Gör du samma sak när du kommer till bilverkstan, här har du olja filter och bromsar som jag handlat från en webbutik i Tyskland?[/QUOTE]
Ja det gör jag faktiskt. Min Bilverkstad nöjer sig med sin timpeng. Han har förstått att jag gärna lämnar till honom, men inte betalar Merkonomens fantasipriser (Han köper där). Jag beställer på Autodoc. Vi har en klar förståelse att materialet är mitt ansvar. Oljan är undantaget den låter jag honom faktiskt leverera:).
 
  • Gilla
PeppesBodega och 1 till
  • Laddar…
Sticker ut hakan lite. Jag är hemfixare med egen gård och två företag. Jag har tagit in hantverkare och konsulter inom ett brett spektra av verksamhetsområden, och jag har alltid förvånats över elektrikerns låga timkostnad på runt 500 kr/h. Behöriga efter en 3-årig formell utbildning, och praktik därtill. Även om jag får göra en del elarbeten själv så måste jag vända mig till behörig elektriker för att lösa det mesta, och ändå kostar dom mindre än många andra hantverkare.

Redovisningskonsulten tar 100 kr mer i timman, och skall hon hjälpa till med deklaration eller årsbokslut kostar det 1200kr/h, i en utdöende bransch där programvara är på väg att ta över rubbet.

Webyron vill ha 1200-1800 kr/h för en 23 årig "seniorkunsult" utan behörighet och utan någon överdriven branscherfarenhet (2 år), samtidigt som högskolor och kvällskurser sprutar ut nya arbetssökande i branschen.

Det rimliga vore att branschföreningen höjde timkostnaden med 40% så att timkostnaden täcker elektrikerns lön, och att vi blir kvitt metoden med tunga påslag på allt materiel - Tycker Jag!!
 
  • Gilla
Erik Wikehult och 13 till
  • Laddar…
Jag tycker det verkar rimligt. Du ska vara glad att det finns hantverkare som utför arbetet till dig.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Ledsen
  • Arg
MDan och 6 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Gör du samma sak när du kommer till bilverkstan, här har du olja filter och bromsar som jag handlat från en webbutik i Tyskland?
Ja det gör jag faktiskt. Min Bilverkstad nöjer sig med sin timpeng. Han har förstått att jag gärna lämnar till honom, men inte betalar Merkonomens fantasipriser (Han köper där). Jag beställer på Autodoc. Vi har en klar förståelse att materialet är mitt ansvar. Oljan är undantaget den låter jag honom faktiskt leverera:).
Det är inte så vanlig att verkstaden godtar det.
Och kanske funkar det i erat fall om ni är tydliga med vad som gäller i fall något går fel. Tänk om kamremen du köpt åt honom går av fär att du köpt en dåligt rulle? Eller så är det inte dåligt kvalitet, men har SKF bristat. Kan hända. Det kan visst utredas snyggt om ni är bra överens. Vilket betyder att du inte får någon garanti. Men kanske är det helt lugnt i ditt fall, för det var ju ändå ett lågt pris?
Jag förstår tankesättet, men det kan nog bara funka i vissa fall. Om ni verkligen litar på varandra.

I de flesta fall är det kanske inte så bra mellan hantverkare och konsument och då är det bra med tydliga regler. Konsumenten får garanti på hela jobbet, men då får hantverkare erbjuda en hellösning med material som han själv köper in och garanterar kvaliteten på.
 
FredrikR FredrikR skrev:
För 3år sedan fick jag offert på centralbyte.
Strax under 10':- ink ROT.
Blev inget byte delvis pga priset.

Inte riktigt samma ocker som i ditt fall men centralen skulle kostat närmare det dubbla mot för vad jag själv kunde handla den för på Elbutik.se.
Takspotlights till kostade 1200:- /st på samma firma, och 450:- på Bygghemma...

Nej nåt är ruttet med branschen!!
Förmodligen beställer inte elektrikern material från elbutik.se utan på Ahlsell. Och det är lite dyrare.
 
  • Gilla
Ofoxer
  • Laddar…
S Staffan123456789 skrev:
Förmodligen beställer inte elektrikern material från elbutik.se utan på Ahlsell. Och det är lite dyrare.
Ja, med deras påslag så...:rolleyes:
Spottarna var billigare på flera ställen än det elfirman försökte få, och jag lovar att Bygghemma också gör vinst på dom. (y)
 
Man kan alltid köpa grejer billigare själv (nästan), men det är inte alltid man får jobbet gjort då.. om man inte kan göra det själv. Elektriker kan vara lite kinkiga (no offence alla elnissar därute, gillar er ändå) med villa grejer de arbetar med.. och vägrar jobba med saker/märken de inte ”valt” själva.

