Hej,

Undrar om nån testat att köpa panna i Polen?
Har fått följande priser:
DC 25GS ca 18000:- + frakt ca 3000:- (nya generationen ATMOS-pannor kostar runt 30000 i SWE)  http://www.atmos.cz/kotle1.phtml?english

Har även tittat på en kombimodell för ved och med alterntiv bränslekammare och uttag för brännare, tror inte den säljs i Sverige. Tror också veddelen bygger på den gamla ATMOS (vilket ju iofs inte är nån dålig panna ). Vad tror ni om denna?
Tycker den skulle vara riktigt bra för mig som vill elda både med ved och pellets/spannmål. Pris ca 23500:- +frakt (25kw).
http://www.atmos.cz/kotle4.phtml?english

ATMOS verkar vara stabila och bra pannor, det jag läst och hört om dem verkar bra och ägarna verkar nöjda, eller?

Förresten vad står förkortningen LFO för, har fattat att det är nåt bränsle, gas?

Mvh Johan
 
Gomma skrev:
Jag frågade samma fråga, [länk]
men jag har inte köpt någon ännu men funderar på att köpa en nästa år. Vilket företag fick du priset från ?

/Peter

Samma som du Kotly.com, men har även kollat på bl a www.atmopol.pl och några andra. Det är ungefär samma priser. Kotly verkar dock vara dom som är mest inriktade på att sälja till väst då de har hela siten på engelska och priser i euro.

Man kan notera att det är just öststatspannor som är billiga, tex Baxi och Iwabo brännare är nästan tom dyrare i Polen. Däremot är tex Atmos och Lingpannor nästan halva priset på vissa modeller.
 
Är det någon som vet hur det praktiskt går till med betalningen när man handlar i Polen. Alltså när man inte är där och betalar kontant.
 
Hej
Skall byta ut min gamla vedpanna (Combi Heat) som nu trots inte alltför många år på nacken inte är värd att lägga mer pengar på.
Jag har undersökt ett flertal olika alternativ och är intresserad av Atmos nya serie som även finns att köpa i Polen till ett mycket attraktivt pris. Vad jag kan se i detta diskussionsforum så är det några som också har tittat på pannor i Polen, men är det någon som har köpt därifrån?
Är det någon som har handlat från Kotly.com och hur har det gått? Hur ordnade ni med frakten via Kotly eller på annat sätt? Var det några problem med elinstallationen?
Skulle var intressant att veta ifall det är någon som har erfarenheter med att handla från Kotly.com kunde berätta hur det gått.
Kommer jag att handla därifrån så får ni ta del av mina erfarenheter.
Hälsningar
Lennart
 
MP skrev:
Är det någon som vet hur det praktiskt går till med betalningen när man handlar i Polen. Alltså när man inte är där och betalar kontant.
De flesta internationella betalningsrutiner fungerar väl. Visa, MasterCard m.fl.
 
Ok det är jag med på men är Kotly.com en sajt som man kan lita på? Får man varorna när man väl betalt, de vill ju ha betalt i förväg och pengar insatta på ett speciellt konto i Polen.
 
Hej!

Jag vill aktivera denna tråd. Är det verkligen ingen i forumet som handlat hos kotly.com, med så lockande priser? Eftersom de vill ha betalt i förskott skulle det vara bra att veta vad de går för.
 
Hej!

Går i liknande tankar, vill dock gärna få lite koll på Kotly.com innan jag beställer något.

Jag har haft lite mailkontakt med Kotly och dom verkar kunniga och svarar snabbt.
Jag har fått prisuppgift för frakt av en DC32GS till mellansverige på 820 zloty = 2100:-
Pannan inklusive vinklat rökrör och Laddomat21 hamnar på 8 932 zloty = 22 882:-
Listpris i Sverige på en liknande panna ligger på 33900 (DC30GSE) + 3875 för laddomaten.

Dom har publicerat ett antal referenser, dvs privatpersoners kontaktdata på sin hemsida. Mest tyskar ser jag...
Får väl damma av skoltyskan och ringa några av dom.
Om det inte är någon på forumet som har kört det racet redan och sitter inne med en hel massa info om Kotly eller liknande återförsäljare???
 
Hej igen!

Har nu lagt en beställning hos Kotly.com på en Atmospanna, återkommer med uppföljning på hur det funkar med leverans osv.
 
Spännande!
Det går säkert bra. Fraktpriset var ju kanon tycker jag.
 
uaj64 skrev:
Hej igen!

Har nu lagt en beställning hos Kotly.com på en Atmospanna, återkommer med uppföljning på hur det funkar med leverans osv.
Jätterintressant!

Vill även uppmärksamma om att GS-pannorna inte är exakt samma som GSE-pannorna.

GSE hade bättre verkningsgrad och lägre utsläpp än GS-pannorna, GSE pannorna säljs endast i vissa länder, typ Sverige, Tyskland etc.

Tyskland ligger tex 40 GS på ca 24000:- medans 40 GSE ligger på ca 30000:-, så viss skillnad är det i pris.

Nu är ju både GS och GSE bra pannor, men de är inte helt lika.
 
Instämmer!

Tydligen är det så att i Tyskland bestäms energiomställningsbidrag efter förbränningsverkningsgraden, medan vi är mer intresserade i pannverkningsgraden, då vi anser att för keramiska pannor är den förra nära 100%.
Enligt Atmos:
GS - efficiency around 88%-90%, emission values CO 500 - 1000mg/m3
GSE - efficiency 88% - 91,4%, emission values CO <500mg/m3

Och den tyska marknaden är nog rätt dominerande för Atmos och därför jagar man tiondels procent.

En annan sak att tänka på är att GS och GSE pannorna inte lämpar sig för pelletseldning, vilket ju fungerar utmärkt för S-modellen.

Ser fram mot utfallet av köpet!
 
Fick slutgiltiga fraktpriset idag och har nu skickat iväg 2691 EUR till Kotly, får väl hoppas dom skickar nåt tillbaks också...

Bör ha grejorna hemma om ca tre veckor, återkommer med info!
 
Hur funkar det med garanti när man köper därifrån? Tar atmos SE på sig garanti?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.