P Paxman skrev:
Vi har en massa grejer som skulle behöva göras, inklusive omtrådning/jordning, byte av två säkringsskåp, jordfelsbrytare samt lite utökning av anläggningen. Med även vi drar oss för att göra det av samma anledning du eddiw. Ser framför oss fantasisummor, en massa strul och besvär och att allt slutar i tvist eller åtminstone att vi känner oss blåsta.

Utöver detta vet vi av egen erfarenhet att det är i princip omöjligt att få någon elektriker att ta sig an något jobb utan att det blir just fantasisummor.
Beror väll på vad du jämför med. Material till inköpspris hos grossist + 20% samt arbetskostnad och resor
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag fick reklam på Facebook tidigare i vinter: "1500:- för byte av central, inklusive material och jag kommer inom 5-10 minuter", slår du det? :rofl:
Priset är imponerande, men inte i närheten så imponerande som att han kan vara på plats inom 5-10 minuter, utan att ens veta var kunden bor.
Annonsen är nu uppdaterad, nu är det från 1500:- och han svarar inom 5-10 minuter. Jag har inte slagit till, min fina diazed-central får vara kvar lite till. ;)
Det vara mycket billigt pris, jag ska hyra honom och ta fantasipriser
 
  • Haha
Fairlane
  • Laddar…
E eddiw skrev:
Du är välkommen hem till mig för omtrådning!
Jag har dragit mig alldeles för länge nu för att tråda om huset eftersom så många tar såna överpriser på material så det blir tokdyrt. Är rädd för att det helt ska gå överstyr och bli tokdyrt, med tanke på alla trådar man läser här. :/
Läs inlägg #420. Grizzlybjörnen123 är säkert en alldeles utmärkt elinstallatör, men se till att han eller hans företag är listad på Elsäkerhetsverket som elinstallatör för elinstallationsarbeten inom Bostäder (Lågspänning) https://e-tjanster.elsakerhetsverket.se/foretag/kolla-elforetaget.

Omtrådning kan vara lite trixigt – speciellt om den härstammar från 50-talet eller tidigare. Lycka till.
 
P
E El-Löken66 skrev:
Fel.
Vad är fel?
 
E
P pmd skrev:
Vad är fel?
Lön fås av arbetsgivaren, det du pratar om, studiebidrag är skattepengar. Och varför jämföra. För gymnasiet handlar det om 1 250 i 10 månader men misstänker att du tänker på möjligheten att gå 4 år och slippa lärlingstid, vill du berätta mer om detta @Uffe A, något som ökar kanske?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag har inte slagit till, min fina diazed-central får vara kvar lite till. ;)
Tycker det låter som en bra idé. Det är inte mycket som krånglar med en diazedcentral!
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Lön fås av arbetsgivaren, det du pratar om, studiebidrag är skattepengar. Och varför jämföra. För gymnasiet handlar det om 1 250 i 10 månader men misstänker att du tänker på möjligheten att gå 4 år och slippa lärlingstid, vill du berätta mer om detta @Uffe A, något som ökar kanske?
Finns skolor som är ETG certifierade
Det innebär att om eleven avlägger ett godkänt slutprov så slipper denne lärlingstiden och går direkt in som första års montör
Det är väldigt höga krav och inte alla klarar detta
Under de första åren i yrket så är det inte alls till att skära guld med täljkniv
Ska du rjäna riktigt bra så måste du vara fullbetald, jobba på ackord i ett riktigt bra ackordslag
Det sliter på kroppen och enligt mig så finns det ingen anledning att slita it sig i förtid
Har du egen firma så kan du tjäna bra med pengar, men då måste du ha en större firma som har mycket orderingång och stabila kunder. Inte en massa småjobb till privatkunder
Som ägare till ett fåmansföretag så glöm det med 40 timmars arbetsvecka och semester
Jag är glad att jag inte är beroende av min firma för att klara mitt uppehälle
Faktum är att jag tjänar mer som utbildare än vad jag hade gjort om jag skulle livnära mig enbart på firman ;)
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
B Boggi skrev:
Kan i viss mån hålla med dig att det inte finns en fungerande marknad för speciellt byggprodukter. Det finns numera inget eller ytterst litet samband mellan produktions- och tillverkningskostnad (här heller) – och produktens pris.

