A asf skrev:
Gällande fordonets vart tidigare ägare gjort konkurs så tillhör fordonet konkursförvaltaren. Om inte konkursen redan är avslutat så kontakta konkursförvaltaren vad det gäller det andra fordonet så är det kronofogdemyndigheten efter den står på privat mark. Men jag kan förstå Polisens tips eftersom bägge nämnda åtgärder tar lång tid och är tidskrävande och om fordonen "knuffas" ut på kommunal mark så gäller lite andra regler framförallt om de placeras trafikfarligt eller blockerar kollektivtrafik. Lycka till med att få fordonen flyttade oavsett vilken väg ni väljer.
Ännu värre är att kommuner begär hjälp med handläggningen av bilar som står på deras mark. De begär då hjälp av polisen för handläggning av saken.
 
S slurppe99 skrev:
Ännu värre är att kommuner begär hjälp med handläggningen av bilar som står på deras mark. De begär då hjälp av polisen för handläggning av saken.
Polisen är sällan inkopplad vid flytt av fordon. Flyttat massor med fordon genom åren (yrkesmässigt) och som mest så har Kronofogden varit med och några få gånger Kommun och Polis.
 
A asf skrev:
Polisen är sällan inkopplad vid flytt av fordon. Flyttat massor med fordon genom åren (yrkesmässigt) och som mest så har Kronofogden varit med och några få gånger Kommun och Polis.
I Uppsala K:N har det tagit hjälp av polisen för handläggning av sådana ärenden. Med att försöka kontakta ägaren och hjälp med värdering av bilen etc. Däremot så står inte polisen för själva flytten. Sedan är det viss skillnad var fordonen står och även sk skrotbilar. Numera med rätt att flytta bilar som har skulder för felparkering. Så sköter kommen oftast det helt själva. Då bilar som har ett visst värde så hör bilägare av sig självmant.

"Olovligen uppställda fordon på privat mark
Är ett fordon olovligen uppställt på privat mark är det fastighetsägarens ensak att uppsöka fordonets ägare.
Om fordonets ägare inte går att få tag på eller inte flyttar fordonet kan fastighetsägaren kontakta Kronofogdemyndigheten för särskild handräckning."

Betalar inte bilägaren flytten så kan markägaren bli den som får stå för kostnaden av flytten.
 
Redigerat:
S slurppe99 skrev:
I Uppsala K:N har det tagit hjälp av polisen för handläggning av sådana ärenden. Med att försöka kontakta ägaren och hjälp med värdering av bilen etc, Däremot så står inte polisen för själva flytten,
S slurppe99 skrev:
I Uppsala K:N har det tagit hjälp av polisen för handläggning av sådana ärenden. Med att försöka kontakta ägaren och hjälp med värdering av bilen etc, Däremot så står inte polisen för själva flytten,
Det är ett snårigt regelverk och Kommunerna arbetar lite olika med administrationen kring flytt. Oftast har dessa fordon inget värde och ingen som vill "kännas vid ägandet" eftersom kostnaden som uppstår debiteras registrerad ägare som oftast eller aldrig betalar, Men fordonet är "egendom" och då kan det inte flyttas hur som helst. Men om vi pratar Uppsala så var det en kreativ vaktmästare på Gränby i slutet av 90 talet som lyfte ut alla "fordonsvrak" på stora vägen eftersom handläggningstiden var så lång och då drogs det till flera fordon, men det är historia nu,.
 
