Fairlane
Viktor.J Viktor.J skrev:
jag förstår att du inte tycker det är ok. Men det är ju inte det vi diskuterar.
Jag trodde det var precis det som vi diskuterade, om det var ok att lämna det sådär.
Viktor.J Viktor.J skrev:
Tittade du på lägenheten innan du köpte den ? ett tips är att googla ”undersökningsplikt” innan du pratar med mäklaren så kanske det blir ett mer konstruktivt samtal
Jag antar att hatthyllan satt på plats under tiden som TS kunde titta på lägenheten. Då satt nog även putsen på plats, så vad är det som skulle undersökas? Säljaren har klantat sig, dels genom att ta bort hatthyllan överhuvudtaget och dels genom att lämna det sådär.
 
Fairlane
R bossebyggarn skrev:
Det på bilden är uppenbart ingenting som säljaren med uppsått förstört och den där lilla petitessen tar ungefär en kvart att fixa för en som är ovan.
En kvart?
Åk till Byggmax och köp reparationsbruk, köp färg, laga hålen, vänta tills det torkat, måla hallen två ggr med torktid emellan. En kvart för en ovan? Hur snabbt går det för en rutinerad? Eller är tanken att man INTE ska måla om efter? Det blir ju inte så snyggt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Spoz och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Med tanke på de gamla blyertsstrecken på väggen samt skadorna så verkar det bättre att köpa en hatthylla med en hel baksida. Då kan hela skadan döljas utan ommålning om det inte är aktuellt.

Vad gäller säljarens ansvar så är det köplagen som gäller. Bostadsrätter säljs i befintligt skick så då gäller 19 § i köplagen angående om det föreligger fel p g a de putsskador som fanns bakom hatthyllan. Inget av de kriterierna ger stöd för att TS kan få ersättning för de gamla putsskadorna.

Säljaren bär risken för lägenheten innan den lämnats över till TS köplagen (13 §). Således är säljaren ansvarig för att hatthyllan har avlägsnats. Det löses väl enklast genom att säljaren lämnar tillbaka hatthyllan eller om det är kostsamt med transporten (bensin är dyrt) eller den har slängts kanske swishar över 500 kr så att TS kan skaffa en ny.
 
Hade aldrig lämnat det sådär själv, skulle tycka att de som flyttade gjorde fel och ruskat på huvudet åt dem.. men hade nog skitit inatt tjafsa.

Vi tycker man köper grisen i säcken när det kommer till hus.. våra säljare har kommit undan med mycket..

Köparna jagar oss dock för att en lampa varit trasig i taket (glödlampan), de har tvingat oss hyra in städpersonal när de själva fick tillåtelse att riva ut en källare innan inflytt..
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Claes Sörmland
Snigla Snigla skrev:
Hade aldrig lämnat det sådär själv, skulle tycka att de som flyttade gjorde fel och ruskat på huvudet åt dem.. men hade nog skitit inatt tjafsa.

Vi tycker man köper grisen i säcken när det kommer till hus.. våra säljare har kommit undan med mycket..

Köparna jagar oss dock för att en lampa varit trasig i taket (glödlampan), de har tvingat oss hyra in städpersonal när de själva fick tillåtelse att riva ut en källare innan inflytt..
Nu verkar det ju finnas andra frågor som TS att har att hantera men just hål i väggar och tak efter möbler och lampor som monterats ned är att förvänta i en bostadsrätt (dock ej att hatthyllor försvinner). Att lägga in egna privatmoraliska värderingar att säljare ska ytskiktsrenovera efter utflytten är inte rimligt. Vi har som samhälle valt att det är den som flyttar in i en begagnad bostadsrätt som ytskiktrenoverar (t ex tapetserar och målar) inte den som flyttar ut. Man kan tycka det är fel och att vi borde göra som man gör med hyresrätter i t ex Tyskland, man målar när man flyttar ut, men så är det alltså inte vid försäljning av bostadsrätt.
 
