Alla vet att hantverkare är dyra i storstadsregionerna. Jag hade tänkt bygga ett lösvirkeshus på öland. Mina kalkyler har, enligt sakkunnig hjälp, byggt på att hantverkare lokalt ligger ca 10-20 % lägre än i Stockholm/Göteborg. Då jag hittills enbart varit i kontakt med en byggfirma, blev jag förvånad av att priserna de ville ha ut var t o m över priserna i Stockholm + att hela anbudet kändes kändes "saltat". det kanske är så att byggmarknaden där är så het att man tar bara "feta, saltade badjävlarobjekt".
tacksam för tips
Revisorn
 
Tveksamt att du har rätt att hantverkarna skulle vara dyrare i STH, GBG jämfört med mindre orter.
Mer konkurrens i större orter. Jag och en släkting jobbar med exakt samma sak inom bygg, jag i en storstad han ute på landet. Vi ligger i princip exakt lika i pris. Han kan till och med vara dyrare i vissa avseenden, längre transporter o dyl. Enda sättet att veta är att ta in flera offerter ifrån fler byggare.
Dessutom något som sällan nämns i detta forum är att kolla vad som ingår i offerten. Den som e billigast är inte alltid bäst. Lycka till
 
En bekant i byggbranchen verksam i Gbg, faktuerar 275:-/tim för en snickare som billigast, långtidsavtal el ngt liknade, för snickare med f-skatt debiterar han 320:-/tim som mest. Den firma jag var i kontakt med från kalmar, debiterade 400 kr/tim. Nu är inte timpris allt utan det är ju slutnotan. En effektiv ockh skicklig hanverkare får ju mer gjort än en mindre skicklig men billigare. Problemet är att det ju inte behöver inte hängar ihop. Däremot ser lite hur man beräknar olika moment och det är klart om man tar timmar i överkant med en hög timpeng så blir det dyrt. jag har fått för mig att många mindre byggfirmor klarar inte att räkna seiöst på fasta objekt. Så länge det är högkonjuktur klarar man sig på att arbeta löpande och debitera i överkant.
revisorn
 
Kolla här http://www.byggahus.se/bygga/mats_bygger_2.htm
Undrar varför de ska gå löpande. Ifall du har fullständiga handlingar så borde de kunna räkna ut ett pris till dig. Löpande kan man ta på ÄTA (ändring och tillägg) arbeten. Få en specifikation och ta in fler offerter.
 
Du har helt rätt. Självklart ska man kunna begära ett pris på "standard". Jag byggde ett hus för ca 25 år sedan. Då fick man snabbt ett pris och kunde jämföra. Priserna var pressade. Nu märker jag att man inte svarar, efter kontakt så kommer i bästa fall ett grovt beräknat "förslag" men inte ett fast pris. Jag vet inte om det är så just i den trakten men jag får även känslan att man är dålig på att beräkna jobb på många mindre firmor upp till ca 10 anställda Undantag finns givitvis, men är det inte ofta så att det är duktiga hantverkare som driver dessa och deras starkaste sida är inte på att kunna räkna på ett objekt. I svårare tider försvinner dessa företag.
revisorn
 
"konkurrens i storstäderna" var lite av det dummaste jag hört.
Det som helt klart gäller är kartellbildning i storstäderna.
Jag har hur många exempel som helst på hantverkare som tar nästan på öret exakt lika mycket betalt för att göra jobb till priser som är minst sagt hutlösa. Det finns ingen konkurrens.
Den enda "konkurrens" som finns är om man vill betala med eller utan moms. Alla vet precis hur mycket de kan få ut ur plånböckerna för olika typer av jobb.

Har man hus får man antingen betala idiotpriser för jobben eller lära sig att göra allt själv. Jag har aldrig tvekat och hittills har jag sparat nästan en miljon jämfört med om jag tagit hit "folk".
 
"Sparat" eller så är det just din "Lön" dina egna timmar ska väl oxå ha ett värde.
Visst har du en poäng med att hantverkare tar samma pris men det finns ju på lista vad olika moment kostar. Att kalla det kartellbildning är bara dumt, snarare så finns det ett riktpris för alla. Visst tar vissa "bra" betalt men det kan ju lika gärna ha att göra med att firman inte vill ha jobbet...

