Min farbror svetsade sin egen panna och tank. Han platsbyggde dem i pannrumet. Inga problem. Man skall inte göra saker svårare än de är. Jag tror han svetsade dem med sticksvets. Är man bra på att spaltsvetsa plåt utan att det blir rotfel på insidan så är det bara att svetsa.

Cylindriska tankar i den där storleksklassen brukar vara av 3mm plåt så tar du 4mm så är du troligen på säkra sidan och har litet rostningsmån också. Gavlarna på köpta tankar är kupiga och den formen blir svår att åstadkomma själv. Du lär bli tvungen att staga gavlarna och kanske använda litet tjockare plåt där. Jag tycker att det skulle vara skäl att hållfasthetsberäkna gavlarna och stagen.
Eller så köper du färdiga kupiga tankgavlar.
 
Kan man använda en gammal dieseltank som rengjorts inuti? Då ökar ju möjligheterna att hitta en eller två stora tankar billigt skulle jag tro.
 
Det brukar vara tunnare plåt i farmartankar.
 
H heimlaga skrev:
Min farbror svetsade sin egen panna och tank. Han platsbyggde dem i pannrumet. Inga problem. Man skall inte göra saker svårare än de är. Jag tror han svetsade dem med sticksvets. Är man bra på att spaltsvetsa plåt utan att det blir rotfel på insidan så är det bara att svetsa.

Cylindriska tankar i den där storleksklassen brukar vara av 3mm plåt så tar du 4mm så är du troligen på säkra sidan och har litet rostningsmån också. Gavlarna på köpta tankar är kupiga och den formen blir svår att åstadkomma själv. Du lär bli tvungen att staga gavlarna och kanske använda litet tjockare plåt där. Jag tycker att det skulle vara skäl att hållfasthetsberäkna gavlarna och stagen.
Eller så köper du färdiga kupiga tankgavlar.
Ja blir det hemmabyggd tank så blir det köpta gavlar iaf.
 
Staffans2000
richardtenggren richardtenggren skrev:
men hur blir det vid försäljning eller personskada?
Men gör man det själv, så blir det bra och då är försäkringen inget problem hur som helst.
Varför skulle det vara ett problem vid försäljning?
Med TS förutsättningar klassas den ju inte ens som en trycktank.
Så här gjorde jag med min gamla oljetank.
https://www.byggahus.se/forum/threads/acctankars-inkoppling.85486/page-2#post-593336

Staffan
 
Redigerat:
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Jag gjorde ett snabbt överslag och kostnaden för enbart stål (varmvalsat) för att rymma 10 kubikmeter kostar runt 17000 kr (för privatperson i affär, så det kanske du kan få ner priset på).. Då är det cylinderform med "platta" ändar. Total vikt runt 8-900 kilo i 4 mm stål.

Kollade snabbt priset på acc-tankar på blocket och de verkar ligga runt 1 kr/liter...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.