Fairlane
P Pin skrev:
Precis.

Och ännu dummare är det ju att försöka få jobb en ”långsam dag”. Jobba på de dagar det finns jobb istället.

Om jag säljer glass på stranden, ska jag då jaga kunde när det ösregnar, eller jobba lite extra när kön är lång när solen skiner en söndag i juli?
Jag tror att du ska jobba även om det spöregnar och hittar du någon som vill köpa en glass den dagen så tar du betalt för alla glassar du skulle sålt en fin dag. :)
 
  • Haha
  • Gilla
GlennB och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror att du ska jobba även om det spöregnar och hittar du någon som vill köpa en glass den dagen så tar du betalt för alla glassar du skulle sålt en fin dag. :)
Och du måste fakturera kunden för glassen...det funkar ju inte att ta betalt direkt, eftersom du ju då inte vet hur du ska få till full beläggning den dagen genom att trixa med påslaget på inköpet av glassen, hur många timmar det tog att hämta glassen från grossisten, och vad din glassbil kostade för just den kunden.

Det är väl inget konstigt med den prissättningsmodellen? :thinking::crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
TobiasStockholm och 5 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Och du måste fakturera kunden för glassen...det funkar ju inte att ta betalt direkt, eftersom du ju då inte vet hur du ska få till full beläggning den dagen genom att trixa med påslaget på inköpet av glassen, hur många timmar det tog att hämta glassen från grossisten, och vad din glassbil kostade för just den kunden.

Det är väl inget konstigt med den prissättningsmodellen? :thinking::crysmile:
Två glassar i kiosken:
1. Storstrut, största lyxklassen till fast pris som tar höjd för regn, tsunami, krig och pandemi. Betalas i förskott. Innehållet i glassen kan vid behov anpassas till intäkterna så det ”går ihop”.
2. Kulglassen, många smaker och varianter på löpande räkning. Faktureras i efterhand. Priset baseras på att alla smaker tar precis slut varje dag. Annars får kunden köpa all glass, som slängs vid kioskens stängning.

Rån ingår i båda glassarna.

Skiner solen är nog glassen redan slut. Eller så badar jag istället.
 
  • Haha
Maria T och 4 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Rån ingår
:rofl:
 
  • Haha
sunqan och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Två glassar i kiosken:
1. Storstrut, största lyxklassen till fast pris som tar höjd för regn, tsunami, krig och pandemi. Betalas i förskott. Innehållet i glassen kan vid behov anpassas till intäkterna så det ”går ihop”.
Och skulle du som kund komma på att du vill ha strössel, som inte ingår i det fasta priset, på Storstruten under tiden den förbereds då blir det rejäla påslag...kanske lika mycket som priset på en ytterligare Storstrut.
 
  • Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
:rofl:
Det är generöst, för det är ju Pin-glass :rofl:
 
  • Haha
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Om det var strålande sol och 35° varmt hela tiden, och de flesta människor hade ett reellt behov av glass, så skulle det fungera för glassförsäljaren att använda sig av hantverkarnas prissättningsmodell. Nu är det inte så, utan de flesta människor klarar sig utan glass även om det är varmt. Det går att svalka sig på andra sätt, och en del gör kanske egen glass.

Hantverkartjänster måste många köpa av olika anledningar. Det faktumet och, när det gäller elinstallation, lagar som gör det brottsligt att fixa själv, i kombination med att det i många områden är stor brist på hantverkare leder till en prissättningsmetod som gör kunder förbannade.

Branschföreträdarna försöker på alla sätt de kan försvara prissättningsmetoderna med mer eller mindre fantasifulla argument, men det går inte att komma ifrån att glassförsäljare (och de flesta andra branscher) har en transparent prissättning. Hantverkarna har en mycket grumlig d:surprised:...helt enkelt för att de kan.
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 3 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
grumlig d:surprised:
*grumlig dito (förkortningen "d kolon o" funkar uppenbarligen inte :crysmile:)
 
P Paxman skrev:
Det mest hårresande beteendet jag har läst hantverkare vittna om här på forumet är att de måste fakturera 100% arbetstid för varje arbetsdag. Så om ett jobb tar 5 h och de inte hinner klämma in ett till den dagen så blir det tre "hittepå"-timmar på fakturan för att täcka upp.

Det värsta är att de verkar totalt oförstående när detta ifrågasätts: "Jag måste ju få fakturera en full dag" motiveras det med.

