12 år gammalt IKEA hänger inte på skena.
 
  • Gilla
Myrstacken och 4 till
  • Laddar…
G gmanhem skrev:
Var det bara jag som tyckte att det var en uppenbart simpel lösning att fräsa ett spår i täckskivan och dra sladdar till belysningen där? Möjligtvis transformator monterad i ett skåp, på undersidan av ett hyllplan eller liknande där den är ur vägen. Trodde till en början att det var poängen av täckskivan, att dölja elen. Försänkta skruvar, och kanske inte i mitten av de undre hyllplanen kändes självklart.
näe, så tänkte jag också, eller sänka täckskivan 5mm så kunde kablarna legat löst mellan undersidan skåp och täckskivan. Med någon list i framkant för att täcka glipan
 
  • Gilla
Jörre44 och 1 till
  • Laddar…
Fast problemet ligger inte vad som är möjligt med skenor eller inte.. Snickaren gör sitt. Elektriken sitt jobb. Alla vill fakturera. Det måste finnas någon som samordnar jobben. Det fungerar oftast, eller väldigt ofta har jag lärt mig på landsbygden. Alla känner varandra och vet vilken roll man har och därför sammarbetar hantverkarna med varandra. Man vill få nöjda kunder och inser att ett samarbete är bra långsiktigt. ju närmare storstan ju mindre samarbete. Ju sämre jobb.
 
  • Gilla
Moski Lamok och 1 till
  • Laddar…
S skogstomten skrev:
Lägg ett "extra" hyllplan på nedersta hålet i hålraden, eller på någon lämplig distans (ca 2cm ovanför botten) Sen sätter du en tillsågad bit som täcker springan mellan botten och hyllplan utåt. Så gjorde vi när vi byggde vårt IKEA kök. Då doldes även transformatorerna i dessa hålrum och vi kunde ha infällda eluttag under skåpen osv.

Det extra hyllplanet kan du t ex fästa på lämpligt ställe med en enda skruv om du vill fixera det. Kan i vissa fall vara bra att enkelt kunna lossa om du ska dra om kablar osv.

Går ganska snabbt att göra. Det enda är att man kan behöva jacka ur lite i hyllplanet för att gångjärnen ska få plats.

Att det blir en "tjock botten" när du öppnar dörrarna är det inget man tänker på.
låter som den bästa lösningen hittills, den laddar jag ner i hjärnbanken och samlar på.
 
C _Claes_ skrev:
Ja absolut, en målare och en snickare var på plats samtidigt som elektrikern. Mycket märkligt.

De åtgärdar kabeln nu genom att dölja den med en list. Men stör mig fortfarande på hur detta hanterats och att jag tappar lite utrymme i skåpet. Visserligen ingen specifik instruktion på förhand från mig, men jag tog det så för givet att downlight-sladdar under alla omständigheter döljs på något snyggt sätt att jag inte specificerade något krav gällande detta. Också färgad av min förra renovering där allt doldes som det skulle. Läxa till nästa gång som sagt.

När jag var på plats idag och pratade med arbetsledaren började han borra i överskåpet för att få ner en ny försänkt skruv (istället för den gamla skruvtypen jag visade) med vanlig skruvmejsel. Men skivan glappade och han åkte för att skaffa nya skruvar. Bad honom sluta borra och använda skruvdragare. Vågar knappt åka dit imorgon för att slutinspektera. Jag får nog byta ut hela köket nu efter deras framfart.
Jag håller med dig i allt!
Vi totalrenoverar vårat kök just nu. Jag har bara talat om var jag vill ha spottar, eluttag mm. Sen kan ju inte jag tala om för snickare/elektriker i förväg var de ska göra med alla kablar o sånt då jag själv inte har en susning om någonting vad gäller detta.. Jag litar på att dom gör ett snyggt jobb och kommunicerar om minsta lilla grej. Vi får väl se hur det slutar. Lycka till!
 
  • Gilla
_Claes_
  • Laddar…
Det värsta tycker jag är dessa hål. Ser ut som man drämt en hammare rakt genom skåpen.

Förstår besvikelsen. En plastkanal eller täcklist känns så enormt billigt. Köket såg ju som sagt var fräscht ut. Nu? - not so much.

