Altanen lär rivas pga dränering och vi vill gärna återställa den direkt, men fixa ett uterum senare. Tanken var först att bygga en ny altan med plasttak, men har börjat snegla på ett färdigt uterum och bara bygga ett trädäck nu. Har tittat på något sådant här: https://www.willabgarden.se/produkter/uterum/kompletta-uterum/fasadmonterade-uterum/uterum-pulpet/

Är det någon här som gjort något liknande? Något speciellt man behöver tänka på i konstruktionen av trädäcket annat än att det ska dimensioneras i storlek och bärighet?

Jag har tänkt använda markskruv istället för plint, något att tänka på där?
 
A
Vi byggde ny altan i somras och ska bygga uterum på nu i vår. Det är bra om ni kan bestämma måtten på uterummet redan nu, så man kan ha plintar och reglar där uterummet kommer att hamna.
Det vi också gjorde var att förbereda för isolering under altangolvet genom att fästa mindre reglar på dom större reglarna. Detta för att kunna skjuta in cellplastskivor under golvet i samband med att uterummet byggs.
Altanens regelverk av trä med placerade stödben och förberedelse för isolering på grusunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
GreenYoda
  • Laddar…
Smart med reglar för isolering, är tanken bara att öppna ena kortsidan då för att kunna skjuta in isoleringen?

Blir absolut att mäta, mäta och mäta lite till. :crysmile:

Tänkte ni också köpa ett "färdigt" uterum och montera, likt det jag länkade?
 
A
Altanen kommer gå ca 1,5 meter längre ut än uterummet. Längst ut mot gräset. Den delen har inga extra reglar monterade. Så får plocka upp trallen där för att komma åt att skjuta in. Trallen monterad med dolda clips, så bara att skruva ur tänker jag.
Tänker köpa svart/grå cellplast för att slippa se det vita lysa igenom i springorna.
Uterum i byggsats beställt nu från willab. Pulpet i trästomme, ca 16 kvm.
Betalade extra för extra höga glaspartier och stomme. 2,2 m istället för 2,0. Tror det kommer ge luftigare rum, hälsat på hos vänner som gjort så.
 
A
Beställ offert från Willab så får du mått som du kan utgå ifrån sen.
Teknisk ritning av byggprojekt med måttangivelser för konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning av framsida på byggprojekt med mått för fönsterpartier och överliggande bårlina.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning av en tredelad skjutdörr med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Snyggt, tack för tips! Väldigt likt det jag tänkt mig. Hur fäster du stolparna i trallen? Eller blir det i bärlinan? Hur tänker du kring skenorna för glaspartiet, kommer du sätta dem på en golvregel eller på trallen?
 
  • Gilla
Frank_Vincent
  • Laddar…
A
Vi har bokat en snickare att göra jobbet i maj, så får se hur han vill göra. Hade jag gjort det själv hade jag nog lagt skenan direkt på trallen, har förstärkt med kortlingar redan på kortsidan och tänkte sätta kortlingar på långsidan efter jag lagt dit golvisoleringen. Stolparna tänker jag att man snedskruvar ner genom trallen i reglarna, har sett till att ha bra med reglar där. Men kanske bra att kolla med någon mer kunnig om detta.
 
A
Där ytterhörnen på uterummet ska bli satte jag ihop 3 st 45 reglar i bredd. Stolparna längst ut är 115x115
 
Tack för beskrivning, låter så som jag hade tänkt mig det hela också. (y)
 
Hur blir det att bygga in tyckt virke? Kan man inte få lukt då?
 
Joacimz Joacimz skrev:
Hur blir det att bygga in tyckt virke? Kan man inte få lukt då?
Jag tänker att det inte kommer att vara så tätt att det är ett problem, men jag vet inte. Intressant fråga som någon annan kanske har svar på.
 
A Alfons3301 skrev:
Där ytterhörnen på uterummet ska bli satte jag ihop 3 st 45 reglar i bredd. Stolparna längst ut är 115x115
Måste fråga så jag fattar rätt. Du har alltså "breddat" en regel genom att skruva i två reglar i en befintlig? Sen är tanken kanske att skråskruva fast stolparna i dessa?
 
  • Gilla
Miica
  • Laddar…
A
Ja precis så
 
  • Gilla
raubtier
  • Laddar…
A
Till tryckimpregnerat virke används numera kopparsalter, jag vet inte om det luktar. Vi har valt träkomposit som trall.
 
@Alfons3301 Ser att du bor i Skåne, men undrar ändå över plintarna om du vill dela med dig. Har du köpt färdiga plintar och grävt ner, eller gjutit egna?

Jag bor i Dalarna, så har lite längre frostfritt djup och har tänkt gjuta egna plintar men undrar lite om ca 1,2 meter är tillräckligt. Tänkte lägga grus i botten och markisolering innan jag gjuter plinten. Man blir lite nojig när man ska ställa ett uterum med glaspartier på, det får ju inte röra sig alls.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.