Alla vi privatkunder måste bli bättre på att ställa hantverkarna mot väggen innan avtal sluts.

Nästa gång vi behöver anlita hantverkare så ska jag fråga hur stora påslag de har på materialet jämfört med vad jag kan köpa grejerna för, vad de har för timtaxa och vilka andra kostnader som tillkommer. Allt ska vara specat i förväg.

Det många glömmer bort är att det inte är ROT-avdrag på material, servicebil etc...endast på arbetet, vilket gör att hantverkarnas prissättningsmodell gör att vi i många fall går miste om skatteavdrag vi har rätt till.
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Alla vi privatkunder måste bli bättre på att ställa hantverkarna mot väggen innan avtal sluts.

Nästa gång vi behöver anlita hantverkare så ska jag fråga hur stora påslag de har på materialet jämfört med vad jag kan köpa grejerna för, vad de har för timtaxa och vilka andra kostnader som tillkommer. Allt ska vara specat i förväg.

Det många glömmer bort är att det inte är ROT-avdrag på material, servicebil etc...endast på arbetet, vilket gör att hantverkarnas prissättningsmodell gör att vi i många fall går miste om skatteavdrag vi har rätt till.
Det många glömmer? Det är väl skattemyndigheten som bestämmer det va? Inte hantverkarens prissättningsmodell. Skulle du kunna förklara lite bättre vad du menar. Jag är driver en byggfirma och skulle vilja veta hur jag kan komma runt detta på ett lagligt sätt. För du föreslår väl inte något olagligt va?????
 
  • Gilla
Berthramb och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Enligt mejlet har du beställt ett "proppskåp" för (om vi bortser från den felaktiga grammatiken) mellan 8 och 9000 kronor, inte mellan 8000 och 9000 kronor.
Vad menar du?
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
N Nissensbygg skrev:
När ni går och köper en T-shirt i butik, har butiken minst!!! 300% påslag, gnäller ni över det? Eller skor, många här betalar mer än gärna 1500kr för att par "löpar dojor" -de kostar typ 1 dollar att tillverka och 200kr i inköp, gnäller du i butiken?
När du går in i en butik, betalar du även en timpeng för personalen som står där och ger service, fixar i butiken osv?
Dina priser stämmer förövrigt inte, har sambo som har hand om inköp av kläder och påslagen är max 60-70%.

Jobbar inte i butik, är elektriker.

Har full förståelse för att folk klagar på hantverkare. Dock går det även åt andra hållet också. Finns idioter överallt.
Varför fakturerar man 29h när man varit där 17h? Har dom handlat material och kört bil i 12h?
 
  • Gilla
GreenYoda och 2 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Om du skickat ett mejl till elektrikern att du vill ha ett nytt proppskåp för 8-9000 har ni ingått ett avtal
Det är inte riktigt så enkelt. Enligt lag är en yrkesman som säljer en tjänst till en privatperson skyldig att tillvarata kundens intressen. Det är alltså olagligt att informera för dåligt, och hantverkaren kan inte skylla på att kunden "borde vetat bättre".

Konsumenttjänstlagen (KTL):

4 § Näringsidkaren skall utföra tjänsten fackmässigt. Han skall vidare med tillbörlig omsorg ta till vara konsumentens intressen och samråda med denne i den utsträckning som det behövs och är möjligt.

Det skulle vara väldigt intressant att göra en poll bland hantverkare hur många av dem som ens läst KTL. Det är rätt uppenbart på svaret från många hantverkare här på forumet att de inte har en susning om vad de har för juridiska skyldigheter gentemot privatkunder och jag vet att på åtminstone en hantverkarutbildning så nämns det inte i läroplanen.

Det som är än mer sorgligt är att så få privatpersoner vet vilket lagskydd de faktiskt har.
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 3 till
  • Laddar…
N Nps skrev:
Det många glömmer? Det är väl skattemyndigheten som bestämmer det va? Inte hantverkarens prissättningsmodell. Skulle du kunna förklara lite bättre vad du menar. Jag är driver en byggfirma och skulle vilja veta hur jag kan komma runt detta på ett lagligt sätt. För du föreslår väl inte något olagligt va?????
Var det svårt att förstå?

Om hantverkaren har 50% av sina intäkter från materialpåslag och 50% från timpenning (för att kunna locka med låg timkostnad) så kan ju kunden bara göra ROT-avdrag på 50% av kostnaden. Om en (mer renhårig) hantverkare har 10% materialpåslag och 90% på timpenning kan kunden göra ROT-avdrag på 90% av kostanden.

Det gör rätt stor skillnad för kunden.

Förstår du nu? (?????????????)
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 7 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Konsumenttjänstlagen (KTL):

4 § Näringsidkaren skall utföra tjänsten fackmässigt. Han skall vidare med tillbörlig omsorg ta till vara konsumentens intressen och samråda med denne i den utsträckning som det behövs och är möjligt.
.
Eller som det heter på svenska: Don’t be a dick!

Men allså här är det ju uppenbart antingen försöker de blåsa TS eller så har det blivit ett misstag.

Ring och fråga dem.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Var det svårt att förstå?

Om hantverkaren har 50% av sina intäkter från materialpåslag och 50% från timpenning (för att kunna locka med låg timkostnad) så kan ju kunden bara göra ROT-avdrag på 50% av kostnaden. Om en (mer renhårig) hantverkare har 10% materialpåslag och 90% på timpenning kan kunden göra ROT-avdrag på 90% av kostanden.

