E eddiw skrev:
Du är välkommen hem till mig för omtrådning!
Jag har dragit mig alldeles för länge nu för att tråda om huset eftersom så många tar såna överpriser på material så det blir tokdyrt. Är rädd för att det helt ska gå överstyr och bli tokdyrt, med tanke på alla trådar man läser här. :/
Jag ser att du bor i Östergötland. Lite långt att åka för en skåning. Annars hade jag gärna hjälpt dig och med prissättning på material, enligt det jag nämnde i mitt inlägg. Timpris 460:- + moms och självklart ROT-avdrag om du så önskar
 
E
5 51:an skrev:
Jag ser att du bor i Östergötland. Lite långt att åka för en skåning. Annars hade jag gärna hjälpt dig och med prissättning på material, enligt det jag nämnde i mitt inlägg. Timpris 460:- + moms och självklart ROT-avdrag om du så önskar
Restid är extra. :D
 
E El-Löken66 skrev:
Restid är extra. :D
Det hade blivit till en intressant tråd här på forumet :cool:
 
U Uffe A skrev:
Det hade blivit till en intressant tråd här på forumet :cool:
Det hade säkert skapats många hundra inlägg och avhandlingar om det
 
B Byggdjuret skrev:
Var kom Teslan in i bilden egentligen? Är det den svenska jantelagen?
Är det någon som sett en hantverkare åka runt i en Tesla? Måste vara en av de uslaste hantverks
bilar. Men om nu en hantverkare vill åka runt i en tesla, vad gör de? Man behöver inte lura kunderna
för att ha råd med en tesla det handlar om prioriteringar.
Men eftersom vi nu tydligen har blandat in läkare...
Om du hittar en läkare som kör Tesla, skulle man bojkotta den läkaren?
Hantverkaren tar betalt för servicebilen som om dom körde en Tesla. Capiche? Om inte så är du nog hantverkare själv.
 
A ati skrev:
Hantverkaren tar betalt för servicebilen som om dom körde en Tesla. Capiche? Om inte så är du nog hantverkare själv.
Men nu svarar du inte på frågan. Nu är jag hantverkare själv och den sista bil jag skulle köpa är en Tesla. Jag vill nämligen få plats med mina verktyg. Så jag är kanske ett utdöende släkte av hantverkare som vill ha en praktisk bil.
Skulle du köpa en Porsche som enda bil om du hade familj?
Varför detta hat mot hantverkare? Du jobbar gratis va? För inte tar du betalt för att du är på ditt arbete varje dag? Inte vill du ha mer lön när det är dags för den årliga valsen?

En hantverkare har utgifter som han måste ta betalt för. Din arbetsgivare har utgifter som han måste ta betalt för. Så även om du åker omkring till kunderna och tror att man inte tar betalt för det så har man lite dålig koll på hur det fungerar. Jag är ledsen, men din arbetsgivare tar betalt utav kunderna för att tjäna pengar. Han eller hon kommer att ta betalt för arbetsbilen, tro mig.
En hantverkare är mer transparant och berättar vad han tar betalt för och hur mycket. Frågan är om hantverkaren egentligen är så mycket än din arbetsgivare?
Ja det finns dyra hantverkare som tar onödigt mycket betalt. Vet du vad? Det finns andra företag som tar väldigt bra betalt. Vad är skillnaden egentligen? Du behöver inte anlita den elektrikern som är väldans dyr. På samma sätt som man undviker den dyra butiken.
Sen kan jag nog tycka att man som hantverkare borde höja timpriset lite mer för att stryka milersättningen. Det som inte syns känns inte.

