Finns det RJ45 / HAN-port på
TILLQUIST elmätare, som man kan koppla till homeassistant?
 
  • Tillquist elmätare monterad på vägg med digital display och gröna indikatorlampor, utan synlig RJ45/HAN-port.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej. Men du kan läsa av världen via den optiska porten samt att det finns en rs485 under locket.

Mitt biblioteket för IEC62056-21 går att använda för det https://github.com/pwitab/iec62056-21
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Tack för svaret, för att koppla till det optiska vad behöver jag :)
Kontakten under locket, Vattenfall säger att det går inte att använda den för att i elmätaren eller hos Vattenfall saknas något för att kunna använda den.
Jag tror att Vattenfall vill inte att vi ska använda den, samtidigt säger att de skulle byta ut elmätare igen fram till 2025, till en som har möjlighet till smart meter.
Funderar på att skaffa en smart meter SolarEdge men är dyraste av smart meter.
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
C Christian4 skrev:
Tack för svaret, för att koppla till det optiska vad behöver jag :)
Kontakten under locket, Vattenfall säger att det går inte att använda den för att i elmätaren eller hos Vattenfall saknas något för att kunna använda den.
Jag tror att Vattenfall vill inte att vi ska använda den, samtidigt säger att de skulle byta ut elmätare igen fram till 2025, till en som har möjlighet till smart meter.
Funderar på att skaffa en smart meter SolarEdge men är dyraste av smart meter.
Dessa är de billigaste jag vet. http://www.optical-probe.de/Optical probes/product.html. Sist jag kollade kostade de 800 kr st.
Jag har själv lite dyrare men högre kvalité. Finns också att köpa från Kina men då vet man aldrig vad man får.
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
K Krolken skrev:
Dessa är de billigaste jag vet. [länk] probes/product.html. Sist jag kollade kostade de 800 kr st.
Jag har själv lite dyrare men högre kvalité. Finns också att köpa från Kina men då vet man aldrig vad man får.
Det räcker med ett eller? Hur kopplas man, spänningsätter bara och ansluten med trådlös, direkt till växelryktare, behövs något annat? Har inte kollat än.
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
C Christian4 skrev:
Det räcker med ett eller? Hur kopplas man, spänningsätter bara och ansluten med trådlös, direkt till växelryktare, behövs något annat? Har inte kollat än.
Det är den runda porten uppe till höger man sätter den på. Har magnetfäste.
Jag kör på USB-versionen av den optiska proben och kopplar in i en Raspberry.
Vad menar du med växelriktaren? Ska du styra dina solceller?
 
  • Gilla
micke2meter och 1 till
  • Laddar…
K Krolken skrev:
Det är den runda porten uppe till höger man sätter den på. Har magnetfäste.
Jag kör på USB-versionen av den optiska proben och kopplar in i en Raspberry.
Vad menar du med växelriktaren? Ska du styra dina solceller?
Jag trodde att den ska kopplas till växelryktare, men den ska till RASBERRY Pi som jag har HomeAssistant.
Då skall RPi vara nära elmätaren.
Vad kan man avläsa med den.
-egen förbrukning av producerad solel
-export av el
Är det något mer som man kan läsa av?
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
C Christian4 skrev:
Jag trodde att den ska kopplas till växelryktare, men den ska till RASBERRY Pi som jag har HomeAssistant.
Då skall RPi vara nära elmätaren.
Vad kan man avläsa med den.
-egen förbrukning av producerad solel
-export av el
Är det något mer som man kan läsa av?
Det beror lite på vad den är inställd till att skicka ut. Men du bör kunna få ut import och export på varje fas, akriv och reaktiv. fasspänningar och fasströmmar.

Du kan däremot inte mäta egen förbrukning med den. Eftersom det är i elnätetsbrytpunkt får du bara var som passerar mätaren. Dvs det som du förbrukar själv passerar inte mätaren. För detta måste du ha en extra mätare (eller läsa av växelriktare) och sedan dra av det du levererar ut på nätet från nätägarens mätare.
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
K Krolken skrev:
Det beror lite på vad den är inställd till att skicka ut. Men du bör kunna få ut import och export på varje fas, akriv och reaktiv. fasspänningar och fasströmmar.

