T toolman77 skrev:
Jag sate och lekte med räckvidds beräknaren på [länk] innan jag bestämde mig för att det kan fungera med elbil.

Stockholm - Vemdalen kör jag idag några ggr / år och det tar då drygt 5 timmar. Lite lagom för fort och med 7 min paus för att tanka. Då hinner jag upp för att äta lunch i backen och åka en halvdag på ankomstdagen.

Med en Skoda Enyaq 80 behöver jag ladda i en timme på vägen om det är -10 ute hela vägen och får då gå upp en timme tidigare, åka en skidor en timme mindre skidor eller äta lunch i bilen. Det tycker jag är acceptabelt.
Håller med, tycker jag låter helt OK. (y) Jag hade dock startat med full tank och inte tankat 7 min längs vägen, istället tagit 7 min toapaus.;)
Problemet uppstår om du har ytterligare en timmes resväg (eller var nu gränsen går, men ungefär så) och måste ladda en gång till en timme.
 
hsd
Det skrivs om effekterna och laddning men har någon kollat hur mycket som går från nätet genom laddsren till batteriet
Med andra ord hur stora förlusterna är vid laddning
 
P Pin skrev:
Håller med, tycker jag låter helt OK. (y) Jag hade dock startat med full tank och inte tankat 7 min längs vägen, istället tagit 7 min toapaus.;)
Problemet uppstår om du har ytterligare en timmes resväg (eller var nu gränsen går, men ungefär så) och måste ladda en gång till en timme.
Det är med bensinbilen jag behöver tanka på vägen, tank och toapaus tar ca 7 min i Delsbo. Annars måste macken i Ytterhogdal fungera för att jag ska komma fram.. Det är ingen trevlig räckviddsångest när det är snöstorm...

Jag tror att man kommer behöva ändra sitt resmönster kring tankningen. Med elbil blir det inte längre vettigt att tanka fullt varje gång. Batteriet laddas inte lika snabbt från 80-100% och alla laddare har inte samma kräm i laddningen. Det kan därför vara så att det blir vettigt med ett kort 10 min laddstopp för att fylla på Uppsala för att komma fram till snabbladdaren i Huddik.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Fairlane
T toolman77 skrev:
Dom dagar du måste ha fullt batteri dagen efter att du kommit hem med tomt batteri tror jag att det är vettigare att snabbladda på vägen än att höja huvudsäkringen hemma. Om du inte regelmässigt kör runt 40 mil dagligen. Då kanske elbil inte är din grej ännu.
Precis. Jag har funderat lite på hur många gånger jag har haft behovet hittills i mitt liv som trafikant (~30 år) att jag kommer hem efter en 40-50 milaresa och måste iväg tidigt dagen efter och bara har tid för ett snabbt tankstopp. Jag kan inte komma på ett enda tillfälle, så att det skulle bli ett problem för mig bara för att jag skaffade elbil känns långsökt.
 
  • Gilla
JohanLun och 3 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Det skrivs om effekterna och laddning men har någon kollat hur mycket som går från nätet genom laddsren till batteriet
Med andra ord hur stora förlusterna är vid laddning
Liten förlust är där vid laddning.
Satt senast igår och observerade 3440 W från laddboxens effektmätare samtidigt som bilen visade 3060 W till batteriet och ytterligare 100 W till övriga förbrukare. Skulle i runda slängar betyda ca 280 W som är oredovisade (8 % av ineffekten).

Men ta siffrorna med en nypa salt.
Det är högst okänt vilken noggrannhet som de ingående komponenternas mätare har.
 
T toolman77 skrev:
Det är med bensinbilen jag behöver tanka på vägen, tank och toapaus tar ca 7 min i Delsbo. Annars måste macken i Ytterhogdal fungera för att jag ska komma fram.. Det är ingen trevlig räckviddsångest när det är snöstorm...

Jag tror att man kommer behöva ändra sitt resmönster kring tankningen. Med elbil blir det inte längre vettigt att tanka fullt varje gång. Batteriet laddas inte lika snabbt från 80-100% och alla laddare har inte samma kräm i laddningen. Det kan därför vara så att det blir vettigt med ett kort 10 min laddstopp för att fylla på Uppsala för att komma fram till snabbladdaren i Huddik.
Jag är bortskämd med stor tank, och relativt låg förbrukning om jag kör försiktigt. Vid normalsnabb körning ca 100 mil. Vid försiktig körning över 120 mil. Skulle jag busköra hela vägen 70 mil. Antar du har en liten tank eller hög förbrukning. Kanske finns det inte heller någon mack vid destinationen så du måste tanka innan du kommer fram.