Det gör rätt stor skillnad för kunden.

Förstår du nu? (?????????????)
haha klockrent så då skulle material kostnaden bara uppgå till 10% av kostnaderna... jag menar om du ska kunna dra av på 90% som du skriver....

Jag skulle själv se det som 90% av arbetstiden och inte kostnaden. Materialet vet du ju inte vad det kostar..
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
O Ofoxer skrev:
haha klockrent så då skulle material kostnaden bara uppgå till 10% av kostnaderna... jag menar om du ska kunna dra av på 90% som du skriver....

Jag skulle själv se det som 90% av arbetstiden och inte kostnaden. Materialet vet du ju inte vad det kostar..
Jag tror inte det var så Paxman syftade.

Säg att en hantverkare nu gör 100% påslag på material.
Om han sänker det till 10%, så kommer han förlora 90% av intäkterna från material.

Dessa förlorade intäkter tar han igen genom att höja timpenningen, så att dom totala intäkterna blir samma som innan.

Det såklart inte att räkna ut en exakt procentsats för hur mycket timpenningen skall höjas för att det ska gå jämnt, det beror som du säger på hur stort förhållande det är mellan material och arbetskostnad.


MEN, den viktigaste poängen.
Om elektrikern skulle sänka sin marginal och höja sitt timpris, så att kundens faktura skulle sluta på samma summa, så skulle kunden ändå kunna göra rotavdrag på en större del.
 
  • Gilla
JJAOA och 5 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Det är inte riktigt så enkelt. Enligt lag är en yrkesman som säljer en tjänst till en privatperson skyldig att tillvarata kundens intressen. Det är alltså olagligt att informera för dåligt, och hantverkaren kan inte skylla på att kunden "borde vetat bättre".

Konsumenttjänstlagen (KTL):

4 § Näringsidkaren skall utföra tjänsten fackmässigt. Han skall vidare med tillbörlig omsorg ta till vara konsumentens intressen och samråda med denne i den utsträckning som det behövs och är möjligt.

Det skulle vara väldigt intressant att göra en poll bland hantverkare hur många av dem som ens läst KTL. Det är rätt uppenbart på svaret från många hantverkare här på forumet att de inte har en susning om vad de har för juridiska skyldigheter gentemot privatkunder och jag vet att på åtminstone en hantverkarutbildning så nämns det inte i läroplanen.

Det som är än mer sorgligt är att så få privatpersoner vet vilket lagskydd de faktiskt har.
Vad vill du säga?
 
Som jämförelse, installerades för ett par veckor sedan.
Elcentral med Hager jordfelsbrytare, säkringspaneler och en elmätare, samt noterad installationslista.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2571 kr + moms. Genomgående Hager QC. Översta JFB är typ HI, övriga typ A. En liten och 2 stora neutralskenor samt en mellanstor och 2 stora jordskenor. Ringtrafon fick han av mig.

Offert 9100 + moms fast pris. 20 km körväg.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Förresten jag har inte sett hantverkare i en tesla. Verkar vara väldigt opraktiskt.
Däremot har jag en del tesla hos taxi.

En del hävdar att man inte får sätta vilket pris man vill. Men vi har fri prissättning.
Så det är helt ok. Å sälja centralen för 30000:- det är lagligt. Men man behöver inte anlita den elektriken
 
Redigerat:
Peter D_ Peter D_ skrev:
Inte Hager tydligen. Du kan köpa skitsäkringar på hornbach. Hager jordfelsbrytare kostar 400-500 i inköp.
Kul när någon gör ett sådant påstående och det finns flera kvalitesmärken att välja på ... och hager är exakt det som sitter i vårt skåp. Dock kanske JFB låg på en egen faktura när jag tänker efter. Fortfarande väldigt stor skillnad på 2500kr + JFB och 9000kr för ett skåp.

Ska ta en titt efter fakturan imorgon för att säkerställa att jag inte ljuger för någon.
 
Leanath Leanath skrev:
Okej. Tack för input. Jag kommer försöka lösa det diplomatiskt över telefon här idag.
Fick du tag på dem idag?

Nu är ju egentligen tråden färdigspekulerad tills du får svar :)
 
  • Gilla
Jopppe
  • Laddar…
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Jag tror inte det var så Paxman syftade.

Säg att en hantverkare nu gör 100% påslag på material.
Om han sänker det till 10%, så kommer han förlora 90% av intäkterna från material.

Dessa förlorade intäkter tar han igen genom att höja timpenningen, så att dom totala intäkterna blir samma som innan.

Det såklart inte att räkna ut en exakt procentsats för hur mycket timpenningen skall höjas för att det ska gå jämnt, det beror som du säger på hur stort förhållande det är mellan material och arbetskostnad.


MEN, den viktigaste poängen.
Om elektrikern skulle sänka sin marginal och höja sitt timpris, så att kundens faktura skulle sluta på samma summa, så skulle kunden ändå kunna göra rotavdrag på en större del.
Förstår det, men det var inte så han skrev... :D Sen ska alla skattebetalare vara med å pröjsa för ”hans” renovering istället... vilket resulterar i att Rot och Rut bidrag inte räcket alla. Tycker personligen att det låter som en ganska dålig idé.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.