Du kan mäta direkt på terminalerna om du vill. Men helst en bit ifrån. Du följer kablarna helt enkelt. 20-60 är okej värde. Är den 20 så är den bra. Men sen kan det vara kabelfel också. Ojämna värden somna emellan är inte heller bra
 
  • Elkopplingspanel med kablar och terminaler i fokus, markerad för att visa mätpunkter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Kapten Bölja
  • Laddar…
A
i det inringade har du tre solenioder
alla skall ha lika motstånd mät med en multimeter ställd på ohm
ta bort sladdarna först
följdfrågan blir:
tar den in lika dåligt med vatten i förtvättsfacket som huvudtvättsfacket och sköljmedelsfacket?
 
  • Gilla
Kapten Bölja
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
i det inringade har du tre solenioder
alla skall ha lika motstånd mät med en multimeter ställd på ohm
ta bort sladdarna först
följdfrågan blir:
tar den in lika dåligt med vatten i förtvättsfacket som huvudtvättsfacket och sköljmedelsfacket?
Som det är nu så kommer inget vatten in i något av facken, dvs 100% frånvaro av vatten. Filtret vid inloppsventilen hade jag lite svårt att komma åt, står nära en vägg, så det är inte kollat. Däremot fullt tryck fram
 

Bästa svaret

A
Att alla tre lägger av samtidigt är inte troligt
Filtret är a o att kolla först
 
Nu har jag till slut tagit bort ”grusfiltret” och det såg rent förutom några små korn men jag tog en gammal tandborste och borstade det så rent så det var som nytt. Inte speciellt optimistisk eftersom filtret såg i princip rent ut. Hur som, efter rengöring så tryckte jag igång och - den snurrade igång!!!!!! Kunde jag aldrig tänka mig -snurrar på som den var ny trots att den är säkert uppemot 30 år gammal kanske äldre - har den evigt liv!
Säkert många tvättmaskiner som skrotats pga detta bagatellfel,, hade inte en aning om att filtret fanns och antagligen inte ensam om denna okunskap
Helt perfekt och STORT TACK till detta fantastiska forum!!!!
 
  • Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
K Kapten Bölja skrev:
Nu har jag till slut tagit bort ”grusfiltret” och det såg rent förutom några små korn men jag tog en gammal tandborste och borstade det så rent så det var som nytt. Inte speciellt optimistisk eftersom filtret såg i princip rent ut. Hur som, efter rengöring så tryckte jag igång och - den snurrade igång!!!!!! Kunde jag aldrig tänka mig -snurrar på som den var ny trots att den är säkert uppemot 30 år gammal kanske äldre - har den evigt liv!
Säkert många tvättmaskiner som skrotats pga detta bagatellfel,, hade inte en aning om att filtret fanns och antagligen inte ensam om denna okunskap
Helt perfekt och STORT TACK till detta fantastiska forum!!!!
Var exakt i maskinen finns detta filter..

Har en gammal cylinda som jag måste hälla i vattnet manuellt...
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
A
ta bort slangen bak på maskinen och titta in i ventilen
 
  • Gilla
Mammatill3
  • Laddar…
Om man har en maskin som fyller på med vatten som den ska men ändå sätter felkod F4 på påfyllning av vatten.
Kan det vara att den inte känner av att maskin fylls med vatten?
 
A
Huddingebo Huddingebo skrev:
Om man har en maskin som fyller på med vatten som den ska men ändå sätter felkod F4 på påfyllning av vatten.
Kan det vara att den inte känner av att maskin fylls med vatten?
vad är det för maskin
 
Vit tvättmaskin modell Cylinda FT46 med textilier i trumman, kontrollpanel synlig, står i ett hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
electroluxaren skrev:
vad är det för maskin
FT46
Funkar kanon men 1gång i månaden ca så står den bara och har stannat.
Filtersilen är rengjord, vatten forsar in bra.
Brukar lösa sig efter div omatarter sen går den en bra tid igen.
Men den började för ca 2år sedan.

Trumman glappar så är inne på att byta den men men...
 
A
ska mycket till om den trumman glappar men ditt fel är värre kan finnas en liten möjlighet att det är pumpen som är trött och inte orkar starta ibland
 
electroluxaren skrev:
ska mycket till om den trumman glappar men ditt fel är värre kan finnas en liten möjlighet att det är pumpen som är trött och inte orkar starta ibland
Trumman har väldigt sakta glappat mer och mer sista 5-10åren och det är definitivt mer glapp idag är för 10år sedan.
Tänkte att jag kör med den till dess den skär.

Men iom att den sätter felkod F4 sedan kanske 2år och oftare och oftare så känns den än mindre pålitlig.

Menar du att pumpen används när de tar in vatten? Det är ju ganska snart efter start som den stannar för F4 och i bruksanvisningen så står det bara kontrollera och rengör vattenfiltret.
Pumpen används väl vid tömmning?
Har alltid funkat bra vid tömning förutom då det ligger skruv och små leksaker i pumpen innanför luckan i fronten.
 
A
man måste se och höra tempona på plats.
det är inte självklart att en felkod ger ett visst svar.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Om man har en maskin som fyller på med vatten som den ska men ändå sätter felkod F4 på påfyllning av vatten.
Kan det vara att den inte känner av att maskin fylls med vatten?
electroluxaren skrev:
ta bort slangen bak på maskinen och titta in i ventilen
Precis som electroluxaren skriverv gjorde jag .
electroluxaren skrev:
ta bort slangen bak på maskinen och titta in i ventilen
tänkte lägga till följande;
Lossa vattenslangen bak på på tvättmaskinnen. I anslutningen som sitter på maskinen sitter det ett litet filter som du kan loss genom att med en liten tång försiktigt dra ut filtrret (stort som en fingerborg). Gör rent filtret noga men försiktigt med tex en liten minitandborste (gör detta även om filtret ser rent ut). Efter att jag gjort på detta sätt funkade min gamla Cylinda klockrent - typ nyskick! allt efter tidigare tips från electroluxaren
 
Tack!
Men det var bland det första jag gjorde efter att ha läst i instruktionsbokens felsökningskapitel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.