• Gilla
harry73 och 1 till
  • Laddar…
R ramini skrev:
Kul att du frågar efter 11 år! :) Jag har visst inte visat slutresultatet...

Här finns lite bilder: [länk]
Ja, jäklar vad fint det blev!!!!
 
  • Gilla
ramini
  • Laddar…
R ramini skrev:
Kul att du frågar efter 11 år! :) Jag har visst inte visat slutresultatet...

Här finns lite bilder: [länk]
Men nu har man ju många frågor, planerar själv husbygge med liknande förutsättningar.

Vad blev det för grund, betongplatta? Och fasaden, är det ceder eller lärk kanske?
 
Eftersom vi ville spränga minimalt med berg så fick vi anpassa huset efter förutsättningarna. Det var rätt beslut. Dock blev det lite komplicerat med 5 olika nivåer.

Klackar/murar gjöts med Thermomur, fylldes upp och sedan anlades platta innanför. Ovanpå plattan gjöts väggar, också i Thermomur. Takkonstruktion i trä.

Fasaden är enkel järnvitriolad gran i olika bredder som sattes slumpvis.
 
  • Gilla
Ludde76
  • Laddar…
Har du någon uppfattning på livslängden med järnvitriolad gran?
 
Osäker på vad jag ska jämföra med, men nu, efter att ha suttit uppe i uppåt 10 år så är det inga som helst problem. Har bytt 2-3 brädor som vridit sig, men i övrigt så ser det bra ut. Helt underhållsfritt hittills.

Såhär i efterhand tror jag man hade kunnat satsat på lite bättre kvalitet, men det var inget jag funderade över när vi byggde.

Se till att ha luftspalt bakom. Panelen suger ju åt sig vatten när det regnar på den - ser nästan helt svart ut då det regnat ordentligt.
 
Lite förvånad att gran står sig såpass bra ändå. Vet ju att om man får tag i rent kärnvirke så är det ju lungt men svårt att finna tydligen. Tänkte själv satsa på ceder men det blir ju så rackarns dyrt.

Kul att vanlig gran funkar, fint blev det också!
 
Tittade på många hus med gran/ceder/lärk och tyckte nog att price/performance ration var bäst för gran. Ceder gick då för 6-8 ggr mer.
 
harry73
Inte bara ett rejält trådlyft, men framförallt kul att TS svarar.
Fint hus!
 
  • Gilla
ramini
  • Laddar…
R ramini skrev:
Osäker på vad jag ska jämföra med, men nu, efter att ha suttit uppe i uppåt 10 år så är det inga som helst problem. Har bytt 2-3 brädor som vridit sig, men i övrigt så ser det bra ut. Helt underhållsfritt hittills.

Såhär i efterhand tror jag man hade kunnat satsat på lite bättre kvalitet, men det var inget jag funderade över när vi byggde.

Se till att ha luftspalt bakom. Panelen suger ju åt sig vatten när det regnar på den - ser nästan helt svart ut då det regnat ordentligt.
En liten fråga...
Hur gjorde du med baksidan av virket innan behandling med järnvitriol? Grundmålade du det innan uppsättning av panelen?
Mvh
 
H Hasselhagen skrev:
En liten fråga...
Hur gjorde du med baksidan av virket innan behandling med järnvitriol? Grundmålade du det innan uppsättning av panelen?
Mvh
Baksidan? Obehandlad.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
H Hasselhagen skrev:
En liten fråga...
Hur gjorde du med baksidan av virket innan behandling med järnvitriol? Grundmålade du det innan uppsättning av panelen?
Mvh
Baksidan målar man väl inte?
 
Hjääälp....!



Började måla min panel igår. Blev klar med hälften. Allt gick toppen!

Idag målade vi, regnet kom, vi hann stapla upp allt det TORRA virket med läkt emellan våningsplanen. På med en lånad presenning!

När vi tog av den, hade vatten läckt in på ena sidan och blött ner ca hälften av panelen...

Behöver ett snabbt råd, så här på fredagskvällen.

Tror ni det torkar upp och klarar sig i och med läkten mellan varje plan? Eller kommer det... mögla...?

På den nya högen jag kommer "måla" skulle ni ha presenning både under OCH över högen? Eller fritt med luft underifrån?



Hoppas någon kan komma med ett hjälpsamt svar, så här på fredagskvällen!
 
Tror du tänker för mycket. Applicera järnvitriolen, täck med en press tills du sätter upp panelen. Väl uppsatt kommer den bli dyblöt och torr om vartannat...
 
R ramini skrev:
Tror du tänker för mycket. Applicera järnvitriolen, täck med en press tills du sätter upp panelen. Väl uppsatt kommer den bli dyblöt och torr om vartannat...
😮‍💨 Puh! Ska sluta tänka! 😄🙏
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.