Mikael_L
Jag tycker som claes S, det bör gå att utarbeta något som fungerar, lika hyfsat som alla andra lagar som ibland kan slå fel.
Man kan ju t.ex börja med fordon som är avställda, oskattade, oförsäkrade eller obesiktigade omfattas av en enklare procedur. Ty sannolikheten är fantastiskt hög att det då rör sig om en övergiven bil.

Och då tror jag att man samtidigt har prickat in de allra flesta övergivna bilarna.
Det är kanske inte mycket svårare än så.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Fördelen med gamla bilar med katalysator är att de innehåller större mängd som värderas av bilskroten.
Det innebär att det finns en kassa i bilen som kan hjälpa till att bekosta hanteringen.
 
Borde väl vara samma system typ som dom har i USA fast lite snällare, släpa iväg bilen till en uppställningsplats, försök få tag i laglig ägare. Om ägaren inte går att få tag i eller inte vill betala kostnaderna för att lösa ut bilen så säljs bilen på auktion efter 90 dagar och om det finns en restkostnad kvar efter försäljning så debiteras laglig ägare den kostnaden. Om kostnaderna inte täcks tex att ägaren redan ligger hos KF eller att identitet på bilen inte går att få fram så tas pengarna från TFF
 
harry73
Återinför skrotpremie, så att det finns pengar för att hantera bilens slutskede
 
  • Gilla
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Återinför skrotpremie, så att det finns pengar för att hantera bilens slutskede
www.skrotfrag.se betalar 2.000kr för bil med katt och 500kr för bil utan katt
 
harry73 harry73 skrev:
Återinför skrotpremie, så att det finns pengar för att hantera bilens slutskede
Det är ju de facto så att bilskroten tar emot gratis om bilen har katalysator. Värdet av den bekostar hanteringen.
 
harry73
För tio år sen fick man 4000kr i skrotpremie om man skrotade sin bil. Pengarna betalades (tror jag) in när bilen köptes ny, så det fungerade som pant.

Finns det ett tillräckligt högt värde i gamla bilar, oavsett skick, då är folk mindre benägen att låta bilen stå där den står. Finns det för många kvarglömda bilar, är antagligen incitamentet att lämna in dom till skroten för lågt och ska man införa en tillräckligt hög skrotpremie
 
harry73 harry73 skrev:
För tio år sen fick man 4000kr i skrotpremie om man skrotade sin bil. Pengarna betalades (tror jag) in när bilen köptes ny, så det fungerade som pant.

Finns det ett tillräckligt högt värde i gamla bilar, oavsett skick, då är folk mindre benägen att låta bilen stå där den står. Finns det för många kvarglömda bilar, är antagligen incitamentet att lämna in dom till skroten för lågt och ska man införa en tillräckligt hög skrotpremie
Förr i tiden, när det var annorlunda, fick man 1500kr för att skrota en bil.
2007 skrotades skrotningspremien ;) och i ett sista ryck fick de som skrotade bilar tillverkade 1989 eller tidigare 4000kr tills pengarna var slut.
Detta ska tydligen ha ersatts med ett producentansvar:rolleyes:

Själv var jag ganska sur när jag skrotade en bil 2009 och fick betala för det.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag lägger mig till dumheterna. Om det anses OK att lasta mina privata problem till allmänheten för att allmänheten (skattebetalarna) har mer medel eller bättre muskler då kan jag med gott förtroende be kommunen eller staten att göra följande:
* Folk kastar ölburkar på min tomt. Kommunen ska ta bort dom på skattebetalarnas bekostnad
,
Isåfall skulle det fungera så här för dig.
En person kastar in en ölburk på din tomt. Du går ut för att konfrontera personen men denna är långt bort och skriker något du inte hör. På reg numret på ölburken får du reda på att det är person x som äger burken. Du säger det till grannen som sett det hela att denna ska nu åka i soptunnan.
Din granne som även är åklagare berättar för dig att om du gör det så kommer du få problem. När du sen ringer polisen så säger dem samma sak.
Du kontaktar då person x. Som svarar något om pengar till cigg.
Du har nu en ölburk som är olaglig att kasta. Olaglig att flytta och den ligger på din tomt.
Hade den bara legat 3meter åt andra hållet så hade den legat på kommunen mark och varit borta innan fredagsmyset.
 
  • Gilla
Heidina och 5 till
  • Laddar…
P
T Taxture skrev:
Nu är det ju inte så enkelt utan man måste gå genom kronofogden som ska utreda om bilen kan ”avhysas”
Om man kan visa att man har följt lagen, dvs meddelat bilägaren att bilen är felparkerad och det har gått en vecka, så kan väl inte den utredningen vara så värst komplicerad?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Förr i tiden, när det var annorlunda, fick man 1500kr för att skrota en bil.
2007 skrotades skrotningspremien ;) och i ett sista ryck fick de som skrotade bilar tillverkade 1989 eller tidigare 4000kr tills pengarna var slut.
Detta ska tydligen ha ersatts med ett producentansvar:rolleyes:

Själv var jag ganska sur när jag skrotade en bil 2009 och fick betala för det.
finns fortfarande bilskrotare som betalar för bilen , jag fick själv 1200 när jag skrotade min för 3 år sen
 
P
I ikeo skrev:
nåja om du bor i stockholm så är det ju rätt smidigt att bli av med bilar oavsett vart dom är parkerade så lagstifningen verkar ju funka ok här, nåja förutom att man troligen som privatperson behöver anlita ett parekeringbolag då....
Fordonsflytt - Stockholms stad (parkering.stockholm)
Fungerar det också? :)
I så fall blir jag lite imponerad. Lite mindre imponerad blir jag av att det inte står nånstans vad det kostar.
 
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är en risk man får ta när man parkerar sin bil olovligen på annans mark. Så ingen ersättning utgår. Ställer man sin lösa egendom där den inte ska stå så riskerar man den helt enkelt. Är den av värde så tar man hand om den.
Principen är rimlig, men man kan bli akut sjuk och hamna på sjukhus en lång tid. I en sådan situation är det mest lämpliga att parkera bilen omedelbart innan man tuppar av.
 
Claes Sörmland
P pmd skrev:
Principen är rimlig, men man kan bli akut sjuk och hamna på sjukhus en lång tid. I en sådan situation är det mest lämpliga att parkera bilen omedelbart innan man tuppar av.
Det låter som ett konstruerat problem. Jag vill nog ha lite övertygande empiri som visar att långtida felparkering på icke avsedda platser p g a akut sjukdom är ett utbrett samhällsproblem innan jag ägnar tankemöda åt det.
 
P pmd skrev:
Fungerar det också? :)
I så fall blir jag lite imponerad. Lite mindre imponerad blir jag av att det inte står nånstans vad det kostar.
hmm du menar typ som den dropdown prylen på sidan som heter "Prislista för åtgärder"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.