Priset styrs i huvudsak av ”värdet för slutkunden”, dvs. var den absoluta smärtgränsen ligger för ett köp – vilket i sin tur är beroende av köparens disponibla inkomst och bankkonto.

För byggtjänster i form av hantverkstjänster, fungerar det lite bättre – det finns en koppling – även om kopplingen är mycket starkare mot vårt skattesystem.

Men sedan finns det naturligtvis mängder av avarter – där man begär ett fullständigt oacceptabelt pris – därför att köparen av någon anledning är, eller upplever sig vara, tvingad till ett köp. Hederligheten i affärer är väl inte överdrivet stor.

Men med de marknadskrafter vi har, finns det egentligen bara ett bra sätt styra upp prissättningen till att bli någorlunda rimlig – att upprätta en kravspecifikation (och här avses inte de megadokument som byggkonsulter etc. upprättar inför ett större byggprojekt).

Man sätter sig ned med ett blankt papper och tänker till vad man vill ”handla upp” – vad man egentligen behöver. Genom att tänka till på detta före, brukar man redan här kunna reducera kostnaden till hälften.

Man ger en kort övergripande beskrivning – sedan de eventuellt detaljerade krav av vad som förväntas skall ingå – och slutligen en kortfattad beskrivning av vad man vill uppnå med det föreslagna. Det brukar väl bli ca 2 till 3 A4-ark – gärna med någon eller några bilder. Sedan brukar jag lägga till lite kommersiella villkor – och då blir det ett par sidor till.

Denna kravspecifikation sändes till den handfull leverantörer/entreprenörer eller hantverkare man har mest förtroende för, med en begäran om en offert.

Mottagaren av kravspecifikationen, kan snabbt konstatera om det är ointressant – och tacka nej. Andra kan tycka att ”detta kan vi offerera – men vi har också ett ännu bättre förslag”. Det viktiga är att de som offererar – offererar det som är specificerat – vilket sedan ligger som underlag för prisjämförelse mellan konkurrerande offerter – det är där ”agnarna skiljes från vetet”. Men detta får sedan inte hindra en alternativoffert – på en annan lösning – en lösning där man kanske anser sig vara speciellt framgångsrik och duktig i förhållande till sina konkurrenter.

Med dessa – kanske 3-4 offerter i handen - kan sedan beställaren sedan ha en fair chans få det han vill ha till ett någorlunda vettigt pris – och leveranstid. Kom bara ihåg – acceptera inga förskottsbetalningar. Å andra sidan, skall man heller inte beställa något man inte kan betala för.
Ja, kravspecen är viktig. Problemet med köp av sällanvaror som husbygge eller lite större renoveringar, är att det krävs en del vana för att få med sig de delar som är viktiga.
 
B Boggi skrev:
Läs inlägg #420. Grizzlybjörnen123 är säkert en alldeles utmärkt elinstallatör, men se till att han eller hans företag är listad på Elsäkerhetsverket som elinstallatör för elinstallationsarbeten inom Bostäder (Lågspänning) [länk].

Omtrådning kan vara lite trixigt – speciellt om den härstammar från 50-talet eller tidigare. Lycka till.
Jag pusslar inte med listor, jag vara mycket bra och tar fantasipriser
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu står det i eddiw's profil att hen är hemmahörande VG-län, vilket blir lite väl långt ifrån dig. :)
Hmm, konstigt, mer rätt är ÖG. Får kolla upp det i min profil.
Men du är också välkommen för omtrådning, vet att du har sunda värderingar! (y):)
Men du kanske inte huserar i Östergötland heller? :D

Edit: Profil korrigerad. Lustigt att där stod Västergötland, det kan knappast jag skrivit :)
 
  • Gilla
  • Haha
El-Löken66 och 2 till
  • Laddar…
B Boggi skrev:
Läs inlägg #420. Grizzlybjörnen123 är säkert en alldeles utmärkt elinstallatör, men se till att han eller hans företag är listad på Elsäkerhetsverket som elinstallatör för elinstallationsarbeten inom Bostäder (Lågspänning) [länk].

