vinsten är din lön... det blir inte fett... då förstår man ju varför bilkostnader och materielpåslag är rejäla. :)
 
Nissens Nissens skrev:
Aha, ok. Om man förenklar lite.
Säg att du kan fakturera 160h per månad. Och du säger att din timkostnad är 420kr ex moms...
Det blir ca 67000kr. Du säger att vinsten är 10% och vinsten är din lön... det blir inte fett... då förstår man ju varför bilkostnader och materielpåslag är rejäla. :)
Nej, det där redovisar man väl inte utomstående; och det kan vanlig konsument knappast förstå.
Kan man, ärligt talat, kompensera på det där föreslagna viset, om man inte på förhand talar om sitt debiteringssätt. Och det kan nog höja en del ögonbryn i så fall. Det är ett jobb som ska utföras! Tror du det framstår rimligt att ta ur andra "källor".
Jag kan mena att ökad timdebitering är det rätta. Rakt av!
Den som köper gör sin bedömning, och beställer om tjänsten är bra och det känns ok.
Är det ett attraktiv erbjudande så blir det bra för båda parter.
 
Nissens Nissens skrev:
Jag vill veta vilka kostnader det skall täcka och vilken vinstmarginal du får på det efter att allt är kostnadstäckt.
Av dom 420:- är c:a 200:- kvar efter sociala avgifter och skatt. Men från dom 420:- får innan dessa avdrag, dras kostnader för försäkring, kontorsomkostnader, ev lokalhyra, bokföringskostnader, revisorkostnader samt att en egenföretagare i regel också vill ta ut en tre-fyra veckor semester, vilket innebär att det helst skall finnas utrymme i dom 420:- för att bekosta detta. För en anställd avsätts semesterlönen genom arbetsgivarens försorg.
Hur mycket kostar det att avlöna en offentligt anställd administratör med låt säga 35 000:-/mån. i bruttolön. Med sociala avgifter är arbetsgivarens kostnader c:a 45 000:- Till detta kommer semesterlön, kontorskostnader, inventarier mm. Total kostnad/mån. Uppskattar jag till minst 60 000:- eller 375:-/tim. Då är vi uppe i kostnader som närmar sig dom 420:- som var kopplat till en timkostnad för hantverkaren. Men en avsevärd skillnad är att den offentligt anställde uppbär sin lön oavsett hur produktiv den är.
Jag är inte ekonom, så siffrorna ovan är nog lite osäkra, men visar ändå att 420:- / tim. är väldigt långt från ett överpris, för en hantverkare.
 
Nissens
RACS RACS skrev:
Nej, det där redovisar man väl inte utomstående; och det kan vanlig konsument knappast förstå.
Kan man, ärligt talat, kompensera på det där föreslagna viset, om man inte på förhand talar om sitt debiteringssätt. Och det kan nog höja en del ögonbryn i så fall. Det är ett jobb som ska utföras! Tror du det framstår rimligt att ta ur andra "källor".
Jag kan mena att ökad timdebitering är det rätta. Rakt av!
Den som köper gör sin bedömning, och beställer om tjänsten är bra och det känns ok.
Är det ett attraktiv erbjudande så blir det bra för båda parter.
Vet inte vad du menar, min kommentar var till att han hade en timkostnad på 420:- ex moms.
Och hans lön är 10% av omsättningen.
Det är väldigt lätt att förstå för vem som helst att det som återstår att få intäkter på är materiel och bilresor. Som elektriker finns det inte så många fler poster.
Jag har visserligen drivit företag, dock inte som hantverkare.
Vad menar du är svårt att förstå?
 
5 51:an skrev:
Av dom 420:- är c:a 200:- kvar efter sociala avgifter och skatt. Men från dom 420:- får innan dessa avdrag, dras kostnader för försäkring, kontorsomkostnader, ev lokalhyra, bokföringskostnader, revisorkostnader samt att en egenföretagare i regel också vill ta ut en tre-fyra veckor semester, vilket innebär att det helst skall finnas utrymme i dom 420:- för att bekosta detta. För en anställd avsätts semesterlönen genom arbetsgivarens försorg.
Hur mycket kostar det att avlöna en offentligt anställd administratör med låt säga 35 000:-/mån. i bruttolön. Med sociala avgifter är arbetsgivarens kostnader c:a 45 000:- Till detta kommer semesterlön, kontorskostnader, inventarier mm. Total kostnad/mån. Uppskattar jag till minst 60 000:- eller 375:-/tim. Då är vi uppe i kostnader som närmar sig dom 420:- som var kopplat till en timkostnad för hantverkaren. Men en avsevärd skillnad är att den offentligt anställde uppbär sin lön oavsett hur produktiv den är.
Jag är inte ekonom, så siffrorna ovan är nog lite osäkra, men visar ändå att 420:- / tim. är väldigt långt från ett överpris, för en hantverkare.
Eller hur
 
