P
M maria01 skrev:
om den bilen hade läckt ut nåt på din grannes mark så hade troligtvist han fåt stå för saneringen så man ska passa sig innan man gör nåt som kan stå grannen dyrt
Nilsmag fixade ju så att bilen inte längre stod på grannens mark. Det var väl bra?
 
Ellenkaramellen Ellenkaramellen skrev:
Snyggt att uppmana till brottslig handling. Att skruva av skyltarna på en bil man inte äger är egenmäktigt förfarande och straffbart.
Fast det är brottsligt att asa ut möget på gatan med, så plocka skyltarna kan ju kvitta.
Jag är mer nyfiken på varför bry sig om att plocka skyltarna om man ändå bemödar sig att släpa iväg bilen.
Finns ju ingen som helst mening med det.
 
P
Det går väl inte att ta reda på vem som äger en bil utan skyltar? Det kanske är en fördel att inte veta det i vissa sammanhang. Eller går det att ta reda på ägaren med hjälp av chassinummer eller liknande?
 
P pmd skrev:
Det går väl inte att ta reda på vem som äger en bil utan skyltar? Det kanske är en fördel att inte veta det i vissa sammanhang. Eller går det att ta reda på ägaren med hjälp av chassinummer eller liknande?
Men om man nu inte äger fordonet o bara vill bli av med det så spelar det ingen roll om skyltarna är där eller ej, såvida det inte är mitt eget fordon.
Tvärtom egentligen, då kan ju den som tar bort fordonet lättare kontakta ägaren o ställa kraven till denne. (Även om det sannolikt är totalt fruktlöst.)

O ja, det går utmärkt att spåra ägaren via chassinumret.
 
M maria01 skrev:
läs igen

Har inte orkat läsa hela tråden men jag hade ett liknande problem som i ursprungsfrågan, några hantverkare jag hade lämnade en gammal skitbil med körförbud och registrerad på målvakt i skogen på andra sidan vägen mot min tomt(som är privat mark men inte min mark)

Polisen gjorde inte mycket, de snitslade den bara för att markera att de hade varit där.

Kommunen hade nån slags process för att hantera den typen av ärenden men det gick inte direkt snabbt. Tillslut blev jag trött på att vänta och ringde upp nån vägansvarig på kommunen och fick i samband med det direktnummer till den bärgare som brukade genomföra uppdragen. Sen tog det inte lång tid förrän bilen var borta.

Jag var också rädd för att behöva ta kostnaden men det dök aldrig upp någon räkning och jag har inte heller hört att markägaren ska ha fått betala något.
Det kan tolkas som att målvakten bodde granne med dig, men jag antar nu att det inte var så.
 
Svenska chassinummer går att spåra t.ex. på car.info.
 
P pmd skrev:
Jag tror inte att polisen får uppmana till brott. Inte ens passivt.
Detta stämmer defintivt, var hos frisören i Fredags och nämde då att jag hämtat ut mitt körkort 2 dagar innan och såg förjävlig ut. Hennes körkort hade också gått ut men det nya var på ingång och hon hade ringt till polisen och frågat vad som händer om hon kör utan det nya. "Det svarar vi inte på eftersom det är anstiftan till brott, googla".
 
V Ville_Vessla skrev:
Detta stämmer defintivt, var hos frisören i Fredags och nämde då att jag hämtat ut mitt körkort 2 dagar innan och såg förjävlig ut. Hennes körkort hade också gått ut men det nya var på ingång och hon hade ringt till polisen och frågat vad som händer om hon kör utan det nya. "Det svarar vi inte på eftersom det är anstiftan till brott, googla".
Det hade ju inte varit brottsligt att berätta sanningen och hjälpa henne göra rätt. Alltså säga att hon inte får köra utan körkort, att det vore olovlig körning, och det är ett brott.
 
S Sir Duke skrev:
Det hade ju inte varit brottsligt att berätta sanningen och hjälpa henne göra rätt. Alltså säga att hon inte får köra utan körkort, att det vore olovlig körning, och det är ett brott.
Det kan inte bli olovlig körning om hon har ett körkort men som hon inte har hunnit hämta ut.
Hon har ju bevisligen ett körkort.
Samma sak om du glömt ditt körkort.
Vissa hävdar att du får böter men om du kan bevisa vem du är kan dom också kolla att du har ett körkort.
Kan dom inte bevisa vem du är kan dom inte heller bötfälla en okänd person.
 
A Argastesnickaren skrev:
Det kan inte bli olovlig körning om hon har ett körkort men som hon inte har hunnit hämta ut.
Hon har ju bevisligen ett körkort.
Samma sak om du glömt ditt körkort.
Vissa hävdar att du får böter men om du kan bevisa vem du är kan dom också kolla att du har ett körkort.
Kan dom inte bevisa vem du är kan dom inte heller bötfälla en okänd person.
Du har rätt, jag har inte hittat någon bestämmelse om att du måste ha det fysiska körkortet med dig när du kör. Men det är ju ett smidigt sätt att både visa vem du är och att du är behörig att köra.

I frisörens fall tolkar jag det dock som att inget körkort finns, det är beställt ett men det har inte tillverkats. Det är ju en annan sak.
 
Frisörens körkort hade gått ut och ett nytt var beställt men inte kommit.
Då kan det inte vara olovlig körning då hon har körkort även om hon inte har det i handen.
Olovlig körning är få du saknar körkort helt och hållet.
 
harry73
Jag har bild på mitt körkort i telefonen (fram och backsida). Har aldrig testad om det håller vid en poliskontroll, men jag antar att om jag glömmer plånboken med körkortet i och i alla fall kan visa en bild på körkortet, kan jag kanske inte utan tvekan bevisa vem jag är, men jag kan i alla fall omgående visa min identitet.

Vi får hoppas det räcker när det väl behövs
 
Det finns inget krav på att körkortet ska finnas med vid färd men däremot ska SiS-märkt identitetshandling eller motsvarande
 
harry73 harry73 skrev:
Jag har bild på mitt körkort i telefonen (fram och backsida). Har aldrig testad om det håller vid en poliskontroll, men jag antar att om jag glömmer plånboken med körkortet i och i alla fall kan visa en bild på körkortet, kan jag kanske inte utan tvekan bevisa vem jag är, men jag kan i alla fall omgående visa min identitet.

Vi får hoppas det räcker när det väl behövs
En bild på någons identitetshandling räknas inte som identitetshandling.

Har varit med om en massa roliga situationer där folk försöker hämta ut paket med en *bild* på sitt/någons leg. "Meh vadå ja har ju legget hemma, ja orka bara inte släpa med det så jag tog en bild i stället"

Tänk dig Arlanda, alla kommer med thumbnails av sina/någons pass i stället för det riktiga passet. Det håller givetvis inte.

Däremot kan polisen vid vägkanten slå och få upp passbilder och diverse personlig info från sina register och genom att ställa kontrollfrågor försöka fastställa din identitet.

Själv tycker jag det är att överutnyttja förmånen att få köra bil att överlägset replikera att kortet ligger hemma i byrålådan för jag orkade inte ta med det.

Menar inget personligen mot just Harry73 men som generell diskussion :)
 
  • Gilla
antett
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.