Hoppas du inte blir lurad att måla kablarna vita bara.
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 1 till
  • Laddar…
roland53 roland53 skrev:
Att begära att plocka ner skåpen är väl overkill som hade kostat dig en stoor slant. Däremot är väl täckskivan ovanpå skåpen möjlig att ta ner. Är den inte skruvad underifrån från insidan av skåpen? Oavsett så var det väl inte den skarpaste elektrikern som blev skickad på jobbet. Man sätter väl åtminstone en list i ovankant där trådarna dras. Han har ju också borrat hål i storlek för en högspänningskabel. Ja, sicka dårar det finns
eftersom nu hålen är för stora för den kabeln, så undrar jag hur stora är kontakterna i ändarna på kabeln, som ska klickas fast i spoten? Kan det vara så att elektrikern var tvungen att ta så stora hål för att kunna få igenom ändstyckena också?
 
C _Claes_ skrev:
Elektrikern var själv osäker så han ringde arbetsledaren. Men arbetsledaren struntade ju i att fråga mig vilket jag stör mig mest på. Självklart skulle detta ha lösts på ett snyggare sätt om jag fått frågan, oavsett om det kostat några tusenlappar extra.
Och om det kostat 12000 extra, hade det varit ok då?
 
Nu har jag en fråga jag kom att tänka på. Den där skruvade täckskivan, borde inte den gå att limma dit, på undersidan av skåpen?
Finns väl ganska fantastiska lim idag?
 
M Mido11 skrev:
Och om det kostat 12000 extra, hade det varit ok då?
Det hade jag inte betalat, men det är inte poängen hur mycket det hade kostat. Om arbetsledaren ringt mig, kommit med olika förslag på dragning och kostnader för dem, så hade jag kunnat ta ett beslut och hade aldrig startat denna tråd (förutom möjligtvis över hur de förstört skåpen med skruvarna :rofl:)
 
  • Gilla
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
C _Claes_ skrev:
Det hade jag inte betalat, men det är inte poängen hur mycket det hade kostat. Om arbetsledaren ringt mig, kommit med olika förslag på dragning och kostnader för dem, så hade jag kunnat ta ett beslut och hade aldrig startat denna tråd (förutom möjligtvis över hur de förstört skåpen med skruvarna :rofl:)
Hade du betalt för arbetsledarens kostnad för att framföra de olika alternativen till dej och att han utredde vad de var, 2 eller 3 timmar i utredningstid, kostnad ca: 2400 ink moms?
Eller skulle det vara 'gratis'?
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
E
OlssoniVallby OlssoniVallby skrev:
Undrar om det är elektrikerna i forumet som tycker det ser ok ut..?

Vad vi andra tycker om det estetiska är egentligen inte relevant (men, ja, det ser för djävligt ut) utan vad du kunde förvänta dig att de levererar. Uppenbarligen hade du tänkt dig en annan lösning för att få osynlig kabeldragning. Det finns olika förväntningar på ett utfört arbete, och olika lösningar för att nå dit. Det är hantverkarens ansvar att ta reda på kundens förväntan på t.ex kvalitet kontra pris och tid så att alla blir nöjda. I detta fallet har man inte lyft den frågan utan skiter i det och drar kablar lösa och synliga i ögonhöjd i skåpen. Med vilken rätt då?

Reklamera, berätta varför, och håll inne ett par tusen kronor på fakturan om de inte löser det.
Har nämnts innan i tråden. Det enklaste och snyggaste för dold montering är en lös hylla i botten av skåpen med fräst spår för kablarna på bakkant. Höjden kan du säker avvara 16-18 mm på. ;)
Och vem ska sätta denna dolda hylla menar du, elektriker eller TS /snickare? För det är väl fortfarande inget som hindrar detta.
 
Kunde de inte gjort skivan som spottarna sitter i under överskåpen lite grundare och lagt kablarna innanför/bakom? Eventuellt i en kanal. Inget extra material eller arbete.
 
  • Gilla
trikkern
  • Laddar…
  • Gilla
Andreas781002
  • Laddar…
Många hantverkare i tråden som vill sälja in SIN lösning i TS tråd, men ingen som nämner något om att diskutera lösningen med kunden...

Heeelt otroligt...
 
  • Haha
  • Gilla
Lalizita och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.