B Byggsnyggen skrev:
Fast dragkrok är ingen dum idé...
Dessutom ett bra krockskydd:)
Mot parkeringsskador möjligen. Det kanske är åtgärdat på nyare bilar men dragkroken sätter annars deformationszonen ur spel så vid påkörningar bakifrån ökar risken för whiplashskador.
 
  • Gilla
Micc och 2 till
  • Laddar…
Draget tas med fördel bort, då det inte används, då slipper man såna här problem.
 
Välsmort och bra så är det inga problem. Men finns det lås så skall det funka.
 
Jag besiktigade min bil med demonterbart drag för någon vecka sen. Tidigare ägare har haft samma problem gissar jag, låset var urborrat. Ombesiktning, men det beror som sagt på vilken typ av drag det är. Mitt är inte likadant som det på bilden.

Jag hittade inte en lös låscylinder, däremot ska jag idag hämta ett nytt fast drag som jag ska montera dit istället... (y)
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
DonPablo R134a skrev:
Draget tas med fördel bort, då det inte används, då slipper man såna här problem.
Skall draget vara monterat på bilen när man besiktar?
(Jag tog bort draget med stor möda för att vi inte använder det.)
 
C Cider skrev:
Skall draget vara monterat på bilen när man besiktar?
Spelar ingen roll, men är det avtaget ska du ha det framme så dem kan testa det.

Ett trick om det är svårt att få av draget är att besikta bil och släp samtidigt. Få besiktningsmän ids koppla av släpet.

/Andreas
 
  • Gilla
Lessan och 4 till
  • Laddar…
Tips : skaffa sk "marinfett", "utombordarfett" och gegga in hela krokens infästning med.
Fyll nyckelhålet till bredden.
Marinfett är både vattentåligt och korrsionshämmande. ( det senare är inte alla fetter.)
Om infästningen är typ full av fett kommer inte smuts och fukt in.
Jag har en tub Omega 95 som jag är mycket förtjust i , dessvärre tror jag inte Mekonomen säljer det längre.
Biltema har en variant som jag inte provat.
Marinfett är annars bra till prylar som står ute och ibland behöver smörjas, som tex släpvagnskoppling, stödhjul släpvagn , etc.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
E eal skrev:
Spelar ingen roll, men är det avtaget ska du ha det framme så dem kan testa det.

Ett trick om det är svårt att få av draget är att besikta bil och släp samtidigt. Få besiktningsmän ids koppla av släpet.

/Andreas
På min station är de noggranna de lyfter loss släpet med en lyft och sedan tar de loss dragkroken också. De tar dock inte loss kontakten till släpet, vilket är tur då den glappade på förra bilen...
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Låter fullkomligt vansinnigt att ha en låscylinder där nere i vattensprutet och gyttjan och saltet. Kan inte fungera. På min fasta dragkrok rostade hela undersidan på röret bort redan för 20 år sedan och är utbytt med hemsvetsade delar enligt originalspecifikation.

Finns det inget lagligt sätt att kapa bort låsmekanismen och svetsa fast eländet?
 
Jag har inga bekymmer med mitt lås. Men det är designat för att tåla salt och slask.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har inga bekymmer med mitt lås. Men det är designat för att tåla salt och slask.
Hur ser designen ut i så fall?
Det är ju fråga om ett cylinderlås, med små fjädrar och små stift som kommer i läge när man sticker in nyckeln. Om ett cylinderlås ska skyddas mot fukt och smuts utifrån, borde det åtminstone finnas ett rejält lock över (nedanför) hela mekanismen. Nu finns det bara en pytteliten platta som skall trycks åtsidan av nyckeln. Den fastnar hur lätt som helst.
 
  • Gilla
Timm och 2 till
  • Laddar…
C Cider skrev:
Hur ser designen ut i så fall?
Det är ju fråga om ett cylinderlås, med små fjädrar och små stift som kommer i läge när man sticker in nyckeln. Om ett cylinderlås ska skyddas mot fukt och smuts utifrån, borde det åtminstone finnas ett rejält lock över (nedanför) hela mekanismen. Nu finns det bara en pytteliten platta som skall trycks åtsidan av nyckeln. Den fastnar hur lätt som helst.
Mitt lås har ett gummilock och inget metallock (de håller bara kvar fukt och skit, så de är inte bra).

Sedan är det endast en rörlig del som håller fast draget. En stång som är avfasad mot draget i olåst läge och där man vrider in den ofasade delen när man låser fast den. Nyckeln låser bara upp möjligheten att rotera stången, genom att man kan trycka in ett vred som då får grepp mot kuggar i stången.

Jag har smort många dragkrokar på många bilar genom åren, detta är den klart smartaste konstruktionen jag sett.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Sen finns ju dom som jag köpte sist.
En avtagbar krok utan nyckel lås.
Varför ha lås på en krok?
Rädd för att någon ska stjäla den?
Ta av den och lås in den.
Vill någon stjäla den så fixar man bara en ny nyckel på tex replace key.
Vissa bilmärke har samma nyckel till alla sina krokar och är bara att beställa.
 
A Argastesnickaren skrev:
Sen finns ju dom som jag köpte sist.
En avtagbar krok utan nyckel lås.
Varför ha lås på en krok?
Rädd för att någon ska stjäla den?
Ta av den och lås in den.
Vill någon stjäla den så fixar man bara en ny nyckel på tex replace key.
Vissa bilmärke har samma nyckel till alla sina krokar och är bara att beställa.
På förra bilen hade jag en sådan som jag monterade själv (mycket billig dessutom), det har varit den klart bästa lösningen när det gäller löstagbara dragkrokar. Men den nuvarande är inte långt efter faktiskt.
 
Har man haft krokdelen monterad hela tiden så får man skylla sig själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.