S
Tyvärr inget ovanligt att hantverkare hugger upp sig.
Priset du visar är ju helt åt hlvt. Ocker ligger närmast till hands. Hantverkare utnyttjar övertaget mot konsumenten som de vet i de flesta fall inte har koll. Det finbs givetvus hantverjare som är ärliga och presenterar rimliga priser och hålker hög kvalitet, men problemet är att de ofta blir överhopade med jobb och svåra att få tag i.
Du gjorde dock en tabbe anser jag. Du fick priset och hade möjlighet att kolla upp rimligheten i förväg.
Då hade det varit enklare att ställa motkrav. Hoppas inte att du betalat fakturan. Bestrid priset på skåpet, och be att han kommer med en "riktig" faktura.
Har du betalat blir det krångligare.
Det är skit att det ska vara på detta viset, att man hela tiden ska riskera att bli blåst när man anlitar hantverkare. Det tar död på skråna, men det verkar man inte bry sig om.
Nu finns det säker en och annan hantverkare här som kommer att gny över mitt inlägg, troligen sådana som rör sig i dessa ytterlighetsmarker. Ni behöver inte bemöda er med att kommentera, för jag vet att jag har rätt. Jag har använt tillräckligt många hantverkare genom åren för att kunna avgöra bra och dåliga. Denna hantverkare hör definitivt till de sämre.
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
Leanath Nathanael skrev:
Hej!
Vi hade 2 elektriker här som installerade spottar i köket. Jag bad även om ett nytt proppskåp varpå elektrikern ber mig skicka ett mail till dem att jag vill ha ett proppskåp för 8-9000:-. De var här och installerade det och skåpet är ett Garo nup 3-39. De vill nu ha 9000:- för detta skåp. Jag kollade upp det och det säljs för 1800:-.Kostnaden för installation är separat i arbetstimmar, som ni ser på fakturan. Är detta rimligt? Jag har noll koll. Tack på förhand!

Är priserna Inkl eller Exkl moms ?
 
  • Gilla
Jörgen C
  • Laddar…
E EyEr0n skrev:
Motsvarande material på Elbutik.se kostar ca 4000 kr. ink moms.
Det gäller alltså det som ryms i Elcentral enligt ök.

Det känns som att prisuppgiften du fått på 8000-9000 för ett centralbyte inkluderar arbetstid och resa också.
Ingår arbetstiden för bytet i den arbetstid som ligger överst på fakturan?
Om det kostar 4k på elbutik så lär väl listpris-rabatt vara 8-9k....
 
Ett exakt inköpspris på centralen hos grossist har jag skrivit i inlägg nr 85
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
H
Leanath Nathanael skrev:
Såhär såg mitt mail ut bara
Du har ju inte fått ett skåp för 8000-9000 utan ett betydligt billigare! Så det kan du anmärka på när det inte är angivet specifikt vilket skåp som menas.
 
Har likadant skåp som ni. Jag bytte all el i hela huset (2 pols, brytare, armaturer och uttag) är 170 kvm, plus elen utanför huset (ej trädgårdens el utan det på byggnaden) runt 30 000 kr. Fick två offerter på nästan samma pris, men i den ena ingick ej byte av elen i köket.

Detta var i Maj förra året. Relaterat till det måste ju byte av ett proppskåp för nästan 1/3 av det priset jag gav, vara ganska dyrt. Men vet ej? Jag tog standardval på brytare och uttag.

Elektrikerna kopplade dessutom in mina lampor åt mig för de tyckte att det var onödigt att jag skulle gå i mörket.

Kanske hade du ett moment som innebar att man fick stänga elen i gatan eller något? :p vad vet jag. Nu har du i alla fall ett nytt fint proppskåp med massa roliga automatsäkringar att sätta igång och smälla av.
 
