Tänkte först skriva att det är lite fånigt bry sig om namn. Men sedan kom jag på att jag säger ju gamla tunnelgatan istället för olof Palmes gata så det kan vara känsligt det där

Edit: cameltoegatan hade den gärna fått heta
 
  • Haha
  • Gilla
Festlund och 7 till
  • Laddar…
kan tycka brf ska skita i om man väljer att långtids hyra ut sin lägenhet när dom ska bry sig ska vara om det handlar om airbnb
 
M maria01 skrev:
kan tycka brf ska skita i om man väljer att långtids hyra ut sin lägenhet när dom ska bry sig ska vara om det handlar om airbnb
Om man vill hyra ut sin BR så bör man köpa en BR i en förening som tillåter det enligt stadgarna :)

/Krille
 
  • Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Om man vill hyra ut sin BR så bör man köpa en BR i en förening som tillåter det enligt stadgarna :)

/Krille
Om man bor gratis som barn till ägaren?
 
K Krille4 skrev:
Om man vill hyra ut sin BR så bör man köpa en BR i en förening som tillåter det enligt stadgarna :)

/Krille
kapitalistisk samhälle vi lever i vill jag hyra ut till mina barn ska jag få göra det
 
M maria01 skrev:
kapitalistisk samhälle vi lever i vill jag hyra ut till mina barn ska jag få göra det
Då får du ju välja en ägandeform som tillåter det? Förstår inte problemet...
 
  • Gilla
kashieda och 10 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Om man bor gratis som barn till ägaren?
Tror knappast någon BR ser något problem med det - i alla fall sån länge barnen sköter sig.

/Krille
 
M maria01 skrev:
kapitalistisk samhälle vi lever i vill jag hyra ut till mina barn ska jag få göra det
Då får du nog köpa något du äger själv, inte en andel i en förening.

Kapitalistiska samhällen har för övrigt alltid regler som behöver följas. Vill man istället att det är den starkes rätt som ska gälla kanske anarkismen är en bättre lära att följa.
 
  • Gilla
kashieda och 8 till
  • Laddar…
vad är problemet med en långtids uthyrning
 
M maria01 skrev:
kapitalistisk samhälle vi lever i vill jag hyra ut till mina barn ska jag få göra det
Nja - i ett kapitalistiskt samhälle skulle det snarare vara fritt fram att köpa en BR och hyra ut vill vem man vill och ta vilken hyra man vill.

Det står i stort sett alltid i stadgarna vilka regler som gäller för andrahandsuthyrning - vill man göra det får man helt enkelt köpa en BR där föreningen tillåter det.

/Krille
 
M maria01 skrev:
Vad är problemet med en långtidsuthyrning?
Kan vara en massa olika, som att man bryr sig mer om det man äger än hyr eller får till skänks. Enkelt sagt vill föreningarna ofta därför att de som bor i en BRF har skin in the game och äger sitt boende snarare än hyr. Så därför har man regler som befrämjar det.
 
  • Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
Lustigt nog kan en förening så vitt jag vet inte hindra någon från att hyra ut via AirBnB, så länge man själv bor där också. En kompis till mig gör så. Hyr ut rum i lägenheten, och drar in lite extra på det. Föreningen kan inte göra något då han faktiskt bor där. Han har många bekanta från hela världen vid det här laget.

Och jag tror inte det finns så mycket regler kring uthyrning i sig. Det reglerna handlar om är upplåtelse av lägenheten, d.v.s. om du låter någon bo där utan att du också gör det. Huruvida du tar betalt för det spelar ingen roll. Reglerna gäller om du gör det gratis också.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
P
K Krille4 skrev:
Nja - i ett kapitalistiskt samhälle skulle det snarare vara fritt fram att köpa en BR och hyra ut vill vem man vill och ta vilken hyra man vill.
Kapitalism innebär inte att föreningsfriheten är borta. Det ena har inte så mycket med det andra att göra.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
en polare bodde i en brf där medlemmarna själva inte fick hyra ut men föreningen hade en lägenhet som hyrdes ut
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Det är vanligt att inte alla gått med när en fastighet omvandlas till bostadsrätt. Hyresgäster har rätt att bo kvar. Inget konstigt med det.

Regler som styr boendet kan vara mycket mer långtgående i andra länder. Hade en kollega i Los Angeles, i den ”Gated community ” där han bodde var barn förbjudna, fick inte ens besöka. Om man parkerade sin bil på gatan måste den vara en av 5 uppräknade fabrikat. Porsche var den enklaste på listan.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.