S
Hej!

3D-skrivare är ju en fantastisk teknik och det vore kul att se hur ni använder era 3D-skrivare där ute! Ofta så är det väldigt enkelt att hitta inspiration vad gäller användningsområden av ej praktiskt natur, vaser, figurer osv. Tyvärr är det inte alltid lika enkelt med smarta eller praktiska applikationer. Därför hoppas jag att denna tråden kan användas för att visa praktiska användningsområden där 3D-printning gör nyttja, löser ett problem som du inte kan lösa på något annat sätt eller där 3D-skrivaren sparar dig för tid, arbete eller pengar.

Och med det kan ju jag börja tråden :D

Lagade handtaget till tvättmaskinen:
3D-utskrivet handtag för tvättmaskin monterat på maskinen
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta inträffade ungefär samma dag som jag fick hem min skrivare, och min fru anklagade mig för att tagit sönder den med flit :crysmile:

Hållare för att montera strömförsyningen till monitor under skrivbordet:
3D-utskriven hållare för strömförsörjning monterad under skrivbord med insatt kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Enkelt och svårt att få tag på annars.

Google home hållare i köket:
3D-utskriven hållare för Google Home monterad på köksvägg ovan diskbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Möjligtvis lite onödigt - men jag använder den oftare till musikstyrning och timer

Laptopstand till hemmakontoret:
Laptop upphöjd på skrivbordet med blå, 3D-utskrivna ställ för bättre arbetsställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bättre arbetsposition och kameravinkel för möten, använder externt tangentbord och mus

Soppåsehållare till köksskåpet
3D-utskriven hållare för kökssopåsar monterad på skåpsdörren.
Bland dom mer onödiga prylarna.. Men tog med denna ändå då flera vänner har frågat om att köpa en likadan.


Nytt vred och snörledare till persienn:
Två 3D-utskrivna köksredskapshållare, monterade på en vägg för att organisera köksutrustning. 3D-utskrivet täcklock monterat på en konsol under en fönsterbräda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta var inte bara ekonomiskt men även miljösmart! Jag ersatte endast det som var sönder och inte hela manicken.

Täcklock till: konsol under fönsterbrädan, toalettskruv och rörklammer:
3D-utskrivna objekt: konsoltäcklock, toalettskruvskydd, rörklämmor i ett hemmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skohängare
Två exempel på 3D-utskrivna föremål: en skohängare för cykelskor och en klickpedal till ett spd-system, båda användbara och praktiskt designade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dessa sitter monterade på insidan av ett litet förråd och används kontinuerligt

Ny motorkoppling till mikro
3D-utskrivet handtag fastsatt på en tvättmaskin, exempel på praktisk användning av 3D-skrivare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tappade den gamla när jag bytte den trasige motorn.

Klickpedal till spd-systemet
3D-utskriven svart klickpedal till cykels spd-system.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Superpraktiskt, men inte mitt design, jag jobbar på en egen som er lite bredare :)

Hoppas det var något till inspiration för er som har eller funderar på att köpa en 3D-skrivare!
 
  • Gilla
Patrik440 och 21 till
  • Laddar…
LoweW
Kul tråd!

Har printat allt från nyckelringar, knoppar och handtag till delar för elektriskt longboard och liknande. Det senaste var ett dammskydd från Thingiverse till sänksågen men det satt sisådär och loggan känns lite onödig så den ska jag designa en egen av :geek:

Förhoppningsvis blir det en hel del printade av tillbehör till mitt MFT-bord så småningom.

Ser fram emot alla andras spännande projekt!
 
  • 3D-utskrivna gula nyckelringar i plast fästa vid nycklar på ett träbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En 3D-utskriven gul nyckelring fäst på en metallnyckel, ligger på ett brunt träbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-utskriven gul nyckelring i plast bredvid en bilnyckel på ett träbord
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-utskriven del för verktygsfäste med synliga skruvar och texturer, monterad på utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-utskrivet mikrofonfäste monterat på en mikrofonarm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-utskrivet dammskydd i svart plast med inbäddade metallförstärkningar på ett träbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-utskrivet svart dammskydd till sänksåg, med tydliga skikt av filament och kablar fästa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-utskriven fästdel för elektriska kablar på ett elektriskt longboard-projekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-utskrivet dammskydd fästat vid en sänksåg med synligt isoleringsmaterial i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grå Makita sänksåg med ett 3D-utskrivet vitt dammskydd med Makita-loggan på.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
saiter och 7 till
  • Laddar…
Ritade ett fäste till fjärrkontrollen så mina kollegor vet var den finns.
3D-utskrivet svart fäste för fjärrkontroll monterat på vägg vid en TV-skärm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Från Thingiverse. Kofångare och servofäste till Tamiya Clodbuster.
3D-utskrivna delar: fjärrkontrollsfäste, kofångare och servofäste till Tamiya Clodbuster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Från Thingiverse. Mariorör/pennställ till sonen som älskar Super Mario.
3D-utskrivet grönt Mariorör/pennställ på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Patrik440 och 5 till
  • Laddar…
Kul tråd. Har en 3d-skrivare som används till lite allt möjligt, en hel del hållare och dyl. Men här är några saker som blivit lyckade.
Förvaring till hålsågen (egen design)
3D-utskrivna röda hålsågsförvaring öppen med åtsittande lock och innehållande sågblad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Låda till kortlek där ytan är i 3 olika färger/filament - ville testa att skriva ut i flera färger trots att min 3d-skrivare bara kan hantera en färg åt gången (egen design)
3D-utskriven låda med färgade spelkortssymboler i relief för kortlek, personlig design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tintin raket - modell httad på nätet, Det i särklass största jag gett mig in på, stort antal delar som tog flera dagar att skriva ut. Blev ju snygg men står nu och samlar damm i källaren :)
3D-utskriven modell av Tintin-raketen i rött och vitt, placerad på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Patrik440 och 8 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Låda till kortlek där ytan är i 3 olika färger/filament - ville testa att skriva ut i flera färger trots att min 3d-skrivare bara kan hantera en färg åt gången (egen design)
[bild]
Synd att skrivaren fått spader när den skulle skriva ut klöver.
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik440 och 6 till
  • Laddar…
Utsättaren Utsättaren skrev:
Synd att skrivaren fått spader när den skulle skriva ut klöver.
Jo, och egentligen är de tunna svarta ramarna runt alla symboler ett misstag. När jag bytte från svart till vitt filament så tryckte jag inte igenom tillräckligt mycket vitt genom extrudern utan det fanns kvar en del svart som färgade den första decimetern eller så av det som borde varit vitt.
 