Att använda svart jobb som argument är bara tröttsamt, jag tror att bland de seriösa företagarna så vill nog nästan 100% jobba rätt och riktigt. Det handlar ju om ens pension, sjukförsäkring m.m. Varför ska jag dra ner min egna (och min familjs) trygghet bara för att ngn vill ha en planka (eller ngt annat) uppspikat så billigt som möjligt. I dag verkar det som om alla tror att hantverkare bara är ute efter att blåsa folk. Jag tycker det är självklart att kunden ska få det de beställer, utfört på bästa sätt och att de ska få information på t.ex kostnadsbesparande alt. kostnadseffektiva sätt att bygga på.
Att mindre firmor inte är lika "bra" på att räkna eller komma in med offerter snabbt har nog att göra med att man arbetar själv på dagarna och räknar på nätterna. Reglerar kanske osäkra moment uppåt, så att man inte går med förlust. Detta borde gälla mer i ROT jobb och inte på nyprod, där finns det inte så mycket osäkra faktorer.
Att se timtaxa och säga att det är dyrt är enkelt, men timtaxa är inte lön...Timtaxa ska täcka lön,prelskatt,arbavg,försäkringar,bil,bränsle,lokal,revisor,m.m. och ej att glöma verktyg och inköp av verktyg.
Du säger att du sparat en miljon, visst mycket pengar men ifall du tar dina egna timmar och tar en skälig lön på dessa som du skulle kunna försörja dig på samt räknar på hur mycket du köpt verktyg, arbkläder, tumstockar och moraknivar för, hur mycket transportkostnader och värdeminskning på din bil har varit. Vad landar du på då???? Ifall du sen tänker att ifall jag anlitat ngn (seriös), betalat honom/henne att göra jobbet och sen gjort det du e bra på dvs ditt arbete. Hur mycket hade du tjänat då. Lägg då till den tid du hade lossat för nöje och att bara vara med din familj...
Visst det finns "hantverkare" som snarare skulle kunna kallas lycksökare som ägnar sig åt att pungslå folk. Fast dessa sanerar sig själv, de försvinner med tid och dessutom skapar de arbete till seriösa hantverkare som faktiskt får åka och göra om fuskjobb. I alla branscher finns detta tror jag, nu skulle man kunna t.ex titta på mäklare.
I alla fall, ta in många offerter, jämför dessa både i pris och vad som ingår i arbete och vad som är tillkommande. Bilda dig en egen uppfattning. Lycka till.
 
Ja, men allt jag lärt mig är också värt en himla massa och det har jag inte räknat in. Om jag ska räkna in det, får vi höja till över miljonen. Tid är pengar men pengar är också tid och kunskap är både tid och pengar.
Jag är helnöjd med läget. Jag hinner med familjen också. Var inte orolig.

Räkningar saltas hutlöst. Det kan vilken läskunnig som helst begripa. Problemet är att de flesta inte förstår hur mycket (eller lite!) tid som krävs för att utföra vissa jobb. Det förstår man bara när man provar själv och inser att man kunde blivit grundlurad. Det blir folk alltför ofta.

Bara ett (1) exempel är fönsterbyte.
Jag kontaktade (för skojs skull, vilket jag ofta gör) tre (3) firmor för att se vad de ville ha för att byta fem fönster på en övervåning. De skulle alla ha mellan 35 och 43 inklusive fönstren. Två gubbar skulle jobba "1-2 dagar" i alla tre fallen. Det hade givit firman en timlön på cirkus 2.000 per gubbe när transport och fönster var borträknade.

När jag själv (1) gjorde jobbet tog det också "1-2 dagar" och det blev hur bra som helst. Familjen var hemma. Solen sken. Utsikten var magnifik. Musiken var på och tékoppen var varm.
Jag har bara bytt ett (1) fönster förut. Så vad menar man att jag ska betala för? Att "2-3 gubbar" ska ha 2.000 i timman för att göra vaddå? Verktygen jag behövde kostade en hundralapp och även den som har båda tummar mitt i händerna klarar jobbet. Men branschen VET att folk inte vill/orkar/tror att de inte kan. Så de tar betalt. Och utnyttjar läget.

Har heller aldrig sagt att det bara är skrot och korn i branschen men tyvärr är det för få rykten som ger mersmak. Har heller aldrig sagt att problemet bara finns i denna bransch men detta forum handlar om just denna bransch...ju.

Men det värsta av allt är nonchalansen. Bara för att man har "hur många jobb som helst" behöver man inte bete sig som svin och aldrig komma när man lovat eller inte ens ringa och säga när man istället kommer. DET är unikt för branschen.
 
Bytte du 5 fönster själv, på 16 timmar? 3,2 timmar/fönster....ut med det gamla, in med dett nya, foder, bleck, smygar, lister.... Jag vill ju inte påstå att du ljuger, du kanske bara kommer ihåg fel....
Angående dina uträkningar, hur går det ihop att byggfirman får en timlön på 2000 sek/gubbe??
2 gubbar, 8 timmar/dag, 1 dag = 16 timmar, 16x2000=32000 sek, och 2 dagar = 32 timmar. 32x2000=64000 sek....det senare är ju betydligt mycket mer än offerten...
Sen är det ju alltid lika kul för oss småföretagare, att få kunder som kollar priser "för skojs skull"....tid som man inte kan ta betalt för.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.