Fairlane
E El-Löken66 skrev:
Förstår inte riktigt vitsen med att jämföra ingångslöner. Men vi kan ju dra en installationselektriker som exempel ifall nu detta är av intresse : 14 554 kr

Men mer intressant är väl kanske vad lönen är efter ett par år inom yrket?
Jag kan hålla med dig om att ingångslön är rätt ointressant. Jag tycker för övrigt lönen generellt är ointressant i sammanhangen. Om man dock ska jämföra ingångslön så är 14554 kr en lärlingslön, vilket kanske snarast ska motsvaras av den "lön" en sjuksköterska under utbildning "tjänar", dvs studiebidraget, som är på 312 kr för 4 veckor eller ungefär 3600 kr för en full månad...
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Både ingångslöner likväl som löner öht är väl rätt offtopic i denna tråden.
Om det nu inte är så att det vid någon viss lön blir lagligt att lura köparen, det var i så fall en nyhet för mig.
 
  • Gilla
Ankmamma och 1 till
  • Laddar…
Det finns ju studier som säger att den som börjar jobba som lastbilschaffis efter gymnasiet tjänar mer under sin livstid än en civilingenjör med 5 års studier (med studielån). Det lär ju även gälla hantverkare. Så att högskole studera lönar sig knappast sett till livsinkomst (med studielån). Ska man ta nåt ännu sämre så torde sjuksköterska vara bra, 3 års studielån (4.5-5år efter vub) och en skitlön. I alla fall på sjukhusen, i kommun och speciellt bemanningsföretag går det tjäna mer. Att precis komma över 30k gränsen (brutto!) efter 10år på fyra olika avdelningar på samma sjukhus känns värt. Och att få 2-3kkr för att jobba varannan helg, nätter och sena kvällar är också riktigt välbetalt! Och när man ställer upp extra för det är pandemi ett presentkort på 500kr på ost...
 
  • Gilla
vcx och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, listpriser finns även inom IT-sidan, men skillnaden är att ingen någonsin behöver betala listpris.
Vill jag ha en ny, snabbare och/eller större hårddisk till min dator och inte kan/vill fixa själv så lämnar jag in datorn till någoin firma som sätter dit disken, tar betalt för sitt arbete och för disken, men hårddisken kommer inte helt plötsligt kosta 3-4 ggr normalpris.
Det beror ju helt på var du lämnar in burken, hamnar du hos nån samvetslös jäkel så vet du ju aldrig hur det slutar, det är ju inte färre rufflare procentuellt i den branschen.
Men, det digitala rörmokeri som IT-infrastruktur är är ju ändå lite lättare att konkurrensutsätta och kontrollera än om du exempelvis ska leja någon att bygga en ehandelslösning eller göra en anpassning av ett ERP-system, där kan man ju snacka om vilda västern..
 
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Både ingångslöner likväl som löner öht är väl rätt offtopic i denna tråden.
Om det nu inte är så att det vid någon viss lön blir lagligt att lura köparen, det var i så fall en nyhet för mig.
Tandläkare 20 minuter undersökning 850:-.
Fairlane Fairlane skrev:
Jag kan hålla med dig om att ingångslön är rätt ointressant. Jag tycker för övrigt lönen generellt är ointressant i sammanhangen. Om man dock ska jämföra ingångslön så är 14554 kr en lärlingslön, vilket kanske snarast ska motsvaras av den "lön" en sjuksköterska under utbildning "tjänar", dvs studiebidraget, som är på 312 kr för 4 veckor eller ungefär 3600 kr för en full månad...
?
Nej, studiemedlet är inte samma sak som lön, hur menar du?
 
Om jag tolkar fakturan rätt är det pris inkl moms på varje rad, timpriset är väl normalt, men det är innan ROT; har du det på en annan sida?
 
E El-Löken66 skrev:
ROT-uttag häll/ugn, i mitten av posterna ungefär.
Nu menar jag ROT avdrag (inte ROT uttag :)). Min fundering är om fakturan är inkl moms på varje rad (vilket jag antar, annars är det ju ännu värre). Och då kan man väl tycka att 620 kr/timmen är ok pris, men det är ju innan ROT som ju elektrikern enligt fakturamodellen ska dra av. Om TS inte redan gjort av med all ROT vill säga.

Sen det är med servicebil är ju lite jobbigt... Jag kan tycka att det är renare med ett timpris och utan att tramsa om servicebild. Men nu verkar jag i en helt annat bransch. Jag noterar dock att alla hantverkare inte håller på med kostnad för servicebil, det är ju en kostnad som är svår för en konsument att relatera till. Det är dessutom 4 st servicebil om jag såg såg rätt tidigare, och det är väl för 2 elektriker gånger två dagar.
 