Omtrådning kan vara lite trixigt – speciellt om den härstammar från 50-talet eller tidigare. Lycka till.
40-tal bland annat, men det är bara ett plan med 40-tals el. Källare och ett våningsplan har nyare el. Källaren har lite tråd till lampor med lite gammal härlig ovir dock.
Men ett plan är någon tattare som nog delvis dragit lite själv då det är tveksamma kablar här och där..
Central är skapligt fräsch med dvärgbrytare och jfb. Så det är en salig blandning av bra dragen el, gammal el och tattardragen el kan man säga :D

Edit: Benämning av tattaren här är alltså en tidigare ägare av huset, inte jag. :rofl:
 
P
E El-Löken66 skrev:
Lön fås av arbetsgivaren, det du pratar om, studiebidrag är skattepengar. Och varför jämföra. För gymnasiet handlar det om 1 250 i 10 månader men misstänker att du tänker på möjligheten att gå 4 år och slippa lärlingstid, vill du berätta mer om detta @Uffe A, något som ökar kanske?
Jag skrev faktiskt "kanske". Det är en lite skev jämförelse, visst, men varifrån pengarna kommer spelar knappast någon större roll för den som får dem.

Mitt inhopp i den här deltråden handlade (nästan) enbart om att korrigera din felskrivning i inlägg #425 om att studiemedlet inte är samma sak som lön, eftersom Fairlane inte heller hade påstått att det var det.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
E eddiw skrev:
Hmm, konstigt, mer rätt är ÖG. Får kolla upp det i min profil.
Men du är också välkommen för omtrådning, vet att du har sunda värderingar! (y):)
Men du kanske inte huserar i Östergötland heller? :D

Edit: Profil korrigerad. Lustigt att där stod Västergötland, det kan knappast jag skrivit :)
Mitt län gränsar även till ÖG
 
E
P pmd skrev:
Jag skrev faktiskt "kanske". Det är en lite skev jämförelse, visst, men varfrån pengarna kommer spelar knappast någon roll för den som får dem.

Mitt inhopp i den här deltråden handlade (nästan) enbart om att korrigera din felskrivning i inlägg #425 om att studiemedlet inte är samma sak som lön, eftersom Fairlane inte heller hade påstått att det var det.
Felskrivning?
Nej, jag står fast vid att studiemedel inte är samma sak som lön. De flesta människor tycker nog som jag angående detta.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
S swirve skrev:
Det finns ju studier som säger att den som börjar jobba som lastbilschaffis efter gymnasiet tjänar mer under sin livstid än en civilingenjör med 5 års studier (med studielån). Det lär ju även gälla hantverkare. Så att högskole studera lönar sig knappast sett till livsinkomst (med studielån). Ska man ta nåt ännu sämre så torde sjuksköterska vara bra, 3 års studielån (4.5-5år efter vub) och en skitlön. I alla fall på sjukhusen, i kommun och speciellt bemanningsföretag går det tjäna mer. Att precis komma över 30k gränsen (brutto!) efter 10år på fyra olika avdelningar på samma sjukhus känns värt. Och att få 2-3kkr för att jobba varannan helg, nätter och sena kvällar är också riktigt välbetalt! Och när man ställer upp extra för det är pandemi ett presentkort på 500kr på ost...
Det är inte livslönen eller ens lönen som är det viktiga – den brukar komma först på 5-7 plats. Det viktiga är att man har ett jobb man trivs med – och att företagets normer och värderingar stämmer någorlunda med ens egna. Man kan inte jobba för ett företag vars verksamhet man inte respekterar, uppskattar och är stolt över – oavsett lön.

Om man sedan är civilingenjör, läkare eller lastbilschaufför spelar ingen som helst roll. Alla yrken har sina speciella utmaningar och krav på utbildning och erfarenhet. Skulle vilja se en läkare klättra upp och sätta sig bakom kakmåttet på en 24-meters tradare, och ratta den genom trånga stadsgator – eller utföra ett modernt städprogram, utan att blanda ihop de olika kemikalier krävs för olika typer av ytor etc.

När jag anställde folk utifrån så brukade jag typ säga till min nya medarbetare att ”det här är första jobbet du har på det här företaget – men sannolikt inte det sista. Om du gör ditt absolut bästa du kan med det här jobbet – så skall jag göra mitt bästa för att du skall bli av med det. Det kallas i dagligt tal för avancemang eller att gå till mer kvalificerade arbetsuppgifter. Gå inte och dröm om allt fantastisk du skulle kunna göra om du hade ett annat jobb - det är jobbet du har, som du kan göra något av”.

Så tagga ner på lönen – gör något bra av jobbet – så kommer lönen. Lycka till.
 
  • Gilla
  • Haha
Freddy_kruger och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.