jade_wys38 jade_wys38 skrev:
Fördöm inte folk på det viset!!!!
Alltså vad menar du nu?
Får jag inte säga polacker om dom är från Polen?
 
  • Gilla
  • Haha
Cpt-Keso och 9 till
  • Laddar…
Mugmaz MugAssMaz skrev:
Alltså vad menar du nu?
Får jag inte säga polacker om dom är från Polen?
Det kan vara lika gärna andra nationer också!
 
  • Haha
Incitament och 2 till
  • Laddar…
Mugmaz MugAssMaz skrev:
Vet inte om jag har missuppfattat luftspalt.
Men ska det inte vara öppet så att luften kan cirkulera?
Nu är det ju [bild] stängt där.
Det känns mycket tveksamt att det där är att betrakta som ett luftar tak iom att nocken inte är luftad, dock har jag ganska svårt att tro att det är anledningen till att råsponten i den nya takläggningen har rest sig. Det känns som att det snarare borde bero på dåligt spikat. Oavsett så är det om jag förstår saken rätt något som verkar ingå i jobbet du fick utfört av hantverkaren och något som de rimligtvis kan komma att bli ansvariga för, om det inte är så att det finns några andra faktorer att väga in.

Jag ser vidare också en till grej gällande takpappen som inte ser riktigt rätt ut och det är att pappen slutar precis i kant med råsponten och att fotbrädan inte har någon papp ovanför sig, med andra ord kommer vatten som rinner på taket att rinna ned på fotbrädan vilket inte är vad man önskar. Pappen ska sticka ut utanför råsponten och täcka in fotbrädan om jag inte har helt fel.

Ett tips är att titta på tatskiktsgarantier.se och i AMA hus (betaltjänst) för att se hur det ska utföras, dock borde hantverkaren redan utföra det enligt dessa branschstandarder kan man ju tycka, men det är inte självklart om det inte står i kontraktet.
 
  • Gilla
Mugmaz
  • Laddar…
Många förslag på hur papp skall läggas och hur råspånt skall skruvas på detta dubbeltak. Men som TS har sagt så ligger alla felen på norra sidan av taket, så byttes det takläggare från söder till norr montage? Eller ligger felet på konstruktion?
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Eftersom det är skruvat är det säkert mataki eller Trebolit. Deras tekniker kommer knappast komma ut och kolla på detta tak dock då dom inte har något med självtäck att göra. Men eventuellt kanske företagen kan hjälpa till lite med underlag om det är felaktigt gjort. Vad är det med pappen som inte är gjort rätt?
Det skadar inte med att ringa upp mataki och höra vad dom har att säga. Man ser tydlig på bilderna att det släppt i skarvarna på pappen, dom har använt sig av fel produkt. Ingen seriös takfirma använder sig av denna självtäckpapp. Hade dom lagt den horisontellt skulle det kanske fungerat då skarvarna inte blir lika utsatta för vattnet.
 
N
Mugmaz MugAssMaz skrev:
Tack så mycket för era svar.
Då har jag något att gå på.
Hoppas bara att besiktningsmannen är på samma linje.
Skall du inte ha en egen besiktningsman? Den från hantverkaren är ju betald av denne...
 
  • Gilla
FruLo
  • Laddar…
Mugmaz MugAssMaz skrev:
Menar du att deras luftspalt är fel?
Vart med om detta ett par gånger, felet är att ytpappen släpper in vatten vilket gör att sponten reser sig. Lösningen är att öppna taket där det rest sig byta sponten och lägga på ny ytpapp som ”bränns” fast ej klister.
 
N Nephew skrev:
Skall du inte ha en egen besiktningsman? Den från hantverkaren är ju betald av denne...
Hur går man tillväga?
Vad för besiktningsman ska man ha?
Har aldrig varit med om detta så vet inte hur man gör.
 
Mats-S
GoForIt GoForIt skrev:
Det lät galet i mina öron..
Föreslog utföraren det?
Mycket märklig metod att renovera ett tak, man lägger alltså ett nytt tak på ett befintligt dåligt tak?
Totalt fel i min värld, har man ett dåligt tak river man bort det och ersätter det med ett nytt tak, men det här kanske är en innovativ uppfinning av hantverkare som kör på temat "fort men fel" ...

Det ser ju för djävligt ut när man kollar på TS bilder, katastorfalt urkasst jobb.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
H Hammarfall skrev:
Sjuksköterskorna fakturerar rätt mycket nuförtiden ;)
Men det kanske blir rätt....:cool:
 
Nissens Nissens skrev:
Tex Anticimex utför olika typer av besiktningar:
[länk]
Är det inte lite väl mycket klagomål på deras besiktningar?
 
  • Gilla
Staffans2000 och 4 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Men det kanske blir rätt....:cool:
Så länge det blir tätt!
 
Nissens
K Kane skrev:
Är det inte lite väl mycket klagomål på deras besiktningar?
Är det?
Har ingen aning. Men folk klagar ju på allting...
 
Ännu ett exempel på hur bra det är att fotografera mkt under olika projekt. Man vet aldrig vad det är man behöver i framtiden. Byggfel, veta var eldrören går eller ta upp för ett fönster.....
Bra gjort. Hoppas det löser sig för dig och du får fixat ditt tak!
 
  • Gilla
Gillar att bygga och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.