Fullt förståeligt, då det finns en hel del mindre bra saker/märken därute i världen.. och de måste ju kunna lämna garanti på sitt jobb och överleva jobbet..:oops:

Det finns dock en hel hög man kan diskutera med, så länge man gör det innan.. att de godkänner materialet som köps (som de ska arbeta med). Känner du dem bra kan du även få göra enklare saker som dra slang osv i väggen.. :)

I ditt fall hade elnissarna tydligen sagt till innan vad det skulle kosta och du godkände det?

Då kan du dra en liten lärdom av det (man får nya lärdomar hela tiden som husägare, jag lovar!).. kolla upp priserna på saker INNAN du säger ja/godkänner :) då har du chans att fråga (inkl protestera o säga nej) vad det är som är dyrt (lära dig mer.. inför kommande projekt om inte annat).. om du nu tyckte det var lite dyrt.

Jag hade nog inte sagt så mycket om proppskåpet, då du själv sagt att du ville betala de 9000 kr typ.. :oops: men jag hade nog ifrågasatt arbetstiden, sammanslaget för jobben typ.. så de inte tagit dubbelt betalt för den (en gång i tim deb och en gång i ”proppskåpskostnaden”).

Extremt konstigt beteende från deras sida kan jag tycka :thinking:

Kommunikation är à och o.. även när ”det går åt pipan”..
 
  • Gilla
Färdigrenoverad
  • Laddar…
Leanath Leanath skrev:
Hej!
Vi hade 2 elektriker här som installerade spottar i köket. Jag bad även om ett nytt proppskåp varpå elektrikern ber mig skicka ett mail till dem att jag vill ha ett proppskåp för 8-9000:-. De var här och installerade det och skåpet är ett Garo nup 3-39. De vill nu ha 9000:- för detta skåp. Jag kollade upp det och det säljs för 1800:-.Kostnaden för installation är separat i arbetstimmar, som ni ser på fakturan. Är detta rimligt? Jag har noll koll. Tack på förhand!

Tillägg då en del kommentarer och frågor återkommer.
  1. Vi har skrivit ner den tid de har varit i huset. Detta innefattar 2 tillfällen. 20/1 och 2/3. Dag 1 var de 1 elektriker mellan 07:15 och 12:30, och den andra var där mellan ~10:00 och 12:30 vilket blir totalt ~8 timmar. Dag 2 var de 2 elektriker mellan 08:10 och 12:40, detta blir ~9timmar. Totalt är den tid de spenderat i huset ~17 timmar, alltså 12 timmar mindre än den tid de angivit de arbetat. Sen självklart tillkommer restid och materialhantering osv men 12 timmar? Företaget ligger 15 körning från mitt hus.
  2. Det är ju antagligen så att de 9000:- för skåpet är inklusive arbetstiden för installation, men då försvinner ännu mer timmar från de 17timmar i huset som ingår i de 29h total arb.tid de fakturerat för, annars blir de dubbelt betalt. Vilket då innebär att den faktiska tiden i huset är närmre 13 timmar.
  3. Sjävklart inser jag nu att 9000:- inte är ett orimligt pris för ett nytt proppskåp plus installation, det är inte frågan i sammanhanget. Problemet är att de har fakturerat tiden i 2 poster på fakturan om de 9000:- är inklusive arb.tid
Leanath Leanath skrev:
Hej!
Vi hade 2 elektriker här som installerade spottar i köket. Jag bad även om ett nytt proppskåp varpå elektrikern ber mig skicka ett mail till dem att jag vill ha ett proppskåp för 8-9000:-. De var här och installerade det och skåpet är ett Garo nup 3-39. De vill nu ha 9000:- för detta skåp. Jag kollade upp det och det säljs för 1800:-.Kostnaden för installation är separat i arbetstimmar, som ni ser på fakturan. Är detta rimligt? Jag har noll koll. Tack på förhand!

Tillägg då en del kommentarer och frågor återkommer.
  1. Vi har skrivit ner den tid de har varit i huset. Detta innefattar 2 tillfällen. 20/1 och 2/3. Dag 1 var de 1 elektriker mellan 07:15 och 12:30, och den andra var där mellan ~10:00 och 12:30 vilket blir totalt ~8 timmar. Dag 2 var de 2 elektriker mellan 08:10 och 12:40, detta blir ~9timmar. Totalt är den tid de spenderat i huset ~17 timmar, alltså 12 timmar mindre än den tid de angivit de arbetat. Sen självklart tillkommer restid och materialhantering osv men 12 timmar? Företaget ligger 15 körning från mitt hus.
  2. Det är ju antagligen så att de 9000:- för skåpet är inklusive arbetstiden för installation, men då försvinner ännu mer timmar från de 17timmar i huset som ingår i de 29h total arb.tid de fakturerat för, annars blir de dubbelt betalt. Vilket då innebär att den faktiska tiden i huset är närmre 13 timmar.
  3. Sjävklart inser jag nu att 9000:- inte är ett orimligt pris för ett nytt proppskåp plus installation, det är inte frågan i sammanhanget. Problemet är att de har fakturerat tiden i 2 poster på fakturan om de 9000:- är inklusive arb.tid
1800:- är troligen för själva kapslingen. Sedan är det x antal säkringar, fasskenor,täcklist, huvudbrytare, jordfelsbrytare som oxå kostsr stålar i gruppcentralen.
 