Vilken sorts plast använder ni när ni skriver ut? Får för mig att PLA inte lämpar sig för saker som ska användas, alltså inte bara prydnader.
 
Har skrivit ut i PLA, PETG och TPU. Nu har jag ju inte gjort några långtidstest men jag tycker PLA håller bra för de flesta typer av småsaker som hållare och allt möjligt smått. Jag tycker också att det är lättare att lyckas få bra finish på PLA. Dock har jag förstått att PLA ska vara sämre för utomhusbruk än PETG, därav att jag skaffade PETG för några saker jag skulle ha ute och saker som skulle hålla lite mer.
 
  • Gilla
Trrttsch
  • Laddar…
En så rolig tråd! Härligt med inspiration till vad man kan hitta på. Ska försöka se till att bidra med något sköj.
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
LoweW LoweW skrev:
Kul tråd!

Har printat allt från nyckelringar, knoppar och handtag till delar för elektriskt longboard och liknande. Det senaste var ett dammskydd från Thingiverse till sänksågen men det satt sisådär och loggan känns lite onödig så den ska jag designa en egen av :geek:

Förhoppningsvis blir det en hel del printade av tillbehör till mitt MFT-bord så småningom.

Ser fram emot alla andras spännande projekt!
Akta dig för att posta bilder på nycklar. Speciellt i dessa tider med 3D-skrivare och sånt...
 
  • Gilla
John Larson och 2 till
  • Laddar…
LoweW
M Micke_xyz skrev:
Akta dig för att posta bilder på nycklar. Speciellt i dessa tider med 3D-skrivare och sånt...
Därför jag censurerade den enda viktiga ;)
 
  • Gilla
  • Älska
Proffsbyggare och 1 till
  • Laddar…
LoweW LoweW skrev:
Därför jag censurerade den enda viktiga ;)
Haha, ja det var den ju, misssde det.
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
S
Vad kul att tråden fick fart så snabbt!

@LoweW Snygg kvalitet på dina grejer och mikrofonstativet och longboard grejerna var ju riktigt nice!

T Trrttsch skrev:
Vilken sorts plast använder ni när ni skriver ut? Får för mig att PLA inte lämpar sig för saker som ska användas, alltså inte bara prydnader.
Jag har endast försökt mig på PLA och PETG så långt, men vägen är kort till nylon! Måste säga att jag är förvånad över hur mycket PLA'en egentligen tål... T.ex. pedalgrejen är PLA med 40% infill och den har fått kört sig i över en månad och håller fortfarande.
 
  • Gilla
Trrttsch och 1 till
  • Laddar…
Förutom vanliga FDM printer hemma som tex specialhållare för verktygstavlor

Samling av olika storlekar på stansar och punsar i en orange hållare med texten "PUNSAR" framför en blå verktygstavla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller en hårdiskhållare till en iMac

En 3D-printad hållare fäst vid en iMac med två hårddiskar monterade, en med Apple-logotyp och en med Samsung-etikett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har jag gjort lite mer avancerade printer som tex denna som är printad i vax och sedan gjuten i silver (Materialise)
Silverdekoration med drakmotiv, skapad genom SLA 3D-utskrift och gjutning, använd som original för brons sigillstämpel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


SLA print som sedan använts som original för sandgjutning av en sigillstämpel i brons.
Bronssigillstämpel bredvid dess avtryck i rött sigillvax på papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Chokladform
SLA-utskrift av ett komplicerat drakmotiv som ska användas för gjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-utskriven vaxmodell av sigill och dess silikonform på träbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-utskriven form och en chokladprägling av en sigillstämpel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Cruzze och 6 till
  • Laddar…
Renoverar gamla motorcyklar och saknade ett baklyktehus till Husqvarna 281 ("Drömbågen") årsmodell 1953.
Blå Husqvarna 281 motorcykel från 1953 parkerad på asfalt, känd som "Drömbågen".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hade foton och tumstocksmätningar från museum och bakplattan i plåt från ett renoveringsobjekt och lät en polare CADa upp den:
3D-utskriven modell av baklyktehus jämfört med original, för Husqvarna 281 motorcykel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fick senare tag i "the real stuff" och det är ju ganska likt (3D i PLA och Biltemas fälgfärg till höger):
Original och 3D-utskrivet baklyktehus för Husqvarna 281 motorcykel jämförs på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Finns YouTube-klipp på restaureringen (OBS! inga klickpengar!) på:
och
 
  • Gilla
Patrik440 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.