E
M Micke_Svl skrev:
Nu menar jag ROT avdrag (inte ROT uttag :)). Min fundering är om fakturan är inkl moms på varje rad (vilket jag antar, annars är det ju ännu värre). Och då kan man väl tycka att 620 kr/timmen är ok pris, men det är ju innan ROT som ju elektrikern enligt fakturamodellen ska dra av. Om TS inte redan gjort av med all ROT vill säga.

Sen det är med servicebil är ju lite jobbigt... Jag kan tycka att det är renare med ett timpris och utan att tramsa om servicebild. Men nu verkar jag i en helt annat bransch. Jag noterar dock att alla hantverkare inte håller på med kostnad för servicebil, det är ju en kostnad som är svår för en konsument att relatera till. Det är dessutom 4 st servicebil om jag såg såg rätt tidigare, och det är väl för 2 elektriker gånger två dagar.
Du får inte dra ROT för restiden.
 
Man kan ju fråga sig varför trådskaparen startade en
ny tråd....eller?
 
  • Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
E
F foppa skrev:
Man kan ju fråga sig varför trådskaparen startade en
ny tråd....eller?
Tror nog du vet svaret på detta.
 
P
E El-Löken66 skrev:
Nej, studiemedlet är inte samma sak som lön, hur menar du?
Studiemedel är inte samma sak som studiebidrag (det senare var vad Fairlane nämnde).

Studiemedel är uppdelat i lån och bidrag. Bidraget är vad en sjuksköterskestudent "tjänar" och som är hyfsat rimlig att jämföra med en lärlingslön, kanske ...
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
E
P pmd skrev:
Studiemedel är inte samma sak som studiebidrag (det senare var vad Fairlane nämnde).

Studiemedel är uppdelat i lån och bidrag. Bidraget är vad en sjuksköterskestudent "tjänar" och som är hyfsat rimlig att jämföra med en lärlingslön, kanske ...
Nej, lånet är heller ingen lön. Men jämför ni hur nu vill ifall det kommer något intressant ur det hela.

Undersköterskor vs elektriker är det som ska jämföras.
 
  • Haha
optimum och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nejdå, bara vissa - rötäggen, som även blir ett problem för mig, jag som är elektriker själv.
Och se upp, om du inte förstår är det stor risk att du istället är problemet ...
Är du elektriker ? Vad tar du per timma, och instalerar du mina material jag köpt hos Alhsells ???
 
N Nissensbygg skrev:
Hej alla glada
Mitt första inlägg i det här forumet blir ett som besvarar alla som gnäller på att företag gör påslag på de produkter de installerar. Som företagare kan jag verkligen inte "hålla käften" längre, för det gnälls så ofta på detta och det jämförs gärna med vad det kostar att köpa produkten i butik eller online.

Är 9000 kr rimligt för den el-centralen - nej! Men ett påslag på 100% är rimligt... varför? Jag ska förklara!

Vad "ni alla gnällisar" glömmer är att när jag installerar ett uttag så tar jag också över ansvaret för att uttaget ska fungera ("garanti"). Det är mig ni ringer till om tex Schneiders uttag slutar fungera och då är det jag som kommer tillbaka och sätter in ett nytt och sedan reklamerar jag det. (kastar det i soptunnan och tar förlusten) och detta tar jag noll kronor betalt för.

Men köper Ni produkten själva och jag installerar den -är det ni själva som får stå för kostnaden om ett fel uppstår, skicka tillbaka, reklamera etc etc (dessutom tillkommer ju nu en kostnad för elektrikerns jobb också, servicebil etc). Ni betalar alltså för en service... (Dessutom har ni sluppit att åka till butiken och köpt allt material, rätt kabel, wagos, slangar i rätt dimension, skruvar, dosor och allt annat skit/detaljer man ska släpa på för att kunna göra ett bra jobb).

När ni går och köper en T-shirt i butik, har butiken minst!!! 300% påslag, gnäller ni över det? Eller skor, många här betalar mer än gärna 1500kr för att par "löpar dojor" -de kostar typ 1 dollar att tillverka och 200kr i inköp, gnäller du i butiken?

Anyway -Jag har inga som helst problem med att göra installationer med material som är införskaffat av kund själv, det är inte någon "grej" att man liksom vill lura folk på pengar, bara för att man gör ett påslag på material - som sagt det är för att jag tar ansvaret för grejjerna, jag har gjort inköpen etc...