  • Gilla
Viktor.J och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nu verkar det ju finnas andra frågor som TS att har att hantera men just hål i väggar och tak efter möbler och lampor som monterats ned är att förvänta i en bostadsrätt (dock ej att hatthyllor försvinner). Att lägga in egna privatmoraliska värderingar att säljare ska ytskiktsrenovera efter utflytten är inte rimligt. Vi har som samhälle valt att det är den som flyttar in i en begagnad bostadsrätt som ytskiktrenoverar (t ex tapetserar och målar) inte den som flyttar ut. Man kan tycka det är fel och att vi borde göra som man gör med hyresrätter i t ex Tyskland, man målar när man flyttar ut, men så är det alltså inte vid försäljning av bostadsrätt.
Vet eg inte om jag sett någonstans att ”vi” valt det? Det har mer blivit så.. som mycket annat som man accepterar i samhället utan att själv ha fått sagt något om saken.

Alla bostadsrättföreningar tex har ju inte samma stadgar/regler osv. Jag har varit med och sålt några stycken och det har skilt på tex vilka grejer som ingår vid in/utflytt.

Säger inte att något är rätt eller fel, bara observerat.

Den stora frågan är ju vad som ska ingå el inte.. har aldrig varit med om att någon tagit med en hatthylla tex (men kan helt klart förstå att någon faktiskt gör det, om denne person tex köpt speciella möbler som hör ihop osv). Men man tar ju ner den med hyfs.. och orsakar man onödig skada åtgärdar man den så gott man kan (behöver ju inte tapetsera 40 m2 rum för det.. du kan putsa i hålen och ev sätta dit en annan hatthylla tex) .

MEN om det där händer när man tar ner något.. eller man medvetet underhållit skador (gömt bakom garderober, tavlor stora tunga möbler..).. så ser jag det som ett fel.

Nu snackar vi inte om tavlor, klistermärken på skåpen, hack i bänkskivor osv.. sånt som händer ”när man lever”.. men allt detta ser jag på visningen ju..

Då väljer jag att jag ska renovera de ytskikten.. men om någon skadar det jag köpt mellan visning/papperskrivning/köp och inflytt.. då blir jag lite muttrig.

Som att få hem sin nya bil från bilfirman med en repa i lacken.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Claes Sörmland
Snigla Snigla skrev:
Vet eg inte om jag sett någonstans att ”vi” valt det? Det har mer blivit så.. som mycket annat som man accepterar i samhället utan att själv ha fått sagt något om saken.

Alla bostadsrättföreningar tex har ju inte samma stadgar/regler osv. Jag har varit med och sålt några stycken och det har skilt på tex vilka grejer som ingår vid in/utflytt.
Jo vi som samhälle har valt det. Bostadsrätter kom inte till av Guds nåde utan är en politiskt skapad boendeform som skulle stödja kollektivt ägande. Varje liten detalj kring den boendeformen har värkts fram i det statliga utredningsväsendet, remissrundor, val av lagstiftaren och slutligen praxis.

En bostadsrättsförening kan inte hitta på egna regler för hur försäljning av en bostadsrätt går till. Det är reglerat i lag.

Snigla Snigla skrev:
Den stora frågan är ju vad som ska ingå el inte.. har aldrig varit med om att någon tagit med en hatthylla tex (men kan helt klart förstå att någon faktiskt gör det, om denne person tex köpt speciella möbler som hör ihop osv). .
Då gör man utifrån praxis fel om man inte särskilt har avtalat om hatthyllans avlägsnande med köparen.