Själv är jag allergisk emot när en läkare eller veterinär tar betalt för receptet. Lägg in det i avgiften direkt istället. Höj kostnaden med lagom mycket istället. Även det innebär att mitt besök där jag inte behöver ett recept skulle bli dyrare.
Där är någonting man kan bråka om. Receptarvode... Ofta skriver de ut receptet medans de pratar med en. Så det är inget super arbete som man lägger ner i själva receptskrivandet. Kunskapen tar du betalt för i det vanliga arvodet. Så läkaren får betalt för de kunskap han eller hon har. Receptet är som jag ser det en del av behandlingen. Jag pratar inte om man bara ska ett recept. Det är en helt annan sak. Där arvodet är vettigt
Så nu bråkar vi om skäliga eller oskäliga receptarvoden.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
S Stego1 skrev:
Tyvärr inget ovanligt att hantverkare hugger upp sig.
Priset du visar är ju helt åt hlvt. Ocker ligger närmast till hands. Hantverkare utnyttjar övertaget mot konsumenten som de vet i de flesta fall inte har koll. Det finbs givetvus hantverjare som är ärliga och presenterar rimliga priser och hålker hög kvalitet, men problemet är att de ofta blir överhopade med jobb och svåra att få tag i.
Du gjorde dock en tabbe anser jag. Du fick priset och hade möjlighet att kolla upp rimligheten i förväg.
Då hade det varit enklare att ställa motkrav. Hoppas inte att du betalat fakturan. Bestrid priset på skåpet, och be att han kommer med en "riktig" faktura.
Har du betalat blir det krångligare.
Det är skit att det ska vara på detta viset, att man hela tiden ska riskera att bli blåst när man anlitar hantverkare. Det tar död på skråna, men det verkar man inte bry sig om.
Nu finns det säker en och annan hantverkare här som kommer att gny över mitt inlägg, troligen sådana som rör sig i dessa ytterlighetsmarker. Ni behöver inte bemöda er med att kommentera, för jag vet att jag har rätt. Jag har använt tillräckligt många hantverkare genom åren för att kunna avgöra bra och dåliga. Denna hantverkare hör definitivt till de sämre.
Jag har då aldrig hör talas om att hantverkare hugger upp sig. Men det kan förklara bristen på hantverkare om det är vanligt att dom hugger upp sig. Då dör dom ju.
 
  • Wow
  • Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Japp... 450+m ... Japp (eller biltema om du verkligen vill).
Men, så tar jag inga jobb via forumet, ... aldrig!
Här huserar jag i form av privatperson, och använder min profession endast för att berika diskussionerna här, så svaret blev till sist nej på alla frågorna. :)
Det var bara en hypotetisk fråga, jag har egna Polska elektriker som vi hyr ut... 450+m. Alldeles för dyrt... Så husera du här i lugn och ro...
 
E
Ö Örjan Johansson skrev:
Det var bara en hypotetisk fråga, jag har egna Polska elektriker som vi hyr ut... 450+m. Alldeles för dyrt... Så husera du här i lugn och ro...
Kom inte här och säg att Mikael_L är för dyr, det är tvättäkta kvalitet som utlovas för den slanten. Och har din polske elektriker bra pensionsavtal, skattar friskt och får en avtalseblig peng i fickan på vägen hem?
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Nissens
B Byggdjuret skrev:
Men nu svarar du inte på frågan. Nu är jag hantverkare själv och den sista bil jag skulle köpa är en Tesla. Jag vill nämligen få plats med mina verktyg. Så jag är kanske ett utdöende släkte av hantverkare som vill ha en praktisk bil.
Skulle du köpa en Porsche som enda bil om du hade familj?
Varför detta hat mot hantverkare? Du jobbar gratis va? För inte tar du betalt för att du är på ditt arbete varje dag? Inte vill du ha mer lön när det är dags för den årliga valsen?

En hantverkare har utgifter som han måste ta betalt för. Din arbetsgivare har utgifter som han måste ta betalt för. Så även om du åker omkring till kunderna och tror att man inte tar betalt för det så har man lite dålig koll på hur det fungerar. Jag är ledsen, men din arbetsgivare tar betalt utav kunderna för att tjäna pengar. Han eller hon kommer att ta betalt för arbetsbilen, tro mig.
En hantverkare är mer transparant och berättar vad han tar betalt för och hur mycket. Frågan är om hantverkaren egentligen är så mycket än din arbetsgivare?
Ja det finns dyra hantverkare som tar onödigt mycket betalt. Vet du vad? Det finns andra företag som tar väldigt bra betalt. Vad är skillnaden egentligen? Du behöver inte anlita den elektrikern som är väldans dyr. På samma sätt som man undviker den dyra butiken.
Sen kan jag nog tycka att man som hantverkare borde höja timpriset lite mer för att stryka milersättningen. Det som inte syns känns inte.