A asf skrev:
Det är ett snårigt regelverk och Kommunerna arbetar lite olika med administrationen kring flytt. Oftast har dessa fordon inget värde och ingen som vill "kännas vid ägandet" eftersom kostnaden som uppstår debiteras registrerad ägare som oftast eller aldrig betalar, Men fordonet är "egendom" och då kan det inte flyttas hur som helst. Men om vi pratar Uppsala så var det en kreativ vaktmästare på Gränby i slutet av 90 talet som lyfte ut alla "fordonsvrak" på stora vägen eftersom handläggningstiden var så lång och då drogs det till flera fordon, men det är historia nu,.
Jag känner också till en sådan fakta. Då jobbade han på Årstagården. Där bilar som stod på annans hyrda p-plats hamnade ute på gatan efter några dagar.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Hur träder samhället in här?
Läs på. I detta fall kan trafikförsäkringsföreningen hjälpa till med at betala skadan men det är inte samhället utan ett samarbetsorgan av olika försäkringsbolag.
Kommun, region eller stat skiter fullständigt i om någon krockar i min bil.
Det är mycket tråkigt för TS men det är inte samhällets uppgift att lösa dessa problem. Om någon slänger en soppåse på min tomt är det inte heller samhällets uppgift att hämta.
Skillnaden är förvisso att soppåsen inte är registrerad så ingen vet vems den är (utom en).
 
S slurppe99 skrev:
Jag känner också till en sådan fakta. Då jobbade han på Årstagården. Där bilar som stod på annans hyrda p-plats hamnade ute på gatan efter några dagar.
Ja rätt eller fel. -Fel! men regelverket är så
 
R Rem skrev:
Skillnaden är förvisso att soppåsen inte är registrerad så ingen vet vems den är (utom en).
Trafikförsäkringsföreningen har mig veterligen inte ersatt några flyttar från privat mark utan endast trafikskada då motpartens fordon varit oförsäkrat
 
M Mlindahl skrev:
En bekant fick tipsen att borra hål så de läcker olja/bränsle och anmäla de till polisen så dom måste ta bort den så de inte blir miljöförorening.
Undrar om de bryr sig om de står på min mark?
 
nocken45 nocken45 skrev:
De flesta andras bilar läcker ju inte olja, men jag förstår att just du har bred erfarenhet inom detta område.
Till skillnad från dig som knäcker ramlagret i torkan då menar du?
 
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Du känner ingen med en gaffeltruck , torde vara busenkelt i så fall ,bara lyfta och ställa på gatan
Tyvärr inte i närheten i alla fall.
 
R Rem skrev:
Tyvärr inte i närheten i alla fall.
Olagligt eller inte, det enklaste sättet att få bort övergivna bilar är att prata med nån halvskum typ. Du har ingen suspekt bilverkstad/bilskrot i närheten som du kan fråga om de har nytta av ett par bilar?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Och då får han en massa förslag som är antigen olagliga, eller så är dom på bekostnad av skattebetalarna, eller rent idiotiska, eller allt tillsammans.
Jag hade sett det som lite skatteåterbäring på min inbetalade kvot. Varför ska patrask se till att jag ska få huvudvärk då de ställer skit på mina ägor? Det kostar och tar mindre tid om kommun eller trafikverket drar dit en bärgare och plockar in möget.

Eller leta upp en icke noggrann grävmaskinist med hjullastare som kan ställa den på någon stor parkering där den inte stör.
 
  • Gilla
Keiller
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Och då lastar man de egna problemen till allmänheten. .
Två repliker:

Dels har det allmänna större resurser än en privatperson att ta hand om bilvraken, så det är mer skäligt.

Dels blir problemet garanterat löst. Vi var i TS' sits och hjälpte bilen ut på gatan. Efter några av timmar kom bärgare.
 
  • Gilla
SaabNiklas och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Jag hade sett det som lite skatteåterbäring på min inbetalade kvot. Varför ska patrask se till att jag ska få huvudvärk då de ställer skit på mina ägor? Det kostar och tar mindre tid om kommun eller trafikverket drar dit en bärgare och plockar in möget.

Eller leta upp en icke noggrann grävmaskinist med hjullastare som kan ställa den på någon stor parkering där den inte stör.
Jag är djupt imponerade över era korkade förslag.
Återigen, varför ska kommunen betala för att lösa TS' problem? Kommunen är inte vållande till TS' problem.
Skatteåterbäring? Ska kommunen kanske också betala när jag vill lägga om mitt tak?
Vad har ni för uppfostran?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.