Du kan däremot inte mäta egen förbrukning med den. Eftersom det är i elnätetsbrytpunkt får du bara var som passerar mätaren. Dvs det som du förbrukar själv passerar inte mätaren. För detta måste du ha en extra mätare (eller läsa av växelriktare) och sedan dra av det du levererar ut på nätet från nätägarens mätare.
Den ska sättas på elmätare vid den runda metallbricka med två hål för ir dioder?
Hur lång är kabel, med usb kontakt, kan man förlänga den?
Har du samma elmätare som på bild, är du nöjd med den, den dyrare varianten som du har vilket beteckning har, skillnaden i pris?
Vad är det för skillnad mellan den och smart meter SolarEdge om du vet.
Hoppas att det inte blir för mycket för dig.
Tack
K Krolken skrev:
Dessa är de billigaste jag vet. [länk] probes/product.html. Sist jag kollade kostade de 800 kr st.
Jag har själv lite dyrare men högre kvalité. Finns också att köpa från Kina men då vet man aldrig vad man får.
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
C Christian4 skrev:
Den ska sättas på elmätare vid den runda metallbricka med två hål för ir dioder?
Hur lång är kabel, med usb kontakt, kan man förlänga den?
Har du samma elmätare som på bild, är du nöjd med den, den dyrare varianten som du har vilket beteckning har, skillnaden i pris?
Vad är det för skillnad mellan den och smart meter SolarEdge om du vet.
Hoppas att det inte blir för mycket för dig.
Tack
Jag arbetar för elnätbolag och har erfarenhet av din EMH mätare.
Som jag förstår är solar edge egen mätare mest för att begränsa effekten ut.
Så det beror ju på vad du vill använda mätningen för.
Tex om du använder nätbolaget rapporterar elcert åt dig går du miste om den förbrukning du använder själv. Men man får inte så mycket för elcert så beroende på hur stor anläggning kanske det inte är lönt med en elmätare.

det finns ju enkla elmätare som man hänger på kablar som man enkelt kan koppla ttill Home assistant. Dessa kanske räcker för dig om du bara vill ha ett humm om vad som går igenom. Då skulle jag köpt två. En som sitter direkt framför solcellerna så man vet vad som procuderas och en som sitter direkt vid din vanliga elmätare som visar var som levereras ut på nätet. Skillnanden är vad du själv förbrukar.
 
  • Gilla
Messier1994 och 1 till
  • Laddar…
Jag hänger inte med sista delen av ditt svar, ska jag köpa två Optical
Eller du refererar till smart meter som sätts runt elkabel som kommer in i huset för varje fas.
Kan du försöka förklara för mig, jag är lite trögt äldre 66 år.
Det jag vill är att kunna ha lite koll på hur mycket sol el går till Vattenfall och hur mycket har förbrukat,
Skulle räcka med en Optical?
Är det svårt att fixa Optical i HAssistant
Finns det i HACS eller som Add-on
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
C Christian4 skrev:
Jag hänger inte med sista delen av ditt svar, ska jag köpa två Optical
Eller du refererar till smart meter som sätts runt elkabel som kommer in i huset för varje fas.
Kan du försöka förklara för mig, jag är lite trögt äldre 66 år.
Det jag vill är att kunna ha lite koll på hur mycket sol el går till Vattenfall och hur mycket har förbrukat,
Skulle räcka med en Optical?
Är det svårt att fixa Optical i HAssistant
Finns det i HACS eller som Add-on
Sorry om det inte är tydligt, jag är van med det och kanske skippar något steg när jag förklarar.

OK. Då är det nog lite puligt att fixa ett program med optiska ögat. Samt att du inte kan använda det efter att du får en ny mätare. Du kan inte heller mäta direkt på solcllerna med optiska ögat för de fungerar inte med den.

Shelly har Home assistant integration: https://shelly.cloud/products/shelly-3em-smart-home-automation-energy-meter/
Du behöver två stycken 3fas mätare. En som sitter direkt framför solcellerna. Sen en som sitter vid din mätare.

Här är hur man fixar med Shelly

Ska du använda till att rapportera elcertifikat kan du nog inte använda shelly för jag tror inte den är MID-godkänd. Men för hemmabruk fungerar nog shelly perfekt.
 
Behöver 1 Shely modul, 3st trafo en för varje fas?
Som ska "kopplas" till inmatningen till elmätaren.
Behövs ytterligare en liknande 1 modul, 3 trafo "kopplat" till solceller ut till elmätaren?
Eller har jag ingen fattade fel :)
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
C Christian4 skrev:
Behöver 1 Shely modul, 3st trafo en för varje fas?
Som ska "kopplas" till inmatningen till elmätaren.
Behövs ytterligare en liknande 1 modul, 3 trafo "kopplat" till solceller ut till elmätaren?
Eller har jag ingen fattade fel :)
Nej du har nog fattat det rätt :)

En mäter vad solcellerna påroducerar.
En mäter vad du levererar eller producerar på elnätet.
Skillnaden är vad du använder själv av solcellerna.
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
K Krolken skrev:
Nej du har nog fattat det rätt :)

En mäter vad solcellerna påroducerar.
En mäter vad du levererar eller producerar på elnätet.
Skillnaden är vad du använder själv av solcellerna.
STOR TACK för hjälpen.
Till slut det blir en sådan Shelly.
I början med endast för att kolla mot el nätet.
Men Tack för allt tid du har tagit.
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.