Nissens
5 51:an skrev:
Av dom 420:- är c:a 200:- kvar efter sociala avgifter och skatt. Men från dom 420:- får innan dessa avdrag, dras kostnader för försäkring, kontorsomkostnader, ev lokalhyra, bokföringskostnader, revisorkostnader samt att en egenföretagare i regel också vill ta ut en tre-fyra veckor semester, vilket innebär att det helst skall finnas utrymme i dom 420:- för att bekosta detta. För en anställd avsätts semesterlönen genom arbetsgivarens försorg.
Hur mycket kostar det att avlöna en offentligt anställd administratör med låt säga 35 000:-/mån. i bruttolön. Med sociala avgifter är arbetsgivarens kostnader c:a 45 000:- Till detta kommer semesterlön, kontorskostnader, inventarier mm. Total kostnad/mån. Uppskattar jag till minst 60 000:- eller 375:-/tim. Då är vi uppe i kostnader som närmar sig dom 420:- som var kopplat till en timkostnad för hantverkaren. Men en avsevärd skillnad är att den offentligt anställde uppbär sin lön oavsett hur produktiv den är.
Jag är inte ekonom, så siffrorna ovan är nog lite osäkra, men visar ändå att 420:- / tim. är väldigt långt från ett överpris, för en hantverkare.
Absolut, jag menar att 420kr/h är snarare ett underpris.
 
Nissens Nissens skrev:
Vet inte vad du menar, min kommentar var till att han hade en timkostnad på 420:- ex moms.
Och hans lön är 10% av omsättningen.
Det är väldigt lätt att förstå för vem som helst att det som återstår att få intäkter på är materiel och bilresor. Som elektriker finns det inte så många fler poster.
Jag har visserligen drivit företag, dock inte som hantverkare.
Vad menar du är svårt att förstå?
Varför försöka debitera på det sätt som föreslår? Jag reagerar mot "då förstår man ju varför bilkostnader och materielpåslag är rejäla". Varför inte bara höja timkostnad rakt av, det framstår helt rimligt, om det finns intressenter för tjänsterna.
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Absolut, jag menar att 420kr/h är snarare ett underpris.
Det kan också jag mena..
 
51:an
Du gör samma fel som många andra hantverkare som försvarar den rådande debiteringsmodellen; misstar oss kritiker för några som vill att ni ska ha låg timdebitering OCH ta bort de förvirrande påläggen. Jag har läst många trådar där detta diskuteras och jag har inte läst någon som tycker det.

Det handlar om att ha en transparent debiteringsmodell samt att ta ut pengar på rätt saker. Hantverkare säljer i första hand sina tjänster. En elektriker säljer sitt kunnande när det gäller att installera el, en snickare säljer sitt kunnande när det gäller att snickra osv. Som det ser ut idag är detta kunnande nedvärderat i prissättningen eftersom så stor del av fakturan är olika andra kostnader för kunden. Hantverkaren är till stor del en materielförsäljare (tar 9000 kr för ett proppskåp som går att köpa för 1500 kr).

Detta känns inte renhårigt för kunden. Många hantverkare använder ett restaurangbesök i sin argumentation i stil med: "Kräver du att biffen ska kosta lika mycket på krogen som på ICA?". Nej, det gör ingen...men när man beställer biffen så ser man att den kostar 250 spänn. Krögaren lägger inte på knivslipning, duktvättsavgift, stolsdyneslitage osv i efterhand. Man vet helt enkelt hur mycket biffen kommer kosta, och skulle man dessutom vara missnöjd med den så fixar krögaren någonting annat.

Så är det på en marknad med fungerande konkurrens. Gillar man inte pris, service, utförande och bemötande går man helt enkelt till en annan krog nästa gång. Krögaren måste därför se till att kunden blir nöjd, så den kommer tillbaka och kanske tipsar vänner. Fixar inte krögaren detta ekonomiskt går krogen omkull.
 
  • Gilla
GlennB och 14 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.