Hur ser det ut under plattan?
 
M MerlinsBeard skrev:
Vi har samma golv i köksområdet och i tvättstugan med. Dock har vi stängt av golvvärmen i tvättstugan för där inne har jag på mig tofflor ändå (finns en anslutning till garage där).

Förra året hörde vi knastrande i köket och då kom en elektriker och bytte ut termostaten bara så var det fixat. Kanske bör undersöka termostaten i hallen med. Men vem kan undersöka om golvet är kompatibelt med golvvärmen? Förlåt för dumma frågor. Vill inte kalla på fel hantverkare. Jag hittar ingen information någonstans om vad för slags golv det är. Kan ju avgöra att det är keramiskt men vet inte mer om fabrikat, toleranser och liknande. Saknar underlag för det helt.
Väldigt svårt att svara på den lokala golvsäljaren (colorama eller linkande) kanske kan svara på det, men det är nog svårt om man inte vet vilket golv man har. Antar att ni inte har någon gamal förpackning kvar av golvet som installerades. Kolla även så att det inte ligger dikt an mot väggen.

 
  • Gilla
MerlinsBeard
  • Laddar…
Alltid bra med en fog mot vägg, men eftersom detta är ett limmat klinker golv så kan det inte röra sig som ett flytande parkettgolv
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
K KakelDaniel skrev:
Hur ser det ut under plattan?
Jag har inte styrka nog för att lyfta loss golvplattorna och vågar inte röra dem ifall jag har sönder något. Men detta är vad jag kan fånga på bild i alla fall. Tagit några bilder i dagsljus och en med blixt.
 
  • Ett lyft golvplatta avslöjar underlaget nedanför, synligt grus och isoleringsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nahaufnahme von miteinander verbundenen Bodenplatten, eine leicht angehoben, zeigt die Unterschicht.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Lyft golvplatta visar underliggande struktur och isolering, otydligt i skumt ljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K KakelDaniel skrev:
Alltid bra med en fog mot vägg, men eftersom detta är ett limmat klinker golv så kan det inte röra sig som ett flytande parkettgolv
Axbard_89 Axbard_89 skrev:
Väldigt svårt att svara på den lokala golvsäljaren (colorama eller linkande) kanske kan svara på det, men det är nog svårt om man inte vet vilket golv man har. Antar att ni inte har någon gamal förpackning kvar av golvet som installerades. Kolla även så att det inte ligger dikt an mot väggen.
Jag tror att den ligger dikt an mot vägg men ska se om det går att lossa en list för att undersöka. Ni får ursäkta att jag är lite mesig och ohändig.
 
M MerlinsBeard skrev:
Jag tror att den ligger dikt an mot vägg men ska se om det går att lossa en list för att undersöka. Ni får ursäkta att jag är lite mesig och ohändig.
Jag vet inte hur man bör göra med klinkerplattor, Men vid plat/trägolv så lämnar man ett litet spel så golvet kan flyta. Men kolla med en butik som säljer golv, dom borde kunna svara på det.
 
  • Gilla
MerlinsBeard
  • Laddar…
Axbard_89 Axbard_89 skrev:
Jag vet inte hur man bör göra med klinkerplattor, Men vid plat/trägolv så lämnar man ett litet spel så golvet kan flyta. Men kolla med en butik som säljer golv, dom borde kunna svara på det.
Tackar för tipset! Jag ska kontakta en lokal butik!
 
Lite svårt att se på bilderna. Men min spontana reaktion är att du har att göra med en krympning av något slag, annars hade inte golvet rest sig. Om du tar en kökssked eller liknade och knackar lite lätt på plattorna på resten av golvet, låter det ihåligt eller stumt?
 
  • Gilla
MerlinsBeard
  • Laddar…
Generellt sett så tål alla golvplattor golvvärme, kanske finns undantag men det är nog ovanligt.

Det är krympning med 99% säkerhet.

Hört talas om golv som börjat poppa efter ca 30år då troligen pga en utvält skurhink

Det du kan göra att är bryta upp och lägga om hela golvet eller lägga tillbaka plattorna som lossnat
 
  • Gilla
MerlinsBeard
  • Laddar…
nino nino skrev:
Generellt sett så tål alla golvplattor golvvärme, kanske finns undantag men det är nog ovanligt.

Det är krympning med 99% säkerhet.

Hört talas om golv som börjat poppa efter ca 30år då troligen pga en utvält skurhink

Det du kan göra att är bryta upp och lägga om hela golvet eller lägga tillbaka plattorna som lossnat
K KakelDaniel skrev:
Lite svårt att se på bilderna. Men min spontana reaktion är att du har att göra med en krympning av något slag, annars hade inte golvet rest sig. Om du tar en kökssked eller liknade och knackar lite lätt på plattorna på resten av golvet, låter det ihåligt eller stumt?
Jaha, detta var spännande! Ska läsa på lite om krympning. Undrar av ren nyfikenhet, varför ska man lägga om hela i sådana fall om man vill behålla golvet som det är? Räcker det inte bara att fixa de plattor som har lossnat? Finns det en risk i att endast åtgärda det akuta felet?
 
Jag skulle tro att större delen av golvet inte sitter fast
 
K KakelDaniel skrev:
Jag skulle tro att större delen av golvet inte sitter fast
Det är 12 plattor som verkar ha luft under sig vilket är kanske 1 kvm eller aningen mer. Inte mer än 2 kvm.
 
Vill du ha kvar nuvarande plattor för att lägga om dem så får du ta och plocka upp de plattor som rest sig. Ligger de kvar så ökar risken att de spricker/knäcks, ni bör absolut inte gå på de lösa "uppvikta" plattorna.
 
  • Gilla
MerlinsBeard
  • Laddar…
Risken är att fler lossnar när du börjar riva, men det vet man inte förrän man börjar. Lossnar inga fler är det väl bara att limma dit plattorna, foga och se glad ut. Hur länge det håller vet ingen.
 
  • Gilla
MerlinsBeard
  • Laddar…
M MerlinsBeard skrev:
Jaha, detta var spännande! Ska läsa på lite om krympning. Undrar av ren nyfikenhet, varför ska man lägga om hela i sådana fall om man vill behålla golvet som det är? Räcker det inte bara att fixa de plattor som har lossnat? Finns det en risk i att endast åtgärda det akuta felet?

Nej det är ingen risk att enbart åtgärda dom som är lösa, men som någon skrev tidigare så är det troligt att det börjar lossna på flera ställen när du börjar riva.
 
  • Gilla
MerlinsBeard
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.