38 303 läst · 47 svar
38k läst
47 svar
Panik! Låshelvete till dragkrok
Medlem
· Korpilombolo
· 3 302 inlägg
Jag besiktigade min bil med demonterbart drag för någon vecka sen. Tidigare ägare har haft samma problem gissar jag, låset var urborrat. Ombesiktning, men det beror som sagt på vilken typ av drag det är. Mitt är inte likadant som det på bilden.
Jag hittade inte en lös låscylinder, däremot ska jag idag hämta ett nytt fast drag som jag ska montera dit istället...
Jag hittade inte en lös låscylinder, däremot ska jag idag hämta ett nytt fast drag som jag ska montera dit istället...
Tips : skaffa sk "marinfett", "utombordarfett" och gegga in hela krokens infästning med.
Fyll nyckelhålet till bredden.
Marinfett är både vattentåligt och korrsionshämmande. ( det senare är inte alla fetter.)
Om infästningen är typ full av fett kommer inte smuts och fukt in.
Jag har en tub Omega 95 som jag är mycket förtjust i , dessvärre tror jag inte Mekonomen säljer det längre.
Biltema har en variant som jag inte provat.
Marinfett är annars bra till prylar som står ute och ibland behöver smörjas, som tex släpvagnskoppling, stödhjul släpvagn , etc.
Fyll nyckelhålet till bredden.
Marinfett är både vattentåligt och korrsionshämmande. ( det senare är inte alla fetter.)
Om infästningen är typ full av fett kommer inte smuts och fukt in.
Jag har en tub Omega 95 som jag är mycket förtjust i , dessvärre tror jag inte Mekonomen säljer det längre.
Biltema har en variant som jag inte provat.
Marinfett är annars bra till prylar som står ute och ibland behöver smörjas, som tex släpvagnskoppling, stödhjul släpvagn , etc.
På min station är de noggranna de lyfter loss släpet med en lyft och sedan tar de loss dragkroken också. De tar dock inte loss kontakten till släpet, vilket är tur då den glappade på förra bilen...E eal skrev:
Låter fullkomligt vansinnigt att ha en låscylinder där nere i vattensprutet och gyttjan och saltet. Kan inte fungera. På min fasta dragkrok rostade hela undersidan på röret bort redan för 20 år sedan och är utbytt med hemsvetsade delar enligt originalspecifikation.
Finns det inget lagligt sätt att kapa bort låsmekanismen och svetsa fast eländet?
Finns det inget lagligt sätt att kapa bort låsmekanismen och svetsa fast eländet?
Hur ser designen ut i så fall?pacman42 skrev:
Det är ju fråga om ett cylinderlås, med små fjädrar och små stift som kommer i läge när man sticker in nyckeln. Om ett cylinderlås ska skyddas mot fukt och smuts utifrån, borde det åtminstone finnas ett rejält lock över (nedanför) hela mekanismen. Nu finns det bara en pytteliten platta som skall trycks åtsidan av nyckeln. Den fastnar hur lätt som helst.
Produkter som diskuteras: "cylinderlås"
Cylinderlås
Cylinderlås är den mest använda låstypen i modern tid och är standard för alla typer av dörrar, från bostäder till kommersiella byggnader. Detta lås använder en cylinder som låses och låses upp med en nyckel. Cylinderlåsets design
Läs mer
Mitt lås har ett gummilock och inget metallock (de håller bara kvar fukt och skit, så de är inte bra).C Cider skrev:Hur ser designen ut i så fall?
Det är ju fråga om ett cylinderlås, med små fjädrar och små stift som kommer i läge när man sticker in nyckeln. Om ett cylinderlås ska skyddas mot fukt och smuts utifrån, borde det åtminstone finnas ett rejält lock över (nedanför) hela mekanismen. Nu finns det bara en pytteliten platta som skall trycks åtsidan av nyckeln. Den fastnar hur lätt som helst.
Sedan är det endast en rörlig del som håller fast draget. En stång som är avfasad mot draget i olåst läge och där man vrider in den ofasade delen när man låser fast den. Nyckeln låser bara upp möjligheten att rotera stången, genom att man kan trycka in ett vred som då får grepp mot kuggar i stången.
Jag har smort många dragkrokar på många bilar genom åren, detta är den klart smartaste konstruktionen jag sett.
Sen finns ju dom som jag köpte sist.
En avtagbar krok utan nyckel lås.
Varför ha lås på en krok?
Rädd för att någon ska stjäla den?
Ta av den och lås in den.
Vill någon stjäla den så fixar man bara en ny nyckel på tex replace key.
Vissa bilmärke har samma nyckel till alla sina krokar och är bara att beställa.
En avtagbar krok utan nyckel lås.
Varför ha lås på en krok?
Rädd för att någon ska stjäla den?
Ta av den och lås in den.
Vill någon stjäla den så fixar man bara en ny nyckel på tex replace key.
Vissa bilmärke har samma nyckel till alla sina krokar och är bara att beställa.
På förra bilen hade jag en sådan som jag monterade själv (mycket billig dessutom), det har varit den klart bästa lösningen när det gäller löstagbara dragkrokar. Men den nuvarande är inte långt efter faktiskt.A Argastesnickaren skrev:Sen finns ju dom som jag köpte sist.
En avtagbar krok utan nyckel lås.
Varför ha lås på en krok?
Rädd för att någon ska stjäla den?
Ta av den och lås in den.
Vill någon stjäla den så fixar man bara en ny nyckel på tex replace key.
Vissa bilmärke har samma nyckel till alla sina krokar och är bara att beställa.