  • Gilla
Ofoxer
  • Laddar…
M Mats T skrev:
Webyron vill ha 1200-1800 kr/h för en 23 årig "seniorkunsult" utan behörighet och utan någon överdriven branscherfarenhet (2 år), samtidigt som högskolor och kvällskurser sprutar ut nya arbetssökande i branschen.
Inte bara trådskaparen som blir lurad på priser kanske? :p

Det där tycker jag som är i branschen är galet högt.

Å andra sidan, vi har långa uppdrag och återkommande kunder, det ger både stabilitet och prispress.
Gör man mer korta tillfälliga jobb kan jag köpa att det drar upp priset lite.

MEN, jag håller med din huvudpoäng. Hade gärna betalt mer för timmar och mindre för material.
För övrigt anser jag att Ahlsell bör förstöras
 
  • Gilla
jannelänsman och 1 till
  • Laddar…
1700kr bestyckat på Selga...
 
  • En skärmdump av en webbsida som visar en öppen GARO elcentral, G-PACK för NUP 3-39, med beskrivning och pris på 1709,61 kr från Selga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
K Kingfreddie skrev:
Många hemmafixare men inte många jurister.

När firman dyker upp i TR så kommer advokaten att krossa dom. Hur ska kunden kunna veta hur många arbetstimmar de tar att sätta upp skåpet? Och varför skulle han maila de där mailet öht, muntliga avtal gäller. Enda anledningen verkar vara för att kunna blåsa honom.

När de gäller yrkesmän och deras kunder så har yrkesmännen ett JÄVLA underläge i rätten. Eftersom de är just yrkesmän, det är deras skyldighet att informera kunden klart och tydligt om kostnader osv.

Att betala 9k+x arbetstimmar för ett skåp som kosta max 3000kr.. den kan ni glömma att tingsrätten köper. Att hela grejen med malet kommer göra TR väldigt misstänksamma mot firman till att börja med.

Sen om arbetstimmar inte stämmer med det antalet de varit i huset ska det såklart tas upp också.

Mitt tips är:
Betala det ni tycker är rimligt enligt avtalet ni hade. Men va inte för gnida o bara betala 500kr för ni hitta nåt för de priset men firman tagit 650kr. Men ni kan ifrågasätta det innan ni betalar. De är såklart första steget, ifrågasätt allt ni tycker är överbetalt. Fråga var de köpt materialet, be att få se fakturorna el prislistan.
Och ifrågasätt varför där e uppsatt mer timmar än de varit i huset.

När allt det är gjort så betala in den summan ni tycker är lämpligt.. säg de påstår de skulle kosta 40000kr men ni går med på 25.000.
Då bestrider ni fakturan o betalar in 25.000kr.

Då är utestående belopp 15.000kr och om firman vill gå till rätten blir de förenklat tvistemål. De betyder att om ni förlorar kan de inte kräva er för advokatkostnad. Bara 3 timmar el nåt sånt, o man brukar ju ha nån rättshjälp i hemförsäkring.

Nu e jag bara utbildad jurist o jobbar inte me de så kolla me din försäkring om där e nå rättshjälp så du kan prata igenom med en tvistemålsadvokat.

Och angående att elfirmor skulle tjäna på materialet de köper, vilken jävla bluff! Jag va målare när ja va ung o vi fick 15% rabatt på allt vi köpte på färghuset där vi köpte allt material. En elektriker är inte detaljhandel för elmatrial. Han utför elektriskt arbete och tar en viss kostnad per timme för de.

Man kan aldrig vara försiktig nog med hantverkare, spela in ALLT! Utan de vet såklart. Muntliga avtal är giltiga. Och prata ALDRIG jobb när de väl börjat, svarA inte på en enkel fråga ens som om en grej ska dras här el där utan att få på inspelning/papper m underskrift att de inte kommer kosta något extra.
Tänk igenom allt 5 ggr innan du skriver på en offert.
O viktigaste är att ej genomföra ändringar när offert är underskrivet.
Och ett tips är att försöka få ett fast pris med total entreprenad. Då kan inte arbetarna dra benen efter sig eller skylla på den detaljen ingick ej. Och försök få nån bygg/el/vvs/etc kunnig att gå igenom offert först.
Som sagt du är jurist.... inte elektriker eller hantverkare, eller så är du proffessionell "killgissare" ;-)
 