Men visst tycker jag att elektrikern som tagit 9000 tusen för det skåpet borde gett ett rimligt pris, det är det ingen tvekan om.

Tycker jag det är tråkigt att så många gnäller på oss hantverkare -well, ja klart som fan att det är trist med "så mycket hat/förakt" -men så som branschen ser ut så finns det de som blåser folk på pengar. Vilket ju är uppenbart både i den här tråden och många andra här i forumet och det skapar ju ett förakt.

Men jag anser att de flesta hantverkarna är ju seriösa och försöker inte lura någon och jag tycker naturligtvis inte 500-700kr/tim för en duktig yrkesman är dyrt. Det är fullt rimliga pengar för någon som är duktig på sitt yrke. (jag tror de flesta här inne på detta forum tycker att deras jobb och kunskap är värd de pengarna -minst!)

Hur som - Till TS så håller jag tummarna för att elektrikern du valt "bara har gjort fel på fakturan" och ger dig ett rimligare pris på el-centralen. Lycka till

Tack för ordet - over and out.
problemet ts har är väl inte riktigt det du skriver. Hade jag köpt en tröja för 2000kr i en affär men fått pröjsa 4000kr till när jag lämnar butiken hade jag lämnat tillbaka tröjan.

jag upplever att problemet många har inkl mig själv, alltså vi som kanske anlitar elektriker motsv någon gång då och då och inte har full koll.

Man tex ställer frågan, Vad kostar det? Säg att man får som svar 1000kr men när fakturan kommer så står det 3000kr. Det är möjligt att det är ett helt rimligt pris och kanske till och med billigt. Men problemet är att man inte säger att det kostar 3000kr utan 1000kr. Man nämner inget om ev material, servicebil eller liknande. Visst, i efterhand kan man förstå att det tillkommer merkostnade när man tänker till lite, men övriga samhället fungerar inte så. Jag köper inte en banan på Ica för 9kr och i kassan får betala 100kr för transporter och odlaren ska ha sitt mm.

personligen har jag enbart varit i kontakt med hantverkare som på ett utmärkt sätt svarar på alla frågor om pris och tex nämner att bilen kostar också. Men jag upplever att många på detta forum får höga påslag på sina fakturor.

för oss med tummen mitt i handen så saknar jag tydlighet i priserna.
 
  • Gilla
Paxman och 2 till
  • Laddar…
E
Ö Örjan Johansson skrev:
Är du elektriker ? Vad tar du per timma, och instalerar du mina material jag köpt hos Alhsells ???
Nu ska du inte köra Mikael_L i mixern, hen tar knappt något i timmen men har usliga rabatter så materiel får du själv stå för.

Jag misstänker att hen är alldeles för snäll egentligen, ska ju bli något över till kattens pension också.
K kjork skrev:
problemet ts har är väl inte riktigt det du skriver. Hade jag köpt en tröja för 2000kr i en affär men fått pröjsa 4000kr till när jag lämnar butiken hade jag lämnat tillbaka tröjan.

jag upplever att problemet många har inkl mig själv, alltså vi som kanske anlitar elektriker motsv någon gång då och då och inte har full koll.

Man tex ställer frågan, Vad kostar det? Säg att man får som svar 1000kr men när fakturan kommer så står det 3000kr. Det är möjligt att det är ett helt rimligt pris och kanske till och med billigt. Men problemet är att man inte säger att det kostar 3000kr utan 1000kr. Man nämner inget om ev material, servicebil eller liknande. Visst, i efterhand kan man förstå att det tillkommer merkostnade när man tänker till lite, men övriga samhället fungerar inte så. Jag köper inte en banan på Ica för 9kr och i kassan får betala 100kr för transporter och odlaren ska ha sitt mm.

personligen har jag enbart varit i kontakt med hantverkare som på ett utmärkt sätt svarar på alla frågor om pris och tex nämner att bilen kostar också. Men jag upplever att många på detta forum får höga påslag på sina fakturor.

för oss med tummen mitt i handen så saknar jag tydlighet i priserna.
Allting framgår ju klart och tydligt av offerten så det finns inget att misstolka.

Fråkar du montören på plats vad det kostar och denne svarar en tusong är det ju underförstått att det menas i timmen. Jag menar, denna håller ju kanske på att dra ny el till hela huset, tror nog personen har annat i tankarna än vad beloppet är uppe i vid varje given sekund.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.