Fairlane Fairlane skrev:
Läser man vissa andras inlägg så går det inte att leva på det där. ;)

Edit: Det går nog förresten om du menar 15% påslag på Ahlsells prislista. :rofl:
Beror väll på om man kan driva företaget med utgångspunkt hemifrån
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag vill veta vilka kostnader det skall täcka och vilken vinstmarginal du får på det efter att allt är kostnadstäckt.
Det täcker verksamhetskostnaderna och ger en vinst på ca. 10%
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Skulle faktiskt vara intressant att veta vad ni som inte driver eget har för fasta kostnader per månad och om eran nettolön per månad bara övestiger dessa med 10%
Märk då att i de fasta kostnaderna inte ska räknas med konsumtion :cool:
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
420 + moms och reseersättning. Löpande kostnad där kund även betalar tid för besök hos grossist.

15% påslag på material

Vad mer vill du veta?

Jag kör inte Tesla
Du har både lågt timpris och skäligt påslag på mtrl
Du skulle utan problem kunna höja timpriset
Hoppas att du tar ut en skälig kostnad för körningen också
Det kostar ju både tid och pengar att ta sig till kunden
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Skulle faktiskt vara intressant att veta vad ni som inte driver eget har för fasta kostnader per månad och om eran nettolön per månad bara övestiger dessa med 10%
Märk då att i de fasta kostnaderna inte ska räknas med konsumtion :cool:
Försöker du blanda ihop företagsekonomi med privatekonomi nu?
 
  • Gilla
  • Haha
Papperskatt och 3 till
  • Laddar…
Kanske, men när det gäller egenföretagare med en liten firma så går företagets ekonomi hand i hand med den privata
 
Redigerat:
Det är ju vinsten som dessutom ska beskattas som utgör lönen
 
Så till er som tror att alla småföretagare skär guld med täljkniv och lever lyxliv så är mitt råd
Starta ett eget företag och börja håva in pengar
Men glöm 40 timmars arbetsvecka
Glöm rofyllda nätter då ni kan sova gott utan att ha oro över att ni kommer att få in pengar i slutet av månaden så det täcker räkningarna
Tyvärr så finns det kunder som försöker undvika att betala
 
  • Gilla
Lövborgen och 4 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Det är ju vinsten som dessutom ska beskattas som utgör lönen
Jag antar att lön räknas in i verksamhetskostnaderna, och inte från vinsten?

Har jag fel så håller jag med om att nivån känns låg!
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Det är inte lätt att vara företagare i Sverige, så ska man vara det ska det åtminstone löna sig. Det var min utgångspunkt när jag sa upp mig för att starta eget. Att tjänster är dyra beror mycket på skatter som beslutas av politiker som våra grannar har röstat fram. att konkurrensen är dåligt som också bidrar till höga kostnader är ett resultat av många års misskrediteringar av företagande. Så om man verkligen vill ha lägre pris på tjänster så behövs många ändringar, och min personliga åsikt är att nuvarande regering kommer inte att bidra med lättnader i tjänstesektorn
 
  • Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
Nissens
U Uffe A skrev:
Det är ju vinsten som dessutom ska beskattas som utgör lönen
Vinsten är efter att ALLA utgifter är betalda...
 
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Jag antar att lön räknas in i verksamhetskostnaderna, och inte från vinsten?

Har jag fel så håller jag med om att nivån känns låg!
Det är från vinsten man tar ut sin lön
I alla fall så gör jag det
 
Nissens Nissens skrev:
Vinsten är efter att ALLA utgifter är betalda...
Visst är det
Och det som blir kvar efter att alla utgifter är det man har kvar att leva på, dvs lönen
Och den varierar från månad till månad
Man kan aldrig veta vad det kommer att landa på
 
En månad så kan lönen bli så stor att man kan leva lyxliv
Nästa månad kanske man får leta tomburkar för att kunna betala sina räkningar
Är glad för att jag bara har min firma som bisyssla
Hade jag varit beroende av den hade jag köpt ett rep och letat upp ett lämpligt träd :cool:
 
Redigerat:
  • Wow
El-Löken66
  • Laddar…
Ref. Uffe A
"Så till er som tror att alla småföretagare skär guld med täljkniv och lever lyxliv så är mitt råd
Starta ett eget företag och börja håva in pengar
Men glöm 40 timmars arbetsvecka
Glöm rofyllda nätter då ni kan sova gott utan att ha oro över att ni kommer att få in pengar i slutet av månaden så det täcker räkningarna
Tyvärr så finns det kunder som försöker undvika att betala"

Jag har inte läst in något på detta forum som skulle tyda på att det finns någon här som tror att "alla småföretagare skär guld". - Har du?

Själv har jag gjort allt det där och mer därtill, som nu ligger bakom.. inkl. som ensam mamma fostra och försörja ett halv dussin ungar. Det ligger inte nära till hands att ta på mig någon offerkofta för det; men jag kan känna med dig, vet absolut vad du talar om.
Att kika på enskilda öden och verksamheter och försöka dra slutsatser ur det leder ingen vidare vart. Det är lika med anekdotiskt, enskilt vetande, som bara gäller just den enskilda saken. Som att titta ut från köksfönstret och berätta om hur många som gick förbi hemmaverkstaden.. Och säga, att det visar att det var för få.. och några vägrade betala. Visst, för det exemplet kanske, men det säger inget mer än så, inget om "verkstadsbranschen". Om hur andra kan tälja.. Nå, det vet du nog..
Man behöver ett representativt sammanhang (urval; tillräckligt många slumpmässiga likadana verkstäder), om man ska kunna kunna säga något säkrare, om det är så synd om småföretagaren i den där "verkstadsbranschen".

Det hela har hur som inget alls att göra med allmänt fuffens som rör debiteringar, bl.a. i sätten att hantera materialpåslag. Hur mycket fuffens.. ja, det är däremot rätt så osäkert än så länge liksom också att mer säkert veta vilka småföretag och andra som fallit för frestelser.
 
Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.