Mikael_L Mikael_L skrev:
Gör det?
Det finns åtminstone inte sedan många år sedan någon skrotningspremie såvitt jag förstått.
[länk]
OK då kanske det borde läggas en till avgift på detta då?
Nä men tror faktiskt att kunna få snurr på detta borde kunna generera pengar och mindre resursslöseri.
Tycker att den lagen som komuner använder för att snabbt kunna flytta undan fordon borde kunna få användas av privata sfären oxå. Om nu KFm måste vara inblandat för rättssäkerheten så borde de ha en snabbutredning för detta. Även om konstnaden på ev flytt och utredning hamnar på den privata tomtägaren så tror jag att många skulle ta den bara de blev av med skrotet.
Själv skulle jag betala flera tusen extra på stående fot om jag fick ett fordon på min tomt om jag blev av med problemet på några dagar istället för 9 månader.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Och vem har betalat för ditt privata problem? Har du också svårt att skilja mellan mitt och ditt?
Min mark är min mark, din skrothög är din skrothög... Att du inte kan parkera rätt ska inte vara mitt privata problem...

I vårt fall var det en bil som krockat i en korsning 20 meter bort på allmän väg. Bärgaren där och då flyttade den bara till närmaste plätt där den inte stod trafikfarligt. Råkade dock vara vår privata mark, precis vid utfarten. Den stod där en vecka eller så. Vi flyttade den några meter ut i gatan, inte så den stod farligt men tillräckligt störande för att en annan bärgare skulle komma tillbaka och plocka upp den.
 
  • Gilla
Tord Gustavsson och 3 till
  • Laddar…
P
A Alexn72 skrev:
Kommunen får dessutom inte hämta bilen om den står på privat väg.
Och polisen hämtar bara om den står trafikfarligt till.
Det handlar snarare om vill inte än får inte.
 
Hjälpte en bekant att bli av med ett par bilar på hans hyresfastighet. Den första hade stått flera år, nedplockad till bara karossen. Ägaren brydde sig inte om påstötningarna att flytta den, så vi tog och lastade den på ett släp, körde den till ägarens nya bostadsort och lämnade bilen på ett grönområde bredvid ägarens hyreslägenhet. Kan lova att han blev sur över den "presenten". ;) Den andra bilen var betydligt enklare att bli av med, vi tog bort en bit av staketet runt tomten, kopplade en kedja i bogseröglan på bilen och drog ut den på en angränsande kommunal parkering och ställde den tvärs över tre parkeringsrutor. Bilen var borta några dagar senare. Gick enkelt att dra ut den trots låst, inlagd växel och åtdragen handbroms. Drog med en V8 Range Rover. :rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
Tord Gustavsson och 4 till
  • Laddar…
P
Keiller Keiller skrev:
Olagligt eller inte, det enklaste sättet att få bort övergivna bilar är att prata med nån halvskum typ. Du har ingen suspekt bilverkstad/bilskrot i närheten som du kan fråga om de har nytta av ett par bilar?
Det kan vara frestande att göra så, men då bör man nog vara beredd att ställa upp när de återkommer och vill ha hjälp med något ljusskyggt.
 
F
R Rem skrev:
Det finns ju alltid något värde i dem, de är ju inte sönderrostade eller så.
hade det funnits nåt värde öht i det konkursade bolagets bil så är det ju tjänstefel av konkursförvaltaren att inte omsätta det i reda pengar.

Busens bil kan det väl förvissa vara nåt värde i.

vad är det för bilar och hur gamla är dom på ett ungefär?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om du får inbrott och får reda på vem/vilka det var.
Kommer du då bygga ett fängelse, fånga in buset och föda dem med mat och återanpassning i några år?
Eller tycker du att jag ska betala för dina problem, Vad är det för fel på din uppfostran i så fall?
Jag eller staten är i alla inte vållande till dina problem.
Jag lägger mig till dumheterna. Om det anses OK att lasta mina privata problem till allmänheten för att allmänheten (skattebetalarna) har mer medel eller bättre muskler då kan jag med gott förtroende be kommunen eller staten att göra följande:
* Folk kastar ölburkar på min tomt. Kommunen ska ta bort dom på skattebetalarnas bekostnad
* Min hyresgäst har sölat ned hela väningen. Kommunen ska renovera på skattebetalarnas bekostnad
Listan kan göras mycket längre.
I min uppfostran lärde jag mig att ta hand om mina problem själv.
Det ingår även i TS' riskanalys att en hyresvärd måste räkna med strul,
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Det ingår även i TS' riskanalys att en hyresvärd måste räkna med strul,
Och ta hjälp av kronofogden är inte att ta del av samhällets resurser?
 
