Hemmakatten
Femtielva små FYRKANTIGA hål skall sågas i trätaket (22mm) för spotlighten. Dessutom skall två original, gamla Grythyttan-stolars stålundereden slipas i sommar, klinkers läggas (därjustering behöver ske) mm.

ÄR MULTIMASTERN så FANTASTISK som alla (många) hävdar?? Är den värd pengarna? Och i så fall, var köps den billigast? :)
 
Jag säger det igen. Vid urtagningar för elrör, vattenledningar, avlopp: Det är som att ha ett stämjärn i handen som du kan STICKA in i materialet utan att behöva banka och slå. Vid sågning nära kanter, golv mm: Du kan lägga bladet mot underlaget och föra in sågen och såga ett snitt som är i liv med underlaget. Du sågar knivskarpa hål i gips och trä utan att skada något omkringliggande material. Dessutom kan du ta bort fog i kakel o klinker, kantslipa med trekantplattan.
Hur gjorde man innan man hade Fein? Tja, nötte för hand med sämre resultat.
 
Hej!

Den är mycket användbar, och den är värd pengarna.

Erik E
 
För info om de olika paketen samt tillbehör kolla www.multimaster.se Varning för priserna dock :)
 
Den e så bra så jag har två st !! En plåtlådemodell med justerbart varvtal och alla tillbehör tror jag gav 2450+moms för den , den andra utan låda och utan en massa tillbehör ,följde med ett sågblad och slipplatta och utan justerbart varvtal gav jag 1245+moms.
En Nackdel finns det dock, sågbladen e inte precis gratis...

Har man väl en multimaster klarar man sig inte utan den....:)

Staffan
 
Sådärja! Nu har man beställt!! :D :D
Det blev ett top-paket från verktygsboden för 2968 +200 i frakt.
Äntligen hade jag ett projekt som innefattade en omöjlig bortsågning av ett golv intill ett nyrenoverat trappräcke. Jag har suktat länge efter en MM eller Festool Deltex, men nu när det omöjliga projektet dök upp blev det en MM. Kanske en väg ut ut Festoolträsket?
 
:D Låter kanon. Du kommer inte att ångra dig. Men om du kommer ur Festoolträsket så får du lova att höra av dig med tips. Men jag gissar att det krävs mer än en Fein för att det grönsvarta träsket ska släppa greppet om stövlarna....
Själv ser jag ram emot att patentet på Fein-konceptet ska gå ut så att priserna sjunker och konkurrenterna kan komma alternativ. Klingorna är ju löjligt dyra. Eller är det någon som hittat dem billigt någonstans i världen?
 
Hej!

Efter att ha läst denna tråd förstod jag genast vad som fattas i verktygslådan och vad jag borde ha köpt för julklappspengarna. Så nu har jag beställt en också.

Eftersom jag aldrig har använt en sån här fantastisk maskin så skulle det vara kul med tips och trix från er med mer erfarenhet.

Hur gör jag rätt?
Hur gör jag inte?
Berätta mer om alla fantastiska funktioner!

/pinebar
 
Det tycks inte vara helt lätt att få tag i slippapper till en MM...? Kan man ersätta de hålade originalpapprena med något annat fabrikat, med hemmagjorda hål i? Eller är det ... hemmagjort?

Var köper ni slippapper ifrån?
 
Tack Mattiasp för tipsen om bladrenovering för de överprissatta sågbladen. Kanonbra. Vore kul att testa med ett kapsågblad (metall) för att se om det kan användas för att nöta av spik. Men det kanske inte klarar hettan som bildas.
Men för träarbeten borde ju billiga blad från japansågkopior kunna duga.
 
Hej,

Nu har jag också börjat kolla på Multimastern också och när man har börjat kolla så slutar det ju ofta med att man inhandlar en..;-)
Men priset är dyrt men det verkar som om alla som köpt den är mycket nöjd, så jag har börjat leta efter multimatern till ett bätter pris.
Och i sverige verkar det som om verktygsboden ligger bra till i pris. ca 3000+frakt
Men jag har via emil varit i kontaktat med ett företag som heter Axminster Power Tool Centre och där kan man få en för totalt 177 pund och det är inkl frakt: dvs ca 600-800 kr skillnad i jmf med verktygsboden. Se mailet:

Så jag funderade på att beställa men tänkte först kolla om någon vet var man kan köpa den (Multimaster TOP) billigare???

Mvh Leif


*********************

Dear Mr Sundin,
Thank you for the enquiry, the cost to ship 1 x fein Multimaster Top to Sweden would be as follows;
1 x 610119 Multimaster Top ---------- £159.95 (GBP) inc VAT
1 x Shipping to Sweden via DHL ------ £17.04 (GBP) inc VAT
Total £176.99 (GBP) inc VAT

Delivery would be via DHL Europack & we quote approximately 10 - 14 working days for delivery from order date, possibly sooner.

With regard to the warranty, Fein products have a worldwide warranty & so if you have a problem with the machine it can be repaired under warranty in Sweden. I hope that this is useful for you, please contact me if you would like more information.

Best regards,
Jim Preston
Customer Services
Axminster Power Tool Centre
Tel 0044 1297 33666
Fax 0044 1297 35242
Jim.preston@axminster.co.uk
Axminster Power Tool Centre : Power Tools to your door

*********************
 
Jag beställde en TOP från verktygsboden och jag kan bara säga att den verkar underbar.

Håller på och renoverar på övervåningen och isloerar krypvindarna samt installerar dörrar till dessa och sätter OSB+gips.

Bara på denna arbetsdag så använde jag maskinen 7-8ggr bara på olika småsaker som säkerigen skulle kunna lösts på annat vis men med Multimasterna så bara man rättade till det så var saken biff och man kunde fortsätta med arbetet.

Underbar maskin som sagt och 3k + 200kr i frakt är ju inte så farligt så den kommer man nog inte ha förslösat sina pengar på i längden. Kanon med en riktigt lång sladd också. Störande dock att det var en maskin med runt verktygsfäste.
 
Hemmakatten
Bara (positiva) superlativer alltså i betyg för Multimastern. Men fortfarande kvarstår frågan - våra 70x 70mm hål i taket för spottar (ca 30 st), hur tar vi hål för dessa? Är MM den bästa för detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.