Matss skrev:
En förklaring varför 1000 liter räcker är att du laddar ur dom så kort tid. Tanken räcker altså 12 timmar minus den tid du eldar och ju kallare det är desto mindre energi blir över till att ladda tanken och desto längre tid eldar du... Det är samma anledning som gör att tanken räcker längre ju lägre effekt du har på pannan.
Tiden för att elda bör inte variera ngt då rent praktiskt då jag lägger i samma mängd ved oavsett yttertemp dvs fullt teoretiskt 90 liter eller praktisk 1,5 banankartong.

Tiden för eldning ske ju hälften av gångerna då man åkt från hemmet.

En av anledningarna till att jag inte alltid förordar mer acc volym med min panna är att då kan man tvingas att lägga in en extra gång för att fylla acctanken fullt. Det kan ju bli svårt om man inte är pensionär och är hemma hela tiden.

Kort och gott tänk praktiskt hur mkt ett vedinlägg räcker på pannan man skall skaffa inte bara teoretiskt. Jag värmer praktiskt kanske lite drygt 1000-1500 liter med ett vedinlägg beroende på hur kallt det är ute dvs hur hög temperatur som går ut i värmesystemet och hur länge sedan det var sotat.

Mvh

Mikael
 
Man kan ju göra som jag, då, som har 2250 liter och en panna som värmer upp dem på två inlägg. Men jag behöver bara elda en gång per dygn, vid all någorlunda normal väderlek. Då eldar jag när jag kommer hem på kvällen, och en gång till innan jag går och lägger mig (minst tre timmar senare går det bra).

Visserligen säger ungarna att jag är gammal, men pensionär är jag inte än på ett tag.
 
Eldar ”aldrig” mer än en gång/dygn.
Även vid –15.
Värmer 120 m3 bostad och 80 m3 garage/pannrum.
1000 liter acc.

Denna bekväma vedeldarvardag vore förstås omöjlig om jag inte tar till en rad olika (fördyrande?/tillkrånglande?) knep.

Golvvärme ingjuten i betong.
Återvinningskoppling.
Maximalt utnyttjad tank (25-95 gr i hela tankvolymen)
Utanpåliggande vvberedning.

Kunskap över hur systemet fungerar gör att jag klarar av att nyttja det maximalt och med fingertoppskänsla klarar jag av att ladda optimalt.

Eldandet hade naturligtvis varit enklare och mycket material och möda hade besparats om accvolymen varit generösare tilltagen.

Mitt råd blir att satsa på volym om det går, för accumulatorvatten är gratis och det löser eventuella bekvämlighetsproblem mycket billigare än allehanda tekniska finurligheter.

Accumulatorvolym utöver det som räcker är onödig.
 
apersson850 skrev:
Någonstans finns ju en gräns i det faktum att ytan på tanken blir så stor att den svalnar i samma tempo som en panna, som rimligen kan installeras i en villa, kan värma den.
Det är lätt att inse om man tänker sig att du skulle ha Atlanten som ackumulatortank. Var gränsen går har jag inte räknat på, men det är mycket möjligt att du kan ha mer än hela huset som tank innan du slår i det taket.
Så inom rimliga gränser finns det nog ingen gräns, så att säga.
Så är det!
 
roke skrev:
Eldar ”aldrig” mer än en gång/dygn.
Även vid –15.
Värmer 120 m3 bostad och 80 m3 garage/pannrum.
1000 liter acc.
Instämmer (nästan). Jag eldar en gång i veckan nu när jag även har gjort en injustering av radiatorsystemet (puuh, vilket jobb, men passade på när det var kallt). När det var som kallast fick jag lov att elda 2 gånger i veckan (oj va jobbigt!). Vad beträffar ackumulatortankar gäller följande: "If little is good, more is better and TOO MUCH IS JUST RIGHT!
 
Hur stor tank har du jungman?
 
jungman skrev:
Instämmer (nästan). Jag eldar en gång i veckan nu när jag även har gjort en injustering av radiatorsystemet (puuh, vilket jobb, men passade på när det var kallt). När det var som kallast fick jag lov att elda 2 gånger i veckan (oj va jobbigt!). Vad beträffar ackumulatortankar gäller följande: "If little is good, more is better and TOO MUCH IS JUST RIGHT!
shit eldar du en gång i veckan vid -15?
 