  • Gilla
parsen och 1 till
  • Laddar…
P
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag lägger mig till dumheterna. Om det anses OK att lasta mina privata problem till allmänheten för att allmänheten (skattebetalarna) har mer medel eller bättre muskler då kan jag med gott förtroende be kommunen eller staten att göra följande:
* Folk kastar ölburkar på min tomt. Kommunen ska ta bort dom på skattebetalarnas bekostnad
* Min hyresgäst har sölat ned hela väningen. Kommunen ska renovera på skattebetalarnas bekostnad
Listan kan göras mycket längre.
I min uppfostran lärde jag mig att ta hand om mina problem själv.
Det ingår även i TS' riskanalys att en hyresvärd måste räkna med strul,
Du jämför äpplen med hovtänger nu.

I ditt första exempel utgår jag från att du syftar på att någon förbipasserande begår illgärningen. Även om du vet vem som har kastat ölburkar på din tomt så får du städa bort dem, men du kan förstås kräva av illbattingen att städa bort dem själv.

I ditt andra exempel kan du kräva hyresgästen på kostnaden för sanering. Inga konstigheter.

Om en bil står olovligen på din mark så vet du vem ägaren är (om inte registreringsskyltarna är borta) men du får inte städa bort den. Jämför med ölburkarna. Varför ska det gå bra i ena fallet men inte i det andra?
 
Redigerat:
  • Gilla
parsen och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag lägger mig till dumheterna. Om det anses OK att lasta mina privata problem till allmänheten för att allmänheten (skattebetalarna) har mer medel eller bättre muskler då kan jag med gott förtroende be kommunen eller staten att göra följande:
* Folk kastar ölburkar på min tomt. Kommunen ska ta bort dom på skattebetalarnas bekostnad
* Min hyresgäst har sölat ned hela väningen. Kommunen ska renovera på skattebetalarnas bekostnad
Listan kan göras mycket längre.
I min uppfostran lärde jag mig att ta hand om mina problem själv.
Det ingår även i TS' riskanalys att en hyresvärd måste räkna med strul,
Lite skillnad kanske på att plocka upp en ölburk från tomten och att det plötsligt står en pundarbil på din gräsmatta som nu blivit ditt problem.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
I min uppfostran lärde jag mig att ta hand om mina problem själv./QUOTE]
Förstår, och det är bra, och detsamma gäller oss andra i tråden.

Problemet är de som äger skrotbilar och inte är väluppfostrade utan vältrar över sina problem på andra.
Förstår, och det är bra, och detsamma gäller oss andra i tråden.

Problemet är de som äger skrotbilar och inte är väluppfostrade utan vältrar över sina problem på andra.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
Pellegnillot71
R Rem skrev:
Ja, bevisligen är det så. Någon annan hade ett problem som de löst genom att dumpa det på mig. Jag har inte för avsikt att dumpa det vidare till någon annan stackare, det är inte sån jag är.

Kommunen å andra sidan betalar man ganska mycket skatt till och de har inte riktigt bidragit i diverse andra ärenden så det kan jag mycket väl tänka mig.

Hade det dock inte varit praktisk om det fanns en lag kring detta, typ upphittade föremål, och ett företag som kunde ta hand om dylikt utan kostnad och sen sälja delarna, då hade man löst en himla massa problem.
Märkligt sätt att resonera tycker jag. Bara för att du betalar skatt så har rätt att dumpa dina problem på kommunen. Du tror inte att skatten påverkas av att alla tänker som dig?
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Är mer regelverket kring det än kostnaden som är problemet.......
Kunde man beställa en bärgare som kör bilarna till en uppställningsplats skulle dom flesta som råkar ut för dumpade bilar göra det

Nu är det ju inte så enkelt utan man måste gå genom kronofogden som ska utreda om bilen kan ”avhysas”
 
  • Gilla
tio_Pepe och 2 till
  • Laddar…
T Taxture skrev:
Och ta hjälp av kronofogden är inte att ta del av samhällets resurser?
Det trodde jag också lite längre upp i tråden, men blev rättad. Uppenbarligen får den som vänder sig till Kronofogden betala för tjänsten.
 
Claes Sörmland
Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
Du tror inte att skatten påverkas av att alla tänker som dig?
Klart den inte gör. Skatten går nästan inte alls till dylika saker. Den kommunala skatten tas främst in för skola och omsorg. Även sociala frågor drar en del.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.