Jag bor i Karibien, och planerar ett IKEA-kök för min bostad som är under totalrenovering.
Här gäller 110v eller 220v och 60hz. Europa har 50hz. Det enklaste hade varit att beställa köket från IKEA i USA, men deras vitvaror är groteska, och man kan inte får inbyggd kyl/frys och diskmaskin som man kan få hos europeiska IKEA. Så min plan är att beställa från IKEA i England och skeppa över hit.
Mitt problem är att jag inte kan få något svar från IKEA vilka vitvaror som klarar 50-60hz. Det finns inga möjligheter att maila dem, och när jag har frågat en bekant som jobbar i ett IKEA-varuhus i Sverige så säger hon att ingen på deras köksavdelning kan svar på det. Hur göra?
 
Titta på märkskyltarna?
Sen kommer de vara för 230V, 110V går inte att få från Sverige.
 
tommib
Välkommen till forumet.

Jag tror tyvärr att du kan förutsätta att inga av IKEAs vitvaror kommer fungera normalt på 60 Hz. Jag kollade på en mikrovågsugn och en diskmaskin, i bägge fallen skrev de tydligt ut att produkten var för 50 Hz. Jag kollade också ett par kyl/fryskombinationsskåp och där var det svårare att hitta något. Eftersom det finns en kompressor (motor) i så kan man misstänka att den inte kommer fungera.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Välkommen till forumet.

Jag tror tyvärr att du kan förutsätta att inga av IKEAs vitvaror kommer fungera normalt på 60 Hz. Jag kollade på en mikrovågsugn och en diskmaskin, i bägge fallen skrev de tydligt ut att produkten var för 50 Hz. Jag kollade också ett par kyl/fryskombinationsskåp och där var det svårare att hitta något. Eftersom det finns en kompressor (motor) i så kan man misstänka att den inte kommer fungera.
Tack.
Jag fick ett par svar från IKEA i England som gav hopp.
Häll MATTRADITION och fläkt MATÄSLSKARE är båda märkta 50-60hz.
Dock inte ugn ANRÄTTA, diskmaskin FINPUTSAD och Kyl/frys KÖLDGRADER som bara är märkta 50hz. Tyvärr verkar det vara svårt att få fler svar från IKEA. Jag hade tur en gång.
 
Allt som innehåller induktionsmotorer är gjorda för en frekvens enbart. En gjord för 50Hz kommer att snurra 20% fortare på 60Hz vilket troligen inte funkar. Pumpmotor i diskmaskin, kompressor i kyl och frys, fläktmotorn i varmluftsugn. Köksfläkten är nog varvtalsstyrd och funkar med båda.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
En nyfiken fråga från en amatör. Vad är det som inte funkar och hur fel kan det bli? På ett annat ställe i Karibien där jag jobbat (Bonaire) kryllar det av hushållsprylar avsedda för USA som skeppats över och tuffar på trots 50 Hz på ön.

Det enda jag sett som inte funkat med fel ström är en amerikansk elektrisk klocka som gick helt fel i Sverige.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
En nyfiken fråga från en amatör. Vad är det som inte funkar och hur fel kan det bli? På ett annat ställe i Karibien där jag jobbat (Bonaire) kryllar det av hushållsprylar avsedda för USA som skeppats över och tuffar på trots 50 Hz på ön.

Det enda jag sett som inte funkat med fel ström är en amerikansk elektrisk klocka som gick helt fel i Sverige.
Att gå andra vägen, alltså köra en sak för 60Hz på 50Hz funkar bättre än tvärtom men exempelvis kylskåp blir inte lika effektiva då motorer kommer att gå långsammare. Men det är bättre än att motorerna går för fort.

50 och 60Hz är frekvenser, antalet hela sinusvågor per sekund. Induktionsmotorers varvtal är helt beroende av frekvensen den matas med.
 
Logad Logad skrev:
Att gå andra vägen, alltså köra en sak för 60Hz på 50Hz funkar bättre än tvärtom men exempelvis kylskåp blir inte lika effektiva då motorer kommer att gå långsammare. Men det är bättre än att motorerna går för fort.