Jesca_j skrev:
Hur stor tank har du jungman?
Tank = 3m³ (ombyggd oljetank), men jag har ett litet och välisolerat hus!
Vid -15°C får jag faktiskt elda 2 gånger på 8 dagar.
Fy f-n vad jobbigt! Vill man ha 20°C inomhus mitt i vintern, kan det
vara värt att bygga om oljetanken och sedan såga och hugga.
 
mith skrev:
Tiden för att elda bör inte variera ngt då rent praktiskt då jag lägger i samma mängd ved oavsett yttertemp dvs fullt teoretiskt 90 liter eller praktisk 1,5 banankartong.

Tiden för eldning ske ju hälften av gångerna då man åkt från hemmet.

En av anledningarna till att jag inte alltid förordar mer acc volym med min panna är att då kan man tvingas att lägga in en extra gång för att fylla acctanken fullt. Det kan ju bli svårt om man inte är pensionär och är hemma hela tiden.

Kort och gott tänk praktiskt hur mkt ett vedinlägg räcker på pannan man skall skaffa inte bara teoretiskt. Jag värmer praktiskt kanske lite drygt 1000-1500 liter med ett vedinlägg beroende på hur kallt det är ute dvs hur hög temperatur som går ut i värmesystemet och hur länge sedan det var sotat.

Mvh
Mikael
Ja du Mikael, en modern panna sköter sig själv! Efter andra ilägget kan jag göra vad jag vill. Calmar V33 är en bra panna i all sin enkelhet. Aldrig behöver jag vara rädd att ackumulatortanken börjar koka. Så skaffa dig en ordentlig tank och använd leksakstanken som "tekniktank". ;-) Om man vill elda varje dag, 2 gånger om dagen när det är kallt, då kan man ju elda helt utan tank om man vill sitta och passa pannan hela dagarna.

"If liitle is good, more is better and too much is just right"

P.S. Tanken är en ombyggd, välisolerad oljetank på 3m³ (isolering 200mm runtom och numera 500mm på toppen) . Trots isolering, är temperaturen 22 - 28°C i pannrummet, när tanken är fulladdat. Betongbjälklaget ovanför blir behagligt varmt alldeles gratis.
 
Fogarbo skrev:
Kalkylerar man ackumulatortankskostnad (förutsätter tank av lågtryckstyp) relativt tankvolym, så visar mina kalkyler att en större tanks kostnad per m3 lagrat varmvatten sjunker snabbt mellan 5 och 10 m[sup]3[/sup].En tank på 10 m[sup]3[/sup] kostar inte så mycket mer än en tank på 5 m[sup]3[/sup], därför att tankens material- och arbetskostnad växer mycket långsammare än tankens volym.I mina beräkningar på optimal tank, blir därför den enda avgörande faktorn det utrymme jag har till förfogande kontra hur jag värdesätter att slippa springa till vedpannan och sätta fart på den.

Jag antar en vedpanna 60 kW med 90% verkningsgrad. En hel dags eldning (10 tim) ger vid 90% verkningsgrad: 0,9 x 10 x 60= 540 kWh. En tanks lagringsbara kWh räknar jag ut enligt formel: ((Tanktemp varm - tanktemp kall) x ackvolym x 1,16 ) / 1000 = lagringsbara kWh där 1,16 värmekonstant för vatten , förenklat). För en 10 m[sup]3[/sup] tank och normala värden fås ((90°C-45°C) x 10 000 x 1,16) / 1000= 520 kwh dvs då räcker en dags panneldning per vecka till 70 kWh förbrukning per dygn. Kalkylen verkar även fortsättningsvis bli bättre med ökande tankstorlek. Att isolera tanken med 40-60 cm cellplast bör ge små värmeläckage för dessa stora tankar rjämfört med förluster vid varje start panneldning (har dock ej räknat i detalj på var optimal isoleringstjocklek ligger)

Så finns det någon annan faktor som ger en övre gräns där kostnaden för övriga delar i installationen stiger mycket snabbt t ex svårhanterade grova anslutningsrör, säkerhetssystem e likn som ger snabbt ökande kostnader?