Nej, det är ingen rättighet för en företagare att ha full beläggning. Fråga taxiåkare...inte f*n justerar de sina taxor beroende på hur många kunder de har under en dag. Är det en seg dag med bara ett fåtal körningar så blir inkomsten lägre. De har ju ingen möjlighet att justera taxan eller lägga till extra mil eftersom betalningen sker direkt i bilen. Ingen människa hade åkt taxi ifall betalningen fungerade som hantverkarnas faktureringsmodell. En resa skulle då kunna kosta vad som helst, beroende på hur många körningar chauffören fått just den dagen man råkade behöva ta en taxi.
Ja, visst framstår det absurt.
Då efterfrågan överstiger utbudet så blir marknaden skev och det påverkar också synen på sakers tillstånd - och beteenden.
Utrymmet för övermodigt beteende växer och märks i praktik. Det går lätt överstyr. Det finns ändå nya kunder på kö, beredda att kontraktera. Sedan betalas det surt för tokiga debiteringar, en gång till.. Inte mycket annat att välja på!

Aktörerna har väl tappat perspektiven. På en skev marknad kan många tycka att diverse anspråk.. som att ta betalt för lufttimmar, eller för sånt som fikor och luncher som görs på kundens bekostnad.. känns som rätt så oskyldiga tillägg och funkar bra för stunden.. tycks nästan helt berättigade tillägg i farten. Precis som påhittade materialpåslag som kunden förväntas betala. Allt, medan det samtidigt på sina håll utåt framställs som att det rör saklig debitering för att få det att "gå runt".. Och "hitte-på-anspråken" tycks väl betraktats nästan som om de vore modesta "mänskliga rättigheter"..

Varför inte då också ta med allt gott här i livet, som semesterpåslag a´ priset för årliga thailandsresor eller årliga skidlov? För det ska ju "gå runt".. Tydligen på en fritt vald egen anspråksnivå. Och detta helt oavsett hur den tillämpade debiteringsmodellen kan te sig.. om man något stannar upp och reflekterar. Men vem ids göra det. Det vore väl dumt i farten..

Privatkunder/konsumenter som får nog och säger ifrån istället för att stillatigande acceptera märkliga debiteringsgrunder och metoder - och annat orimligt - får utstå pompösa uttalanden och rent av kampanjer om märkliga kunderna (som här om året..). Det pyser ut som ett slags lågintensivt förakt för en kundkategori som dristar sig till att protestera mot all sköns uttryck för orimliga påslag eller arbetssätt. Och på detta, ur egen ficka, sedan tvingas bekosta för fria fantasier om vad man ska kunna ta betalt för, och till synes bara få det att "gå runt"! - Klart att kunderna ser att det istället rör en veritabel vanföreställning.. en påhittad gräddfil för lite mer gött på moset.

Så länge det är så överhettat.. så går det.
 
  • Gilla
kashieda och 7 till
  • Laddar…
Mycket väl skrivet RACS...
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Vad är en rätt timkostnad eniigt dig, och vad skall den täcka för kostnader för företaget?
Jag utgår ifrån att det ingår en normal lönenivå och pensionsavsättning sociala avgifter, skatt, marginal för firman etc.
Bryt gärna ner kostnadstäckningen. :)
420 + moms och reseersättning. Löpande kostnad där kund även betalar tid för besök hos grossist.

15% påslag på material

Vad mer vill du veta?

Jag kör inte Tesla
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Två glassar i kiosken:
1. Storstrut, största lyxklassen till fast pris som tar höjd för regn, tsunami, krig och pandemi. Betalas i förskott. Innehållet i glassen kan vid behov anpassas till intäkterna så det ”går ihop”.
2. Kulglassen, många smaker och varianter på löpande räkning. Faktureras i efterhand. Priset baseras på att alla smaker tar precis slut varje dag. Annars får kunden köpa all glass, som slängs vid kioskens stängning.

Rån ingår i båda glassarna.

Skiner solen är nog glassen redan slut. Eller så badar jag istället.
Blir man rånad på glassarna då?
Du skrev att rån ingår
 
Fairlane
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
420 + moms och reseersättning. Löpande kostnad där kund även betalar tid för besök hos grossist.

15% påslag på material

Vad mer vill du veta?

Jag kör inte Tesla
Läser man vissa andras inlägg så går det inte att leva på det där. ;)

Edit: Det går nog förresten om du menar 15% påslag på Ahlsells prislista. :rofl:
 
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Blir man rånad på glassarna då?
Du skrev att rån ingår
Ja det ingår. Vad du vill ingår när du köper Pin-glass. Jag fnaskar om du fjäskar. Jag justerar med priset och lite tillägg för kväll eller helgdag, osålda glassar, återvinna papper och pinnar på ÅVC, handla på glassfabriken, skriva kvitto, skriva meny, parasollavgift. Vi löser det. Speciellt för dig kan jag erbjuda strut om du inte gillar rån. Om det är glassen eller plånkan du blir rånad på är bara en definitionsfråga.
 
  • Haha
  • Gilla
Staffans2000 och 3 till
  • Laddar…
Nissens
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
420 + moms och reseersättning. Löpande kostnad där kund även betalar tid för besök hos grossist.

15% påslag på material

Vad mer vill du veta?

Jag kör inte Tesla
Jag vill veta vilka kostnader det skall täcka och vilken vinstmarginal du får på det efter att allt är kostnadstäckt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.