Själv är jag allergisk emot när en läkare eller veterinär tar betalt för receptet. Lägg in det i avgiften direkt istället. Höj kostnaden med lagom mycket istället. Även det innebär att mitt besök där jag inte behöver ett recept skulle bli dyrare.
Där är någonting man kan bråka om. Receptarvode... Ofta skriver de ut receptet medans de pratar med en. Så det är inget super arbete som man lägger ner i själva receptskrivandet. Kunskapen tar du betalt för i det vanliga arvodet. Så läkaren får betalt för de kunskap han eller hon har. Receptet är som jag ser det en del av behandlingen. Jag pratar inte om man bara ska ett recept. Det är en helt annan sak. Där arvodet är vettigt
Så nu bråkar vi om skäliga eller oskäliga receptarvoden.
Alltså, alla hantverkare och de flesta företag har en enda inkomstkälla.

Sina kunder.

Om man är ett seriöst företag som betalar sina anställda en vettig lön inklusive pension etc. Samt sköter arbetsmiljö o annat enligt det system vi har i Sverige så hamnar man på en viss prisnivå.
Att det finns snedseglare som inte sköter detta och då får ner priserna är ett sabotage mot den modell vi har kan man säga. Har man förmågan att se det så är valet av hantverkare lätt.
 
  • Gilla
Freddy_kruger och 1 till
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Men nu svarar du inte på frågan. Nu är jag hantverkare själv och den sista bil jag skulle köpa är en Tesla. Jag vill nämligen få plats med mina verktyg. Så jag är kanske ett utdöende släkte av hantverkare som vill ha en praktisk bil.
Skulle du köpa en Porsche som enda bil om du hade familj?
Du kör Caddy men fakturerar som om du körde en G-Wagon då, bättre analogi? ;)

B Byggdjuret skrev:
Varför detta hat mot hantverkare?
Hat och hat, skulle snarare kalla det förakt mot skumraskbeteende. När du läser rubriken på tråden och inser att det är vardagsmat för den gemene husägaren. Ingen gillar att bli blåst helt enkelt. Ta det inte personligt :heart:

B Byggdjuret skrev:
Du jobbar gratis va? För inte tar du betalt för att du är på ditt arbete varje dag? Inte vill du ha mer lön när det är dags för den årliga valsen?

En hantverkare har utgifter som han måste ta betalt för. Din arbetsgivare har utgifter som han måste ta betalt för. Så även om du åker omkring till kunderna och tror att man inte tar betalt för det så har man lite dålig koll på hur det fungerar. Jag är ledsen, men din arbetsgivare tar betalt utav kunderna för att tjäna pengar. Han eller hon kommer att ta betalt för arbetsbilen, tro mig.
Jag fakturerar varken för servicebil eller restid, det kompenseras givetvis genom ett högre timarvode. Enkelt och tydligt för alla parter.

B Byggdjuret skrev:
En hantverkare är mer transparant och berättar vad han tar betalt för och hur mycket. Frågan är om hantverkaren egentligen är så mycket än din arbetsgivare?
Ja det finns dyra hantverkare som tar onödigt mycket betalt. Vet du vad? Det finns andra företag som tar väldigt bra betalt. Vad är skillnaden egentligen? Du behöver inte anlita den elektrikern som är väldans dyr. På samma sätt som man undviker den dyra butiken.
Sen kan jag nog tycka att man som hantverkare borde höja timpriset lite mer för att stryka milersättningen. Det som inte syns känns inte.
Tycker du hantverkare är transparenta i prissättningen trots att det är praxis att ha orimligt höga påslag på materialet? Det är raka motsatsen till transparens.

Hade hantverkaren varit lika bra på att berätta vad och hur mycket han kommer ta betalt i offerten så hade detta varit en icke-fråga, då hade man kunnat välja bort skumrasket. Nu är tyvärr sällan fallet så. Man får vara glad om man ens kan få en siffra mellan tummen och pekfingret...
 