För i annat fall bör man ju bygga tanken så stor som utrymmet maximalt medger t ex 3 x 3 x 2 m = 18 m[sup]3[/sup] eller ännu mera om man är bekväm av sig. Då alla värmeväxlare förutsätts vara slutna system inuti tanken, typ 2,5 m raka kopparrör 22 mm, kan ju dessa enkelt och utan extra kostnad fördelas-spridas ut (horisontellt) att täcka än större ytor. De blir således alltid en fast kostnad, oavsett tankens storlek För några få tusenlappar extra får man ju en mycket, mycket större acktankvolym (förutsatt lågtryckstank) - om man vill ha detta förstås.

Tänker jag rätt? Ska jag satsa på ännu större tank än 10 m[sup]3[/sup]? Var går den teknisk-ekonomiska gränsen för optimal tankvolym ?
Isoleringstjocklek (kostnad) sätter en gräns men å andra sidan minskar förlusterna direkt från tanken. Umeå universitet har räknat ut (2005) att 400-500mm utgör en ekonomiskt försvarbar gräns oavsett ackumulator då investeringen ej längre betalar sig.

P.S. Tar du 3 supar efter varje mening du skriver?
 
jungman skrev:
P.S. Tar du 3 supar efter varje mening du skriver?
Ingen tokig idé så här på eftermiddagen. Tyvärr är [sup] gamla formateringar (superscript), som nu stör läsningen. Dessa fungerar inte efter det Byggahus forum bytte teknisk plattform för några veckor sedan. Visst är det kanske Beska Droppar, men inte av den sort jag gillar ! :) :) :)
 
Fogarbo skrev:
Ingen tokig idé så här på eftermiddagen. Tyvärr är [sup] gamla formateringar (superscript), som nu stör läsningen. Dessa fungerar inte efter det Byggahus forum bytte teknisk plattform för några veckor sedan. Visst är det kanske Beska Droppar, men inte av den sort jag gillar ! :) :) :)
Vilken teknisk plattform menar du? Inte Windows väl? Förr körde man Linux hos "byggahus". Kanske FS-DATA har bytt, fast jag har svårt att tro det. Mitt vänstra öga ser att längst ner på sidan står det att "vB-kod är på". Är det visual basic??? Jag tror att någon har tagit ett glas för mycket. Kan det vara jag? ;-) Svårt att hålla reda på alla förkortningar och akronymer. Jag gillar det här nya bättre. Den käns smidigare.
 
Är det någon ide att slänga på massa isolering ovanpå min leksaks tank.
Hade funderingar på att klä in och isolera sidorna oxå mera men det verkar bli omständigt.
 
jungman skrev:
Tank = 3m³ (ombyggd oljetank), men jag har ett litet och välisolerat hus!
Vid -15°C får jag faktiskt elda 2 gånger på 8 dagar.
Fy f-n vad jobbigt! Vill man ha 20°C inomhus mitt i vintern, kan det
vara värt att bygga om oljetanken och sedan såga och hugga.
Jag är imponerad.
Hur stort hus värmer du?
Hur mycket olja förbrukade du tidigare?
 
Isoleringstjocklek (kostnad) sätter en gräns men å andra sidan minskar förlusterna direkt från tanken. Umeå universitet har räknat ut (2005) att 400-500mm utgör en ekonomiskt försvarbar gräns oavsett ackumulator då investeringen ej längre betalar sig.
--Har man annvänt sig av konvensionell isolering(bergull/glasull) eller annan
typ ?
Min åsikt är att 50mm bergull + pur/Finnfoam 50mm bör räcka om tanken
står innomhus (läckaget värmer ju på rätt ställe ) om temperaturen
i lokalen,förrådet eller pannrumet är hög beror det i dom flesta fall
på dåligt isolerade rör. Så är det i mitt fall och i de flesta pannrum jag
har besökt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.