  • Gilla
Ofoxer
  • Laddar…
Intressant tråd. Jag hade en elektriker som drog fram ny kabel till kök och då fick byta el-central. Fått två fakturor och den ena vägrar de specificera de olika delarna utan enda svaret var att en femhundring här och en där tickar på (det slutade med 10000 plus moms för materialet den gången).
Den andra fakturan skickade de specifikation på för jag inte betalade (då resten av hantverkarna som ingick i entreprenaden gjort allting fel). Denna specifikation ser ut så här. Någon som har koll på priser som har synpunkter på dessa priser ex. moms. Detta material plus det andra för ca. 12000 är till för en enrumslägenhet på 42 kvm.
Specifikation med priser exklusive moms för elektriskt material, inkluderar bl.a. kablar, uttag och kopplingsmaterial. Totalt 7755,39 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M mojjen skrev:
Håller delvis med. Har en Lägenhet i Spanien som jag tror är relativt likt Italien i denna fråga, som jag renoverat en del. Viss saker är definitivt billigare där. Men väldigt mycket är också dyrare. Min erfarenhet är att de i Spanien, inte alls är på vår nivå när det gäller prispress, prisjakt på nätet etc. Troligen därför det är sån enorm skillnad här mellan fackhandeln och privata näthandeln, till den privatas fördel. När man tror att det skall vara tvärtom. Troligen därför det går så knackigt för amazon i Sverige. Vi är extremt prismedvetna. Vilket det här forumet vittnar om.....
Eftersom prisnivån i Sverige diskuteras i jämförelse med andra länder, ex vis Spanien - förtjänar det nog att påpekas att "Värdens högsta skatter" - är väldigt prisdrivande på både varor och tjänster.
 
Pontus mattsson Pontus mattsson skrev:
Intressant tråd. Jag hade en elektriker som drog fram ny kabel till kök och då fick byta el-central. Fått två fakturor och den ena vägrar de specificera de olika delarna utan enda svaret var att en femhundring här och en där tickar på (det slutade med 10000 plus moms för materialet den gången).
Den andra fakturan skickade de specifikation på för jag inte betalade (då resten av hantverkarna som ingick i entreprenaden gjort allting fel). Denna specifikation ser ut så här. Någon som har koll på priser som har synpunkter på dessa priser ex. moms. Detta material plus det andra för ca. 12000 är till för en enrumslägenhet på 42 kvm.
[bild]
Du har i alla fall fått ett påslag på minst 280% på kabeln då detta inte är med något särskilt rabattbrev. Säkert samma påslag på övriga materialet oxå..
 
  • Skärmdump från selga.se visar en brun halogenfri DRAKA FQ Pure 1,5 mm² kabel med specifikationer och pris.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Leanath Leanath skrev:
Hej!
Vi hade 2 elektriker här som installerade spottar i köket. Jag bad även om ett nytt proppskåp varpå elektrikern ber mig skicka ett mail till dem att jag vill ha ett proppskåp för 8-9000:-. De var här och installerade det och skåpet är ett Garo nup 3-39. De vill nu ha 9000:- för detta skåp. Jag kollade upp det och det säljs för 1800:-.Kostnaden för installation är separat i arbetstimmar, som ni ser på fakturan. Är detta rimligt? Jag har noll koll. Tack på förhand!

Tillägg då en del kommentarer och frågor återkommer.
  1. Vi har skrivit ner den tid de har varit i huset. Detta innefattar 2 tillfällen. 20/1 och 2/3. Dag 1 var de 1 elektriker mellan 07:15 och 12:30, och den andra var där mellan ~10:00 och 12:30 vilket blir totalt ~8 timmar. Dag 2 var de 2 elektriker mellan 08:10 och 12:40, detta blir ~9timmar. Totalt är den tid de spenderat i huset ~17 timmar, alltså 12 timmar mindre än den tid de angivit de arbetat. Sen självklart tillkommer restid och materialhantering osv men 12 timmar? Företaget ligger 15 körning från mitt hus.
  2. Det är ju antagligen så att de 9000:- för skåpet är inklusive arbetstiden för installation, men då försvinner ännu mer timmar från de 17timmar i huset som ingår i de 29h total arb.tid de fakturerat för, annars blir de dubbelt betalt. Vilket då innebär att den faktiska tiden i huset är närmre 13 timmar.
  3. Sjävklart inser jag nu att 9000:- inte är ett orimligt pris för ett nytt proppskåp plus installation, det är inte frågan i sammanhanget. Problemet är att de har fakturerat tiden i 2 poster på fakturan om de 9000:- är inklusive arb.tid
har du någon gruppförteckning på vad som sitter i centralen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.