engs
Hade två lysrörsarmaturer över, köptes för nått projekt som inte blev av och sen bara blivit liggande.
Monterade kedjor för enkel höjdjustering på en av dem, (än så länge, får se hur långt den räcker när de växer till sig), och hängde i två krokar i taket i källaren. Kopplad med en rejäl gummikabel från nån skrotat maskin.

Det är väl inte det mest effektiva men ska man räkna på mellanskillnaden, dvs köpa något nytt med mer lumen / watt. (Dessutom specad som "växtbelysning" med 3-4 ggr priset). Får man nog köra i några decennier för att ta igen kostnaden.

Får duga för nu i vilket fall, vi är nya på att förodla i denna skala. Brukar vara några tomater i ett söderfönster bara.

Edit: Har en köpt liten bords-växtbelysning också. För stadiet mellan grodd och lite större planta.
 
Redigerat:
Det knepiga är att jag envisas med att inte göra det lätt för mig.
Tänkte ha detta på en "bänkhörna" i källaren, så för att få plats med allt behöver jag två etager, och då det inte är jättemycket i takhöjd misstänker jag att lysrör kommer bygga för mycket på höjden. :thinking:
Därav så skulle LED-list vara praktiskt.
 
Karlia
Jula har en ledramp 54w,5000 lumen för 299 jag tänker köpa idag. Den har blivit rekommenderad i växtgrupper och jag gillar led men har inte lust att lägga en förmögenhet just nu. Dottern flyttade ut igår - vips har jag plats för fler plantor!
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Det knepiga är att jag envisas med att inte göra det lätt för mig.
Tänkte ha detta på en "bänkhörna" i källaren, så för att få plats med allt behöver jag två etager, och då det inte är jättemycket i takhöjd misstänker jag att lysrör kommer bygga för mycket på höjden. :thinking:
Därav så skulle LED-list vara praktiskt.
när de är för stora (höga) kan de ju stå på golvet - om takhöjden var ett problem menar jag. Eller ett lägre bord (vi har en lös bänkskiva vi flyttar ibland, ställer upp det på bockar el böcker osv i lämplig höjd).

Men vi har upphängningsanordning till båda belysningarna (höj o sänkbar).
 
Karlia Karlia skrev:
Jula har en ledramp 54w,5000 lumen för 299 jag tänker köpa idag. Den har blivit rekommenderad i växtgrupper och jag gillar led men har inte lust att lägga en förmögenhet just nu. Dottern flyttade ut igår - vips har jag plats för fler plantor!
De är jäkla duktiga på att ta betalt för växtbelysningar :oops: ska man ha en må det väl vara, men om man vill ha många börjar det bli lite väl dyrt!

Men eg ska man inte klaga, lampan/armaturen är ju återanvändningsbar.. den håller ju mer än en säsong! Varje år blir den billigare hehe.. (eller vad ska man säga :cool:)

Så de är ju eg riktigt prisvärda.. med tanke på hur mycket mat o blommor de hjälper till att få upp..

Det mesta annat man handlar hem.. är ju eg inte lika prisvärt.. :thinking::geek:
 
Karlia
Växtbelysning är absolut prisvärt, särskilt med tanke på hur många timmars nöje jag får ut av den! Kanske att jag skulle kunna arrangera om och vara nöjd med den jag redan har.. Men nu har jag ju extra utrymme på vinden, en hel hörnsoffa försvann med dottern. Såklart jag ska expandera!
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
när de är för stora (höga) kan de ju stå på golvet - om takhöjden var ett problem menar jag. Eller ett lägre bord (vi har en lös bänkskiva vi flyttar ibland, ställer upp det på bockar el böcker osv i lämplig höjd).

Men vi har upphängningsanordning till båda belysningarna (höj o sänkbar).
Jag får omlokalisera till ett annat rum helt enkelt =)
 
  • Haha
Snigla
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Jula har en ledramp 54w,5000 lumen för 299 jag tänker köpa idag. Den har blivit rekommenderad i växtgrupper och jag gillar led men har inte lust att lägga en förmögenhet just nu. Dottern flyttade ut igår - vips har jag plats för fler plantor!
De där har jag också köpt (men betalade 399kr st). .. köpte 3 st Kommer monteras hängande under en rejäl lagerhylla från horbach, en på varje hyllplan. Kommer kläs in med räddningsfilt (silversidan in) för ljusreflektion då de har stor spridnningsvinkel tyvärr.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
De har lockpris just nu på ledrampen, därav priset. Bra att höra om spridningsvinkeln! Till nästa år ska jag fundera ut hur jag ska ha det däruppe, bord och ledramp från peps har funkat bra i några år. Mer utrymme är aldrig fel men det gick snabbare med dotterns flytt än jag räknat med, i år får bli mellanläge:)
 
Kollade kommentarerna på rampen, alla verkade gilla den utom ett välbekant namn som brukar förekomma på eltrådar här på forumet. :crysmile:
 
  • Wow
13th Marine
  • Laddar…
Jag har den här armaturen med tre 58W T8-rör. Går man på specifikationen skall den ge 15000 lm.
Armatur med tre lysrör som belyser plantor och odlingslådor inomhus vid fönster på natt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser det ut utifrån.
Husfasad på kvällen med upplysta fönster som visar ljusstyrkan från armaturen med 58W T8-rör inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Maria T
Med risk för att jag borde starta en ny frågetråd, så chansar jag på om tips här.