50 och 60Hz är frekvenser, antalet hela sinusvågor per sekund. Induktionsmotorers varvtal är helt beroende av frekvensen den matas med.
Men har inte de flesta (eller ganska vanligt iaf) kylskåp idag inverterkompressorer?
 
Logad Logad skrev:
Allt som innehåller induktionsmotorer är gjorda för en frekvens enbart. En gjord för 50Hz kommer att snurra 20% fortare på 60Hz vilket troligen inte funkar. Pumpmotor i diskmaskin, kompressor i kyl och frys, fläktmotorn i varmluftsugn. Köksfläkten är nog varvtalsstyrd och funkar med båda.
Tack för svar. Jag hittade dock nyss en diskmaskin, Siemens SR93EX20MG som klarar både 50hz och 60hz.
Har dock inte hittat kyl/frys, ugn eller micro än
 
Logad Logad skrev:
Att gå andra vägen, alltså köra en sak för 60Hz på 50Hz funkar bättre än tvärtom men exempelvis kylskåp blir inte lika effektiva då motorer kommer att gå långsammare. Men det är bättre än att motorerna går för fort.

50 och 60Hz är frekvenser, antalet hela sinusvågor per sekund. Induktionsmotorers varvtal är helt beroende av frekvensen den matas med.
Skulle säga tvärtom. Att köra något på 60Hz istället för 50Hz går bra, men åt andra håller riskerar man att tex transformatorer går i mättnad. (Nu är ju inte konventionella transformatorer så vanliga längre, men ändå).

Men för att vara tydlig och som redan påpekats i tråden så blir det ju framför allt problem i de produkter där varvtal och annat står i direkt relation till frekvensen.
 
V Variosboy skrev:
Skulle säga tvärtom. Att köra något på 60Hz istället för 50Hz går bra, men åt andra håller riskerar man att tex transformatorer går i mättnad. (Nu är ju inte konventionella transformatorer så vanliga längre, men ändå).

Men för att vara tydlig och som redan påpekats i tråden så blir det ju framför allt problem i de produkter där varvtal och annat står i direkt relation till frekvensen.
Transformatorer oroar mig inte. Jag har en del amerikansk elektronik med konventionella transformatorer i och har aldrig upplevt problem med mättnad. Kanske för att de har lite marginal på kärnan, kanske för att kunna exportera till 50Hz-länder och slippa varianter. Men som du säger så är konventionella transformatorer ovanliga idag.
 
Jag tror majoriteten av alla elektriska prylar funkar för både 50 och 60hz. Klockor kan vara undantaget. Vissa motorer kommer gå snabbare, men det har nog ingen betydelse.

Allt med switchade nätdelar funkar. Många klarar även 230 och 110V. Linjära trafo brukar också klara både 50 och 60Hz, men dom klarar sällan både 230 och 110.
 
D dannan skrev:
Jag tror majoriteten av alla elektriska prylar funkar för både 50 och 60hz. Klockor kan vara undantaget. Vissa motorer kommer gå snabbare, men det har nog ingen betydelse.

Allt med switchade nätdelar funkar. Många klarar även 230 och 110V. Linjära trafo brukar också klara både 50 och 60Hz, men dom klarar sällan både 230 och 110.
"Tror" räcker tyvärr inte för att jag ska köpa vitvarorna, betala en speditör som skeppar dem över Atlanten, betala tull och importavgifter och installera i ett nybyggt kök, och sedan kanske upptäcka att det inte funkar.
 
Vågar påstå att majoriteten av alla switchar nätdelar klarar båda frekvenserna. Jag tror att alla gör det.

Det är för liten skillnad mellan 50 och 60 för att det ska betyda nått.
 
D dannan skrev:
Vågar påstå att majoriteten av alla switchar nätdelar klarar båda frekvenserna. Jag tror att alla gör det.

Det är för liten skillnad mellan 50 och 60 för att det ska betyda nått.
Återigen, "tror" och nu även "vågar påstå" är inte tillräckligt. Andra européer här (inklusive en elektriker och en byggnadsingenjör) säger att produkterna måste ha märkning att den klarar 50-60hz. Endast två av IKEAs vitvaror som jag har lyckats få uppgifter om klarar 60hz
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.