Snigla Snigla skrev:
MEN om det där händer när man tar ner något.. eller man medvetet underhållit skador (gömt bakom garderober, tavlor stora tunga möbler..).. så ser jag det som ett fel. Nu snackar vi inte om tavlor, klistermärken på skåpen, hack i bänkskivor osv.. sånt som händer ”när man lever”.. men allt detta ser jag på visningen ju.. Nu snackar vi inte om tavlor, klistermärken på skåpen, hack i bänkskivor osv.. sånt som händer ”när man lever”.. men allt detta ser jag på visningen ju..
Det står dig naturligtvis helt fritt att tycka men det är inget som är lagligt gällande vid köp av bostadsrätt. Nu är jag inte helt säker på vilka skador som du åsyftar men om du menar t ex borrhål från en gammal uppsättning av en TV som är dolda bakom en bokhylla på visningen så är det inte ett fel i köplagens mening. Som säljare förväntas du undersöka varan och titta bakom bokhyllan om ytskiktens estetik är av stor betydelse för dig vid köpet.
 
  • Gilla
Viktor.J och 1 till
  • Laddar…
S Stego1 skrev:
Ehh?? Hur fasen har tidigare ägare lyckats. Det ser ju ut som att pluggen sitter innanför putsen. Har dåren knackat bort en bit och sedan satt dit pluggen?
Ingår inte hatthylla i lägenheten? Det brukar väl vara det vanliga även om det är köpt bostad.
Borrar man lite för stort och samtidigt djupt så halkar pluggen lätt in ...
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Borrar man lite för stort och samtidigt djupt så halkar pluggen lätt in ...
Skruven ska ju igenom pluggen så hålet ska vara längre än pluggen.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Skruven ska ju igenom pluggen så hålet ska vara längre än pluggen.
Ja så är det. Men borrar man dessutom för stort så kan det bli så som jag kommenterade.
 
  • Gilla
Viktor.J
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Ja så är det. Men borrar man dessutom för stort så kan det bli så som jag kommenterade.
yes. Ville bara försöka vara tydlig så någon inte läser inlägget och tror man inte ska borra djupare än pluggen
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
yes. Ville bara försöka vara tydlig så någon inte läser inlägget och tror man inte ska borra djupare än pluggen
Jag kan tänka mig att det är ett vanligt fel att välja för liten skruv till för stor plugg, och att den därför inte expanderar som den skall.
 
  • Gilla
Viktor.J
  • Laddar…
T Tsdoesds skrev:
Det finns ingen ”lag” som säger att hatthyllan ska sitta kvar. Det kan upplevas som kutym att den gör det, men allt lösöre bör ju regleras i en inventarielista som både köpare o säljare går igenom.
Denna bifogas i avtalet och sen är det som det är.

vad gäller skadan så är det kanske lite klumpigt gjort men lätt hänt i spröda putsade väggar när färgen klistrat lite mot harthyllan. Det där lagar du förhållandevis enkelt själv och börjar ditt boende med att göra det fint och till ditt eget.
När vi sålde vårt tidigare hus fick vi upplysningen att allt fast monterat, typ takstegar, antenner, hatthyllor, vitvaror, antennkablar, garageinredningar som är fast monterade, mm, tillhör fastigheten och därmed ingår i köpet.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
L lagneteg skrev:
När vi sålde vårt tidigare hus fick vi upplysningen att allt fast monterat, typ takstegar, antenner, hatthyllor, vitvaror, antennkablar, garageinredningar som är fast monterade, mm, tillhör fastigheten och därmed ingår i köpet.
Lägenhet är inte fastighet.
 
L lagneteg skrev:
När vi sålde vårt tidigare hus fick vi upplysningen att allt fast monterat, typ takstegar, antenner, hatthyllor, vitvaror, antennkablar, garageinredningar som är fast monterade, mm, tillhör fastigheten och därmed ingår i köpet.
så kan man säga. Jag tycker det finns en kutym när mycket ”fast monterat” anses höra till huset och ska finnas kvar vid tillträde.

vissa saker är solklara (tv-antenn), medan andra kanske hamnar i en gråskala. Hatthylla har jag själv fått reglera i en inventarielista flera gånger.
Förfarandet rent generellt blir rätt trevligt när många sådana delar redan är nedskrivna och underskrivna.

mycket som kan fela i en bostadsaffär så ett utförligt avtal med få frågetecken är ju som gjort för god nattsömn.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.