1 467 420 läst · 24 285 svar
1467k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Håller med, tycker jag låter helt OK. Jag hade dock startat med full tank och inte tankat 7 min längs vägen, istället tagit 7 min toapaus.T toolman77 skrev:Jag sate och lekte med räckvidds beräknaren på [länk] innan jag bestämde mig för att det kan fungera med elbil.
Stockholm - Vemdalen kör jag idag några ggr / år och det tar då drygt 5 timmar. Lite lagom för fort och med 7 min paus för att tanka. Då hinner jag upp för att äta lunch i backen och åka en halvdag på ankomstdagen.
Med en Skoda Enyaq 80 behöver jag ladda i en timme på vägen om det är -10 ute hela vägen och får då gå upp en timme tidigare, åka en skidor en timme mindre skidor eller äta lunch i bilen. Det tycker jag är acceptabelt.
Problemet uppstår om du har ytterligare en timmes resväg (eller var nu gränsen går, men ungefär så) och måste ladda en gång till en timme.
Det är med bensinbilen jag behöver tanka på vägen, tank och toapaus tar ca 7 min i Delsbo. Annars måste macken i Ytterhogdal fungera för att jag ska komma fram.. Det är ingen trevlig räckviddsångest när det är snöstorm...P Pin skrev:
Jag tror att man kommer behöva ändra sitt resmönster kring tankningen. Med elbil blir det inte längre vettigt att tanka fullt varje gång. Batteriet laddas inte lika snabbt från 80-100% och alla laddare har inte samma kräm i laddningen. Det kan därför vara så att det blir vettigt med ett kort 10 min laddstopp för att fylla på Uppsala för att komma fram till snabbladdaren i Huddik.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 281 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 281 inlägg
Precis. Jag har funderat lite på hur många gånger jag har haft behovet hittills i mitt liv som trafikant (~30 år) att jag kommer hem efter en 40-50 milaresa och måste iväg tidigt dagen efter och bara har tid för ett snabbt tankstopp. Jag kan inte komma på ett enda tillfälle, så att det skulle bli ett problem för mig bara för att jag skaffade elbil känns långsökt.T toolman77 skrev:
Självbyggare
· SE4
· 3 167 inlägg
Liten förlust är där vid laddning.hsd skrev:
Satt senast igår och observerade 3440 W från laddboxens effektmätare samtidigt som bilen visade 3060 W till batteriet och ytterligare 100 W till övriga förbrukare. Skulle i runda slängar betyda ca 280 W som är oredovisade (8 % av ineffekten).
Men ta siffrorna med en nypa salt.
Det är högst okänt vilken noggrannhet som de ingående komponenternas mätare har.
Jag är bortskämd med stor tank, och relativt låg förbrukning om jag kör försiktigt. Vid normalsnabb körning ca 100 mil. Vid försiktig körning över 120 mil. Skulle jag busköra hela vägen 70 mil. Antar du har en liten tank eller hög förbrukning. Kanske finns det inte heller någon mack vid destinationen så du måste tanka innan du kommer fram.T toolman77 skrev:Det är med bensinbilen jag behöver tanka på vägen, tank och toapaus tar ca 7 min i Delsbo. Annars måste macken i Ytterhogdal fungera för att jag ska komma fram.. Det är ingen trevlig räckviddsångest när det är snöstorm...
Jag tror att man kommer behöva ändra sitt resmönster kring tankningen. Med elbil blir det inte längre vettigt att tanka fullt varje gång. Batteriet laddas inte lika snabbt från 80-100% och alla laddare har inte samma kräm i laddningen. Det kan därför vara så att det blir vettigt med ett kort 10 min laddstopp för att fylla på Uppsala för att komma fram till snabbladdaren i Huddik.
Håller med om att räkna med att ladda från min 10% till Max 80%.
Ja, det jag räknar upp är nackdelar med de elbilar som finns på marknaden idag, inte elbilar som sådana.A Avemo skrev:
Ja, men 1200 mil om året kan betyda:T tompaah7503 skrev:
5 mil om dagen på vardagar
12 mil tur och retur varje helg
50 mil tur och retur en gång i månaden
eller en blandning av dessa.
Jag kör bara 800 mil om året. Varav 200-300 mil förbrukas under campingsemestern. Sen är det väl några 20-milaturer (20 mil i vardera riktning) om året för att hälsa på släkt lite här och där (vi bor i Stockholm och har släkt i t.ex. Gävle och Sala). Och hos de flesta av släktingarna finns det inte laddningsmöjlighet där vi parkerar.T toolman77 skrev:
Jag frågade min katt och hon är besviken på förlusterna.hsd skrev:
Inte ens när man kommer hem vill hon lägga sig på motorhuven
Skämt o sido de är väldigt låga.
Så låga att det inte är något man direkt räknar med.
Menar du att ditt hus drar ström så bilen inte har 10a 3fas . Då förstår jag vad du menar. Eller har jag blandat ihop något nuH huggan skrev:
Jag har aldrig sakt att det är ett problem att ladda 3x10A.
Det jag ville påpeka är att om man bor i en lägenhet, har en motorvärmarplats som endast laddar på 1 fas 10-16A.
Då kommer man bli beroende av snabbladdning/publika ladddningstationer. Framförallt vintertid.
Har man 3fas laddning finns inga problem.
Men att tro att man kommer uppleva elbilen som problemfri med mindre effekt är att ljuga.
Rent ekonomiskt kan det bli en dålig affär omman måste ladda ofta på laddstationer. En Leaf 40kw och en tesla model S på 100 så är det en markant skillnad i laddtider från20-80%. 1x10 eller 3X10. Och använder du bilen med 60% kapacitet så kommer teslan kanske 20-25mil medans nissan kommer max 12 på en resa. Stannar du och bilen kyls ORDENTLIGT MELLAN RESORNA så kommer du sitta och stirra på mätaren när den börjar sjunka som en sten
Och ska man känna sig fri från räckvidd ångest så bör man ej sitta i en situation där man måste planera sina resor flera dagar i sträck.
Det jag ville påpeka är att om man bor i en lägenhet, har en motorvärmarplats som endast laddar på 1 fas 10-16A.
Då kommer man bli beroende av snabbladdning/publika ladddningstationer. Framförallt vintertid.
Har man 3fas laddning finns inga problem.
Men att tro att man kommer uppleva elbilen som problemfri med mindre effekt är att ljuga.
Rent ekonomiskt kan det bli en dålig affär omman måste ladda ofta på laddstationer. En Leaf 40kw och en tesla model S på 100 så är det en markant skillnad i laddtider från20-80%. 1x10 eller 3X10. Och använder du bilen med 60% kapacitet så kommer teslan kanske 20-25mil medans nissan kommer max 12 på en resa. Stannar du och bilen kyls ORDENTLIGT MELLAN RESORNA så kommer du sitta och stirra på mätaren när den börjar sjunka som en sten
Och ska man känna sig fri från räckvidd ångest så bör man ej sitta i en situation där man måste planera sina resor flera dagar i sträck.