  • Gilla
GlennB och 5 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Restid är extra. :D
Du skriver att ”Restid är extra” – och jag läser det som en extra ersättning utöver en eventuellt ordinarie ersättning – men det är inte min uppfattning. Rätta mig om jag har uppfattat dig fel.

Restidsersättning blir ju bara aktuellt vid tjänsteresor – samtidigt som det är ganska populärt att se till att man har mer än 5 mil till kunden, för då kan det också falla ut ett dagtraktamente etc.

Men genom att arbetsgivaren vill ha sin personal på plats när ordinarie arbetstid börjar respektive slutar, kan en restidsersättning bli aktuell – då resan föregår utanför ordinarie arbetstid.

Sedan är det också så att RUT- och ROT-jobb även kan bli aktuella inom hela EU – varför resor kan bli aktuellt till alla EU-länder – varvid det också rimligen skall utgå en restidsersättning.

I de avtal jag normalt upprättar, bestäms restidsersättningen per timme av aktuell eller beräknad månadslön/240 exklusive moms. Jag brukar skriva:

I samband med beordrad tjänsteresa tillämpas restidsersättning, traktamente och resekostnadsersättning enligt följande:

Inom Sverige:
Restidsersättning per timme är månadslön/240 kr exklusive moms.
Denna restidsersättning skall utgå med följande begränsningar:
- Vardagar (måndag 06.00 - fredag 18.00) högst 6 timmar/kalenderdygn.
- All annan tid för verkligt antal timmar som resan varat.
- Verklig restid avrundas nedåt till närmast full halvtimme.

Vid utlandsresa:
Restidsersättning per timme är samma som inom Sverige ovan.
Denna restidsersättning skall utgå med följande begränsningar:
- Högst 6 timmar/kalenderdygn.
- Verklig restid avrundas nedåt till närmast full halvtimme.

Traktamenten
Om ej annat överenskommit tillämpas RSV:s traktamenten för Sverige respektive aktuellt land. Beräkning av antal traktamenten etc. skall också följa RSV:s principer.

Övriga resekostnader
• Övriga faktiska resekostnader ersätts mot kvitto på utlägg.

Då det ibland kan finnas ”säkerhetsrelaterade problem i närområdet” (bestäms vid resor i utlandet som regel av det Svenska Utrikesdepartementet – UD, respektive den svenska säkerhetspolisen vid uppdrag i Sverige) kan en resa till eller vistelse på resmålet omöjliggöras. Oavsett om planerade aktiviteter därför kunnat genomföras fullt ut eller ej, skall faktiska uppstådda reskostnader och andra utlägg – inklusive traktamentesersättningar – faktureras fullt ut.

Restidsersättning är ingen arbetstid – och kan därför inte ingå i basen för RUT- och ROT-arbeten, inte heller traktamenten eller andra resekostnader - är min uppfattning.
 
E
B Boggi skrev:
Du skriver att ”Restid är extra” – och jag läser det som en extra ersättning utöver en eventuellt ordinarie ersättning – men det är inte min uppfattning. Rätta mig om jag har uppfattat dig fel.

Restidsersättning blir ju bara aktuellt vid tjänsteresor – samtidigt som det är ganska populärt att se till att man har mer än 5 mil till kunden, för då kan det också falla ut ett dagtraktamente etc.

Men genom att arbetsgivaren vill ha sin personal på plats när ordinarie arbetstid börjar respektive slutar, kan en restidsersättning bli aktuell – då resan föregår utanför ordinarie arbetstid.

Sedan är det också så att RUT- och ROT-jobb även kan bli aktuella inom hela EU – varför resor kan bli aktuellt till alla EU-länder – varvid det också rimligen skall utgå en restidsersättning.

I de avtal jag normalt upprättar, bestäms restidsersättningen per timme av aktuell eller beräknad månadslön/240 exklusive moms. Jag brukar skriva:

I samband med beordrad tjänsteresa tillämpas restidsersättning, traktamente och resekostnadsersättning enligt följande:

Inom Sverige:
Restidsersättning per timme är månadslön/240 kr exklusive moms.
Denna restidsersättning skall utgå med följande begränsningar:
- Vardagar (måndag 06.00 - fredag 18.00) högst 6 timmar/kalenderdygn.
- All annan tid för verkligt antal timmar som resan varat.
- Verklig restid avrundas nedåt till närmast full halvtimme.