  • Gilla
Hakke P
  • Laddar…
Kornelius Kornelius skrev:
Förklarar du för alla har att 9000 som stå i fakturan är bara för att byta centralen. Alla andra poster i fakturan är för allt annat som gjordes i samband med din renovering. Missvisa inte
Som jag nämnt i tidigare inlägg, de gjorde andra arbeten också. Men de skriver att de la 29 timmars arbete. För att det ens ska vara någorlunda rimligt måste de 29 timmarna också då innehålla tiden för att installera proppskåpet. Vi har ju klockat tiden de spenderat i huset, och totalt kommer den tiden upp i grova slängar 18 timmar (10 timmar den 2/3 och 5.5 + 3 timmar den 20/1).
Dessutom skriver folk här att det har tagit runt 6-8 timmar att installera nytt proppskåp när de haft elektriker över. När de installerade vårt proppskåp igår kom de 08:15 och åkte 12:40. På den tiden kopplade de in alla vitvaror i köket, installerade spottar och dimrar + ett taklampsuttag och installerade det nya proppskåpet. De var 2 personer. Hur går detta ihop?
En annan grej är ju att de inte dragit rot vad jag kan se på proppskåpsinstallationen vilket då indikerar att kostnaden 9000:- bara avser material?
 
  • Gilla
Donn och 5 till
  • Laddar…
L Lellemars skrev:
Ett exakt inköpspris på centralen hos grossist har jag skrivit i inlägg nr 85
Tack!
 
Leanath Nathanael skrev:
Hehe, ja vi får se. Oavsett så ska jag ringa och försöka resonera med dem imorgon och försöka få ner priset lite förhoppningsvis. Vilken frukt det bär får vi se.
Hej !

Har kollat lite på dina bilder, prylarna kostar omkring 5-6000 ink moms beroende på fabrikat osv. utan rabatt.
Om 9000:- komplett ink. arbete är det inom rätt härad, men om arbetet inte ingår ska du begära en
kredit på åtminstone 50%. Dvs. betala 4500:- MAX.

Fråga, har du fått något testprotoll på anläggningen ?
 
  • Gilla
Micke1973 och 1 till
  • Laddar…
Leanath Nathanael skrev:
Som jag nämnt i tidigare inlägg, de gjorde andra arbeten också. Men de skriver att de la 29 timmars arbete. För att det ens ska vara någorlunda rimligt måste de 29 timmarna också då innehålla tiden för att installera proppskåpet. Vi har ju klockat tiden de spenderat i huset, och totalt kommer den tiden upp i grova slängar 18 timmar (10 timmar den 2/3 och 5.5 + 3 timmar den 20/1).
Dessutom skriver folk här att det har tagit runt 6-8 timmar att installera nytt proppskåp när de haft elektriker över. När de installerade vårt proppskåp igår kom de 08:15 och åkte 12:40. På den tiden kopplade de in alla vitvaror i köket, installerade spottar och dimrar + ett taklampsuttag och installerade det nya proppskåpet. De var 2 personer. Hur går detta ihop?
En annan grej är ju att de inte dragit rot vad jag kan se på proppskåpsinstallationen vilket då indikerar att kostnaden 9000:- bara avser material?
2st personer á 18h är väl ändå 36h arbetad tid, så om de fakturerat 29h så har de själva räknat på en lägre tid de vart på plats än det ni klockat dem till?!

Mvh Jon
 
A AAkermo skrev:
2st personer á 18h är väl ändå 36h arbetad tid, så om de fakturerat 29h så har de själva räknat på en lägre tid de vart på plats än det ni klockat dem till?!

Mvh Jon
Nej, 18h är inkluderat båda 2. Igår, 2/3 var de 2 personer mellan 08:15 och 12:40 = 4.5timmar x 2 = ~9 timmar totalt
den 20/1 var de 1 elektriker från 07:15 till 12:30 och den andra elektrikern mellan 10:00 och 12:30 = 5.25 timmar + 2.5 timmar = ~8 timmar. Allt som allt blir dessa 2 dagar totalt sett 17 timmar enligt dessa uppgifter.
 
