Hej,

Vi planerar för ett nytt kök, och nu har vi hittat till Grohe Blue Pro - dvs en vanlig kökskran med inbyggt filter för vattnet, kylning av vattnet och tillsättning av kolsyra.

Är det någon som har långtidserfarenhet av denna lösnin?
Filterbyte? Eller mera specifikt baktierier och stilla stående vatten?
Vad gör man när man reser bort, eller snarare när man kommer hem igen?
Fungerar allt perfekt, eller är det lite micklande och macklande lite titt som tätt för att det skall fungera?

Tackar på förhand!
 
Åsa Lund
Har haft en i några år. Mycket nöjd. Inget krångel på något vis. Inte heller när man åker bort.
 
  • Gilla
Bamsefar
  • Laddar…
Suveränt!

Men säg mig, hur mycket vatten kan den verkligen kyla? Det står någonstans att man bara får ett glas om 2dl med nedkylt vatten? Men sedan något om en liter? Vad är rätt, vad är fel och ja rent praktiskt hur fungerar just nedkylning av vatten som sådant? Hur många glas kan man tappa direkt alltså?
 

Bästa svaret

Åsa Lund
Nä, våran har en tank under vasken och den rymmer väl två liter?
Fyra personer kan dricka sig otörstiga till maten utan problem
 
  • Gilla
Bamsefar
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Har haft en i några år. Mycket nöjd. Inget krångel på något vis. Inte heller när man åker bort.
Lyfter/kapar tråden... Vrålnöjd blue home ägare sen i februari. Nu är det dags att resa bort för första gången en lite längre period, ca 14-20 dagar.
Hur gjorde du? Lämnar du bara grejorna som det är, och tömmer du tanken när du är tillbaka efter semestern? Eller kör ni som inget har hänt? Vill inte att det står stillastående vatten som gör oss sjuka när vi är tillbaka. Förvisso så håller vattnet sig kylt men ändå... hur tänker du kring när ni åkt bort?
Ska kontakta Grohe, men bra att höra hur ni användare resonerar och gör?
 
Åsa Lund
Har aldrig stängt av eller tömt eller gjort nånting alls extra. Funkar bra ändå!
 
  • Gilla
MasMats
  • Laddar…
Jag tror inte det står något speciellt i beskrivningen för själva Grohe Blue, men när jag senast bytte filter och läste manualen som följde med det (jag bor i Stockholm där vi har mjukt vatten och kan därför använda 3000L-filtret) så såg jag att de där har instruktioner om vad som gäller när man inte använder filtret på ett tag.

"GROHE rekommenderar att filtersystemet inte tas ur drift
under en längre tid.
Om GROHE Blue®-filtersystemet inte används under
2-3 dagar måste minst 4-5 liter GROHE Blue®-vatten rinna
igenom oanvänt. Om GROHE Blue®-filtersystemet inte
använts på mer än 4 veckor måste filterpatronen bytas ut."

Här är Grohes sida för filtret: https://www.grohe.se/sv_se/blue-accessories-aktivt-kolfilter-40547001.html

Och här kan man ladda ned produktbladet för filtret: https://cdn.cloud.grohe.com/tpi/100...00070/100071/100071488/original/100071488.pdf
 
  • Gilla
MasMats
  • Laddar…
C Cff skrev:
2-3 dagar måste minst 4-5 liter GROHE Blue®-vatten rinna
igenom oanvänt. Om GROHE Blue®-filtersystemet inte
använts på mer än 4 veckor måste filterpatronen bytas ut."
Ja den låter ju lite jobbig! En annan sak som jag inte hittat specifik information om, jag kanske är dålig på att leta. Men finns det anslutning för kallt OCH varmt vatten till denna? DVS kan man använda den som en normal kran också? Eller är det bara ämnat för drickesvatten? Tack/J
 
TheJesper TheJesper skrev:
Ja den låter ju lite jobbig! En annan sak som jag inte hittat specifik information om, jag kanske är dålig på att leta. Men finns det anslutning för kallt OCH varmt vatten till denna? DVS kan man använda den som en normal kran också? Eller är det bara ämnat för drickesvatten? Tack/J
Jag kan svara på min egen fråga:

Installationsvideo för Grohe Blue Home:

Den vanliga blandardelen som ger vanligt kall och varmvatten fungerar som en vanlig blandare.
 
Hejsan,

Bumpar denna tråd. Någon som har koll på om den låter mycket? Går den att ha i ett öppet kök med vardagsrum?
Läste på annat forum att den brummar duktigt för att hålla kylan. Samt ännu mer vid användning.
 
Simppaaa Simppaaa skrev:
Hejsan,

Bumpar denna tråd. Någon som har koll på om den låter mycket? Går den att ha i ett öppet kök med vardagsrum?
Läste på annat forum att den brummar duktigt för att hålla kylan. Samt ännu mer vid användning.
Jag ångrar inte en sekund att jag köpte den. Jag har köpt isoleringsskiva på biltema som jag inte ens monterat in i skåpet eftersom jag inte tycker den låter så mycket. Min sitter i öppet kök/matsal. När man tar vatten brummar den en del. Sedan när den kyler låter den men det är bara emellanåt. Kan försöka lägga upp en film.
 
  • Gilla
Jan.undin
  • Laddar…
TheJesper TheJesper skrev:
Jag ångrar inte en sekund att jag köpte den. Jag har köpt isoleringsskiva på biltema som jag inte ens monterat in i skåpet eftersom jag inte tycker den låter så mycket. Min sitter i öppet kök/matsal. När man tar vatten brummar den en del. Sedan när den kyler låter den men det är bara emellanåt. Kan försöka lägga upp en film.
Stort tack för snabbt svar. Är ju en hel del pengar så tråkigt om det brummar mitt i middagen eller i soffan på kvällen.
 
Åsa Lund
Den brummar men jag tycker inte att det stör. Man vet ju vad det är som låter och det är lätt värt det när man får bubblat vatten
 
Jag isolerade underskåpet som maskinen står i. Använde Biltemas isolermatta. Gjorde skillnad, men inte massor. Har en vinkyl som låter mer och stör mer när kompressorn jobbar.
 
Nu har jag beställt en - hittade lätt begagnad på blocket för rimlig peng. Hoppas det blir bra! Tack för svar.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.