Rickard.
B b8q skrev:
Nej, jag menar om man skulle be att få två olika offerter från samma företag.
De flesta hantverkare vet att lägga på överallt där man kan. Ja, det är löjligt, men det är tyvärr så verkligheten ser ut.
Inte i min verklighet men då jobbar jag ju inte med badrum heller. Jag säger inte att det inte händer men att det skulle vara norm tror jag bara inte på. Handlar ju bara om att byta ut en kostnad mot en lite högre med samma % vinst.
 
  • Gilla
AndersOlsson85 och 1 till
  • Laddar…
F FDT skrev:
Jo absolut! Förvisso kostar plyfan på Byggmax hela 329:-, men ändå förvånad att se badrumsoffert idag där firman tänker sätta OSB..
Jag skulle se en badrumsoffert med osb som en stor varningsklocka.
 
  • Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Japp, men om man skulle jämföra en offert från en hantverkare så skulle det inte förvåna mig om det blir minst 10 000 dyrare om du vill ha 15 mm plywood istf OSB.
Jag är hantverkare. Men eftersom jag aldrig skulle skicka en offert med osb så får du aldrig reda på hur mycket dyrare det blir.;)
Skämtåsido! Förutom dyrare material så tar det lite längre tid att montera 15 plyfa mot osb. Så även arbetskostnaden stiger något tyvärr.
 
Hus tomte Hus tomte skrev:
Sen skiljer priset på 90skivan mot 120 skivan
Ja spar nästan 1000kr genom att ta 120 skivan
Plyfa pratar ja om då :surprised:
Om du har reglar med 60cc så fungerar det.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Om du har reglar med 60cc så fungerar det.
Eller monterar dem liggande och inte har mer än 2,40 i takhöjd...
 
B b8q skrev:
Eller monterar dem liggande och inte har mer än 2,40 i takhöjd...
Fast då äter den ökade arbetstiden upp materialvinsten eftersom du måste kortla alla skarvar.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Fast då äter den ökade arbetstiden upp materialvinsten eftersom du måste kortla alla skarvar.
Ah, jag tänkte inte på att alla inte har normalsmå badrum som jag (mitt är mindre än 2.40 långt). Men det går väl att kapa skivan och skarva på regel, likaväl som att kortla.
 
Redigerat:
B b8q skrev:
Ah, jag tänkte inte på att alla inte har normalsmå badrum som jag (mitt är mindre än 2.40 långt). Men det går väl att kapa skivan och skarva på regel, likaväl som att kortla.
Om du lägger skivan ner så har du ingenstans att skruva skivan i långändan mellan reglarna. Där måste du kortla. Alltså mellan alla reglar.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Hus tomte
Krille-72 Krille-72 skrev:
Om du har reglar med 60cc så fungerar det.
Tänkte köra 30cc.
Först tänkte ja 45 men blir skit me tanke på d gamla som e 60cc
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
useless useless skrev:
Branschreglerna säger egentligen inte att man måste ha 15 mm plywood - Det som står i reglerna är att väggen ska vara tillräckligt styv och att det ska gå att fästa upp saker. Det kan man uppnå med enkelgips också om man reglar tätare och sätter kortlingar på strategiska ställen.
Men det mesta blir såklart enklare om man följer anvisningarna för den standardiserade våtrumsväggen, men det är inte alltid man har möjlighet att göra det vid en renovering.
Det här är bästa svaret..
Inte det som Krille-72 felaktigt antydde är ett skall krav.

Badrumsväggen enligt säkert vatten ÄR INTE ETT KRAV.
Men det är ett enkelt sätt att uppfylla ställda krav på...
Krille-72 Krille-72 skrev:
Du ska använda 15 mm plyfa. Du kan söka på ”våtrumsinnervägg” och läsa mer.
 
  • Gilla
TechChad och 1 till
  • Laddar…
Hus tomte Hus tomte skrev:
Tänkte köra 30cc.
Först tänkte ja 45 men blir skit me tanke på d gamla som e 60cc
En vägg av kloss stående reglar eliminerar dyr plyfa :)
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Det här är bästa svaret..
Inte det som Krille-72 felaktigt antydde är ett skall krav.

Badrumsväggen enligt säkert vatten ÄR INTE ETT KRAV.
Men det är ett enkelt sätt att uppfylla ställda krav på...
Jag har inte antytt att det är ett SKALL krav. Skriver ingenting om ”krav” eller branschregler i texten. Däremot stämmer jag i bäcken och skrivet. ”Du ska använda...”
Anledningen till att jag stämmer i bäcken är att några inlägg innan mitt pratar om enkelgips och osb vilket är rent idiotiskt. Visserligen går det att bygga en godkänd vägg med enkelgips men då gäller det att veta vad man gör och man får nästan sätta upp en skylt i badrummet efteråt att det är ”borrförbud”. Borrförbud överallt förutom på de platser där det sitter kortlingar och reglar som bara en väldigt detaljerad ritning kan visa.
 
F FDT skrev:
En vägg av kloss stående reglar eliminerar dyr plyfa :)
Eller så kan man mura upp en ny vägg utanför den gamla. Då slipper man också plyfan. :crysmile:;)
 
Hus tomte
Oavsett va alla gör eller inte å tycker hit å dit me sitt egna samvete som ja tyvärr saknar så kommer ja köra 30cc å 15mm plyfa..

min röst hamnar på krille-72

skål på er alla min fredag har redan börjat

glöm heller inte bort att plyfan ska upp 10mm från golvet innan gipset;)
 
  • Haha
  • Gilla
falkn och 1 till
  • Laddar…
Ska man vara riktigt tjurig ska plywooden även vara p30 klassad för att klara våtrumsvägg om jag inte minns fel. Bauhaus 15 plyfa är inte det medans byggmax är det tex. så det finns nog ett par badrum där ute som "inte" är rätt uppbyggda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.