  • Gilla
René W och 3 till
  • Laddar…
Mats: Gårdsägare Mats: Gårdsägare skrev:
Vissa blåser om de kan. Bestrid och betala in det som är rimligt som en skrev. Specificera upp det med elskåpet. De kommer att nöja sig med det och inte gå vidare med det. Risken är om ni bor i ett litet samhälle att byggare och även elektriker vid ett annat bord då på lunchen pratar om kunder som är "besvärliga". Men skit i det. Ni får alltid tag i nån som är seriös.
Håller med . Är 9000 inkl moms ? priset till konsument skall vara med moms.
Begär att få proppskåpsbytet på separat faktura . Det är en förbättringskostnad som är avdragsgill vid
försäljning . Skåpet är en separat efterbeställning alltså extra tjänst . Konsumenttjänstlagen gäller .
Konsumenten har rätt till separat faktura för varje beställning för att kunna avgöra riktigheten i
beställningen.
Betala inte förrän fakturorna finns och är granskade och ev. bestridna.
 
  • Gilla
BerraBo
  • Laddar…
S stefan_gsx skrev:
Hej !

Har kollat lite på dina bilder, prylarna kostar omkring 5-6000 ink moms beroende på fabrikat osv. utan rabatt.
Om 9000:- komplett ink. arbete är det inom rätt härad, men om arbetet inte ingår ska du begära en
kredit på åtminstone 50%. Dvs. betala 4500:- MAX.

Fråga, har du fått något testprotoll på anläggningen ?
Förlåt, men vad är ett testprotokoll? Jag är helt grön inom alla dessa termer dessvärre
 
Leanath Nathanael skrev:
Nej, 18h är inkluderat båda 2. Igår, 2/3 var de 2 personer mellan 08:15 och 12:40 = 4.5timmar x 2 = ~9 timmar totalt
den 20/1 var de 1 elektriker från 07:15 till 12:30 och den andra elektrikern mellan 10:00 och 12:30 = 5.25 timmar + 2.5 timmar = ~8 timmar. Allt som allt blir dessa 2 dagar totalt sett 17 timmar enligt dessa uppgifter.
De har säkert varit och fikat på Ahsells ett antal gånger, så tillkommer väl 4x1h där.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Kornelius Kornelius skrev:
Hej
9000 för att byta Elcentral är helt ok priset. Ingen konstigheter. Det värkar att mycket mer jobb som gjordes i huset samtidigt. NI kom överens om priset på plats 9000 är 9000 inte ett krona mer. Att du blev lurat det kan stämma en del. Allting är beroende hur mycket jobb var att byta centralen Oftast man klarar det på 8 timmar .
2,500 för material samt 8 im X 620kr. = 4960+2500=7460:-
Ja men de har tagit betalt för arbetstid utöver detta så 2500:- hade varit väldigt rimligt, plus arbete som är specificerat på första raden. alternativt skall de minsta arbetet från exempelvis 29h till 21h och skriva elskåp 9000:- ink, arb. Det är väl ganska rimligt för TS att när de sa att det kostar 8-9K att det avser komplett med installation. Speciellt som det annars är helt orimligt prissatt.
 
A Anders_Tranås skrev:
Att jämföra priser med webb-butiker blir fel. Tycker det att är självklart att man ska betala ett högre pris om man köper det via elektrikern.

Elektrikern sitter och beställer hem ditt material och behöver ha täckning för den tiden, sedan ska han ha marginal på materialet.

webbutikerna säljer stora volymer och har mycket automatiserat, därför kan de hålla ett lägre pris.

Sen kan jag hålla med om att 8-9000kr låter lite mycket, dock är 1800kr för denna centralen väldigt billigt tycker jag som en del skriver. kapsling, huvudbrytare, jordfelsbrytare, 4st 3fas automatsäkringar samt 8st enfas säkringar, sen tillkommer skenor och byglar inne i centralen.
"behöver ha täckning för den tiden"
ja? Det är väl bara klocka den tid, faktura den tiden det tar som vilken annan tid....

"sedan ska han ha marginal på materialet"
Ska han? Som det vore världens självklarhet.... men visst en viss marginal får man leva med - att man betalar för hanteringen, lagring etc.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.