Jag har ett citronträd köpt maj 2018, som jag övervintrade på veranda (utan frostvakt) 2018/2019 och sen var det frodigt och vackert på sommaren 2019 men drabbades tyvärr av angrepp av öronvivel så fick bara två frukter. Köpte en frostvakt förra säsongen så trädet hade 10-15 grader och mycket ljus under vintern 2019/2020 och förra våren när jag satte ut det på bästa lä-platsen med sol så vattnade jag ut nematoder mot öronvivel så inga såna angrepp under 2020. När jag tog in trädet i början av oktober så hade jag hela 14 små citroner!!!!!
Samma plats, veranda med frostvakt, men trädet har tappat så många blad så jag blir verkligen orolig att frukterna kommer klara sig, det tar ju nästan ett år för citroner att mogna :cry:
Trädet har tappat nästan alla blad men det finns, några få nya, på gång. Alla frukter ser friska ut. Inget angrepp av spinn eller liknande. Ska jag bara avvakta och ge lite gödning eller finns andra tips?
Om jag förlorar frukter så accepterar jag det, vill helst rädda trädet (envis) Citronträd med unga frukter och vissnande blad i kruka på en veranda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Citronträdgren med små unga knoppar och några fallna blad, ny tillväxt synlig, mot en bakgrund av ljusa träpaneler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har citrusnäring, kan höja temperaturen på verandan men inte sänka.
 
Maria T Maria T skrev:
Med risk för att jag borde starta en ny frågetråd, så chansar jag på om tips här.

Jag har ett citronträd köpt maj 2018, som jag övervintrade på veranda (utan frostvakt) 2018/2019 och sen var det frodigt och vackert på sommaren 2019 men drabbades tyvärr av angrepp av öronvivel så fick bara två frukter. Köpte en frostvakt förra säsongen så trädet hade 10-15 grader och mycket ljus under vintern 2019/2020 och förra våren när jag satte ut det på bästa lä-platsen med sol så vattnade jag ut nematoder mot öronvivel så inga såna angrepp under 2020. När jag tog in trädet i början av oktober så hade jag hela 14 små citroner!!!!!
Samma plats, veranda med frostvakt, men trädet har tappat så många blad så jag blir verkligen orolig att frukterna kommer klara sig, det tar ju nästan ett år för citroner att mogna :cry:
Trädet har tappat nästan alla blad men det finns, några få nya, på gång. Alla frukter ser friska ut. Inget angrepp av spinn eller liknande. Ska jag bara avvakta och ge lite gödning eller finns andra tips?
Om jag förlorar frukter så accepterar jag det, vill helst rädda trädet (envis)[bild] [bild]
Jag har citrusnäring, kan höja temperaturen på verandan men inte sänka.
inte så haj på dessa, men vi hade ett citronträd under flera år inne.. och dettappade nästan alla sina blad under en period (varje år). Tror det blev för mörkt.. de behöver sina timmar med ljus :thinking: Men sedan kom alla knoppar iaf, nya blad.. fler blommor.

Vi vill ha citrus/medelhavsväxtrr igen.. men måste vänta in plats åt dem (där de kan ha lite lagom värme under vintern).

Nått tips kanske: https://www.expressen.se/leva-och-b...-citrustrad-sa-lyckas-du-med-trendiga-vaxten/
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Med risk för att jag borde starta en ny frågetråd, så chansar jag på om tips här.
Jag tror inte du behöver oroa dig, citrusträd har det tufft här under vintern men om de inte drabbats av ohyra brukar de komma igen när ljuset återkommer och temperaturen stiger. Du har nog gjort allt rätt.

Det jag ser på några av de blad som är kvar är att de har en ljus missfärgning med gröna bladnerver. Det brukar betyda kloros, näringsbrist. Du kan försiktigt börja ge lite näring när tillväxten sätter igång.

Kanske även dags för omplantering om du inte gjort det förut.
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Maria T
A Abies koreana skrev:
Det jag ser på några av de blad som är kvar är att de har en ljus missfärgning med gröna bladnerver. Det brukar betyda kloros, näringsbrist. Du kan försiktigt börja ge lite näring när tillväxten sätter igång.
Kanske även dags för omplantering om du inte gjort det förut.
Aha, näringsbrist - tack för infon, jag har varit så osäker på när jag ska börja ge näring, tänkte att det inte skulle behövas förrän trädet åker ut på sin sommarplats men jag har citrusnäring så kan absolut börja ge det.
Omplantering gjordes förra sensommaren så jag hoppas inte det behövs igen, tänkte ta bort lite jord och fylla på med ny. latmansomplantering, eftersom det är så himla tungt redan.
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.