Det går att flytta en bil med en garagedomkraft, sonen gjorde det med en bil som stod på hans plats.
 
Fast konkurs eller kriminell spelar väl ingen roll. Det primära är ju vad som händer om man beställer nya reghandlingar. Var hamnar dom och är det hanterbart hos de som får dem? Vardera part kanske bara är glada om det ordnas upp och lite jobb får man väl räkna med om man ska bli av med dom. Får man handlingarna på dem och kan skriva över dem s åman kan skrota dem kanske merjobbet att få dem till skroten är försumbart. Borde vara bättre än att flytta problemet till nån annan iallafall...........
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
harry73
S Stefan1972 skrev:
Fast konkurs eller kriminell spelar väl ingen roll. Det primära är ju vad som händer om man beställer nya reghandlingar. Var hamnar dom och är det hanterbart hos de som får dem? Vardera part kanske bara är glada om det ordnas upp och lite jobb får man väl räkna med om man ska bli av med dom. Får man handlingarna på dem och kan skriva över dem s åman kan skrota dem kanske merjobbet att få dem till skroten är försumbart. Borde vara bättre än att flytta problemet till nån annan iallafall...........
Men då är det bättre att skriva bilen direkt på skroten, så att man aldrig äger bilen
 
harry73
M MrDizzy skrev:
Skulle väl ev vara man har en grannfejd / lagparagraf-ryttare till granne som filmar med mobilen då fordonet "magiskt" förflyttas kl3 på natten måndag ....
Det är inte olagligt att parkera ett fordon på kommunal mark om det inte råder parkeringsförbud. Problemet är att jag inte får göra det utan tillstånd från ägaren, så bilägaren kan sätta ditt mig och inte kommunen.
När sedan bilen står där, blir eventuella parkeringsböter bilägarens huvudbry.
 
  • Gilla
remrag och 1 till
  • Laddar…
Ordna lite oljespill från bilarna och ring sedan till kommen och tala om de ”läcker” olja då flyttas de snabbt
 
Flytta ut bilarna på gatan. Blanda ihop soja och matolja så det liknar gammal motorolja och häll ut under bilarna. Anmäl till kommunens miljökontor att det står gamla bilar på vägen och läcker olja och att du är orolig att det rinner ner i dagvattnet.

Bilarna kommer vara bortforslade inom ett par dygn.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
ppoonnttuuss ppoonnttuuss skrev:
Det är ju inte rätt men om den skulle råka läcka lite olja (rinner lätt ner genom motorrummet från torkar motorn) så får kommunen ännu mera bråttom att ta den därifrån efter den hamnat på gatan...
De flesta andras bilar läcker ju inte olja, men jag förstår att just du har bred erfarenhet inom detta område.
 
H Hybro skrev:
Dra ut på på vägen nån mörk natt. En pling till ordningsmaketen att nån tydligen gjort nåt stöldförsök och nu står bilarna olämpligt till.
Precis så gick det till när en släpkärra och husvagn försvann ifrån min tomt :D, märkligt att man kan ha sådan tur .
 
R Rem skrev:
Jag äger en fastighet i en större stad.

I över ett år har två bilar stått parkerade på vår parkering. Det är uppenbart att att ingen vill ha bilarna, de är inte direkt senaste modellerna. De har inte heller något samband med varandra.

En av bilarna tillhör en före detta hyresgäst som för ett tag sedan flyttade ut och sedan gick i konkurs och det var då det slog mig, jag fick följande idé:

Om ett bolag går i konkurs så finns det ju inte längre vilket borde innebära att bilen inte tillhör någon. Jag tänkte, lite kreativt, att jag kanske kunde anmäla bilen till polisen som upphittad och efter tre månader blir den lagligt min. Då kan jag ju skänka bort den till någon som vill ha den, det lär ju inte vara något problem.

Ringde polisen, men nej, nej, så lätt var det inte. Även om bolaget gått i konkurs så kunde jag inte få den av någon konstig anledning eftersom den fanns i registret. De visste inte vad jag skulle göra.

Jag föreslog för polisen att jag skulle putta ut den i gatan och det tyckte polisen var en bra idé, för då blev det kommunens problem ...

Blir ju lite bökigt med en låst bil dock.

Den andra bilen tillhör någon halv eller helkriminell.

Så till frågan: Är det någon som VET vad man bör göra eller har några andra kreativa idéer?

Så klart kan jag bogsera bort dem, men då lär jag få betala en bra slant för det och det har jag ingen lust med och sen är ju frågan vart de i så fall skall bogseras.

Gällande fordonets vart tidigare ägare gjort konkurs så tillhör fordonet konkursförvaltaren. Om inte konkursen redan är avslutat så kontakta konkursförvaltaren vad det gäller det andra fordonet så är det kronofogdemyndigheten efter den står på privat mark. Men jag kan förstå Polisens tips eftersom bägge nämnda åtgärder tar lång tid och är tidskrävande och om fordonen "knuffas" ut på kommunal mark så gäller lite andra regler framförallt om de placeras trafikfarligt eller blockerar kollektivtrafik. Lycka till med att få fordonen flyttade oavsett vilken väg ni väljer.
 
M MrDizzy skrev:
Och ibland kan civil olydnad vara värt ev bötesstraff.
Ser dock inte i fallet "Flytta skrotbil från fastighet" till kommunal mark att man någonsin skulle "åka dit" på det.
Skulle väl ev vara man har en grannfejd / lagparagraf-ryttare till granne som filmar med mobilen då fordonet "magiskt" förflyttas kl3 på natten måndag ....
Du förväxlar civil olydnad med "jag vältrar över mina egna kostnader till skattebetalarnas plånbok".
 
  • Gilla
Räknenisse och 1 till
  • Laddar…
Angående konkursade bilen så kanske det finns kvar en konkursförvaltare. Denne kan välja om bilen ska säljas. År den inget värd kanske det är svårare att få den flyttad. Men allt som tillhört den konkursade har/hade konkursförvaltaren hand om. Namnet på advokaten kan du kanske få fram via officiella sidor.
 
nocken45 nocken45 skrev:
De flesta andras bilar läcker ju inte olja, men jag förstår att just du har bred erfarenhet inom detta område.
Då träder Miljöbalken in och pekar på Verksamhetsansvarig eller Fastighetsägare som ansvarig för sanering och inte kommunen. Fordonen som jag uppfattar det står fortfarande på privat mark
 
  • Gilla
lassebasse2 och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Men då är det bättre att skriva bilen direkt på skroten, så att man aldrig äger bilen
Fast då blir det genast krångligare för då ska man ha fullmakt från registrerad ägare...
 
  • Gilla
lassebasse2
  • Laddar…
harry73
T Thomas_Blekinge skrev:
Du förväxlar civil olydnad med "jag vältrar över mina egna kostnader till skattebetalarnas plånbok".
Nu har du gjort din åsikt väldigt tydligt i tråden. Det är såklart jättebra, men det tillför inte så mycket mer om du upprepar det ännu fler gånger.
 
  • Gilla
ToRy och 5 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Fast då blir det genast krångligare för då ska man ha fullmakt från registrerad ägare...
Om fordonen hade något värde för ägarna så hade inte stått kvar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.