Vid utlandsresa:
Restidsersättning per timme är samma som inom Sverige ovan.
Denna restidsersättning skall utgå med följande begränsningar:
- Högst 6 timmar/kalenderdygn.
- Verklig restid avrundas nedåt till närmast full halvtimme.

Traktamenten
Om ej annat överenskommit tillämpas RSV:s traktamenten för Sverige respektive aktuellt land. Beräkning av antal traktamenten etc. skall också följa RSV:s principer.

Övriga resekostnader
• Övriga faktiska resekostnader ersätts mot kvitto på utlägg.

Då det ibland kan finnas ”säkerhetsrelaterade problem i närområdet” (bestäms vid resor i utlandet som regel av det Svenska Utrikesdepartementet – UD, respektive den svenska säkerhetspolisen vid uppdrag i Sverige) kan en resa till eller vistelse på resmålet omöjliggöras. Oavsett om planerade aktiviteter därför kunnat genomföras fullt ut eller ej, skall faktiska uppstådda reskostnader och andra utlägg – inklusive traktamentesersättningar – faktureras fullt ut.

Restidsersättning är ingen arbetstid – och kan därför inte ingå i basen för RUT- och ROT-arbeten, inte heller traktamenten eller andra resekostnader - är min uppfattning.
Jaja, berätta detta för busschaufförerna.

Du kan ju även titta på respektive kollektivavtal vad som regleras arbetare-arbetsgivare samt skatteverket.se vad som gäller vid ROT.

Detta med att restid inte kan vara grundande för traktamente visste jag inte.

För fanns förartid - den som körde bilen samt restid - den som åkte med. Av rättviseskäl kunde vissa dela denna 50/50 då det kanske inte alltid ansågs mycket mer betungande att köra än sitta vid sidan av.

För några år sedan kom uppfattningen inom vissa branscher att förartid inte längre var arbetstid. Detta är såklart till fördel för arbetsgivare då det är reglerat hur mycket som får jobbas under vissa perioder.

Men det du skriver har föga att göra med vad kunden kan faktureras för, egentligen mest relevant ur ROT-aspekt.

De avtal du upprättar är inget jag känner igen och att avrunda arbetstid nedåt låter snarast som stöld från sina anställda, är detta förhandlat? Samt hur kan någon förvänta sina anställda agera ärligt med sådana skrivelser.
 
Redigerat:
A ati skrev:
Du kör Caddy men fakturerar som om du körde en G-Wagon då, bättre analogi? ;)


Hat och hat, skulle snarare kalla det förakt mot skumraskbeteende. När du läser rubriken på tråden och inser att det är vardagsmat för den gemene husägaren. Ingen gillar att bli blåst helt enkelt. Ta det inte personligt :heart:


Jag fakturerar varken för servicebil eller restid, det kompenseras givetvis genom ett högre timarvode. Enkelt och tydligt för alla parter.


Tycker du hantverkare är transparenta i prissättningen trots att det är praxis att ha orimligt höga påslag på materialet? Det är raka motsatsen till transparens.

Hade hantverkaren varit lika bra på att berätta vad och hur mycket han kommer ta betalt i offerten så hade detta varit en icke-fråga, då hade man kunnat välja bort skumrasket. Nu är tyvärr sällan fallet så. Man får vara glad om man ens kan få en siffra mellan tummen och pekfingret...
Du missar så mycket i dina analogier.
För att det skall fungera måste då den som har en dyrare bil ha en högre ersättning. Vad är enligt dig rätt ersättning för bilen?

Antingen gömmer man sina påslag i timarvodet eller så lägger man det utanför
Pengarna måste in oavsett så vilket som är rätt är upp till betraktaren.
Extrema priser? Förekommer överallt.
Men varför frågar du inte hantverkaren om hans priser innan? Det är väl inga som hindrar dig.

Men jag är med dig. Hantverkare som skinnar folk är ingen som gillar.
 
Många inlägg!! Har vi fått något svar om hur det gick till slut?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.