Håller med om att räkna med att ladda från min 10% till Max 80%.
 
A Avemo skrev:
Nu håller du på och räknar upp nackdelar med elbilar som inte alls är unika för elbilar. Det får man göra. Men du kan ju i konsekvensens namn då undvika att kritisera när andra gör samma sak.
Ja, det jag räknar upp är nackdelar med de elbilar som finns på marknaden idag, inte elbilar som sådana.
 
Fairlane
Jag tycker det är alldeles för tidigt att köpa fossilbil. Jag vill ha en stor, säker, komfortabel bil som drar max 0,3 l/mil. Årsmodell 2018 eller senare och inte över 50' kronor...
 
  • Gilla
  • Haha
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Snittkörsträckan för personbilar ligger runt 1.200 mil om året. Ska man ladda detta under natten till arbetsdagar så är det mindre än 1 kW i 12 timmar. Det går inte ens att ladda så sakta med en vanlig Typ 2, Mode 3-laddare (minsta laddström är 6 A).
Ja, men 1200 mil om året kan betyda:
5 mil om dagen på vardagar
12 mil tur och retur varje helg
50 mil tur och retur en gång i månaden
eller en blandning av dessa.
 
T toolman77 skrev:
Hur många långkörningar får du in på 1500mil?
Jag kör bara 800 mil om året. Varav 200-300 mil förbrukas under campingsemestern. Sen är det väl några 20-milaturer (20 mil i vardera riktning) om året för att hälsa på släkt lite här och där (vi bor i Stockholm och har släkt i t.ex. Gävle och Sala). Och hos de flesta av släktingarna finns det inte laddningsmöjlighet där vi parkerar.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tycker det är alldeles för tidigt att köpa fossilbil. Jag vill ha en stor, säker, komfortabel bil som drar max 0,3 l/mil. Årsmodell 2018 eller senare och inte över 50' kronor...
Ja, du får nog hålla dig till elbil då. För det finns ju elbilar som uppfyller de kraven?
 
hsd hsd skrev:
Det skrivs om effekterna och laddning men har någon kollat hur mycket som går från nätet genom laddsren till batteriet
Med andra ord hur stora förlusterna är vid laddning
Jag frågade min katt och hon är besviken på förlusterna.
Inte ens när man kommer hem vill hon lägga sig på motorhuven ;)

Skämt o sido de är väldigt låga.
Så låga att det inte är något man direkt räknar med.
 
H huggan skrev:
...
Är det riktigt kallt så slår den ifrån bitvis för då behöver värmepumpen strömmen. Jag har bara 16A huvudsäkring och ännu har jag inte fått problem med att det inte räcker till jobbet som är 12 mil tur och retur.
Menar du att ditt hus drar ström så bilen inte har 10a 3fas . Då förstår jag vad du menar. Eller har jag blandat ihop något nu
 
O
Jag har aldrig sakt att det är ett problem att ladda 3x10A.
Det jag ville påpeka är att om man bor i en lägenhet, har en motorvärmarplats som endast laddar på 1 fas 10-16A.
Då kommer man bli beroende av snabbladdning/publika ladddningstationer. Framförallt vintertid.
Har man 3fas laddning finns inga problem.
Men att tro att man kommer uppleva elbilen som problemfri med mindre effekt är att ljuga.
Rent ekonomiskt kan det bli en dålig affär omman måste ladda ofta på laddstationer. En Leaf 40kw och en tesla model S på 100 så är det en markant skillnad i laddtider från20-80%. 1x10 eller 3X10. Och använder du bilen med 60% kapacitet så kommer teslan kanske 20-25mil medans nissan kommer max 12 på en resa. Stannar du och bilen kyls ORDENTLIGT MELLAN RESORNA så kommer du sitta och stirra på mätaren när den börjar sjunka som en sten

Och ska man känna sig fri från räckvidd ångest så bör man ej sitta i en situation där man måste planera sina resor flera dagar i sträck.
 
O
A Alexn72 skrev:
Menar du att ditt hus drar ström så bilen inte har 10a 3fas . Då förstår jag vad du menar. Eller har jag blandat ihop något nu
lastbalansering kan strypa strömmen till bilen när max strömmen närmar sig säkringen, tror det är det han menar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.